וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בקנדה ביטל הסכם טיפול בבקשות מקלט עם ארה"ב: "מפרה זכויות אדם"

25.7.2020 / 10:21

לפי "הסכם המדינה השלישית הבטוחה", פליט שהגיע לקנדה, חייב היה להגיש את בקשת המקלט שלו בארה"ב אם הגיע דרכה. בית המשפט ביטל את ההסכם, שנחתם בהנחה שתנאי המוחזרים לא נפגעים, בטענה כי תחת טראמפ - ארה"ב אינה בטוחה יותר עבורם

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: טרודו מסרב לבקר את מדיניות טראמפ נגד ההפגנות, ביוני)

בית משפט בקנדה ביטל השבוע הסכם דו-צדדי, המאלץ את מבקשי המקלט שמנסים להיכנס למדינה דרך הגבול האמריקני לבקש קודם לכן להיקלט בארצות הברית. זאת, בעקבות קביעת השופטים כי מדיניות ארצות הברית להחזיק פליטים במעצר עד שתתקבל החלטה בעניין מעמדם - מפרה זכויות אדם.

במסגרת ההסכם, הקרוי "הסכם המדינה השלישית הבטוחה", בין ארצות הברית וקנדה, מבקשי המקלט המגיעים לגבול מכל אחד מהצדדים במטרה לחצות אותו מוחזרים חזרה, ומתבקשים להגיש בקשה להכרה במעמדם במדינה ממנה באו.

עורכי דין לפליטים שהופנו לבקשת מקלט בגבול קנדה, אתגרו את ההסכם בכך שטענו כי ארצות הברית אינה יכולה להיחשב יותר למדינה "בטוחה" תחת מדיניותו של הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ.

שופטת בית המשפט הפדרלי, אן מארי מקדונלד, קבעה כי ההסכם מפר את החלק במגילת הזכויות של קנדה, שאומר כי חוקים או פעולות המבוצעות בידי המדינה, שפוגעים בחיים, בחירות ובביטחון, חייבים לתאום את עקרונות הצדק.

מעבר הגבול בין ארצות הברית וקנדה, בליין, וושינגטון, אוקטובר 2019. AP
מעבר הגבול בין קנדה לארצות הברית/AP

מקדונלד השהתה את החלטתה למשך שישה חודשים, על מנת לתת לפרלמנט אפשרות להגיב. בתקופה זו נותר ההסכם נותר על כנו. מומחים בתחום אמרו כי להשעיית ההסכם השלכות עצומות על מערכת היחסים בין המדינות.

"אנו מודעים להחלטתו של בית המשפט הפדרלי וכעת אנו בוחנים אותה", אמרה מרי-ליז פאוור, דוברת השר לביטחון פנים ביל בלייר, אליו כפופה רשות הגבולות של קנדה. "הסכם המדינה השלישית הבטוחה נשאר בתוקף", הבהירה.

ניתן לערער על פסק הדין לבית המשפט הפדרלי לערעורים ולבית המשפט העליון במידת הצורך.
נדירה ג'מאל מוסטפה, אחת מהפליטים שטורטרו הלוך ושוב בין המדינות, תיארה את תקופתה בבידוד בארצות הברית כ"חוויה מפחידה, מבודדת וטראומטית מבחינה פסיכולוגית", כך נכתב בפסיקת בית המשפט.

"קנדה אינה יכולה להעלים עין מההשלכות שפקדו את הגברת מוסטפה כשהתאמצה לדבוק בהסכם. הראיות מראות בבירור כי אלה שהוחזרו לארצות הברית על ידי גורמים רשמיים בקנדה, נעצרים כעונש", כתבה השופטת בהחלטתה.

עוד בוואלה!

התפשטות הקורונה: ארה"ב וקנדה סוגרות זמנית את הגבול

לכתבה המלאה

"החלטה שמהווה נקודת ציון"

מוסטפה, אתיופית שחיה כיום בניו יורק, אמרה כי חשה הקלה. "בסוף היום כולנו בני אדם", אמרה. "לאף אחד לא מגיע שיתייחסו אליו בצורה כזו". אמנסטי קנדה הבינלאומית, אחת הקבוצות שהשיקה את האתגר המשפטי נגד ההסכם המדינה הבטוחה השלישית, בירכה על "ההחלטה שמהווה נקודת ציון".

יותר מ- 50,000 איש חצו את גבול קנדה-ארצות הברית באופן בלתי חוקי כדי להגיש בקשות מקלט בארבע השנים האחרונות, כשהם עוברים מעל תעלות ובכבישים ריקים לאורך הגבול הבלתי מוגן הארוך ביותר בעולם.

קנדה ביקשה להפסיק את הגעתם של מבקשי המקלט שזרמו למדינה החל משנת 2016, לאחר שטראמפ הבטיח להפסיק את ההגירה הבלתי חוקית. היא סגרה את גבולה עם ארצות הברית לנסיעות לא חיוניות בגלל מגיפת נגיף הקורונה.

בחודש מרץ נמסר כי היא כבר לא תקבל מהגרים לא סדירים שמנסים לחצות את הגבול, ובמקום זאת תחזיר אותם לרשויות בצדו השני, שם אמרו כי יגרשו אותם במהירות לארצות מולדתם.

האיגוד הקנדי של עורכי דין לפליטים אמר כי קנדה צריכה להפוך החלטה זו, נוכח פסק הדין מרביעי, וכן, לבטל את הפסיקה משנת 2019 הפוסלת יחידים מלהגיש בקשות מקלט בקנדה אם כבר הגישו בקשה כזאת בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully