וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי נשים ילידיות נעלמו: דוח ממשלתי קבע כי קנדה אחראית לרצח עם

ועדת חקירה מצאה כי לפחות 1,200 מחברות הקהילות הילידיות נעלמו ונרצחו בארבעת העשורים האחרונים, כתוצאה "מהקולוניאליזם והאידיאולוגיות הקולוניאליסטיות" המושרים במדינה. "לקח 40 שנה להגיע לרגע הזה"

פעילים ילידים מוחים נגד מדיניות ממשלת קנדה במצעד בטורונטו, 1 ביולי 2017. AP
הפעילים סבורים שהמספרים גבוהים בהרבה. הפגנה בטורונטו נגד "רצח העם", 2017/AP

היעלמותן של אלפי נשים ילידיות קנדה לאורך עשרות השנים האחרונות מהווה "רצח עם" - כך קובע דוח ממשלתי היסטורי, שתוכנו דלף לכלי תקשורת לפני פרסומו הרשמי מחר (שני). המסמך, ששמו "לתבוע מחדש כוח ומקום", חובר במשך שנתיים וחצי על ידי ועדת חקירה לאומית.

היא קבעה כי "מעשיה של המדינה ששורשיהם בקולוניאליזם ובאידיאולוגיות קולוניאליסטיות" היו כוח מניע בהיעלמותן של אלפי נשים ילידיות שחוו אלימות חסרת פרופורציה. "אנחנו יודעים שאלפים מהן אבדו עד היום כתוצאה מרצח העם הקנדי", נכתב בדוח.

ועדת החקירה ערכה 24 שימועים ברחבי המדינה לצורך חיבור הדוח. לפחות 2,380 איש השתתפו, בהם בני משפחה של הנרצחות או הנעדרות. עדויות נוספות ניתנו מצדם של מנהיגי הקהילות, אנשי אקדמיה וגורמי ממשל. לפי ההערכות, המספר של הנשים שנעלמו הוא יותר מ-4,000, אך הדוח הודה כי לעולם לא ניתן יהיה לקבוע את המספרים המדויקים בוודאות.

ראש הממשלה ג'סטין טרודו, בכירים בממשלה וכן מנהיגי הקהילות הילידות ובני משפחות הקורבנות צפויים להשתתף בטקס פרסום הדוח, שיתקיים במוזיאון להיסטוריה בגטינו, קוויבק.

לפי הדוח, שאורכו 1,200 עמודים, כ-1,200 נשים ילידיות נרצחו או נעלמו במדינה מאז 1980, אולם חלק מהפעילים אמרו כי המספרים ככל הנראה גבוהים בהרבה. "נדרשו 40 שנה לרגע הזה, ורק כי נשים ילידיות בשטח עשו רעש", אמרה פעילת הקמפיין רובין בורז'וואה לרשת BBC.

רשת השידור הלאומית CBS השיגה העתק של הדוח, ולפיה הוא כולל 230 המלצות לטיפול באלימות נגד הקהילות הילידיות. היא לא פירטה מעבר לחקר, ובוועדת החקירה סירבו להתייחס לזה לפני פרסום הדוח הרשמי. הדוח הכיר בכך שהיו מחלוקות לגבי עצם ההגדרה של רצח עם.

בקנדה, מושבה בריטית לשעבר, חיים כ-1.6 מיליון ילידים מתוך אוכלוסייה של כ-36 מיליון תושבים. הרצח של הנערה טינה פונטיין ב-2014 חיזק את התמיכה בקרב הציבור הרחב בהגנה טובה יותר על חברות הקהילה, וטרודו העמיד בראש סדר העדיפויות של ממשלתו הליברלית את סוגיית החקירה, שעלותה נאמדת בכ-92 מיליון דולר קנדים.

ב-2015 ספג הסנאטור מוריי סינקלייר, שהוביל את ועדת החקירה, ביקורת קשה אחרי שאמר כי מדיניות בתי הספר שבמסגרתה אלפי ילדים ילידים היו במעצר בבתי ספר היא "רצח עם תרבותי". עם זאת, המונח קיבל את תמיכתה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, בוורלי מקלצ'לין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully