וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת גל הפועלים הבא: "בירת הקורונה" הפלסטינית מעוררת דאגה בישראל

14.7.2020 / 9:32

עם מאות נדבקים ביממה, חברון והכפרים הסובבים אותה עומדים כעת בלב התפרצות המגיפה בגדה. הרשות פתחה מוקדי בדיקה ייעודיים, וראשי החמולות קראו לציבור להישאר בבתים. בצה"ל מיפו את מוקדי התחלואה ויקיימו בקרוב דיון על החשש מכניסת עובדים פלסטינים לארץ

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

חברון הפכה לבירת הקורונה של יהודה ושומרון - ומעוררת דאגה רבה, הן מצד הרשות הפלסטינית והן במערכת הביטחון הישראלית. בשבועיים האחרונים, גלי ההדבקה בעיר ובכפרים באזור העלו את מספר הנדבקים ליממה לכ-400 בחלק מהימים האחרונים.

מדובר באזור משמעותי מבחינת היקף האוכלוסייה ופעילותו הכלכלית. מתוך 2.8 מיליון פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית, מיליון מגיעים מנפת חברון והם אחראים על יותר מ-45% מהתוצר הגולמי של הפלסטינים. מסיבה זו, ברשות ובישראל חוששים מהאפשרות ששרשרת ההדבקה לא תיעצר.

כיום, יש 4,331 מאובחנים בקורונה בנפת חברון, מתוכם יותר מ-1,300 בעיר עצמה. לפחות 16 מהחולים מאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ, שישה מונשמים והיתר מוגדרים במצב קל, ללא תסמינים מיוחדים.

נשים קונות ירקות מירקן בצד הדרך לפני הסגר שהוטל בחברון. 08 ביולי 2020. רויטרס
השאננות הובילה לגל שני. נשים קונות מירקן לפני כניסת הסגר לתוקף, בשבוע שעבר/רויטרס
"בחברון יש לראשי החמולות יותר משקל מאשר לרשות הפלסטינית – והציבור הקשיב"

לשם השוואה, בכלל הרשות הפלסטינית 7,335 מאובחנים בקורונה. גורמים במערכת הביטחון בישראל הסבירו כי בגל הראשון של התפרצות המגיפה, הציבור באזור חברון היה ממושמע מאוד. אך כשהאיומים על הגעת הקורונה לאזור לא התממשו, הציבור החל לא להישמע להוראות הרשות הפלסטינית לקראת הגל השני. כך, נפתחו מחדש החנויות והקניונים, ויחד איתם שבו לפעול גם האירועים, בהם החתונות.

בשבועיים האחרונים, כשהתמותה מהמגיפה החלה לעלות כמעט מדי יום, הפחד החל להתפשט בקרב התושבים שסגרו מחדש את חנויותיהם. להגבלות שפורסמו על ידי הרשות עצמה הצטרפו ראשי החמולות, שהפיצו כרוזים בקריאה להישאר בבתים. אחד מגורמי הביטחון הסביר כי "בחברון יש לראשי החמולות יותר משקל מאשר לרשות הפלסטינית - והציבור הקשיב".

לפי נתוני הצבא, חלה ירידה של כ-80% בתנועת כלי הרכב הפלסטיניים בכבישים שבנפת חברון. כשכל המפעלים סגורים לצד בתי העסק, גם בפעילות הטרור העממי ברחבי יהודה ושומרון חלה ירידה.

פועל מהרשות הפלסטינית מרוסס בחומר חיטוי כאמצעי זהירות נגד התפשטות נגיף הקורונה לאחר שובו מישראל, מחוץ למחסום ליד חברון בגדה המערבית. 28 במרץ 2020.. רויטרס
"המטרה היא לשמור על האיזונים". חיטוי פועל שחזר מעבודה בישראל, במרץ/רויטרס

חברון קיבלה תשומת לב מיוחדת מצד הרשות הפלסטינית כחלק מהמאמצים לקטוע את שרשרת ההדבקה. לשם כך, הוקדמה פתיחת בית החולים בדורא שבדרום הר חברון, שנהפך לבית עבור חולי הקורונה על 150 המיטות שבו. כמו כן, נפתחו 13 מוקדים לבדיקות קורונה רק בחברון עצמה, וכן הוקמה מעבדת קורונה המטפלת אך ורק באזור זה.

במנהל האזרחי ביצעו מעקב אחר גל ההדבקות בקורונה בנפת חברון, תוך התמקדות בחמישה כפרים שבהם יחס החולים גבוה מאוד ביחס למספר התושבים. כפרים אלה הוכרזו כמנועים מכניסה לישראל עד להודעה חדשה.

בנוסף לכך, במנהל הזינו את כל חולי הקורונה הפלסטינים מנפת חברון למערכת הניהול, כדי למנוע מהפלסטינים שנדבקו בנגיף ומבני משפחותיהם להיכנס לישראל, עד שיוכח באמצעות בדיקות כי הם החלימו.

במהלך הגל האחרון של יציאת הפועלים הפלסטינים לעבודה בישראל, הם קיבלו הנחיה מהמנהל האזרחי ללון בישראל למשך שלושה שבועות, ולחזור לשטחי הגדה המערבית רק ב-17 ביולי. השבוע, תתקיים הערכת מצב ודיון בנושא חידוש יציאת הפועלים לעבודה בישראל על רקע מצב התחלואה.

גורם ביטחוני הסביר כי "המטרה היא לשמור על האיזונים בין הכלכלה לבין הבריאות. גם בהתיישבות אנחנו משתדלים לשמור על איזון, עם כניסת פועלים לאזורי בנייה מבודדים בהתיישבות או כניסה משער אחורי לאזור התעשייה בכפוף לרישום ולבדיקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully