וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לפגיעה בכשירות למלחמה: כך נאבק צה"ל בשרשראות ההדבקה בקורונה

17.7.2020 / 6:30

בעוד מחזור גיוס אוגוסט הולך ומתקרב, בצבא מודאגים מהעלייה במס' המאובחנים בשורותיו. בהערכת מצב שקיים הרמטכ"ל הוחלט על צעדים חריגים, בהם פתיחה מחודשת של כפרי מחלימים וצמצום מגע עם אזרחים. כוכבי יידרש להכריע אם להטיל סגר על יחידות אם יפרוץ עוד גל תחלואה בחורף

בווידאו: הרמטכ"ל בפורום למידה בנושא הפקת לקחים ומוכנות לגל השני של נגיף הקורונה/מערכת וואלה! NEWS

קציני אגף המבצעים הציגו השבוע לרמטכ"ל אביב כוכבי את היערכות צה"ל למשבר הקורונה. הצעדים שהוצגו נועדו לגדוע את שרשרת ההדבקה ולצמצם את מספר החיילים והקצינים שנחשפו לחולי קורונה. על הפרק עומדים גיוס אוגוסט, המוגדר כגדול ביותר בשנה, עונת החורף שמביאה עמה חשש לעלייה חדה במספר הנדבקים והמבודדים בצה"ל ובישראל בכלל, וכן דאגה לכשירות הצבא למלחמה, בין היתר בשל ביטול חלק מהאימונים והתרגילים.

בעקבות העלייה התלולה במספר הנדבקים בצה"ל, שעומד על 604, החליט כוכבי כי כבר היום ייפתח מחדש כפר הנופש באשקלון כ"כפר מחלימים", כפי שקרה בגל הראשון. בהתאם, יועברו אליו 400 חיילים שאובחנו כחיוביים לקורונה ושוהים כעת בבתים או במלוניות. הפתיחה המחודשת של כפר המחלימים נועדה לתת מענה נקודתי לנדבקים, ולהימנע מביורוקרטיה מיותרת.

לדברי גורמי ביטחון, משך הזמן שלוקח עד שחייל שאובחן חיובי לקורונה מועבר למתקן ייעודי הוא מסוכן. "עד שמעבירים את החייל מהבסיס והיחידה למלונית קורונה, הוא מסוגל להדביק חיילים נוספים", מסרו הגורמים. "אותו הדבר כשהוא נמצא בבית של הוריו".

חיילי פקוד העורף בחלוקת מזון בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הצבא פועל לבלימת התפשטות המגיפה. חיילים בבני ברק בחודש מרץ/ראובן קסטרו

גורמי ביטחון אף הבהירו כי הצבא צפוי להרחיב את המענה, באמצעות אתרי נופש נוספים באולגה וקריית שמונה. החלטה נוספת שהתקבלה בצה"ל היא לבטל או לדחות למועד לא ידוע קורסים לא הכרחיים. זאת, כדי לצמצם עד כמה שניתן מגע בין חיילים שלא נמצאים באותה קבוצה קבועה ביחידה. כמו כן, הוחלט על צמצום של הרצאות וביטול סדרות חינוך, פעילויות חברתיות ואף התנדבויות למען הקהילה שאינן הכרחיות, כדי לצמצם את החשיפה בין חיילים לאזרחים.

בנוסף לכך, הוחלט כי בעלי תפקידים ביחידות איסוף מודיעין שאינם עוסקים בחומר מסווג, יעברו לעבודה מהבית עד להודעה חדשה, לאחר שחיילי מודיעין שנמצאו חיוביים לקורונה. את השיטה יאמצו גם זרועות, חילות ואגפים נוספים בצה"ל, לפי הנחיות המטכ"ל ואישורים מראש, כדי לצמצם את שרשראות ההדבקה בתוך הצבא.

עוד בוואלה!

לקראת גל הפועלים הבא: "בירת הקורונה" הפלסטינית מעוררת דאגה בישראל

לכתבה המלאה
חדר ב"כפר המחלימים", מתקן ההחלמה הצה"לי מנגיף הקורונה בכפר הנופש באשקלון, 20 במרץ 2020. דובר צה"ל
המתקן באשקלון ייפתח מחדש. חדר ב"כפר המחלימים" של צה"ל/דובר צה"ל

גם ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף יצחק תורג'מן, קיבל כמה החלטות משמעותיות. בין היתר, היערכות להסעות מטעם צה"ל כדי למנוע הדבקות בתחבורה הציבורית, וכן תגבור משמעותי של המעבדות הצבאיות לבדיקת קורונה.

בנוסף לכך, נקבע כי יתוגבר מוקד "מכל הלב" - שמקבל את פניות החיילים שחווים תסמינים המאפיינים את הנגיף, ומבקשים להיבדק. זאת, לאחר שכמות הפניות שהתקבלו במוקד זה בימים האחרונים עלה ל-1,500 שיחות, פי שלוש מהממוצע עד לפני שבוע.

עוד הנחה תורג'מן להכין מערך גדול של מזון לחלוקה לאוכלוסיות מתקשות שנמצאות תחת סגר. זאת, על רקע ההערכות שצה"ל יידרש לתת מענה ממוקד בחלוקת מזון ופינוי נשאי קורונה מבתיהם ביישובים תחת סגר, כפי שאירע בבני ברק בגל הקורונה הראשון. מפקדות החטיבה והאוגדה קיבלו התראות לגבי האפשרות שיוקפצו, בהתאם להערכות המצב הממשלתיות בנושא הקורונה.

חלוקת מזון ע"י פיקוד העורף בבני ברק, 10 באפריל 2020. ראובן קסטרו
צה"ל נערך לחלוקת מזון ביישובים תחת סגר. חיילי פיקוד העורף בבני ברק/ראובן קסטרו

גיוס אוגוסט, שמוגדר כגיוס הגדול ביותר השנה, מעלה חשש גדול מאוד שיגיעו אל בסיס הקליטה והמיון נשאי קורונה, שיעברו לאחר מכן גם אל היחידות. עם זאת, גורמים באכ"א אמרו כי הם כבר מיומנים בנושא. "יש סדר פעולות ברור. במהלך יום הגיוס ולפניו יידרשו המתגייסים לחתום על הצהרות בריאות", הסבירו. "לאחר הגיוס, הם יעברו לשרת במסגרת מצומצמת בתוך היחידה, ורק לאחר שבועיים יבואו במגע עם יתר החיילים בבסיס".

סוגייה נוספת שעלתה במהלך הערכת המצב, שביחס אליה הרמטכ"ל עדיין מתלבט, היא עוצר היציאות. לפי הערכות גורמים בחיל הרפואה, מצב התחלואה ידרדר לקראת החורף, ולכן יש להיזהר עם הטלת הסגר כשמדובר בחיילים קרביים.

בכירים בצה"ל הזהירו כי אם יתחיל גל קורונה נוסף בחורף, יהיה קשה מאוד להחליט על סגר עם תאריך התחלה וללא תאריך סיום, בפעם השנייה בחודשים אוגוסט-ספטמבר ואילך. בשלב זה, ההמלצה היא לבחון את הימים הקרובים. אם לא תירשם ירידה בתחלואה, ינחה כוכבי להטיל סגר על היחידות למשך 21 יום, בכפוף להערכת המצב.

אימון צה"ל בצפון, בסיס אליקים. דובר צה"ל
ביטול האימונים והתרגילים מעלה חשש מפני הכשירות למלחמה. אימון בצפון/דובר צה"ל

לדברי גורמי ביטחון, החופשות של החיילים מעוררות חשש גדול מהדבקה. "מצד אחד, החיילים יוצאים לחופשות ונאמר להם לא לצאת מהבית אלא לאירועים מסוימים", מסרו. "אבל החברה מתנהלת כמעט כרגיל, והמצב הזה לא רק שמבלבל את החיילים - הוא מקשה על המפקדים לאכוף. יש חשש גדול מאוד שהיציאה של החיילים לחופשות מגדיל משמעותית את ההדבקה בצבא".

בנוסף לכל אלה, ישנם שני תחומים נוספים שמדאיגים את צה"ל. נושא אחד הוא החורף המתקרב, והחשש שהשילוב של השפעת ונגיף הקורונה יפגע בתפקוד המשק, ויכפה על צה"ל לספק סיוע נרחב. נושא שני הוא בעיית הכשירות של צה"ל למלחמה, שהולכת ומתרחבת עקב ביטול אימונים ותרגילים. מקור הדאגה העיקרי של הצבא הוא חיילי המילואים.

בשבועות הקרובים, ובהתאם להיקף התחלואה, ישקלו בצה"ל לבטל תרגילים נוספים, למנוע כניסת חיילי מילואים ליחידות, ואף לבטל פעילות מילואים באוויר, בים ויבשה. בשלב זה, גורמי ביטחון אמרו כי "כל מקרה ייבחן לגופו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully