וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחלואה בקורונה עולה: בצה"ל פותחים כפר מחלימים שני - והשלישי בדרך

22.7.2020 / 6:30

הרמטכ"ל הורה על הסבת כפר הנופש באולגה למתקן לאכלוס חיילים שחלו בנגיף, לאחר שהכפר באשקלון התמלא בתוך ימים ספורים. אם המגמה תימשך, הצבא יידרש למצוא פתרונות נוספים עבור המבודדים והנשאים. חיילים טוענים: "מפקדים מאשימים אותנו בהתחזות לחולים"

בווידאו: הרמטכ"ל בפורום למידה בנושא הפקת לקחים ומוכנות לגל השני של נגיף הקורונה/מערכת וואלה! NEWS

(בווידאו: כוכבי על מוכנות לגל השני של נגיף הקורונה בצה"ל)

מספר חולי הקורונה בצה"ל מוסיף לעלות, כשנכון להיום (רביעי) ישנם 886 משרתים בשירות סדיר, קבע ועובדי צה"ל שאובחנו עם הנגיף. במקביל, מספר המבודדים בצה"ל ירד ביותר מ-4,000 בשבועיים האחרונים ל-7,558. גורמים בזרוע היבשה טוענים כי המספר ירד בעקבות שינוי מדיניות והקשחת ההנחיות הנוגעות לחיילים שבאו במגע עם חולים מאומתים.

בעקבות העלייה המתמדת בתחלואה, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה להכשיר מתקן שני לקליטת חיילים חולים, החל ממחר. לפני שבועיים הורה כוכבי על הסבת כפר הנופש באשקלון ל"כפר מחלימים" בדומה לגל הראשון, אולם לפי נתונים שהגיעו אליו כבר בימים הקרובים יגיע מספר החיילים במקום לשיא הקיבולת - 500 חולים.

חדר ב"כפר המחלימים", מתקן ההחלמה הצה"לי מנגיף הקורונה בכפר הנופש באשקלון, 20 במרץ 2020. דובר צה"ל
החיילים העידו על שביעות רצון גבוהה. חדר בכפר המחלימים באשקלון, בחודש מרץ/דובר צה"ל

בשל כך, כפר הנופש באולגה, שמשמש כעת לשהיית מבודדים בלבד, יוסב אף הוא לאכלוס יותר מ-600 חיילים חולים. על פי ההנחיה, החיילים המבודדים השוהים כעת באולגה יעברו לאתרי הנופש בבית גולדמינץ ובקריית שמונה. אם המגמה הנוכחית תימשך, בצה"ל ישקלו פתרונות חדשים עבור המבודדים והחולים.

לדברי גורמים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מבדיקות שבוצעו בשטח שביעות הרצון של החיילים החולים השוהים בכפר הנופש באשקלון גבוהה, כולל אלו שנמצאים שם כבר יותר מארבעה שבועות. בצה"ל ובאגודה למען החייל מעניקים לחיילים כמה ארוחות ביום, חדרים מרווחים ואירועי תרבות ופנאי כדי להעביר את הזמן.

עוד בוואלה!

מחשש לפגיעה בכשירות למלחמה: כך נאבק צה"ל בשרשראות ההדבקה בקורונה

לכתבה המלאה

חיילים טוענים: "למפקדים לא אכפת שכל היחידה תידבק"

ברקע המשך התפשטות הנגיף בצה"ל, בשבוע האחרון טענו חיילים בחטיבות החי"ר כי מפקדים מסרבים לבקשותיהם לראות רופא. חיילים סיפרו כי בכמה מקרים בהם העידו כי הם לא חשים בטוב, איבדו חוש טעם וריח וסובלים מכאבי שרירים - בהתאם לסימפטומים המאפיינים חולי קורונה - המפקדים האשימו אותם בהתחזות ובמקרים חריגים כינו אותם "שקרנים".

לטענתם, "המפקדים והרופאים לא ממהרים להעביר את החיילים לבדיקות קורונה. יש רשימה ולא כל אחד נכנס אליה. בחלק המקרים מפקדים פונים לרופא ומתערבים בשיקול הדעת הרפואי כדי לא לאפשר בדיקות קורונה, העברה לבידוד או גימלים למנוחה".

חייל נוסף סיפר כי אם חייל מתלונן שהוא לא חש בטוב ואין לו חום, מפקדים מסתכלים עליו בעין עקומה. "יותר חוקרים אותו מבודקים אותו כדי לראות אם הוא לא משקר", תיאר. "אנחנו יודעים שהרשימה לבדיקות קורונה ארוכה, לא בודקים כל אחד והמפקדים לוקחים סיכון. הם לא ממהרים להאמין לחיילים ולבודד אותם. לא כל חייל שמתלונן על כאבים עובר לבידוד ולא כל חייל עם חום עובר בדיקות קורונה. לא אכפת להם שכל היחידה תידבק".

פעילות לוחמי צה"ל בשבועות האחרונים למציאת המחבל החשוד בהריגתו של לוחם צה"ל, סמל-ראשון עמית בן יגאל. דובר צה"ל
טענות לסירוב בקשות לראות רופא. חיילי צה"ל באימון/דובר צה"ל

מנגד, מפקד בחטיבת חי"ר הסביר כי יש הרבה חיילים שמשקרים לגבי מצבם הבריאותי כדי לצאת לגימלים, או לעבור לבידוד בבית או בכפר הנופש של הצבא. לדבריו, "בגל הראשון של הקורונה המפקדים היו יותר רגישים וגמישים כלפי החיילים. לא באמת היה ברור מה ההשלכות של הקורונה גם כולם פחדו".

"חייל שהשתעל - אפילו אם הייתה לו נזלת בלי חום - הרחיקו אותו מהגדוד ושלחו אותו הביתה עם גימלים, או במקרה קיצוני העבירו אותו לחדר מבודד ביחידה", הוסיף מפקד החטיבה.

ואולם, לטענתו בגל השני הסיפור שונה לגמרי. "המפקדים מן הסתם יותר קשוחים כי יש הרבה חיילים ש'משחקים אותה'. משקרים. ממציאים בעיות. יש חיילים שמעדיפים לצאת לגימלים או רק לא להיות בבסיס. הם שמעו מה קורה בכפר וברור להם שזה כל היום בטן גב. מה רוצים מהמפקדים? אי אפשר לשלוח את כל החיילים לבדיקות? אין דרך ברורה להתמודד עם זה", הוסיף.

חיילים מגיעים לבסיס תל השומר. 25 ביולי 2016. ראובן קסטרו
כמה ארוחות ביום, חדרים מרווחים ואירועי תרבות ופנאי. חיילים מגיעים לבסיס/ראובן קסטרו

בימים האחרונים היקף הבדיקות עבר את ה-700 ביממה, אחרי שחיל הרפואה תגבר את מוקדי הבדיקות והמעבדות בצה"ל בהוראת סגן הרמטכ"ל אייל זמיר.

לפי הערכות, המתח בין מפקדים לחיילים יגבר לקראת החורף, שיביא עמו גם את השפעת. חיל הרפואה נערך להחרפה של המצב גם בהצטיידות של חיסונים נגד שפעת ובאפשרות שייאלץ לפתוח את בית החולים 10 לאשפוז חולים במצב קל עד בינוני. בבית החולים 10 בצפון שעבר שיפוץ יסודי, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, יש יותר ממאה מיטות אשפוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully