וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמל העיר התמוטט: אחת הלבניות של בתי הזיקוק בחיפה קרסה

12.6.2020 / 11:28

הלבניה התפרקה לאחר שלאחרונה ניכרו בה נזקים וסימני התפוררות. לא היו נפגעים ואין חשד לדליפת חומרים מסוכנים. המתקנים, שיצאו מפעילות לפני כעשור, שימשו כארובות קירור והיו לסמל ולחלק בלתי נפרד מנופי חיפה מאז המנדט הבריטי. ארגוני סביבה: "הגיעה העת לפנות את בז"ן"

תיעוד קריסת הלבניה: מבנה מארובות הקירור של בתי הזיקוק בחיפה התמוטט/צילום: אתא שלנו, בקרת הרמזורים עיריית חיפה, אורי רשף ויגאל דנינו; עריכה: עמית שמחה

אחת "הלבניות" של בתי הזיקוק בחיפה, מסמלי העיר, קרסה הבוקר (שישי). זאת, לאחר שלאחרונה ניכרו בה נזקים וסימני התפוררות. לא היו נפגעים באירוע, וגורמי הכבאות הבהירו כי אין חשש לדליפת חומרים מסוכנים. ראשת העיר חיפה ד"ר עינת קליש רותם הגיעה למתחם עם מהנדס העיר, במטרה לאמוד את השלכות אירוע הקריסה, "בז"ן צריכים ללכת, הלבניות לא", כך קליש.

הלבניות, שנבנו בשנות ה-30 של המאה הקודמת יחד עם בתי הזיקוק עצמם, שימשו כארובות קירור והיו סמל המפעל מאז ימי המנדט הבריטי.

לדברי חברת בז"ן, שמפעילה את בתי הזיקוק, "הבוקר קרס החלק העליון באחת ה'לבניות' המפורסמות של בז"ן, אשר שימשה בעבר כמגדל קירור מים ואינה בשימוש מאז שנת 2009. הקריסה התרחשה בהמשך לנפילת מקטע קיר שלשום. בזן נוקטת בכל הפעולות, כולל התייעצות עם מומחים מתחום ההנדסה והתכנון, על מנת ללמוד את האירוע. האזור מאובטח ולא היו נפגעים".

קריסת אחת הלבניות של בתי הזיקוק בחיפה, 12 ביוני 2020. איחוד הצלה
קריסת הלבנייה בחיפה, הבוקר/איחוד הצלה

"מדובר באירוע קריסה במהלך תכנון עבודות שיקום של אחת הארובות הגדולות, אשר אינן פעילות כבר שנים רבות", אמרו בתחנת חיפה של כבאות והצלה לישראל. "כיפת הארובה (לבנייה) הצפונית התמוטטה וקרסה. האזור מתוחם ואין אליו גישה, אין סכנה לנמצאים במקום".

"הלבניות" של בתי הזיקוק במפרץ חיפה הן "סמל" של המפעל וחלק בלתי נפרד מנוף חיפה ומפרץ חיפה, זה עשרות שנים. ייעודו של זוג מגדלי הקירור, בגובה של 76 מטרים ובקוטר מירבי של כ-80 מטרים, היה לקרר את המים החמים המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק. מגדלים בצורה זו מוכרים בבתי זיקוק ומפעלים פטרוכימיים ברחבי העולם. הם זכו לכינויים "לבניות" בשל צורתם הגיאומטרית, המזכירה צנצנות "לבן" תנובה של פעם. בבתי הזיקוק ציינו כי למרות מראן האימתני והאד שהיה בוקע מהן בשנים שפעלו, הן לא זיהמו את הסביבה כיוון שמדובר היה באדי מים בלבד.

עוד בוואלה!

בעקבות תקלה בבתי הזיקוק: להבת ענק בערה במפרץ חיפה

לכתבה המלאה

מזה 12 שנה - מאז 2008 - הפסיקו ה"לבניות" לשמש לקירור. מאז, בתי הזיקוק משתמשים בעזרים מודרניים יותר לקירור המים.

עקב מצבן הרעוע של הלבניות בתחילה התקבלה החלטה לפרק אותן, אולם לאחר התלבטויות רבות וסקר שנערך בקרב תושבי האזור הוחלט להשאירן כסמל של העיר חיפה. מאז מוארת לבניה אחת בתאורה ירוקה והשנייה מוארת בתאורה כחולה, שני הצבעים של סמל חברה בז"ן. הן גם שימשו השראה לפסל סביבתי ומזרקה בצורתן, בכניסה הראשית לבתי הזיקוק. בלבניה המערבית הוקם מאז מרכז מבקרים.

ראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם, קראה לשמר את המבנים, אך להוציא את מפעלי בז"ן מהעיר. "זה סמל של העיר חיפה, אלה מבנים שצריכים להיות משומרים ומשופצים, הם חשובים מאוד, יש מקומות בעולם שהמבנים האלה הפכו לשם דבר. זה לא קשור באמת לנוכחות של בז"ן כאן, למפעל עצמו", אמרה קליש רותם. "אנחנו עושים מאמצים לשנות את פני תמונת מפרץ חיפה. אני חושבת שבסופו של דבר בז"ן לא צריכים להיות כאן, אבל הסמלים האלה כן חייבים להישאר, אנחנו חייבים לטפל בהם. כואב לראות את זה. אני לא חושבת שיש ילד חיפאי שלא יודע מזה לבניות. אנחנו אמנם לא אוהבים את בז"ן, אבל אנחנו אוהבים את הלבניות. אני קוראת לשיפוץ אבל לא בטוח שאפשר: זה מבנה לא פשוט". היא איחלה החלמה לאדם שנפצע בתקרית.

"זה מבנה ותיק מאוד, אני לא יודע לכמה זמן הבריטים תכננו אותו אבל הוא עומד עשרות שנים", אמר אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה. "אלה מבנים שנבנים בצורה מאוד מתוחכמת ולאורך השנים הזמן בוחן אותם, תנאי מזג האוויר - יש הרבה דברים שבסופו של דבר עלולים לגרום להם ליפול. מה שהתמוטט זה החלק הפחות יציב, החלק העליון שהוא יותר דק ופגיע. החלק התחתון יותר יציב. אנחנו נבחן יחד עם המהנדסים איך אפשר להחזיק את מה שקיים ולבחון גם אם אפשר לשקם".

ראשת העיר חיפה עינת קליש-רותם ליד ארובות בתי הזיקוק. ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
"אמנם לא אוהבים את בז"ן, אבל כן את הלבניות". קליש רותם בסמוך לאתר/אתר רשמי, ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

ארגוני סביבה: "אין זכות קיום לתעשייה פטרוכימית בלב אוכלוסיה"

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה בתגובה לאירוע הקריסה כי זהו "סמל משמעותי של תחילת הסוף. הפעם הקריסה התרחשה בטעות, הפעם הבאה תהיה מכוונת. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה בריאה".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' הגיבה לתקרית ברוח דומה. "אפשר לראות בקריסת 'הלבניה' משהו סמלי שממחיש את השינוי מאז הקמת המפעלים הללו בימי המנדט הבריטי", אמרה ח"כ חיימוביץ'. "מפעלים שהיוו מקור לגאווה, אנרגיה ועבודה בעבר, הפכו בחלוף הזמן לקריה עצומה בלב אוכלוסיה, תעשיה מזהמת שאינה מתאימים לרוח התקופה, לאמצעים הטכנולוגיים הקיימים, ולזיהום הסביבתי הגדול שהיא מייצרת בקרב תושבים. לכן יש לפנות אותה בהקדם בתכנית שתדאג לעובדים, לקרקע, ולעתיד תושבי המפרץ והעיר חיפה".

לדברי אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית ביאליק, "קריסת הלבניה במתחם בתי זיקוק היא סימבול המבשר את הסוף של התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. הרכבת יצאה מהתחנה והתעשייה המסוכנת לציבור מחשבת קצה לאחור. אני פונה לממשלת ישראל להאיץ את תוכנית מפרץ החדשנות המבשרת תחילה של עידן חדש באזור - אזור של נופש ופנאי, מתחמי תעסוקה נקייה ומגורים".

קריסת אחת הלבניות של בתי הזיקוק בחיפה, 12 ביוני 2020. איחוד הצלה
"שימשה בעבר כמגדל קירור ואינה בשימוש מאז שנת 2009", הלבניה שקרסה בחיפה, הבוקר/איחוד הצלה

"זה סימן מאלוהים לממשלת ישראל", אמרת לוואלה !NEWS יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן. "הגיעה העת לפנות את בז"ן ושאר המפעלים הפטרוכימיים הנלווים", אמרה. "מדובר אמנם באחד הסמלים של העיר חיפה ועם זאת הגיע העת שממשלת ישראל שקמה לאחרונה, תקבל את ההחלטה למימוש תכנית 'מפרץ החדשנות' שהכינה רשות מקרקעי ישראל שמעניקה למפרץ חיפה והקריות סמלים חדשים, נקיים יותר, ירוקים יותר ובריאים יותר".

עוד הוסיפה כי "לגופו של עניין, מדובר במבנה מסוכן שבסמוך אליו נמצא מרכז המבקרים ומשרדים, ובשגרה גם מבקרים. פניתי בדקות האחרונות למהנדס העיר שיפעל בדחיפות בהתאם לסמכויותיו ויכריז על 'הלבניות' האלה כמבנה מסוכן על כל המשתמע מכך. החשש הגדול שלי הוא מקריסה נוספת גם של יתרת המבנה בלבניה הזו, גם של תאומתה וגם של מבנים אחרים שנבנו בבז"ן לפני כמעט מאה שנה. מי ישורנו אם יקרוס באופן פתאומי ולא מתוכנן מי מהם? נזכיר שהפעם אירע נס ואין נפגעים ואין למבנה נגיעה לחומרים מסוכנים".

חיפה - חמל. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
מתוך תיעוד קריסת הלבנייה, הבוקר בחיפה/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

"אולי הלבניות היו רק סמל אבל גם לנפילה של סמלים יש משמעות חזקה, בתקופה שבה כולם כבר מבינים שאין שום זכות קיום לתעשייה הפטרוכימית בלב אוכלוסיה", אמרה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה. "השקט התעשייתי ששנים דיברנו עליו ופרסמנו נתונים לגביו הופר הלילה בנפילה של אחת הלבניות המפורסמות".

(עדכון ראשון: 09:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully