וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקטור הקורונה: "הייתה ירידה באמון, לא נטיל הגבלות בלי היגיון"

28.7.2020 / 20:01

פרופ' גמזו קרא לכינון "חוזה חדש" עם האזרחים, הכולל שקיפות וענייניות מצד הממשלה. "נקטין את ההגבלות כמה שניתן, לא אתן שיפגעו בכלכלה בלי היגיון", הבטיח הממונה על המאבק בנגיף. על קטיעת שרשרת ההדבקה: "ההליך לא מסודר, שמח שצה"ל יעשה זאת"

בווידאו: הפרויקטור פרופ' רוני גמזו מציג את תכניתו למאבק בקורונה/צילום: לשכת העיתונות המממשלתית, עריכה: שאול אדם

הפרויקטור החדש לקורונה פרופ' רוני גמזו הציג היום (שלישי) את תכניתו למאבק הלאומי בנגיף, הכוללת צמצום של המגבלות עד כמה שניתן, והשבת האמון של האזרחים בגורמים המנהלים את המשבר. "אנחנו יכולים לנצח את זה, אבל זה דורש את כולנו במאמץ אחד, כל אזרחי מדינת ישראל", הצהיר גמזו בפתח דבריו.

הוא קרא לכינון "חוזה חדש" עם האזרחים, ומתח ביקורת על ההתנהלות שנראתה עד כה: "יש איזושהי בעיה של התערערות האמון. בימים האחרונים, ראינו ירידה באמון, וזה גרם למצב שבו המגיפה עלתה. מצד הממשלה - החוזה החדש הוא שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף".

גמזו פירט כי "לא נטיל יותר הגבלות שאין להן היגיון. נקטין את ההגבלות עד כמה שניתן. אני האחראי, לא אתן שיהיו הגבלות שיפגעו בכלכלה ואין להן היגיון. זה החוזה החדש שאנחנו חותמים ביחד". מהצד השני - של האזרחים - ביקש גמזו: "אני צריך אמון, התלכדות והתגייסות להורדת מקדם ההדבקה".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו מציג את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה - ״מגן ישראל״, במשרד החוץ בירושלים. 28 ביולי 2020. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
"ראינו ירידה באמון - והמגיפה עלתה". גמזו במסיבת העיתונאים, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

עוד אמר הפרויקטור החדש, שמונה ביום חמישי האחרון, כי יש לבצע קטיעה אפקטיבית יותר של שרשרת ההדבקה, והודה כי "היום זה לא קורה. מהבדיקה ועד לחקירה והבידוד - ההליך לא מסודר". הוא בירך על העברת הסמכויות למשרד הביטחון: "אני שמח שצה"ל לקח, יש לו את הכלים. זה ייקח זמן, אבל זה יקטע את שרשרת ההדבקה. בסופו של דבר, זה הלב של עצירת המגיפה".

גמזו המשיך ואמר כי "התהליך לא נגמר בלהגיד לכם לשים מסיכות וריחוק חברתי". לדבריו, "מדינת ישראל רוצה לנוע קדימה. בלב ליבה של התכנית נמצא החוזה החדש - מינימום הגבלות, וכל הגבלה שתצא תהיה ברורה ומקצועית. לא אתן יד לכך שהיא לא תהיה ברורה, ונבדוק חלק מההגבלות כדי לראות מה ניתן לשנות".

עוד בוואלה!

"הרמזור" של פרויקטור הקורונה: הרשויות ינהלו את המגבלות בערים

לכתבה המלאה

עיקרי תכנית גמזו למאבק בקורונה:

  • צמצום המגבלות עד כמה שניתן, שינוי ההנחיות הקיימות
  • כל הגבלה תהיה ברורה, מקצועית ועניינית יותר
  • המידע על התפשטות המגיפה יהיה אחיד, מסודר וקבוע
  • הערים יחולקו לערים אדומות, צהובות וירוקות לפי מצב התחלואה
  • אוטונומיה רבה יותר תינתן לרשויות המקומיות בקביעת ההגבלות
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה מציגים את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה - ״מגן ישראל״, במשרד החוץ בירושלים. 28 ביולי 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"פועלים ביחד ומגבים את גמזו ביחד". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

סוגיה נוספת שאליה בחר גמזו להתייחס היא האחידות במידע. "אני מתחייב ואחראי שהמידע יהיה אחיד, מסודר, קבוע ומעורר אמון. כל מערכת הבריאות מאחוריי. כל האנשים שמכירים את המגיפה אומרים שזו הדרך", הבטיח.

הוא גם הביע תמיכה בשימוש במעקבים הסלולריים של שב"כ לאיתור מגעי חולי קורונה. לטענתו, "איכוני שב"כ עוזרים לנו להכניס אנשים לבידוד בזמן אפס. אנחנו לא מצליחים לעשות את זה בקטיעה הנוכחית. זה עוזר לנו להקטין את התחלואה, ולכן את זה בינתיים צריך לשמור".

רשויות שונות - מגבלות שונות: הערים יחולקו ב"מודל הרמזור"

מוקדם יותר, נפגש גמזו עם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס והציג בפניו תכנית חדשה ב"מודל הרמזור". היא כוללת העברת סמכויות בניהול המשבר לידי הרשויות המקומיות, פיקוד העורף והמל"ל (המטה לביטחון לאומי). לפי המתווה, "אין דין רשות אחת כרשות אחרת" - ולערים תינתן אוטונומיה רבה יותר בניהול מגבלות הקורונה בהתאם למצב התחלואה בהן.

בימים הקרובים, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו יקיים פגישה דחופה עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. לאחר מכן, גמזו, ביבס, אלוף פיקוד העורף אורי גורדין ונציגי המל"ל יציעו קריטריונים לחלוקת הערים לאדומות, צהובות וירוקות לפי מצב התחלואה בקורונה בהן. כך, למשל, בערים ירוקות יוכלו להיפתח כל העסקים, כולל אולמות אירועים ומערכות החינוך באוטונומיה ניהולית מלאה.

בדיקות קורונה במעבדות קופת חולים לאומית באור יהודה 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
ביקורת נמתחת על הליך קטיעת שרשרת ההדבקה. בדיקות קורונה/ראובן קסטרו

במסיבת העיתונאים הערב השתתפו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין. בדברים שנשא, ראש הממשלה נתן גיבוי לפרופ' גמזו ולתכניתו. "אתם יודעים שאנחנו פועלים בכמה חזיתות, אבל הכול מתחיל בחזית הבריאותית שנועדה לשמר על החיים שלכם", אמר. "בשבוע שעבר, מינינו יחד את פרופ' גמזו לפרויקטור הקורונה הלאומי. אם הייתי צריך לתמצת את התכנית למילה אחת, את מה שחבוי ועומד ביסודה, זו המילה 'ביחד'. אנחנו פועלים ביחד ומגבים אותו ביחד".

הוא הוסיף כי גנץ לא נמצא במקרה במסיבת העיתונאים, ו"אני מצפה מכל שרי הממשלה לתת גיבוי לתכנית הזו, ולכל אזרחי ישראל לשתף איתה פעולה".

גנץ התייחס למעורבותו של צה"ל במאבק בהתפשטות הנגיף, וסיפר: "זה כמה ימים, ובתיאום עם הרמטכ"ל, החלה העבודה בצה"ל להקמת מפקדה לקטיעת שרשרת ההדבקה. לפני שעה ומשהו, בתיאום עם הרמטכ"ל, אישרתי את הקמת המפקדה. היא תעמוד לרשותך לכל דבר שתצטרך".

הוא ציין כי "מערכת הביטחון וצה"ל עמדו, עומדים ויעמדו לרשות כל דבר שקשור להדברת המגיפה הזאת. צה"ל יודע לנצח מלחמות - ויידע לנצח גם את המערכה הזו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה מציגים את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה - ״מגן ישראל״, במשרד החוץ בירושלים. 28 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
"היום אנחנו יוצאים לקרב נוסף". אדלשטיין/צילום מסך, ללא

אדלשטיין סיכם את הנקודה בה עומדת ישראל ואמר: "על מנת לנצח במלחמה, צריך לאסוף ניצחונות בקרבות. בקרב הראשון - קרב הבלימה - הצלחנו. לא במספרים טובים, במספרים גבוהים מדי, אבל עצרנו את העלייה. היום, אנחנו יוצאים לקרב נוסף. בדרך כלל, בקרבות כובשים את הפסגה, אבל כאן צריך להוריד את העקומה".

לדברי שר הבריאות, "אנחנו יוצאים לקרב עם יסודות טובים, על ידי משרד הבריאות והשותפים היקרים שלנו - פיקוד העורף, צה"ל ומשרדי הממשלה. עם מערכת חזקה יותר, כולל רופאים ואחיות, עם ניסיון שצברנו, עם צוות מקצועי שהצטרף אליו גם פרופ' גמזו. המרכיב הנוסף שחשוב לכולנו הוא שיתוף הציבור. ביחד, עם כלל אזרחי ישראל, נוכל לנצח".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully