וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגרה ביישובים הסמוכים ללבנון התערערה: "זה מלחיץ, יש אי-ודאות"

תושבי יישובים רבים בצפון הארץ התבקשו להסתגר בבתיהם למשך כשעה וחצי, בעקבות חדירת חוליית חיזבאללה לשטח ישראל. תושבים סיפרו על ילדים שהורדו למקלטים ואתרי תיירות שפינו מטיילים: "האנשים במתח, הרבה זמן לא היה מצב כזה". בהמשך - הודיע צה"ל על חזרה מלאה לשגרה

בווידאו: חילופי אש בגזרת הר דב/צילום: רויטרס

השגרה של תושבי היישובים הסמוכים לגבול עם לבנון נשברה היום (שני) בעקבות חדירת חוליית חיזבאללה לשטח ישראל, שהובילה לחילופי אש עם צה"ל. למשך כשעה וחצי, תושבי עשרות יישובים הסתגרו בבתים והתבקשו להימנע מיציאה למרחב הציבורי, עד שלבסוף הודיע דובר צה"ל על חזרה מלאה לשגרה.

עד לפרסום הודעת דובר צה"ל, שלפיה מאחורי התקרית עומדת חדירה של כמה לוחמי חיזבאללה לשטח ישראל, שררה אי-ודאות רבה באזור הגבול. חלק מהתושבים בגליל העליון העידו על עשן כבד שעלה מהר דב. עופר מושקוביץ מקיבוץ משגב עם אמר כי "יש הרבה שמועות ואי ודאות. אף אחד לא יודע מה באמת קורה. האנשים נמצאים במתח. שערי הישובים נסגרו ואנשים נמצאו בבתים".

בנוסף אליו, ענת נסים מקיבוץ שניר סיפרה כי ילדים שהיו בבתי הילדים הורדו למקלטים. כמו כן, אתרי תיירות ושמורות טבע פינו מטיילים. "זה די מלחיץ. הרבה זמן לא היה מצב כזה", שיתפה. "יש ירי כבד של סוללות התותחים שלנו. בינתיים נכנסים לבתים ומקווים שהכול ייגמר בשלום".

אירוע בטחוני בהר דב, 27 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
התושבים מדווחים כי הם רואים את העשן הכבד כתוצאה מהתקרית. אזור הר דב, היום/צילום מסך, ללא

בסביבות השעה 15:30 דיווח צה"ל על "אירוע ביטחוני" באזור הר דב. על פי ההנחיות שפורסמו מיד לאחר מכן, התושבים נדרשו לשהות בבתים וחל איסור על כל פעילות במרחב הפתוח - לרבות עבודות חקלאיות, אתרי נופש ותיירות. כמו כן, הכבישים באזור היו חסומים לתנועה, והתושבים התבקשו "להימנע מביצוע נסיעות שלא לצורך". גם שדה התעופה בראש פינה נסגר לפעילות.

ההנחיות נמסרו לקציני הביטחון ביישובים הבאים: אביבים, אבן מנחם, אדמית, אילון, בית הילל, בצת, ברעם, גורן, גרנות הגליל, דובב, דישון, דן, דפנה, הגושרים, זרעית, חניתה, יערה, יפתח, יראון, כפר גלעדי, כפר יובל, כפר סאלד, לימן, מטולה, מלכיה, מנרה, מעיין ברוך, מצובה, מרגליות, משגב עם, מתת, נווה אטי"ב, נטועה, עג'ר, ערב אל עראמשה, קריית שמונה, ראש הנקרה, רמות נפתלי, שאר ישוב, שומרה, שלומי, שניר, שתולה.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן, מסר כי על פי הנחיית פיקוד הצפון התפנו כל החקלאים והפועלים מהמטעים, הנמצאים בשיא עונת הקטיף, וכן שטחי החקלאות סמוכי הגדר.

בהמשך, כמה דקות לפני השעה 17:00, הודיע דובר צה"ל כי התושבים רשאים לצאת מבתיהם וכי הכבישים ייפתחו מחדש לתנועה. "לפני כשעה סוכל ניסיון חדירה של חוליית מחבלים של חיזבאללה במרחב הר דב. אין נפגעים לכוחותינו. כוחות צה"ל במוכנות וערוכים להמשך ככל שיידרש. לא נאפשר פגיעה בביטחון תושבי מדינת ישראל וריבונותה", נמסר.

עוד בוואלה!

חוליית חיזבאללה חדרה לשטח ישראל, נורתה - ונמלטה ללבנון; אין נפגעים

לכתבה המלאה

בעיצומה של התקרית הביטחונית, דיווחו ביישובים כי ההנחיות נשמרות. ראש המועצה המקומית שלומי, גבי נעמן, תיאר: "פינינו את כל מי שהיה בבתי ספר והגנים. ההנחיה למפעלים היא להחזיק בינתיים את העובדים ולא לשחרר אותם הביתה. הצירים כולם חסומים ואין תנועה. אנחנו מקיימים כרגע במועצה דיון לגבי האפשרות לפתוח מקלטים". בעניין התגובות מתוך היישוב העיד כי "התושבים סקרנים כמובן ויש מי שמודאגים. אנחנו במועצה בקשר עם כל הגורמים וערוכים לעזור ולהרגיע".

יו"ר פורום יישובי קו העימות, משה דוידוביץ, אמר כי הוא שוחח עם שר הביטחון בני גנץ לאחר החזרה לשגרה. "הוא התקשר אלי כדי לשאול בשלום התושבים והתעניין מה אנחנו צריכים. אמרתי לו שמה שאנחנו צריכים זו שיגרה, ובמיוחד בעת הזו ובמיוחד באזור שלנו, שמשווע תמיד לתיירים. הוא הבטיח שצה"ל עושה הכול להבטיח את השגרה הזו ושבכל פעם שחיזבאללה ינסה להפר את השגרה אז הוא ייתקל בתגובה 'דיספרופורציונלית'", סיפר על תוכן השיחה.

דוידוביץ הוסיף כי "הצימרים שלנו מלאים, וגם החופים והמסעדות. אנחנו מאד שמחים שהאירוע מאחורינו וללא נפגעים לכוחותינו. אנחנו מחזקים את ידי צה"ל וכוחות הביטחון, ומודים להם שהם מאפשרים לנו לחיות ולעבוד גם מול התוקפנות הזו של החיזבאללה. התושבים שלנו וראשי הרשויות שלנו פועלים על פי ההנחיות ונותנים לצה"ל לנצח".

אירוע בטחוני בהר דב, 27 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
חילופי האש באזור הר דב, היום/צילום מסך, ללא

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, מסר לאחר התקרית כי "כשאנחנו חוזרים לשגרה, נסראללה ממשיך לשהות בבידוד. זה כל ההבדל". שטרן הוסיף כי "כשמדובר בגבול הצפון שום דבר לא נגמר מהר כל כך, המתיחות תמיד באוויר ואנו נמשיך לגלות ערנות גם כשנמשיך בשגרה. התושבים שלנו ממושמעים ואחראיים וניתן גיבוי מוחלט לצבא, לראש הממשלה, לשר הבטחון ולרמטכ"ל בכל החלטה שיקבלו".

ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, אמר כי "הדריכות היא חלק מחיינו כאן בגליל העליון. שוב הוכחנו את החוסן שלנו, היכולת לעבור מיידית משגרה לחירום וכך גם לחזור מיד לשגרה, תוך הבעת אמון מלאה בהנחיות הצבא. אנחנו קוראים לכולם לחזור לשגרה, לעם ישראל להמשיך ולהגיע לגליל העליון, מבטיחים להמשיך ככל שנידרש להיות מוכנים לכל אירוע".

צה"ל מסר לתושבים מוקדם יותר כי "יש להמשיך ולהתעדכן בהנחיות המופצות באמצעי התקשורת ולהישמע להוראות כוחות הביטחון וצה"ל הפועלים בשטח. למידע נוסף ניתן לפנות לקב"ט או רבש"ץ, או למוקד הטלפוני של הרשות המקומית, לפיקוד העורף בטלפון 104, בפורטל החירום הלאומי ובדפים הרשמיים ברשתות החברתיות".

אירוע בטחוני בהר דב, 27 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
התקרית הביטחונית בהר דב, היום/צילום מסך, ללא

בענף התיירות המקומי טוענים כי השגרה נמשכת למרות המתיחות. דורית אלמליח, מנכ"לית עמותת התיירות ארץ הגליל ומט"י, אמרה כי התקבלו כמה טלפונים מודאגים, אך לא נרשמו ביטולים והענף ממשיך לעבוד כרגיל. "היופי והחוסן של אתרי התיירות בצפון הוא שהם חזקים יותר מכל אירוע ביטחוני. התיירנים יקבלו את האורחים באחריות מלאה", הבטיחה.

מנחם מרום, חבר הנהלת דירקטריון עמותת תיירות ארץ הגליל ובעל צימרים במטולה, ציין כי "זה לא סוד שכמה ימים אנו נמצאים במצב ביטחוני לא ברור עקב האיום של חיזבאללה. עם זאת, התפוסה בצימרים הינה גבוהה. האורחים נותנים אמון בתחזוקה של הצימרים והאטרקציות ובתו הסגול. מאמין שהפעם המתיחות תהיה קצרה והחיים יחזרו כבר מחר בבוקר לשגרה".

מנכ"ל "הגושרים מלון בטבע", דורון קרן, אמר כי למרות המצב הביטחוני, עדיין יש ביקושים גבוהים למלון ולחדרי האירוח בגליל לקראת סוף שבוע. עוד הוסיף: "אני מקווה שאנחנו כבר אחרי המתיחות ושנחזור לשגרה מלאה בכל אתרי התיירות, ובחדרי האירוח בגליל ובגולן שערוכים לקבלת המטיילים והנופשים הרבים".

האיום מצד חיזבאללה

במהלך התקרית, חוליית חיזבאללה חדרה לשטח ישראל באזור הר דב שבגבול לבנון. בתגובה, כוח צה"ל פתח בירי ארטילרי לעבר הכוח, שמנה חמישה מחבלים, בעת שעשו את דרכם חזרה אל מעבר לגבול, ותקף בדרום לבנון. לא היו נפגעים.

התקיפה מגיעה בהמשך למשוואה שקבע מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אחרי הרג שני פעילים של הארגון בסוריה בידי ישראל באוגוסט שעבר, כשהבטיח להגיב לכל פגיעה בלוחמיו. בתגובה למותם של השניים, הארגון השיעי ירה בחודש ספטמבר טיל נ"ט מלבנון לעבר עמדת צה"ל ואמבולנס צבאי במושב אביבים הסמוך לגבול. לא היו נפגעים.

(עדכון ראשון: 16:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully