וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מאיתורי החשיפה לקורונה בתחבורה הציבורית: 10% הפסיקו לנסוע בה

23.7.2020 / 19:15

סקר שנערך בקרב כ-4,000 משתמשי תחבורה ציבורית חושף את השינויים בהרגלי הצריכה בצל המגיפה. הסיבות לנטישה: חוסר ביטחון, נוחות ותפקוד חסר ואיטי של הקווים בתקופת הקורונה. כ-20% מאלו שנטשו את האוטובוסים עברו לרכב הפרטי, אך 64.4% מתכננים לשוב להשתמש בה בקרוב

בווידאו: אכיפת תקנות הקורונה בתחבורה הציבורית/צילום: דוברות משטרת ישראל

מנתוני משרד הבריאות עולה כי שליש ממקומות החשיפה המאומתים לנגיף הקורונה בשבועיים האחרונים היו בתחבורה הציבורית. במספרים: 1,220 מתוך כלל 3,612 האיתורים, כשארבעת האיתורים האחרונים, התגלו אתמול בקווים 1 ו-18 באזור תל אביב ואשקלון. למרות שהדילמה הממשלתית בין הצורך להמשיך להניע את המדינה בתחבורה ציבורית, לבין הצורך לשלוט בקצב ההדבקה רחוקה מהכרעה, הציבור מתחיל להצביע ברגליים, לפחות אלו שיש להם אלטרנטיבה.

בסקר שערכה אפליקציית Moovit בקרב 3,873 משתמשיה, נמצא כי כ-10% מנוסעי התחבורה הציבורית הפסיקו להשתמש בה באופן מוחלט. לפני התפשטות המגיפה, השתמשו בתחבורה הציבורית כ-68.3% ממשתמשי האפליקציה, כשכיום רק 58% ממשיכים להשתמש בה.

האנשים שבחרו לנטוש את התחבורה הציבורית עברו לפי הסקר לעשות שימוש במכונית הפרטית (19.6%), בקורקינטים שיתופיים ובמוניות (13.7%) ו-2.5% עברו ללכת ברגל. למעשה, ייתכן והמספרים היו גבוהים יותר אלמלא נתון נוסף שעולה מהסקר, לפיו ל-43.7% אין דרך אחרת להגיע ממקום למקום, מלבד בתחבורה הציבורית.

אישה מתוגננת עם מסכה מנגיף הקורונה במהלך המתנה לקו אוטובוס בתל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אישה ממתינה לאוטובוס כשהיא עוטה מסיכה בתל אביב/ראובן קסטרו

31.8% ממשתמשי התחבורה הציבורית שנטשו אותה לטובת הרכב הפרטי, נימקו את החלטתם בכך שהם חוששים מהידבקות. 8.2% לא מרוצים מהתפקוד התחבורה הציבורית תחת המגבלות וכ-20% נוספים לא מוצאים אותה כנוחה מספיק.

בקרב אלו שעברו לעשות שימוש בקורקינטים ואופניים שיתופיים, הסיבה המובילה היא דווקא נוחות - 36.3% מהמשתמשים. החשש מהידבקות תופס את המקום השני בציבור זה, עם 23.5%, שכן אופיים השיתופי של הכלים האלו למרות חיטוי שעושות החברות, חושף להידבקות אף הוא.

עוד בוואלה!

הכבישים מתקשים להתאושש: התנועה לא ממהרת להתחדש מאז המשבר

לכתבה המלאה

באיזו דרך אתה מעדיף להתנייד במהלך משבר הקורונה

  • הליכה: 11.1% לפני משבר הקורונה | 13.7% כיום
  • רכב פרטי: 13.8%לפני משבר הקורונה | 19.6% כיום
  • קורקינט או אופניים שיתופיים: 2.9% לפני משבר הקורונה | 3.2% כיום
  • תחבורה ציבורית (אוטובוסים ורכבות): 68.3% לפני משבר הקורונה | 58% כיום
  • מוניות: 0.7% לפני משבר הקורונה | 1.7% כיום
  • תחבורה שיתופית: 0.9% לפני משבר הקורונה | 1.1% כיום
חיטוי תחנת רכבת משה דיין ראשון לציון,מעל נתיבי איילון, 18 במרץ 2020. ראובן קסטרו
8.2% לא מרוצים מהתפקוד האוטובוסים תחת המגבלות. אוטובוס אופייני בתקופת הקורונה/ראובן קסטרו

אולם למרות הרתיעה מהמשך השימוש באוטובוסים וברכות, כאשר נשאלו כיצד הם מתכננים להגיע ממקום למקום בחצי השנה הקרובה השיבו 64.4% כי יעשו זאת בכל זאת בתחבורה הציבורית. בעוד בקרב המשיבים שעברו מתחבורה ציבורית לרכב פרטי, הצהירו כולם כי יחזרו אליה.

על השאלה "מה יחזיר אתכם להשתמש בתחבורה הציבורית", ובה ניתן היה לבחור יותר מתשובה אחת, השיבו רוב המשתתפים כי הגברת תדירות הקווים תביא לירידה בצפיפות, והיא במקום הראשון - 71%. שיפור מועד ההגעה בזמן אמת היה במקום השני, עם 60% מהמשיבים, בעוד 29% מהמשיבים ביקשו אכיפה על ריחוק חברתי ו-22% התנו זאת בהתקנת מערכות תשלום ללא מגע או בסלולרי.

מניעים נוספים שעלו על מנת להחזיר את הציבור לאוטובוסים, הם התרעות לגבי אילו אוטובוסים עברו חיטוי לאחרונה, והזמנת מקום מראש באוטובוס, כפי שנעשה כיום ברכבת.

העולם עדיין חושש

השימוש בתחבורה הציבורית בישראל בחודשים האחרונים שונה מאשר בערים גדולות בעולם כמו פריז, רומא, ניו יורק, סן פרנסיסקו ואחרות, שבהן בניגוד לישראל לא הופסקה התחבורה הציבורית.

מסקרים דומים שנערכו במדינות אחרות על ידי אפליקציית Moovit, הפעילה ב-3,200 ערים וב-104 ארצות, עולה כי בשיא תקופת הסגר כמות המשתמשים בישראל הייתה באופן טבעי נמוכה משמעותית מהממוצע בערים האחרות. במספרים: ירידה של כ-90% בנוסעים ביחס לחודש ינואר. זאת לעומת ממוצע ירידה של 79% בערים אחרות בעולם.

למה אתה מעדיף להשתמש ברכב הפרטי

  • מסיבות שלא השתנו בעקבות משבר הקורונה: 30.7%
  • מרגיש/ה בטוח/ה יותר להתנייד בדרך זו: 31.8%
  • התחבורה הציבורית באזור שלי לא חזרה עדיין לתפקיד מלא: 8.2%
  • אני לא יכול להגיע ליעד שלי בתחבורה הציבורית: 9.2%
  • זה הרבה יותר נוח: 20.1%
ניקיו וחיטוי איזורים ברכבת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה , מרץ 2020. שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל, אתר רשמי
ניקיו וחיטוי איזורים ברכבת במהלך חודש מרץ/אתר רשמי, שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל

אולם הנתון המפתיע ביותר הוא ההתאוששות, וחזרת הנוסעים לתחבורה הציבורית בישראל ביחס לעולם. בעוד הקצב בעולם איטי, מטפס בהדרגה ועומד פחות או יותר על ירידה של כ-60% בהיקף הנסיעות, בישראל רואים זינוק חד מתחילת חודש מאי, אז הוסרו המגבלות, ושיא הביקוש הגיע במהלך חודש יוני, אז הגיעה ישראל לביקוש הנמוך רק ב-21% לעומת התקופה שלפני הקורונה.

מצד שני, החל מהשליש הראשון של יולי נרשמת שוב ירידה בשימוש בתחבורה הציבורית, ככל הנראה בשל העלייה המחודשת במקרי ההידבקות בנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully