וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הענף שלנו ייכחד, לא נשרוד": הפנים מאחורי המשבר בענף האירועים

28.7.2020 / 13:33

עמי לווה מאות אלפי שקלים כדי לשרוד את הגל הראשון, עמית לא משך משכורת מאז מרץ, ואורי טוען שאינו מצליח להתקיים. תחת משבר הקורונה, ביטולי האירועים וההוצאות הקבועות, בעלי האולמות דורשים מתווה פיצויים הולם, ומזהירים מקריסה של הענף. "במצב הנוכחי פשוט נפשוט רגל"

בווידאו: דיון בוועדת הכלכלה על החזרים לזוגות שדחו חתונה בתקופת הקורונה/צילום: ערוץ כנסת

בעלי אולמות אירועים כועסים על מתווה האוצר המסתמן לסיוע לבעלי עסקים בצל משבר הקורונה, שכונה "רשת ביטחון", בטענה שאינו נותן מענה מספק לצרכיהם. בעלי האולמות, שכ-200 מהם מחו אתמול מול הכנסת, טוענים כי אחוז הפיצוי שהמדינה תקצה לבעלי העסקים בסדר הגודל שלהם לא מגיע אפילו ל-10% מההוצאות הקבועות שעליהם לשלם, כמו חשמל ושכירות, כדי להשאיר את העסק עם הראש מעל המים.

כחלק מהמחאה, התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים שיגרו הבוקר אגרת לראש הממשלה, ואיימו לחזור לפעולה החל מט"ו באב, שיחול בשבוע הבא, גם ללא אישור הממשלה. "התעללתם בנו ובזוגות הצעירים מספיק - סיימנו לשתוק", כתבו. במכתב אומרים בעלי העסקים כי בכוונתם לקיים אירועים במתכונת דומה לאירועים המאושרים בפארקים וברשויות המקומיות, ודרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר. "יש לנו שעות מועטות לפני שהממשלה והכנסת יחרצו את גורלנו ויחסלו את ענף השמחות של ישראל. לא נפקיר 100 אלף משפחות שאיבדו את פרנסתם, ולא נפקיר את הזוגות הצעירים. נעמוד בהתחייבות שלנו כפי שנכפה עלינו", כתבו.

הדברים באים בעקבות הדיונים אתמול והיום על המתווה בוועדת הכספים של הכנסת. בעוד הוועדה הציעה להגדיל את גובה הפיצויים על ההוצאות הקבועות לעסקים בעלי מחזורים גבוהים, כגון אולמות האירועים, משרד האוצר התנגד לכך. בין היתר, הוצע להתנות חלק מהסיוע לבעלי האולמות בהשבת מקדמות בסכום כולל של כ-12 מיליון שקלים לכ-2,500 זוגות שנאלצו לבטל את חתונתם ברגע האחרון, ובביטול תביעות משפטיות של בעלי האולמות נגדם - הצעה שנציגי האוצר ומשרד המשפטים טענו היום כי היא "מעוררת קשיים ואינה ישימה", ושהסדרתה עלולה לעכב את מתן המענקים במשך שנים.

ועדת הכלכלה שלחה היום את הצדדים לקיים שולחן עגול ולהגיע להסכמות ביניהם בנושא. ברם, בעלי האולמות אינם מרוצים גם משאר היבטי המתווה, שהדיון בו טרם הסתיים באופן סופי.

הפגנת בעלי האולמות מול מעון רה"מ בירושלים 26 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"ניקח את גורלנו בידינו". בעלי האולמות מוחים בי-ם, לפני יומיים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

עמי כהן, הבעלים של אולמי "סיי" במערב ראשון לציון, אמר כי הוא מקווה שוועדת הכספים תחריג את הענף מהמתווה, ותדאג לייצר עבורם מתווה שיהיה מותאם לצרכים של עסקים עם מחזורים והוצאות גדולות כמו אולם אירועים. "האוצר עומד על הרגליים האחוריות, הוא לא מוכן ללכת על המתווה שאנו דורשים. אנחנו בין הענפים שנפגעו ב-100% מהמשבר, אנחנו מנסים להפעיל לחצים בכל דרך אפשרית".

לדבריו של כהן, "האוצר מציע מתווה רוחבי, שאומר מענק דו חודשי של 15 אלף שקלים, ועד 15% של פיצוי על ירידה במחזור, לצד תקרה של עד 250 אלף שקלים". הוא הסביר כי בעלי האולמות דורשים להגיל את אחוז הפיצוי ולבטל את התקרה. "אולם גדול, שהמחזור השנתי שלו עומד על 20 מיליון שקלים, יקבל רק 250 אלף פיצוי כי זו התקרה. רק השכירויות שלהם עומדות על 300 אלף שקלים, אז הפיצוי יכול לסייע רק לאולמות הקטנים", הוסיף.

"איך אני, עם שכירות של 70 אלף שקלים, עומד על אותו משקל עם סוכנות נסיעות שיש לה שכירות של עשרת אלפים שקלים", תהה כהן. "אנחנו דורשים להחריג אותנו משאר הענפים ל-20% פיצוי מהמחזור, ועד תקרה של 300 אלף שקלים בחודש".

לדבריו של כהן, הוא בעצמו לקח "הלוואת בלון" של 400 אלף שקלים בחודש הראשון למשבר, וכעת נדמה כי זה לא מספיק. "לקחתי את ההלוואה כדי לשרוד את שלושת החודשים הראשונים שבהם לא קיבלנו פיצוי, בתקווה שנחזור לעבוד. חזרנו לעבודה ושוב סגרו אותנו", שחזר כהן את אירועי החודשים הקודמים. "אין לי מקורות כלכליים כדי לחדש הלוואות, הלוואה בערבות מדינה היא פארסה אחת גדולה שלא מצליחים לקבל אותה, אנחנו בברוך כלכלי, זאת האמת".

עמי כהן. -, אתר רשמי
"עסקים ימשיכו לשלם עשרות מיליונים וייעלמו מהנוף". עמי כהן, הבעלים של אולמי "סיי" בראשל"צ/אתר רשמי, -

כהן הוסיף כי "למדינה היה נוח להגיד 'סגרנו אתכם כדי להגן על הציבור', אבל עכשיו אומרים לנו תמצאו לעצמכם פתרון לבד. הענף שלנו ייכחד בקצב הזה, אנשים מייצרים אלטרנטיבות לא חוקיות". הוא הבהיר כי "אם ימשיכו לפעול אתנו ככה, עסקים ימשיכו לשלם עשרות מיליונים וייעלמו מהנוף, מפעלי חיים שלמים. תשבו אתנו ותמצאו את הדרך שנחזור לעבוד".

עמית קאופמן, הבעלים של אולם "ג'ונו וקיו" בתל אביב וחבר הנהלת איגוד אולמות האירועים, הסביר כי העלויות הקבועות של אולמות האירועים הם גדולות ובלתי נמנעות. הוא הסביר כי רק השכירות שהוא משלם על אולם אחד עומדת על 208 אלף שקלים. "אם תקרת הפיצוי היא 250 אלף, מה נותר לביטוחים, מים, חשמל, אגרות רישוי, שמירה, אחזקה, אנשי מכירות שצריך להשאיר ולטפל בהם?", תהה.

"הפיצוי הזה הוא בעייתי, יש לי אולם עם מחזור של מעל 20 מיליון שקלים, ומאז מרץ לא קיבלתי כלום. אפס, נאדה", הסביר קאופמן. לדבריו, חודש מרץ היה אמור להיות חודש רווחי והפך בעקבות הטלת המגבלות מחדש לחודש הפסדי. "אנחנו גוררים מחודש ינואר עד היום עם אפס הכנסות ואפס פיצויים", הבהיר.

קאופמן הביע זעם על התנהלות האוצר בנושא. הוא האשים כי "יש לנו במשרד האוצר אנשים שמתעסקים בפוליטיקה ולא בחיי אדם, יש פה אבסורד מטורף". גם הוא חזר על הדרישה להגדיל את סך הפיצויים ליותר מ-20% לבעלי האולמות.

"המדינה באה ואומרת 'תשב, אתה מפיץ מחלות'. ואז גם מטילה עלינו את האחריות לשמור על עצמנו, זה טירוף מערכות שיש בו הרבה פוליטיקה", טען קאופמן. לדבריו, הוא לא משך משכורת בכלל מלבד ה-7,500 שקלים שקיבל משלהי החורף. "יש אנשים שאני מייצג אותם שהם על סף התהום", סיפר קאופמן. "המקומות שלי סגורים, יש לי רק הוצאות ואין הכנסות. עיקר ההתעסקות היא מול דחיית אירועים, וגם לנסות לחסוך מקסימום מההוצאות הקבועות".

"במתווה הזה כל האולמות יתרסקו, לא נתנו לנו פתרון הולם"

אורי פוטשניק, הבעלים של מתחם האירועים "קסנדו" בפתח תקווה, סיפר על הייאוש שהוא נמצא בו לנוכח המצב. "אני כבר חמישה חודשים לא עובד, לא קיבלתי עדיין אגורה שחוקה מהמדינה, אני פשוט לא מצליח להתקיים", אמר.

גם פוטשניק טוען כי התכנית של האוצר לא מותאמת לענף האירועים, והסביר כי "זאת תכנית רוחבית, יש שם נוסחה מסובכת שדומה לפעימה השלישית בזמנו, אבל ההוצאות של האולמות מאוד קבועות. אנשים משלמים שכירות של עד 400 אלף שקלים בחודש, והנוסחה שמוצעת - אתה צריך להיות בוגר מכון ויצמן כדי להבין אותה. היא לא מביאה אותנו למקום שבו אנחנו יכולים לשרוד".

"אמרו לנו 'אתם הולכים לשבת שנה בבית' - אז אנחנו באים ואומרים: 'סגרתם אותנו, בואו תשלמו את כל ההוצאות הקבועות של העסק'", האשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"במתווה הזה כל האולמות יתרסקו". אורי פוטשניק, בעלי מתחם האירועים "קסנדו" בפתח תקווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו של פוטשניק, שכירות היא רק חלק מההוצאות שעל הפרק. "מעבר לשכירות, גם כשהעסק סגור הוא נושם, יש לי גינה גדולה, יש גננות והוצאות של מים וחשמל, וצריך לשמור על הגחלת", הוא פירט את הוצאותיו. "לכל אחד יש מוניטין, רוצים לשמור על הלקוחות, לשמר את השם, וזה לא מספיק להגיד: בואו תסתדרו עם המתווה הקיים".

הוא הזהיר כי "במתווה הזה כל האולמות יתרסקו, המדינה לא נתנה לנו פתרון הולם. אני יכול לומר מתוך שיחות שהיו באוצר עם חברי הכנסת - אני רואה את הוועדה כל יום - מה זה לומר לנו 'תסתדרו עם בעלי הנכסים'? זה או שאתם נותנים את ההוצאות או שלא, המדינה צריכה לקחת אחריות, אנחנו כמעט הענף היחידי שסגור הרמטית".

פוטשניק אמר כי הדרישה ההיגיונית מבחינת הענף, היא להגדיל את אחוז הפיצוי ל-20% ממחזור העסקים. "ההוצאות הריאליות שלנו הן 20% מהמחזור שלנו, היום הם מציעים בין 8% ל-12%. חבל על הכסף, כי גם ככה וגם ככה נפשוט את הרגל".

"יש פה 150 אלף איש שאוכלים מהצלחת וכולם מושבתים. אין גם שום רצון להחזיר את הענף לעבודה, יש פה מין אטימות לא מוסברת. אירועים לא, אבל שאר הדברים כן. מה ההבדל בין חוף הים או מסעדות לבין אולמות אירועים?", תהה.

הפגנת בעלי האולמות מול מעון רה"מ בירושלים 26 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"מפעלי חיים שלמים ייעלמו מהנוף". הפגנת תעשיית האירועים מחוץ לכנסת, לפני יומיים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

גם נועם לוי, בעלי האולם "הבית הירוק" ברמת אביב, כועס על התנהלות הממשלה בנושא. לדבריו, "אחרי מספר חודשים שאנחנו נמצאים בלי עבודה, והתעלמות מוחלטת של ממשלת ישראל ומשרד האוצר, הבנו היום באופן סופי שהחלטת וועדת כספים והחלטת משר האוצר וממשלת ישראל נוטשת אותנו וזורקת אותנו". מסיבה זו, הוא מסביר, מתכננים בעלי האולמות לפתוח את גני האירועים. "אין לנו ברירה אלא לקחת את גורלנו בידינו, ואנחנו מתוך דאגה גדולה לזוגות שלנו פותחים את אולמות האירועים ביום רביעי הבא בט"ו באב, ונקיים אירועים במתכונת שמקיימים היום בגנים הלאומיים ובכל המתנ"סים ובעיריות".

הוא טען שבעלי האולמות עושים זאת מתוך מחויבות הן כלפי העובדים והן כלפי הזוגות הנישאים באולמות. "אנחנו צריכים לדאוג לזה, כי אנחנו לא ניתן שלמעלה ממאה אלף משפחות ירדו מתחת לקו העוני, זה בושה שמדינת ישראל מביאה אותנו למצב הזה, מתעלמת לחלוטין מהמצב הקשה שלנו", אמר. "יש לנו דאגה גדולה לזוגות ולעובדים שלנו, אין לנו ברירה, אין לנו דרך אחרת להתמודד עם המצב הזה. אנחנו פונים לראש הממשלה ומבקשים שיתערב ויציל אותנו. משרד האוצר הוציא מתווה שלא נותן לנו פיצוי הולם לגודל ההוצאות שלנו ויש לנו בעיה אין לנו דרך להביא כסף הביתה, ולכן אנחנו מחויבים גם לזוגות וגם לעובדים שלנו לחזור לעבודה. יש המון זוגות שהם ברשימה של אוגוסט ואנחנו כבר מודיעים להם שהם יכולים להתחתן".

נועם לוי. -, אתר רשמי
"אין לנו דרך להביא כסף הביתה". נועם לוי/אתר רשמי, -

מני הרמן, הבעלים של גן האירועים "אלכסנדר" בעמק חפר, הבהיר כי גם הוא מתכוון לפתוח את המקום, האשים כי הממשלה "נותנת יד לחתונות פיראטיות" והסביר כי הוא לא רוצה "להשאיר את הזוגות בפני שוקת שבורה", כלשונו. "לאור ההחלטה של שר האוצר להפקיר אותנו ואת הזוגות שלנו, החלטנו לפתוח את הגן עצמו", אמר, "מצד אחד סוגרים אותנו מצד שני פותחים את כל רשויות הטבע והגנים. אומרים לנו להחזיר מקדמות, שזה הדבר שאנחנו הכי רוצים בעולם, מצד שני לא נותנים לנו פיצוי".

מני הרמן, בעלי אולם האירועים אלכסנדר בעמק חפר. באדיבות המצולמים
"הממשלה מנותקת מהזוגות ומבעלי הגנים". מני הרמן/באדיבות המצולמים

"הפיצוי לא מספיק לכסות הוצאות קבועות, הביאו אותנו למצב שבעלי הנכסים יפנו אותנו", הוא המשיך. "עד עכשיו פשוט שיקרו לנו במצח נחושה, הבטיחו פיצויים ועד היום לא קיבלנו שקל אחד, זה לא סיסמה, אם באוצר יראו לנו שנתנו לנו שקל אחד, אני מוותר על הגן. אנחנו פותחים את האולמות בט"ו באב ונקיים לזוגות שלנו את האירוע, מגיע להם לחגוג ולא בחתונות פיראטיות. מגיע להם לחגוג כמו שצריך וליהנות איתנו ביחד תוך חתונה מבוקרת ועל פי חוק. המתווה גרוע, תלוש מהמציאות, רואים שהממשלה מנותקת מהזוגות ומבעלי הגנים, מנותקת מ-120 אלף בעלי משפחות שאיבדו את הכנסתם ולא יהיה להם לאן לחזור, עסוקה במלחמות אגו פוליטיות ומשיתה את זה על הגב שלנו".

"אם זה יעבור בחקיקה פרטית לא ייצא מזה שום דבר"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התנגד להעברת סוגיית הפיצויים לזוגות בחקיקה פרטית, שלא במסגרת התכנית הכלכלית של הממשלה. "אנחנו נותנים מענקים לבעלי אולמות שנפגעו, והם נפגעו מאוד, החוק הוא נכון, אבל במציאות אמרנו שיש עוד כאלה שנפגעו. דיבר איתי זוג היום בבוקר, יש זוגות שנפגעו מהדבר הזה באופן חמור, ואנשים באים ואומרים: אני לא מחזיר כסף כי אין לי. אבל אנחנו עוזרים לך. אם היא הסכימה להעביר את זה בחקיקת חוק פרטית לא ייצא מזה שום דבר", אמר. אולם, ראש המטה הכלכלי של שר האוצר, תמיר כהן, אמר כי זו אכן התכנית. לדבריו, בהתאם להסכם בין שר המשפטים לשר האוצר, סוכם שחברת הכנסת הילה שי וזאן (כחול לבן) תקדם הצעת חוק מזורזת בנושא.

בדיון קרא יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זהר (ליכוד), להגדיל את תקרת הפיצויים של בעלי האולמות ל-350 אלף שקלים, אך גיבה את המתווה הממשלתי בנושא. "בעלי האולמות אומרים שיפתחו את האולמות שלהם בגלל שהממשלה לא מתכוונת לסייע. אני חושב שזה לא המצב, ראש הממשלה ושר האוצר הביאו תוכנית מצוינת לוועדה, אני הצעתי לעשות תיקון קטן כדי להפוך אותה לכמעט מושלמת. אני מאוד מקווה שבסופו של יום, גם שר האוצר וראש הממשלה יקבלו את ההחלטה להוסיף פיצוי לעסקים עם מחזור של מעל 20 מיליון ש"ח". לדבריו, "צריך לתת תוספת לבעלי עסקים כי זאת העת להיטיב עם הציבור ולא להקשות עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully