וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין על מתקפת ועד האוניברסיטאות: "לא סופרים את הסטודנטים"

14.7.2020 / 17:30

שר ההשכלה הגבוהה תקף את יו"ר הוועד, פרופ' רון רובין שהתפטר היום וכינה את ועד ראשי האוניברסיטאות "קרטל שמזיזים לו את הגבינה". בראיון לוואלה! NEWS הסביר כי הוא "פועל כדי להגן על הסטודנטים". רובין טען בהודעת התפטרותו כי "אלקין הוא קומיסר להשכלה גבוהה"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: סטודנטים מפגינים במחאה על הרעה בתנאיהם במהלך הגבלות הקורונה)

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין תקף היום (שלישי) בראיון לוואלה! NEWS את נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין, שהודיע על התפטרותו מראשות ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה). "יש פה קרטל וביריונות של אנשים שהתרגלו לא לספור את הסטודנטים", אמר אלקין על הודעתו של פרופ' רובין, שאף טען כי "טורקיה זה כאן, ואלקין הוא הקומיסר להשכלה גבוהה".

"יש פה קרטל של אנשים שמרגישים שמישהו רוצה להזיז להם את הגבינה, שהם התרגלו לא לספור את הסטודנטים, שהם בסוף הלקוח העיקרי של המערכת להשכלה גבוהה. לא לספור את המכללות שמחצית מהסטודנטים לומדים שם", אמר אלקין.

השר הוסיף, "הוועד מנסה לשלוט באופן בלעדי על כל התקציבים, לשלוט באופן בלעדי על 12 מיליארד שקלים בלי שקיפות". לדבריו, "לא חסר דוחות של מבקר המדינה, שמצביעים על ליקויים בניהול כספים במוסדות השונים, ועל בורות תקציביים שנעשו בגלל זה".

זאב אלקין, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא נכנע ללחצים פסולים ולבריונות". השר להשכלה גבוהה זאב אלקין/פלאש 90, יונתן זינדל

אלקין התייחס להשוואה של יו"ר ועד האוניברסיטאות בין ישראל לטורקיה, ואמר, "דווקא הביריונות שהם מפעילים זה טורקיה. אני לא נכנע ללחצים פסולים, לא לביריונות. אותי אי אפשר להפחיד בסיסמאות ודברי שקר, ואני אמשיך כמו שפעלתי עד היום, להגן על הסטודנטים". המחלוקת בין הצדדים הגיעה בעקבות פשרה שאליה הגיע אלקין במנגנון החרגת המבחנים הפרונטליים, לפיה עד 10% מהמבחנים ייעשו בקמפוס לפי דרישות משרד הבריאות בשל משבר הקורונה, וזאת בניגוד לעמדת ראשי האוניברסיטאות, שדרשו כי 40% מהמבחנים ייערכו באופן פרונטלי.

הוא המשיך ופירט את טענותיו. "נדבר על העובדות, על מה קראו לי קומיסר? על מה קראו לי טורקיה? על מה יצא קצפם של ראשי האוניברסיטאות? על זה שהגנתי על הבריאות של הסטודנטים לפי הנחיות משרד הבריאות?", תהה. "בסוף העמדה שלי התקבלה, וראשי האוניברסיטאות נשארו עם הרבה תסכול על כך שהדרישה שלהם לקיים 40% מהבחינות בקמפוס לא התקבלה. האם הם חשבו על הבריאות של ציבור הסטודנטים?".

עוד בוואלה!

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות התפטר ותקף את אלקין; השר: "קרטל"

לכתבה המלאה

עוד הוסיף אלקין כי "אם טורקיה זה להילחם על הזכויות של הסטודנטים, אני לא נעלב. הבריאות שלהם חשובה לי. אם יש ראשי מוסדות שלא מבינים את זה אז שימשיכו לכעוס, ההתנהלות שלהם ביריונית".

לטענתו, ועד ראשי האוניברסיטאות טוענים טענות שקריות. "אני באתי מהאקדמיה, עולם המוסדות יקר לי לא פחות מאשר להם. למדתי באוניברסיטה העברית, שעיצבה אותי ובנתה אותי ולימדה אותי שאמת היא חלק מהדרישות של שיח אקדמי", אמר. "כנראה שיש נשיאי אוניברסיטאות שמרשים לעצמם לשקר במצח נחושה מבלי להתבייש".

פרופסור רון רובין. דוברות אוניברסיטת חיפה, אתר רשמי
"הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים". פרופ' רון רובין/אתר רשמי, דוברות אוניברסיטת חיפה

אלקין אף התייחס לעימות שהיה עם ראשי הוועד, לאחר החלטתו למנות נציג מאוניברסיטת אריאל להיות חבר בוועד. "במה הם עוד מאשימים אותי? בכך שאני העזתי, רחמנא לצלן, שיהיה גם בות"ת נציג של אוניברסיטת אריאל, בגלל שהיא האוניברסיטה הכי צעירה וחשוב שהיא תהיה בשולחן, יחד עם נציגי מוסדות שונים ומגוונים".

הוא הוסיף כי "אנחנו מאוימים בכל העולם בקמפיינים של חרם של BDS, אבל פה בתוך המדינה, ראשי ועד האוניברסיטאות מנהלים קמפיין החרמה נגד אוניברסיטת אריאל במודע. אז על מה נלין ונתלונן על קמפיינים של BDS בחו"ל, אם בארץ מעזים ראשי אוניברסיטאות להוביל קמפיין כאלו בעצמם".

בהודעה על התפטרותו, מתח רובין ביקורת חריפה על אלקין, וכתב כי "ידענו בעבר מאבקים על חופש הביטוי ועצמאות ההשכלה הגבוהה, אך הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים, טרם חווינו". הוא הוסיף כי "תקופה קשה דורשת צעדים קשים. ולכן, כצעד של מחאה ומתוך תחושה של סכנה אמיתית לעתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, החלטתי לנקוט בצעד חריף שאף יו"ר ור"ה בעבר לא נקט - החלטתי להתפטר מתפקידי כיור ור"ה".

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
הפגנת סטודנטים נגד הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה/ראובן קסטרו

בדברים שאמר לוואלה! NEWS, הוסיף אלקין כי "על מה עוד יצא קצפו של פרופ' רובין. על כך שאני החלטתי לא להאריך את המינוי לממלאת מקום של מנכ"ל המל"ג". הוא הסביר כי "אם הייתי מעז להתערב במינוי מנכ"ל אוניברסיטת חיפה, פרופ' רובין בוודאי היה צורח שאני פוגע בחופש האקדמי, ודוחף את האף שלי לעניינים שאני לא קשור אליהם".

עם זאת, אמר השר להשכלה גבוהה כי "משום מה הוא חושב שזה בסדר גמור שיו"ר ור"ה, שהוא גוף אינטרסנטי, יתערב במינוי של מנכ"ל המל"ג, שזה בסמכות של יו"ר המל"ג - כלומר שלי". הוא הסביר כי "לגופו של עניין, לא מדובר בפיטורים כי אין את מי לפטר. התפקיד הרשמי טרם אויש, השר הקודם מינה ממלא מקום, חצי השנה הסתיימה, ובנסיבות מיוחדות אני יכול לשקול את הארכת המינוי אל מעבר לחצי שנה, אבל עוד לא קיבלתי החלטה".

אלקין הוסיף כי הוא נחוש להמשיך ולהגן על הסטודנטים. "נפתח מערכת השכלה גבוהה בצורה הוגנת, שיש בה מקום גם לאוניברסיטאות וגם למכללות, שצריכות ויכולות להשמיע את קולן תוך כיבוד אחד את השני, וללא ניסיונות השתקה שמתאימות לקרטל שרגיל לנהל הכל לבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully