וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות עצורים בהונג קונג אחרי החוק החדש של סין: "נתנגד עד הסוף"

1.7.2020 / 18:41

כ-300 מפגינים נעצרו בעצרת לציון יום השנה לתום השלטון הבריטי, יממה אחרי העברת חוק הביטחון הסיני. תשעה נעצרו בשל הפרתו, כולל אדם עם דגל. "הונג קונג עצמאית", קראו המפגינים, שעשויים להישלח למאסר עולם. במערב גינו, ובלונדון אמרו כי יקלו על מסלול ההגירה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

כוחות ממשטרת הונג קונג ירו היום (רביעי) גז מדמיע והפעילו תותח מים נגד אלפי מפגינים, שיצאו לרחובות למרות חוק הביטחון הלאומי החדש שהעבירה סין. יותר מ-300 איש נעצרו אחרי שהתכנסו באופן לא חוקי. בשל העבירות, תשעה מהם נעצרו בשל הפרת חוק הביטחון הלאומי החדש.

מתנגדי החוק, שעבר אתמול אחרי צפייה ארוכה, חוששים שהוא ישחק עוד יותר את האוטונומיה של המושבה הבריטית לשעבר. עתה, העיר שנחשבה כ"חופשייה ביותר" בסין ואחד ממרכזי הסחר העולמיים בדרך להיות תחת שלטון אוטוריטרי.

אלפים התכנסו במרכז העיר לצורך העצרת השנתית לציון יום השנה להעברת השליטה מבריטניה לסין. המשטרה ירתה גז פלפל וכדורי גומי וביצעו מעצרים בזמן שהמפגינים לרחובות וצעקו "להתנגד עד הסוף" ו"הונג קונג עצמאית". אחד העצורים היה אדם שנופף בדגל התומך בעצמאותה של העיר.
"אני מפחד ללכת לכלא, אבל עבור הצדק הייתי צריך לצאת החוצה היום עליי להתנגד", אמר מפגין בן 35, שהזדהה בשם סת'.

מהומות בין שוטרים למפגינים בהונג קונג לאחר אישור חוקי הביטחון על ידי סין שאיפשרו לה סמכויות בהונג קונג 1 ביולי 2020. רויטרס
המשטרה ציטטה את החוק החדש בעת המעצרים. שוטרים מול מפגינים בהונג קונג, היום/רויטרס

החוק אוסר על "בדלנות, חתרנות, טרור וקנוניה עם כוחות זרים", ומי שיורשע בו עשוי להישלח למאסר עולם. בנוסף לכך, במסגרת החוק יוקמו בהונג קונג בסיסים של שירותי הביטחון הסיניים וניתן יהיה להסגיר חשודים למשפט בסין היבשתית. הפרלמנט של סין אימץ את החוק בתגובה להפגנות שפרצו בשנה שעברה בשל החשש שבייג'ינג שוחקת את החירויות של העיר, שהובטחו במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות" שהוסכמה בעת חזרת השלטון הסיני ב-1997.

המשטרה ציטטה את החוק החדש כשהתעמתה עם מפגינים. "אתם מציגים דגלים או שלטים, צועקים קריאות או פועלים מתוך כוונה לבדלנות או חתרנות, המהווים עבירה תחת חוק הביטחון החדש", אמרה המשטרה במסר שהוצג על כרזה סגולה.

הרשויות בבייג'ינג ובהונג קונג טוענות שמטרת החקיקה היא כמה "עושי צרות" וכי היא לא תשפיע על הזכויות והחירויות של העיר או על האינטרסים של המשקיעים הזרים. עם זאת, מתנגדי החוק חוששים שהוא ימחק את האופוזיציה הפרו-דמוקרטית, שמנהיגיה כבר פירקו אתמול את התנועה שלהם מחשש למעצרים, ואת החירויות שנתפסות כמפתח להצלחתה של הונג קונג כמרכז פיננסי.

מהומות בין שוטרים למפגינים בהונג קונג לאחר אישור חוקי הביטחון על ידי סין שאיפשרו לה סמכויות בהונג קונג 1 ביולי 2020. רויטרס
מציאות חדשה בעיר. שוטרים ברחובות הונג קונג/רויטרס

ארצות הברית ובעלות בריתה במערב ובאסיה גינו את החוק. שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי החוק החד שהוא "עלבון" לכל המדינות בעולם וכי הממשל ימשיך בישום הוראתו של הנשיא דונלד טראמפ לסיום מעמדה המיוחד של הונג קונג, שהקנה לה הטבות כלכליות.

בריטניה הבטיחה היום לעמוד במילתה ולהקל על מסלול ההגירה לתושבי הונג קונג המחזיקים בתעודות של תושבים בריטים מעבר לים. בנוסף לכך, בריטניה וקנדה עדכנו את אזהרת המסע שלהן להונג קונג לאור הסכנה הגוברת למעצר.

סיימון צ'נג, עובד לשעבר בקונסוליה הבריטית בהונג קונג שעונה על ידי המשטרה החשאית הסינית בשנה שעברה בזמן שהיה עצור 15 יום בסין היבשתית, קיבל מקלט פוליטי בממלכה. הוא הביע תקווה כי תושבים נוספים בעיר יזכו עתה להגנה מצד בריטניה.

"מתנת יום הולדת"

לאורך היום, השוטרים רדפו אחרי מפגינים בתזכורת להפגנות מהשנה שעברה, שלעתים הפכו אלימות. המפגינים חסמו כבישים לפני שנמלטו מהשוטרים שהיו מצוידים באלות, רק כדי להופיע מחדש במקומות אחרים.

המשטרה פרסמה תמונות בטוויטר של שוטר שדימם מזרועו, ואמרה כי הוא נדקר על ידי "מתפרעים שאחזו בחפצים חדים". המשטרה אמרה כי החשודים נמלטו בזמן שעוברי אורח לא הציעו עזרה.

ב-1 ביולי אשתקד, מאות מפגינים הסתערו על הפרלמנט כדי למחות נגד חוק שהיה מאפשר הסגרות לסין. אלו התפתחו למחאה נגד בייג'ינג ולקריאות לדמוקרטיה, שיתקו חלקים מהעיר וסללו את הדרך לחוק החדש.

בבייג'ינג, ז'אנג שיאומינג, סגן מנכ"ל המשרד לענייני הונג קונג ומקאו, אמר לכתבים כי החשודים שנעצרו על ידי משרד הביטחון החדש שבשליטת סין יוכלו לעמוד לדין בסין עצמה. לדבריו, המשרד החשד יציית לחוקיה של סין וכי מערכת המשפט של הונג קונג לא צפויה ליישם את חוקי סין היבשתית. לדבריו, סעיף 55 בחוק הביטחון החדש קובע כי למשרד הביטחון החדש יש סמכות שיפוט על מקרים "סבוכים" או "חמורים".

"החוק הוא מתנת יום הולדת וערכו הרב יתגלה בעתיד", אמר ז'אנג, שהוסיף כי החוק לא יחול רטרואקטיבית.

מהומות בין שוטרים למפגינים בהונג קונג לאחר אישור חוקי הביטחון על ידי סין שאיפשרו לה סמכויות בהונג קונג 1 ביולי 2020. רויטרס
"החוק הוא מתנת יום הולדת". מהומות בין שוטרים למפגינים בהונג קונג, היום/רויטרס

בנאום שנשאה בטקס לרגל ציון העברת השליט, מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, אמרה כי החוק החדש הוא ההתפתחות החשובה ביותר בעיר מאז 1997.

"זו גם החלטה בלתי-נמנעת ומהירה להחזיר את היציבות", אמרה המנהיגה הנתמכת על ידי סין באותו מקום שבו המושל האחרון של בריטניה בהונג קונג, כריס פאטן, העביר בדמעות את השליטה לבייג'ינג. כיום, הוא אחד המבקרים החריפים ביותר של החוק.

תומכי סין טוענים שהחוק נועד לחתום את "החזרה השנייה" של הונג למולדת, אחרי שהראשונה לא הצליחה לאחד את התושבים.

חלק מהפעילים הפרו-דמוקרטים ויתרו על חברותם בקבוצות המחאה רגע לפני שהחוק נכנס לתוקף, אולם הם קראו להמשך הקמפיין מחוץ להונג קונג.

"ראיתי הבוקר שיש חגיגות לציון העברת הונג קונג, אבל עבורי זאת הלוויה, הלוויה ל'מדינה אחת, שתי מערכות'", אמר המחוקק הפרו-דמוקרטי קווק קה-קי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully