וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות משבר הקורונה: יותר ממיליון ישראלים נאלצו לצמצם את כמויות האוכל

26.7.2020 / 16:00

כמחצית מהאוכלוסייה הביעו חשש מקושי בכיסוי הוצאותיהם, בעוד 41% העידו על הרעה במצב הכלכלי שלהם ושל בני משפחתם. מסקר הלמ"ס עולה כי תחושת הלחץ והחרדה בה מצויים אזרחים מעמיקה, כשרבע מהם תיארו החמרה במצבם הנפשי. אמון הציבור בממשלה ירד בתוך חודשיים ביותר מ-20%

בווידאו: ראש הממשלה מתייחס למינוי פרופ' גמזו ולתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

1.2 מיליון ישראלים העידו כי הם או אחד מבני ביתם צמצמו את כמות האוכל שהם אוכלים בעקבות המשבר הכלכלי - כך עולה היום (ראשון) מסקר שלישי בנושא החוסן האזרחי, שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מאז פרוץ משבר הקורונה. 21% מהנשאלים ענו בחיוב לשאלה זו, לעומת 14% בסקר דומה שנערך בחודש מאי.

על פי הסקר, יותר ממחצית מהאוכלוסייה (55%) חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם. גם נתון זה גבוה מהשיעור שנצפה לפני חודשיים (46%). בקרב 41% מהנבדקים חלה החמרה במצב הכלכלי בעקבות המשבר, אצלם ואצל משפחתם, בעוד בחברה הערבית נרשמה החמרה בקרב 49% מהאוכלוסייה.

עוד עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי תחושת הלחץ והחרדה בה מצויים אזרחי ישראל מעמיקה. מצבם הנפשי של 26% (כ-1.5 מיליון איש) מבני 21 ומעלה החמיר או החמיר מאוד בתקופת המשבר. תחושות לחץ וחרדה מלוות כ-42% מהאוכלוסייה, לעומת 33% בסקר הקודם. כחמישית מהנשאלים העידו על תחושות דיכאון ובדידות.

ממצאי סקר למ"ס - משבר הקורונה

  • 21% מהנשאלים (כ-1.2 מיליון) צמצמו את כמות האוכל שהם צורכים
  • 41% מהנשאלים העידו כי חלה החמרה במצבם הכלכלי
  • 26% מהנשאלים (כ-1.5 מיליון) העידו כי מצבם הנפשי החמיר או החמיר מאוד
  • רק 47% מהציבור נותנים אמון בממשלה - ירידה של כ-20% בחודשיים
  • 19% מהציבור אמרו שההנחיות לא כל כך ברורות או שאינן ברורות בכלל
המחאות מתאחדות- הפגנות מול הכנסת לקראת השבעת הממשלה, 14 במאי 2020. ראובן קסטרו
כמחצית מהאוכלוסייה חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם. מפגינים מול הכנסת/ראובן קסטרו

החמרה נרשמה גם במצב הבריאותי של אזרחי ישראל בעקבות המגיפה. 8.5% מבני 21 ומעלה העידו על החמרה, ובקרב בני 65 ומעלה השיעור גבוה יותר - 13%. כשני שלישים מהאוכלוסייה חוששים מהידבקות בנגיף, ו-38% חוששים מפגיעה במצבם הבריאותי מסיבות אחרות.

כמו כן, לפי הסקר רוב הציבור ממלא אחר הנחיות הקורונה, אך ל-19% מהציבור ההנחיות לא כל כך ברורות או שאינן ברורות בכלל.

הגעת חולה קורונה לבית החולים שיבא תל השומר, 8 ביולי 2020. ראובן קסטרו
דואגים ממצבם הבריאותי. הגעת חולה קורונה לבית החולים שיבא/ראובן קסטרו

שיעור הנשאלים שהשיבו כי הם נותנים אמון בממשלה בהתמודדותה עם המשבר ירד ביותר מ-20% בחודשיים האחרונים - 69% בסקר שנערך במאי, לעומת 47% שנותנים אמון בממשלה בלבד בסקר הנוכחי. 62% נותנים אמון במשרד הבריאות, ו-45% נותנים אמון במשרד האוצר.

גם אחוז הנבדקים שענו כי הם נותנים אמון בהתמודדות הרשות המקומית ירד מאז חודש מאי - 77% אל מול 69% כעת. האמון במערכת הבריאות (קופות החולים ובתי החולים) נותר גבוה - 77%.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
האמון בממשלה צונח. נתניהו וגנץ/פול צלמים, מארק ישראל סלם

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערכה את הסקר בשיתוף עם המועצה לביטחון לאומי ומשרד ראש הממשלה. אוכלוסיית הסקר כללה בני 21 ומעלה, למעט הפזורה הבדואית בדרום ודיירים במוסדות טיפוליים.

כמו בשני הקרים הקודמים שנערכו בנושא, השאלות הקיפו מגוון נושאים: בריאות, מצב נפשי, צריכת מזון, קבלת עזרה, מצב כלכלי ועבודה, מידת המילוי אחר הוראות משרד הבריאות והממשלה, מידת האמון בממשלה, במערכת הבריאות וברשות המקומית של יישוב המגורים בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully