וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה מעכב את יישום חוק איסור צריכת זנות: "אסור ללכת אחורה בנושא"

יותר משבועיים מאז שהחוק נכנס לתוקף, השר לביטחון הפנים מסרב להורות על אכיפתו, בטענה כי לא ניתן מענה שיקומי לאוכלוסיות בזנות. מנגד, במשרד הממונה על השיקום טענו כי כבר הורחבו המסגרות הטיפוליות. "הנשים לא צריכות עוד מפגשים עם המשטרה", אמרו מצדדיו של אוחנה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מסרב לחתום על הצו המסמיך את המשטרה לאכוף את חוק איסור על צריכת זנות, וזאת על אף שנכנס לתוקף לפני יותר משבועיים. השר אוחנה הודיע שיחתום על הצו לאחר "שיינתן המענה הטיפולי והשיקומי לאוכלוסיות הנמצאות בזנות", וזאת בעוד שבמשרד הרווחה אומרים כי הם כבר הרחיבו חלק גדל מהמענים.

החוק האוסר על צריכת זנות נועד כדי לצמצם את תופעת הזנות בישראל, ומאפשר לקנוס צרכני זנות בסכום של 2,000 שקלים בעבירה ראשונה, וקנס כפול בעבירה חוזרת. כמו כן, הוחלט בחוק כי שר המשפטים ראשי לקבוע אמצעי אכיפה חלופי.

בעקבות זאת, פורסמו השבוע להערות הציבור תקנות הקובעות סדנאות טיפוליות כאמצעי אכיפה נוסף. "התקנות המוצעות מבקשות להסדיר שילוב אמצעי חלופי, בדמות סדנה קבוצתית או מענה פרטני, שיוטל במקום קנס מינהלי במקרים המתאימים", נכתב בהודעת המשרד. עוד נכתב כי "מטרתו של אמצעי חלופי זה הוא בין השאר, להקנות ידע ולהגביר את המודעות בכל הנוגע לנזקים הנגרמים לאוכלוסיות בזנות, והכול כדי למנוע את הישנות ביצוע העבירה".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה במסע"ת בעקבות ההפגנות והמחאות, ירושלים, 15 ביולי 2020. ללא, פלאש 90
מסרב לחתום על הצו. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה במסיבת עיתונאים/פלאש 90, ללא

בין היתר, נקבע בתקנות כי במקום הקנס, ניתן יהיה להפנות צרכני זנות לסדנה קבוצתית פסיכו-חינוכית בהיקף של לפחות שש שעות, ובמקרים מסוימים ניתן יהיה להפנות גם למפגשים פרטניים. עוד צוין בתקנות כי אדם שיוטל עליו קנס יוכל לבקש בתוך 30 יום להשתתף בסדנה והבקשה תיבחן. "קצין מבחן רשאי לדחות בקשת אדם שהוטל עליו קנס להשתתפות באמצעי חלופי, אם מצא שאין בהשתתפות אותו אדם באמצעי החלופי כדי לענות על מטרות האמצעי", נכתב.

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על חוק איסור צריכת זנות

לכתבה המלאה

עיקרי חוק איסור צריכת זנות

  • החוק אוסר על צריכת זנות ושהייה במקום המשמש לזנות
  • החוק מגדיר את העבירה כמנהלית
  • העוברים על החוק ייקנסו ב-2,000 שקל בעבירה הראשונה ו-4,000 שקל לעבירה חוזרת
  • החוק אושר כתקנת שעה לחמש שנים לבחינת יעילות
  • הממשלה אישרה במקביל תכנית לשיקום עוסקים בזנות

החוק מגדיר צריכת זנות כעבירה מינהלית, ולכן על השר לביטחון הפנים לחתום על הצו המסמיך את המשטרה לאכוף אותו. אך אוחנה, שביקש לדחות את כניסתו לתוקף של החוק וסורב על ידי שר המשפטים, מבהיר כי אינו מתכוון לאפשר בינתיים את אכיפתו, וזאת משום שטרם הושלמה התכנית לשיקום אנשים שעוסקים בזנות, שאושרה לצד החוק לפני שנה וחצי.

"השר אוחנה יחתום על הצו לאחר שיינתן המענה הטיפולי והשיקומי לאוכלוסיות הנמצאות בזנות, כמו גם מענים מתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך כפי שנקבע בחוק וכפי שהמליצה הוועדה הבין משרדית, וזאת על מנת למנוע פגיעה באוכלוסייה הנמצאת בזנות", נמסר מטעמו של השר. "יצוין כי עמדה זו נאמרה עוד בימי חקיקת החוק בוועדה על ידי גורמי המקצוע וחברי כנסת, והיא נתמכת גם כיום הן על ידי ארגוני נשים וארגונים להט"ביים".

"המדינה אמרה את דברה, יש לאכוף את החוק"

מנגד, טוענת חברת הכנסת לשעבר עליזה לביא כי "מדינת ישראל אמרה את דברה, החוק בתוקף, משרדי הרווחה והמשפטים מובילים את תכניות השיקום והעלאת המודעות והיועץ המשפטי לממשלה פרסם הנחיות אכיפה".

לביא, שעמדה ביו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות הדגישה כי "אסור ללכת אחורה, יש לאכוף את החוק ברגישות הנדרשת. אני קוראת לשר לביטחון הפנים לחתום על הצו המסמיך את השוטרים לאכוף את החוק, ולא לעכב את יישומו". היא הוסיפה כי "מאז שהעברנו את החוק בקריאה טרומית, יש ירידה בהגעה למוקדי הזנות. רוב האזרחים הם נורמטיביים ושומרי חוק".

נילי גורין, חברת עמותת "אחותי למען נשים בישראל" אמרה כי "זה טוב שהשר לא חתם על הצו, אבל האכיפה כלפי עובדות מין בשטח נמשכת. גם לפני החוק, יש הפללה שלהן. גם כשהאיסור היה רק על סרסרות, עדיין להמון נשים נפתחו תיקים פליליים, וזה היה אז - אז מה יהיה עכשיו". גורין ציינה כי "הדבר האחרון שהנשים האלה צריכות בשלב זה הוא עוד מפגשים עם המשטרה", וכי גם נשים שנפגעו חוששות להגיע להתלונן, משום שהן יודעות שיתעלמו מהן.

גרפיטי רחוב שנוצר על ידי נשים שיצאו ממעגל הזנות, 2 במרץ 2017. ראובן קסטרו
"לא לעכב את יישום החוק"/ראובן קסטרו

גורין הוסיפה כי נשים רבות מגיעות לעסוק בזנות מתוך עוני, וכי כדי לטפל בזנות יש לפתור קודם את בעיית העוני, בפרט כיום כאשר ישנם מיליון מובטלים.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "המשרד רואה חשיבות רבה ביישום החוק ההיסטורי לאיסור צריכת זנות בהקדם, וערוך ליישומו. בשנה האחרונה הרחיב המשרד את כל המענים הקיימים לשיקום שורדות ושורדי זנות, ומכרז לפיתוח מענים חדשים נמצא בעיצומו בימים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully