וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח לאומי על תכנית המענקים: "חסרים מיליון חשבונות להעברת הכספים"

26.7.2020 / 17:49

מנכ"ל המוסד העלה קשיים במימוש התכנית שאישרה הממשלה, ואמר כי "מאז קום המדינה לא נעשתה פעולה כזאת". לדבריו, ביטוח לאומי אוסף את פרטי חשבונות הבנק, אך חלק גדול מהם אינו מאומת. אזרחים שחשבונותיהם חסרים יוכלו לקבל מענקים דרך סניפי בנק הדואר

בווידאו: ראש הממשלה מתייחס למינוי פרופ' גמזו ולתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר אמר היום (ראשון) כי קיימים קשיים במימוש תכנית המענקים לאזרחי המדינה, שאושרה מוקדם יותר על ידי הממשלה. המוסד צפוי להעביר מענקים לכשישה מיליון אזרחים, שחשבונות הבנק שלהם נאספו החל מיום רביעי האחרון. עם זאת, חלק גדול מהם - קרוב למיליון - טרם אומת, ובידי ביטוח לאומי ישנם כרגע רק 5.1 מיליון חשבונות מאומתים.

"אנחנו נמצאים בתהליך של ריכוז מספר גדול מאוד של חשבונות בנקים. אם אתן את מספר החשבונות שעדיין לא מאומתים, אצלנו זה עלול ליצור בהלה בקרב הציבור", אמר שפיגלר. הוא חשף כי "יש לנו יותר מחמישה מיליון חשבונות מאומתים, ונותר לנו סדר גודל של מיליון חשבונות חסרים שאליהם אנחנו לא יכולים להעביר כספים".

לדבריו, הקשיים נובעים בין היתר מהעובדה שמעולם לא הוצעה תכנית מהסוג הזה. "מאז קום המדינה לא נעשתה פעולה שכזאת, שאמורה לרכז את כל חשבונות הבנקים של כל תושבי מדינת ישראל. מעולם לא היה דבר כזה", הדגיש שפיגלר.

לדבריו, במידה שביטוח לאומי לא ישיג את מספרי החשבונות החסרים, הוא יעביר את הזכאות לסניפי בנק הדואר שאליהם האזרחים יוכלו לגשת, להזדהות ולקבל את המענקים המגיעים להם, "גם אם אין להם חשבונות בשום מקום - לרבות בבנק הדואר".

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. ביטוח לאומי, אתר רשמי
"מעולם לא היה דבר כזה". שפיגלר/אתר רשמי, ביטוח לאומי

התכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, שעלותה מסתכמת בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקלים, כוללת מתן מענקי סיוע חד-פעמיים לכלל אזרחי המדינה, במטרה לעודד את הצריכה והתעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה בצל משבר הקורונה. על פי הצעת החוק, שתובא בימים הקרובים לחקיקה בכנסת, כל אזרח יקבל מענק בסך 750 שקלים, בתוספת 500 שקלים עבור כל ילד עד הילד השלישי, להורה אליו משולמת קצבת הילדים.

המענק יועבר אוטומטית לכלל האזרחים שפרטיהם נמצאים בידי המוסד לביטוח לאומי. במסגרת התכנית, סוכם כי ביטוח לאומי יפנה לאזרחים שאין בידיו את פרטי חשבון הבנק שלהם במטרה להסדיר את העברת המענק. עם זאת, מדבריו של שפיגלר עולה כי חלק מהמידע שאמור להימצא בידי ביטוח לאומי חסר.

בנוסף לכך, לפי התכנית, מקבלי קצבאות שונות המפורטות בהצעת החוק - בהם מקבלי קצבת סיעוד, מקבלי קצבת נכות כללית, מקבלי הבטחת הכנסה, מקבלי מזונות, נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה נזקקים, עולים חדשים נזקקים, קשישים מקבלי השלמת הכנסה וניצולי שואה נזקקים - יקבלו תוספת של 750 שקלים, ובכך יקבלו מענק מוגדל. מנגד, מי שהכנסתו השנתית היא מעל 651,000 שקלים, לא יהיה זכאי לקבל מענק או תוספת למענק.

תכנית "מענק לכל אזרח"

  • כל אזרח המשתכר עד 651 אלף שקלים בשנה יקבל מענק בסך 750 שקלים
  • מענק נוסף בסך 500 שקלים יינתן עבור הילד הראשון, השני והשלישי
  • אזרח שמשכורתו גבוהה מ-651 אלף שקלים בשנה יקבל את המענק רק עבור ילדיו
  • אזרח הזכאי לקצבאות נוספות (סיעוד, נכה, הבטחת הכנסה, תשלום מזונות, תשלום לעולה נזקק) יקבל תוספת של 750 שקלים
  • ביטוח לאומי יעביר מענקים לכשישה מיליון חשבונות בנק
  • בידי ביטוח לאומי 5.1 מיליון חשבונות בנק מאומתים שדרכם ניתן להעביר יותר מ-90% מהמענקים
מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
ההפגנה נגד המצב הכלכלי בכיכר רבין, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

הביטוח הלאומי מסר כי "בימים האחרונים הביטוח הלאומי עורך הצלבות נתונים ומידי יום מאמתים עוד ועוד חשבונות. הערכת הביטוח הלאומי היא שנצליח ביומיים הקרובים לאמת עוד מאות אלפי חשבונות בנק. במקביל, אנו פונים לגורמים נוספים על מנת לזרז את העברת הכספים לתושבי המדינה".

אחרי אישור התכנית, העלה יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דרישה שעשויה לעכב את אישורה בכנסת. גפני הודיע כי הוא "עומד בדרישתו החד-משמעית שלא להפלות את הילד הרביעי והחמישי מתכנית המענקים". ההצעה צפויה לעלות לדיון ולהצבעה בוועדה שבראשותו, אך ככל שגפני לא יקדם אותה - היא לא תאושר, והכסף לא יגיע לחשבונותיהם של האזרחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר, בפתח ישיבת הממשלה, כי לאחר אישור השרים, התכנית תועבר לחקיקת בזק בכנסת "כדי שהכסף יגיע אליכם, אזרחי ישראל, במהירות המרבית". עוד הוסיף כי "אנחנו עובדים גם על תכניות נוספות לעידוד המשק ולהזרמת כספים למי שנפגע מהקורונה. אנחנו נמשיך להניע את גלגלי הכלכלה כדי להחזיר את האנשים למעגל התעסוקה".

מנגד, התכנית עוררה ביקורת מתוך הממשלה. השרה אורית פרקש הכהן (כחול לבן), שנמנעה בהצבעה, אמרה כי "צריך להפסיק לפעול טלאי על טלאי. אי אפשר לשפוך סכומי עתק בתכנית לא מדויקת, הציבור מצפה להתנהלות כלכלית נאותה".

(עדכון ראשון: 17:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully