וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו מול מעון נתניהו בי-ם; מפגינים נעצרו בגין הפרעת סדר

בתום ההפגנה בבירה מאות סירבו להתפנות, והמשטרה פעלה לפיזורם בהפעלת זרנוקי מים. 5 מפגינים נעצרו. מחאה נוספת בצ'ארלס קלור בתל אביב. המוחים הגיעו גם לאזור ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה, שם חסמו כבישים ומנעו ממכוניות לעבור

בווידאו: אלפים הפגינו מול בית נתניהו בקיסריה ובירושלים/צילום: שלומי גבאי,MX1, רויטרס

אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) מול מעונו הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו שברחוב בלפור בירושלים. בסופה, סירבו מאות מהם להתפנות, והמשטרה פעלה לפיזורם בהפעלת זרנוקי מים. במקום התפתחו עימותים עם שוטרים וחמישה מפגינים נעצרו בגין הפרות סדר.

לדברי המשטרה, "על אף מחאה לגיטימית של מרבית המפגינים, שהתפזרו מרצונם, נותרו במקום קומץ מפגינים שסרבו להתפזר לאחר שהמשטרה הכריזה מספר פעמים על סיום המחאה וביקשה מהמפגינים לעזוב את המקום מרצונם, ועל כן המשטרה לבסוף נאלצה לפעול על מנת לפזרם ולהשיב את הסדר הציבורי ולפנות את הצומת. המשטרה תפעל על מנת לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה, אך יחד עם זאת, לא תאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי".

מוקדם יותר, אלפים הפגינו גם בגן צ'ארלס קלור בתל אביב ומול מעונו הפרטי של נתניהו בקיסריה, זאת לצד מחאות נוספות שהתקיימו במהלך הערב בשורת צמתים מצפון ועד דרום. ההפגנות נערכות במסגרת המחאה נגד השחיתות השלטונית, הנמשכת זה השבוע החמישי ברציפות.

מעצר מפגינים נגד ראש הממשלה במחאה בירושלים - 26/7/2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מעצר מפגינים נגד ראש הממשלה במחאה בירושלים, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בהפגנה מול ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה, שנערכת תחת הכותרת "המצור על הארמון בקיסריה מתחיל", החלו כמה מפגינים להתאסף כבר בשעות מוקדמות, ואחד מהם עוכב לחקירה על ידי המשטרה מבלי שהוסברה לו הסיבה לכך. במחאה השתתפו כ-400-500 מפגינים, שהתאספו ליד המרכז המסחרי בעיר, ובמהלך הערב כמחצית מהם החלו לצעוד לעבר ביתו של נתניהו.

הם חסמו כבישים ומנעו מהחלק מהמכוניות לעבור, בהן גם רכב מאבטחיו של נתניהו שנקלע לאזור. הם המשיכו ביצירת "פקק נושם", שבמסגרתו מאפשרים למכוניות מעטות בלבד לנסוע, כשהם קוראים "הון שלטון עולם תחתון", משתמשים במשרוקיות ומכים בתופים.

החל משלשום הוצבו גדרות לאורך מאות מטרים סביב בית נתניהו בקיסריה והבתים הנמצאים בשכנות אליו. הגדרות שהוצבו, מונעות הגעה רגלית לבית נתניהו ומבצעות סגירה הרמטית לקטע הדרך שבו הוא מתגורר. המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים לאורך מוקדי ההפגנות, וכבר משעות הצהריים התפרסו מאות שוטרים במספר מעגלי אבטחה וסדר באזורי ההפגנות השונות.

באופן חריג, לאזור הובאה גם מכונית התזה (מכת"זית) לפיזור הפגנות. לדברי השכנים, נתניהו שהה בביתו בזמן המחאה. המוחים בעיר עזבו את ביתו הפרטי של נתניהו, אך עברו סמוך למרכזי המסחרי וחסמו את הכביש. אדם נעצר לאחר שהתעמת עם מפגינים במחאה בעיר. החשוד טען שהוא צריך להגיע לבית החולים ובדרך התפרע ותלש שלטים של מפגינים.

בהפגנה נוספת שהתקיימה בעוטף עזה, הותקפו כמה צעירים שמחו נגד נתניהו, כשאחד מהם אף נדקר ונפצע באורח קל. "מהשעה 18:30 היינו בצומת ניר עם. היתה הפגנה מאוד רגועה, והיינו עם הילדים. כשבאנו להתקפל באו שני אנשים, קרעו את השלט בפראות ואז התחילו לדחוף אותנו", העיד ניר סער המפגין בהותקף. "הם תקפו אותנו באגרופים, עשו לנו מארב, ירקו עלינו, תקפו אותנו מכמה כיוונים", הוסיף.

עוד סיפר כי "הם ממש התגודד מול חבר שלי, ראיתי שהם דוחפים אותו אז הלכתי אליו, ואז הרגשתי דקירה בצוואר מאחורה. לא הבנתי מה זה והמשכתי, כי חששתי לשלומו של החבר. זה המשיך גם אחר כך, עד שהם הלכו הם דחפו וקיללו".

פיזור מפגינים נגד ראש הממשלה במחאה בירושלים - 26/7/2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
פיזור מפגינים בירושלים, הלילה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ לבלפור, ירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. מפגינים מול מעון רה"מ בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

ראש מועצת שער הנגב, אופיר ליבשטיין, גינה את תקיפת המפגינים. "הזכות להפגין הינה אחת מזכויות היסוד של חברה דמוקרטית ושער הנגב היא מרחב בטוח לכל הדעות", מסר ליבשטיין. "אין מקום לאלימות הברוטלית שראינו הערב ולא ניתן לקומץ פורעי חוק לפגוע בזכות הדמוקרטית של תושבי שער הנגב".

גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, גינה את התקיפה ואמר כי זה מעשה חמור. "קורא למשטרת ישראל למצוא את האחראים ולמצות איתם את הדין. אסור שאזרחים היוצאים למחות ימצאו את עצמם בסכנת חיים, מותקפים לעיניי ילדיהם", אמר.

מפגיני מחאת "הדגלים השחורים" ברמת גן התלוננו במשטרה שרוססו בגז פלפל. המשטרה פתחה בחקירת המקרה. האירוע הסתיים ללא נפגעים.

פיזור מפגינים נגד ראש הממשלה במחאה בירושלים - 26/7/2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מפגינים מסתתרים מזרנוקי המים במחאה נגד ראש הממשלה בירושלים, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ לבלפור, ירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מפגינים מול מעון ראש הממשלה נתניהו בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

"ההפגנות האלה הולכות לשלוח את ביבי הביתה", אמרה לוואלה! NEWS ח"כ לשעבר סתיו שפיר, במהלך ההפגנה בקיסריה. לדבריה, "זה רק עניין של זמן, זו תחילת הסוף. הוא יודע את זה וכנראה האימה והפאניקה בבית נתניהו כל כך גדולות שבגלל זה שלחו שוטר על כל מפגין".

"אני כאן כי אני שונאת את ביבי", אמרה בגילוי לב ענת אופיר מבנימינה. "את מדינת ישראל אני אוהבת והוא חייב ללכת הביתה כי הוא מחרב לנו את המדינה". לדבריה, "יש לי כבר נכדים ואני רוצה שיגדלו במדינה נורמלית. כבר כמה פעמים באתי, אבל הפעם הצטיידתי בדגל יפה ואני גאה להניף אותו".

נהגת פגעה במפגין במהלך הפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, צומת צמח, 25 ביולי 2020. נמרוד להב, אתר רשמי
נהגת פגעה במפגין במהלך הפגנה נגד נתניהו בצומת צמח, הערב/אתר רשמי, נמרוד להב
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ לבלפור, ירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ למעון בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

שכן המתגורר באחד הבתים הסמוכים התלונן על סידורי האבטחה הכבדים. ואמר כי "זהו, סגרו אותנו הרמטית, נשאר רק שיביאו כלבי תקיפה ואנחנו בכלא אלקטרז. כנראה שמישהו פה יודע משהו שאנחנו לא, אחרת אין לי הסבר לסידורי האבטחה חסרי התקדים בשכונה".

"זה הבית שכולנו משלמים את הוצאות המים של הבריכה הפרטית שלו מהמיסים שלנו - שהוא כבר לא משלם", מסרו מארגני המחאה בקיסריה. "אנו קוראים לאדם שהוביל לקריסת המערכות להתפטר מתפקידו, גם כחלק מהמאבק הגדול שכולנו שותפים בו להצלת הדמוקרטיה וסילוקו של נתניהו מהשלטון".

גדרות ומחסומים שהוצבו סמוך לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה בשל ההפגנה. 25 ביולי 2020. שלומי גבאי
"שימוש בכוח בלתי מידתי ובלתי מוצדק". גדרות ומחסומים בקיסריה, היום/שלומי גבאי

לדבריהם, הם שותפים למחאה בבלפור ומטרתם לחזק אותה עם אנשים שאינם יכולים להגיע לבירה. "השלטון כבר פועל בדרכים דיקטטוריות מובהקות, ואנחנו צריכים את כולם איתנו בכוח מאוחד נחוש ולא אלים", הוסיפו.

מארגני מחאת "הדגלים השחורים" אמרו כי "המסר הוא חד וברור לנאשם נתניהו - שזמנו תם". לדבריהם, "השבוע קיבלנו הוכחה על מה הוא שלטון נתניהו: החלשת הכנסת והדמוקרטיה, דיכוי המחאה, הסתה נגד חלקים נרחבים מהעם, התעסקות בענייניו הפליליים ומסע שקרים בלתי נגמר".

מפגינים מחאת הדגלים השחורים על כביש 1 בדרך לירושלים, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מפגינים על גשר מעל כביש 1 בדרך לירושלים, היום/ראובן קסטרו
מפגינים מחאת הדגלים השחורים, צומת צמח, 25 ביולי 2020. אלי אשכנזי
מפגינים נגד נתניהו בצומת צמח, היום/אלי אשכנזי

מארגני ההפגנות הוסיפו כי "הכישלון המוחלט בטיפול בקורונה הוא של הנאשם בלבד, לאזרחי ואזרחיות המדינה מגיע ראש ממשלה שעסוק מבוקר עד ערב בעצירת המגיפה ושיקום הכלכלה - לא נאשם שעסוק בעצמו".

מהמשטרה נמסר כי בעקבות ההפגנות השונות, יתכנו חסימות ושינויים בהסדרי התנועה באזורי המחאות ובסמוך אליהן. מומלץ לציבור הנהגים להתעדכן במהלך הערב אודות החסימות והשינויים הצפויים בהסדרי התנועה.

"המשטרה תפעל לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה כחוק"

בנוסף לכך, נמסר מהמשטרה כי היא "תפעל לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה כחוק". עם זאת, הבהירו כי "המשימות המרכזיות של השוטרים הן: לשמור על הסדר הציבורי, לשמור על שלום הציבור וביטחונו בתוך ההפגנות ומחוץ להן, לפעול נגד אלימות מכל סוג שהיא, לוודא את קיומן של התקנות לשעת חירום וצו בריאות העם ככל שניתן, ולכן הכווין את התנועה בהתאם לצורך".

במשטרה הסבירו כי הם קבעו תנאים לקיום המחאות באופן מוסדר, כך שישמר הסדר הציבורי ותתקיים הקפדה של הוראות והגבלות הקורונה. "יחד עם זאת", הבהירו במשטרה, "נוכח העובדה שמספר מחאות בתקופה האחרונה זלגו להפרות סדר והתפרעויות אלימות, המשטרה נערכת עם כוחות ואמצעים גם לכך".

הם קראו לציבור המפגינים להישמע להוראות השוטרים, לשמור על המחאה נקייה מאלימות, וכן להקפיד על קיום החוק והתקנות, ובפרט עטיית מסיכות. ההבהרה של המשטרה מגיעה לאחר שמוקדם יותר מארגני המחאה דרשו מהמשטרה שלא להשתמש במכונית התזה (מכת"זית) לפיזור ההפגנות. "מדובר בשימוש בכוח בלתי מידתי ובלתי מוצדק כנגד מפגינות ומפגינים, שמסכן אותם באופן ממשי", נכתב בפנייה מטעם עו"ד גונן בן יצחק, מפעילי המחאה הבולטים, למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן. "השימוש בהן הביא לפגיעות קשות בראש ובאיברים אחרים, בשל ירי ישיר".

בפנייה שנכתבה בשם עמותת חוזה חדש, הוסיף עו"ד בן יצחק כי אם לא תתקבל התחייבות מהמשטרה, מארגני המחאה יפנו לבג"ץ. "אם המשטרה לא תבהיר מראש כי אין בכוונתה להפעיל מכת"זיות בהפגנה, העמותה תפנה לבית המשפט ותבקש צו שיאסור על השימוש".

עוד נכתב למ"מ המפכ"ל כי "ברוב המקרים הופעל הכלי בניגוד להוראות הפנימיות של משטרת ישראל. בעולם קיים ויכוח אודות השימוש במכת"זיות, ובכמה מדינות הוא נאסר בשל הסיכון הנעוץ בכלי".

על רקע הביקורת של המפגינים, ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) תקיים ביום שלישי השבוע דיון על "גבול השימוש בכוח סביר לפיזור הפגנות", ובמיוחד בנוגע למכת"זיות ולפרשים.

מפגינים מחאת הדגלים השחורים, מעגן מיכאל, 25 ביולי 2020. יואב איתיאל
מפגינים על גשר מעל כביש החוף, באזור מעגן מיכאל, היום/יואב איתיאל

גם קבוצת "אין מצב" ממחאת היחידים שמוביל אמיר השכל, קראה למפקד מחוז ירושלים ומ"מ המפכ"ל לחשב מחדש את צעדי המשטרה בהתנהלות למול המוחים בבלפור. "המפגינים מגיעים כדי להביע את כאבם, התנהלותם יפה ומכובדת", מסר השכל.

"לא יעלה על הדעת שתכתרו את המפגינים באופן שמונע מהם להתפזר ותפעילו עליהם זרנוקי מים ממכת"זיות באופן מסוכן. אנו קוראים למפקדי המשטרה לשנות את דרכם לפני שחלילה יתרחש אסון", הוסיף.

גם אתמול הגיעו מאות בני אדם לרחוב בלפור בירושלים, כחלק מהמחאה על התנהלות נתניהו במשבר הקורונה והשחיתות השלטונית. המפגינים ערכו "קבלת שבת" במקום, וקראו לנתניהו להתפטר מתפקידו. יום לפני כן, נערכה מול מעון ראש הממשלה הפגנת ענק עם אלפי משתתפים.

(עדכון ראשון: 13:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully