וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקלע למארב פוליטי: הקורונה מקרקעת את החלומות הגדולים של כוכבי

10.7.2020 / 8:14

השבוע המסויט של הרמטכ"ל הניב לו אכזבות רבות - מעבר קריית המודיעין לנגב מקודם חרף רצונו, קיצור השירות אושר ולבסוף הוא אף נכנס שוב לבידוד. מעל לכל, הקיצוץ המסתמן בתקציב הביטחון עלול להמיט מכה קשה על החזון הצבאי שקידם במשך שנים. כעת, הוא יהיה חייב להתפשר

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: כוכבי מציג את התכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, פברואר 2020)

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי חווה את אחד השבועות המורכבים ביותר עבורו מאז שנכנס לתפקיד בינואר 2019. משבר הקורונה הכולל בתוכו מאבקים פוליטיים, מעלה את האפשרות שהממשלה תקצץ בתקציב הביטחון ותנחית מכה קשה על צה"ל. כוכבי נקלע לסיטואציה מורכבת, וכעת חזונו ורעיונותיו הגדולים של הרמטכ"ל ה-22 של ישראל נמצאים בסכנה.

ראשית, שר הביטחון בני גנץ הודיע על כוונתו לפתוח את מעטפות המכרז לבניית קריית המודיעין של צה"ל בצומת ליקית שבנגב, בניגוד לעמדתו של כוכבי. הקבוצה הזוכה תוכרז כבר ביום שני, וזאת על רקע עתירת תושבי הנגב לבג"ץ בקריאה לקדם את המכרז התקוע. בנוסף לכך, הרמטכ"ל, שהאמין שיצליח לשכנע את שר הביטחון לבטל או לדחות את קיצור השירות הסדיר, חווה אכזבה. גנץ, שהבין את המצב במשק, הפנה קשב רב גם למצבו הפוליטי, והוחלט כי המתגייסים הטריים ישרתו 30 חודשים, שנתיים וחצי.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי במהלך טקס האזכרה הממלכתי לבן גוריון, שדה בוקר 4 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
נדרש לחשב מסלול מחדש. הרמטכ"ל כוכבי/ראובן קסטרו

מעבר לכך, לקראת ההכרעות על גודל תקציב המדינה וההצבעות על היקף תקציב משרד הביטחון וצה"ל, כוכבי ציפה להבהרות או הסכמים על קווי מדיניות כללית, לפחות בעל פה, מול משרד האוצר. ואולם, בשל המצב הכלכלי הרגיש במשק ואי-הוודאות ההולכת וגדלה, שר האוצר ישראל כץ בחר שלא להיפגש עם הרמטכ"ל, כי ידע שהאחרון יבקש תקציבים נוספים. כפי שזה נראה כרגע וברקע הביקורת הציבורית, גנץ לא ייצא למלחמה נגד האוצר, ולכן תקציב הביטחון ככל הנראה יקוצץ. או, לכל הפחות, צה"ל לא יקבל את מיליארדי השקלים שטוען הרמטכ"ל בשיחות סגורות שחסרים לצבא, בהתאם למתווה יעלון-כחלון.

ואם לא די בכל אלה, אתמול הודיע דובר צה"ל שהרמטכ"ל שהה לפני כשבוע בנוכחות משרת שנמצא חיובי לנגיף הקורונה, וכוכבי נכנס לבידוד בפעם השנייה מאז התפרצות המגיפה בישראל.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
לא ייצא למלחמה על תקציב הביטחון. השר גנץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

בראשית כהונתו קיווה כוכבי שהמציאות הכלכלית בישראל תאפשר לו ליישם תכנית רב-שנתית (תר"ש) בשם "תנופה", שתכלול את כל המטרות עליהן שקד במשך שנים. הוא ראה בחזונו את צה"ל משדרג עוד יותר את העליונות המודיעינית שלו, מתקדם דרמטית בתהליך הדיגיטלי שעוברות החברות המתקדמות בעולם, מבטל את חומות הבירוקרטיה בהעברת המידע והשיתופיות בין החילות, הזרועות והאגפים בצה"ל, ואף יוצר קישוריות שתסייע להכריע אויב המסתתר במנהרות ובקרב אוכלוסייה במהירות רבה יותר - ובכך גם לנצח במלחמות.

חזונו של כוכבי הוא לראות את צה"ל מדויק יותר בהתקפה ובשימוש האנרגיות השונות, יעיל יותר ומבוסס רשת. הרמטכ"ל ראה את הצבא פועל באופן כזה שמשלב בכל מתקפה, עד כמה שניתן, את הכוחות מהאוויר, היבשה והים, כמו גם את תחום הסייבר והלוחמה האלקטרונית. כשהוא עמד על הבמה מול סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל בשנת 2019, עם המצגת הפשוטה והמסרים החדים, היו קצינים בקהל שהאמינו שעומד מולם סטיב ג'ובס הישראלי. רמטכ"ל שרואה באופן ברור ופשוט את העתיד, ומקצר לצה"ל את תהליך ההשתנות שהיה זקוק לו כבר שנים.

אך רעיונות לחוד ומעשים לחוד. בפועל, המציאות נראית לגמרי אחרת. התכנית הרב-שנתית "תנופה", החלום של כוכבי, לא יכול באמת להתממש ללא תקציב רב-שנתי וגיבוי מלא מקצה לקצה ממשרד האוצר. עם זאת, כוכבי לא ויתר על "תנופה". כרגע הוא מממש את קווי היסוד בעקשנות מעוררת השראה, ומיישם חלקים גדולים מרעיונותיו, למרות שנאלץ לדחות פרויקטים גדולים. בינתיים, הרצון שלו מביא אותו, בחלק מהמקרים, לברוח משורות המחברת הצהובה עליה הוא תמיד נוהג לשרבט בעיפרון את הרעיונות שלו.

גורמים בכירים במשק ובחברה הישראלית מביעים תמיהה לגבי הבנתו של כוכבי את המצב במדינה. גם בכירים בתוך מערכת הביטחון מותחים עליו ביקורת מאחורי גבו, וטוענים כי בדרך להגשמת הרעיונות המבריקים שלו - הוא מנתק את רגליו מהקרקע.

למרות תכניותיו ורעיונותיו, נראה כי הרמטכ"ל ייאלץ להתפשר. היקף המובטלים במשק מעורר דאגה רבה, בעוד המספרים רק הולכים וגדלים. לממשלה בישראל יש אחריות לא רק לביטחון בגבולות ובעורף - אלא גם לביטחון כלכלי וחברתי.

בשבוע הבא אמורה הממשלה להכריע על גובה תקציב המדינה, ולאחר מכן על תקציב משרד הביטחון ובתוכו תקציב צה"ל. מדובר בשנה החמישית לתכנית הרב-שנתית "גדעון" אותה הוביל ביד רמה הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט. הוויכוח בין משרד האוצר לצה"ל קשור לשאלה כיצד תיראה השנה האחרונה של התכנית.

חמ"ל הסייבר בחיל התקשוב. דובר צה"ל
החזון של כוכבי: התקדמות דיגיטלית דרמטית. חמ"ל הסייבר חיל התקשוב/דובר צה"ל

בצה"ל טוענים כי בהתאם לתהליכי ההתייעלות הרחבים בשורות הצבא, בדגש על כוח אדם והחלטות בכפוף למתווה יעלון-כחלון, הם מצפים לקבל מיליארדי שקלים - אחרת לא יוכלו לסיים את השנה נוכח האתגרים שעומדים בפתח. מנגד, במשרד האוצר טוענים כי ההסכם כובד במלואו, ולא רק שלא צפויות תוספות תקציב - אף מצופה מהצבא לבצע קיצוץ משכורות והוצאה לחופשה ללא תשלום של משרתי קבע בתפקידים עורפיים, בדומה למקצועות רבים אחרים בשירות הציבור.

זה לא הולך להיות ריב שוחות בין צה"ל לפקידי האוצר. הנושא הזה יוכרע בסוף בין פוליטיקאים, וכפי שזה נראה כרגע - שר הביטחון לא באמת מתכוון לרוץ לתוך האש עבור כוכבי. לא בעת הזו. לגנץ יש אחריות גדולה יותר מאשר להיות רק שר ביטחון, מה שמעצים את התחושה שהרמטכ"ל צפוי לעבור חוויה כלכלית מטלטלת נוספת בטווח הזמן הנראה לעין - כזו שחווה גם גנץ כרמטכ"ל, כשנלחם נגד האוצר על תקציב צה"ל והיקף כוח האדם.

שר האוצר, ישראל כ"ץ  מציג את תכנית הסיוע למשק 9 ביולי 2020. -, אתר רשמי
לא נפגש עם כוכבי ברקע דיוני התקציב. שר האוצר ישראל כץ מציג את תכנית הסיוע למשק, אתמול/אתר רשמי, -

כרגע נדמה שכוכבי נקלע למארב פוליטי מתמשך, עם כלים חסרים וסביבה כלכלית ואזרחית מורכבת - אך הוא מסרב להתנהל עם הכלים הנכונים. הוא עדיין לא הפנים שהתכנית הרב-שנתית שלו בסכנה, והביקורת עליו רק הולכת ומתרחבת. הרמטכ"ל נדרש לחשב מסלול מחדש, ולהתאים את עצמו לכללי המשחק.

עם זאת, למרות האתגרים מבית, לזכותו של כוכבי הישגים מבצעיים גדולים בשנה וחצי האחרונות, הישגים המתווספים לתהליכים שלא ניתן לדבר עליהם בשלב זה. כשמצרפים אותם לשינויים שהצליח הרמטכ"ל לקדם - מדובר בשינוי דרמטי אמיתי באופיו של צה"ל, באופן שעשוי לשנות את המלחמה הבאה, גם אם לא כל תכניותיו לא יתממשו עד הסוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully