וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות מומחים שבחן את הלבנייה שקרסה: "המבנה מסוכן, יש להרוס אותו מידית"

23.7.2020 / 17:39

שתי חוות דעת של מומחים, שזומנו על ידי קבוצת בז"ן, קבעו כי יש להרוס את שאריות המבנה שקרס לפני חודש וחצי במפרץ חיפה. הם הזהירו כי מגדל קירור המים ההיסטורי "לא יציב ולעלול לקרוס", ויש להרוס את שאריותיו לאתר כדי למנוע נזק

בווידאו: המומחים שבחנו את ה"לבנייה" שקרסה - "להרוס את המבנה"/צילום: מייק לוי סטודיו לצילום ויואב איתיאל

צוות המומחים שבחן את אתר הלבניות בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, לאחר קריסת אחת מהן לפני כחודש וחצי, קבע היום (חמישי) כי המבנה אינו יציב ויש לבצע הריסה יזומה ומתוכננת של המבנה בהקדם האפשרי. בעקבות קביעת צוות המומחים, שזומן מטעם חברת בז"ן, פנתה הקבוצה עם הממצאים לעיריית חיפה בבקשה להכריז על המבנה כמסוכן ולקבל ממנה בדחיפות הנחיות לטובת הריסת שאריתו.

ב-12 ביוני נפל חלקה העליון של הלבניה, אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים שאינם פעילים משך למעלה מעשור. בז"ן פנתה לקבל חוות דעת מחברת "ירון אופיר מהנדסים", המתמחה בהנדסת מבנים, שיקום וחיזוק לרעידות אדמה, ובהמשך גם מפרופ' קונסטנטין (קוסטה) קובלר, חוקר ומומחה לבטון מהמכון לחקר לאומי לבנייה של הטכניון.

כפי שעולה משתי חוות הדעת, לאור מצבו הפיזי של המבנה והאופן שבו הוא קרס, החלק שנותר ממנו אינו יציב ומצוי בסכנת קריסה. המלצת המומחים היא להרוס את שארית המבנה לאלתר, באופן יזום ומתוכנן, וזאת על מנת למנוע קריסה לא מתוכננת שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבנה הלבניה שנשאר עומד במבט מהלבניה שקרסה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המומחים ציינו במסגרת חוות הדעת כי אין אפשרות לשקם את המבנה. הצוות של ירון אופיר קבע בחוות הדעת כי "המבנה איננו יציב ועלול לקרוס. עקב רמת אי-העמידות הגבוהה ומצבו הפיזי של המבנה, אנחנו ממליצים לאלתר על הריסה יזומה, מתוכננת וזהירה".

פרופ' קובלר ציין בחוות הדעת כי "בכדי למנוע נזק מיידי, יש להרוס לאלתר את שארית המגדל, ולעשות זאת באופן זהיר שימנע נזק למבנים הסמוכים לו בעת ההריסה".

עוד בוואלה!

סמל העיר התמוטט: אחת הלבניות של בתי הזיקוק בחיפה קרסה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מחוות הדעת של חברת "ירון אופיר מהנדסים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוות הדעת עומדת בסתירה לעמדתה של ראשת העיר, ד"ר עינת קליש-רותם, שמיד לאחר הקריסה הופיעה בשערי בז"ן והכריזה כי "המבנים האלה צריכים להיות משומרים ומשופצים, הם חשובים מאוד". ראשת העיר, שהיא גם אדריכלית בהשכלתה, הסבירה כי "הסמלים האלה חייבים להישאר, אנחנו חייבים לטפל בהם". עם זאת, היא סייגה את דבריה ואמרה כי "לא בטוח שאפשר".

מנכ"ל בז"ן, משה קפלינסקי, אמר היום כי "קריסת הלבניה היא אירוע קשה שכולנו כואבים אותו. מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו". הוא הבהיר כי "עם זאת, לאור הממצאים החד משמעיים שעולים מחוות הדעת, להנהלת בז"ן ברור - בצער רב - שיש לנקוט בצעדים מהירים, כדי למנוע המשך הקריסה באופן לא בטיחותי".

עיריית חיפה עדיין לא מסרה התייחסות לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully