וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילידים על הכוונת: כמו שכנתה ארה"ב, גם קנדה סובלת מגזענות משטרתית

תיעוד מעצר אלים של מנהיג מקרב הילידים במדינה מעורר מחדש את בעיית הגזענות העמוקה של קנדה, שטרם יישמה המלצות שפורסמו בדוח על רצח המוני של נשים ילידיות. המשטרה הכירה בכך שהיא סובלת מבעיה עמוקה, וגם טרודו מתייצב לצד המפגינים חרף עברו הבעייתי. "מספיק זה מספיק"

צילום: רויטרס, עריכהף ירדנה עבודי-פוקס

תיעוד מעצר אלים של מנהיג ילידי בקנדה עורר סערה במדינה, ושפך אור על הגזענות בתוך שורות המשטרה. הפגנות הזדהות ברחבי המדינה עם המחאה בארצות הברית שפרצה בעקבות הרג ג'ורג' פלויד קוראות גם לרפורמה בתוך המשטרה המקומית.

בסרטון מהתקרית, שהתרחשה ב-10 במרץ בפורט מקמארי, אלברטה, נראה שוטר מכה שוב ושוב את מנהיג הקהילה הילדית צ'יפוויין, אלאן אדם, שהיה שרוע על הקרקע. לפני פרסומו של הסרטון, אמרה יחידת המשטרה המקומית כי מבדיקה שעשתה נראה שהשוטר פעל בצורה "סבירה", אך בהמשך נפתחה חקירה פנימית של המשטרה על ידי חקירה העוסקת במקרים שבם מישהו נפגע משוטר.

המנהיג הילידי אלאן אדם אחרי שנעצר בידי המשטרה. אתר רשמי, אתר רשמי
גזענות ממוסדת בקנדה. אלאן אדם אחרי מעצרו, מרץ/אתר רשמי, אתר רשמי

על אף שבתחילה אמרה נציבת המשטרה של קנדה, ברנדה לוקי, שהיא "לא יכולה להגיד בבירור" אם יש גזענות שיטתית בתוך המשטרה, ביום שישי היא הבהירה את עצמה מחדש. "הגזענות השיטתית היא חלק מכל מוסד, כולל המשטרה", מסרה בהצהרה. "לאורך ההיסטוריה וגם כיום, לא תמיד התייחסנו בצורה הוגנת למיעוטים גזעיים ולילידים".

תחילת התקרית הייתה כשהשוטרים ניגשו לאדם ולאשתו בעקבות לוחית רישוי ישנה שברכבם. הסרטון, שנמשך כמעט 12 דקות, תועד על ידי מצלמה שהוצבה בניידת השוטרים שחנתה מאחורי המשאית של אדם במגרש חניה של קזינו.

המנהיג הילידי אלאן אדם נעצר בפורט מקמארי, קנדה, 10 במרץ 2020. רויטרס
נעצר בשל לוחית רישוי ישנה. רגעי המעצר של אדם/רויטרס

בין השוטר לבין המנהיג הילידי התנהל ויכוח לוהט שהיה מלא התבטאויות בוטות. "נמאס לי שהמשטרה רודפת אחרי", אמר אדם. 4:45 דקות לתוך הסרטון, השוטר ניסה לעצור את האישה, סובב את ידה מאחורי גבה עד שהיא זעקה מכאב.

"עזוב את אשתי", הטיח בו אדם, שדחף את השוטר. השוטרים הזעיקו גיבוי, ואחד מהם ניסה לעצור את אדם, שאמר "אל תיגע בי" תוך שהוא מקלל אותו. שוטר שני רץ לעברו במהירות, הפיל אותו לקרקע והתחיל להכות אותו באגרופים בעודו צועק: "אל תתנגד".

"משום שאנחנו מיעוט ואף אחד לא מגן עלינו, בכל פעם שהאנשים שלנו פועלים לא כשורה והמשטרה מגיעה, תמיד נראה שהיא משתמש בכוח מופרז", אמר אדם לתקשורת הקנדית. "זה חייב להיפסק. מספיק זה מספיק".

עורך דינו בריאן ברש רוצה שהאישומים נגדו, הכוללים תקיפת שוטר והתנגדות למעצר, יבוטלו. אדם אמור להופיע בפני בית משפט ב-2 ביולי. ברש, שעוסק במקצוע במשך 44 שנה, אומרים כי האלימות המשטרתית נגד הילידים היא בעיה מתמשכת.

"ראיתי את זה מהיום הראשון שבו התחלתי לעסוק בעריכת דין", אמר לרשת BBC. "הייתי רוצה לראות מהלך חיובי מצד המשטרה, מהבחינה של איך שהם יכולים למנוע מזה לקרות שוב. אם זה יכול לקרות ללקוח שלי, שהוא צ'יף מכובד, מה עם אדם מהקהילה שחי ברחוב, שאין לו את המעמד של הלקוח שלי?".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בעצרת מחאה נגד אלימות משטרתית וגזענות ליד הפרלמנט באוטווה, 5 ביוני 2020. רויטרס
היה מעורב בסקנדל גזעני בעצמו. טרודו בהפגנה, בשבוע שעבר/רויטרס

הקריאות ברחבי קנדה לסיום האפליה הגזעית צוברות תאוצה. ביום שישי אמר ראש הממשלה ג'סטין טרודו כי יש לו "שאלות קשות" אחרי הצפייה בסרטון הזה.

"כולנו ראיתי את הסרטון המזעזע ממעצרו של הצ'יף אדם ועלינו לרדת לשורש העניין", אמר ראש הממשלה הליברלי, שבשבוע שעבר צעד בהפגנה של תנועת Black Lives Matter ואף כרע ברך לאות הזדהות עם המאבק. הוא אמר שקנדה סובלת מגזענות שורשית "בכל המוסדות שלנו, כולל בכוחות המשטרה שלנו".

עם זאת, טרודו בעצמו חווה ביקורת אישית ופוליטית בנושא, אחרי שבשנה שעברה נחשפו תמונות שלו עם פנים צבועות בשחור. הוא אף ספג ביקורת על כך שלא נקט צעדים גדולים יותר לטובת פיוס הקהילות הילידיות בקנדה. בשנה שעברה פורסם דוח ממשלתי שקבע כי נשים ילידיות עברו "רצח עם גזעי". רבות מההמלצות מהדוח ההוא טרם יושמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully