וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין עונה לראשי האוניברסיטאות: "הרגשתי במשפט של האינקוויזיציה"

20.7.2020 / 16:28

שר ההשכלה הגבוהה הגיב למתקפה נגדו בחודש האחרון, ששיאה בהתפטרות מחאתית של ראש ועד האוניברסיטאות. במכתב שהופץ לסטודנטים והמרצים, טען כי אין בסיס לביקורת שמתח: "הפרופסורים אינם טורחים ללמוד את העובדות". הוועד השיב: "נמשיך לעמוד ולשמור על תקציב ההשכלה הגבוהה"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: סטודנטים מפגינים על הגבלות הקורונה בחודש מאי)

שר ההשכלה הגבוהה, זאב אלקין, השיב היום (שני) לטענות ראשי האוניברסיטאות נגדו בחודש האחרון במכתב שהופץ לסגל המרצים ולסטודנטים. החיכוך בין הצדדים החל בעקבות ניסיונו למנות לוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה פרופ' שאינו עומד בתנאי הסף. מאז נרשמו כמה חילופי מהלומות, ששיאן היה בהתפטרות ראש ועד האוניברסיטאות - תוך מתיחת ביקורת חריפה על השר.

"הרגשתי את עצמי כמי שנמצא במשפט האינקוויזיציה הימי ביניימי", אמר אלקין. "הפרופסורים המכובדים, המתלהבים מהתפקיד להיות חשמני 'דת האקדמיה', בכלל אינם טורחים ללמוד את העובדות או לברר בצורה פשוטה, בשיח פתוח מולי, שאף פעם לא סירבתי לקיימו, מהן באמת תכניותיי והשקפותי", טען אלקין במכתבו.

זאב אלקין, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"הפרופסורים לא טורחים ללמוד את העובדות". אלקין/פלאש 90, יונתן זינדל

לדבריו, "באקדמיה שבה אני צמחתי למדתי ממוריי שהשיח האינטלקטואלי האקדמי צריך לפני הכל להתבסס על קריאת הטקסט, העדויות, המציאות והעובדות". בנוסף, התייחס השר לאי הארכת כהונתה של ממלאת מקום מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה מיכל נוימן. "הסמכות הבלעדית בקבלת ההחלטה היא שלי כיו"ר מל"ג. מדובר בהחלטה ניהולית ואין בינה ובין החופש האקדמי שום דבר. מילוי מקום מנכ"ל מל"ג יכול לבוא רק מתוך שורות הארגון ואף אחד עוד לא הצליח להצביע על חברי מרכז ליכוד נסתרים המכהנים בתוכו".

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר בתגובה למכתבו של אלקין כי "ראשי האוניברסיטאות רואים בדיאלוג פתוח, בשקיפות ובהוגנות, כדרך הנכונה לשיתוף פעולה לטובת האקדמיה הישראלית. כולנו חייבים להבין שאקדמיה ישראלית חופשיה וחזקה היא אבן יסוד בחוסנה הכלכלי והטכנולוגי של מדינת ישראל. נמשיך לעמוד ולשמור על תקציב ההשכלה הגבוהה, בהיקף של 12 מיליארד ש"ח, מכל ניסיון לשים עליו ידיים פוליטיות. אנו נענים לקריאתו של השר במכתבו להיפגש עמנו בכל עת ובכל מקום שייבחר".

שיאה של המתקפה המתרחשת בחודש האחרון היה בהתפטרותו של נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופסור רון רובין, מראשות ועד ראשי האוניברסיטאות, שהוגשה ביום שלישי. זאת, במחאה על החלטתו של השר להזיז מתפקידה את ממלאת ממלאת מקום המנכ"ל. בהודעה על התפטרותו, רובין מתח ביקורת חריפה על אלקין, שאותו כינה "קומיסר ההשכלה הגבוהה".

לדבריו, "ידענו בעבר מאבקים על חופש הביטוי ועצמאות ההשכלה הגבוהה, אך הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים, טרם חווינו. תקופה קשה דורשת צעדים קשים". הוא הביע תקווה כי "בכך אצית את אש המרד בקרב כל הסגל האקדמי בישראל, ציבור הסטודנטים, וכל אדם במדינת ישראל שעתיד הדמוקרטיה, המדע, המחקר, והחופש לחשוב יקרים לליבו". רובין אף הוסיף כי "חייבים להתעורר - טורקיה זה כאן".

עוד בוואלה!

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות התפטר ותקף את אלקין: "טורקיה זה כאן"

לכתבה המלאה
מכבתו של זאב אלקין לחברי הסגל והסטודנטים במוסדות להשלכה גבוה 20 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"השיח האינטלקטואלי האקדמי צריך לפני הכל להתבסס על המציאות". המכתב ששלח אלקין/אתר רשמי, -

גם מחליפו של רובין, פרופסור אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, מתח ביקורת על השר בכניסתו לתפקיד. "אנחנו נמצאים בתקופה קשה בה כולנו חייבים לשמור על מערכת ההשכלה הגבוהה, המחקר והמדע", אמר כהן. "אני מעריך את פרופ' רון רובין על הצעד האמיץ שנקט כמחאה על התנהלות השר אלקין וניסיונותיו להכניס ברגל גסה שיקולים פוליטיים למחקר והמדע בישראל. המשמעות של פגיעה במחקר ובמדע היא אחת - פגיעה בציבור הרחב ובעתידה של מדינת ישראל ואסור לנו לתת לזה לקרות".

המחלוקות בין אלקין לראשי האוניברסיטאות החלו בעקבות הסרת מועמדותו של פרופסור מיכאל זיניגרד מהוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, לאחר שוועד ראשי האוניברסיטאות הביעו התנגדותו למינויו. זיניגרד נחשב למועמד של אלקין, אך אינו עמד בתנאי הסף להתמנות לוועדה. לאחר האשמות על פוליטיזציה ומינוי מקרובים, נימק זיניגרד את החלטתו בכך ש"אין בכוונתי להכנס לעימותים פוליטיים לא עניינים".

מחלוקת נוספת נרשמה בין השר אלקין לבין ועד ראשי האוניברסיטאות בנוגע לקיום המבחנים המקוונים. זאת, לאחר שקבינט הקורונה החליט על ביטול המבחנים בקמפוסים, למעט מקצועות מסוימים שיוחלטו ב"מנגנון חריגים", מחשש להדבקה המונית בנגיף. בוועד זעמו על ההחלטה ואף הזהירו כי יש בה "סכנה ממשית לביטול הסמסטר".

(עדכון ראשון: 12:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully