וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות התפטר ותקף את אלקין: "טורקיה זה כאן"

14.7.2020 / 14:18

פרופ' רון רובין יסיים את תפקידו במחאה על החלטת השר להדיח את מ"מ מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה. הוא תקף את השר להשכלה גבוהה זאב אלקין, ואמר כי הוא מוביל "הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים". בנוסף, הביע תקווה שהתפטרותו תצית את "אש המרד"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: סטודנטים מפגינים על הרעה בתנאיהם בתקופת הקורונה)

נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין הודיע היום (שלישי) על התפטרותו מראשות ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה). זאת, במחאה על החלטתו של השר להשכלה גבוהה זאב אלקין להזיז מתפקידה את ממלאת מקום מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), מיכל נוימן.

בהודעה על התפטרותו, רובין מתח ביקורת חריפה על אלקין, שאותו כינה "קומיסר ההשכלה הגבוהה". הוא כתב כי "ידענו בעבר מאבקים על חופש הביטוי ועצמאות ההשכלה הגבוהה, אך הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים, טרם חווינו. תקופה קשה דורשת צעדים קשים. ולכן, כצעד של מחאה ומתוך תחושה של סכנה אמיתית לעתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, החלטתי לנקוט בצעד חריף שאף יו"ר ור"ה בעבר לא נקט - החלטתי להתפטר מתפקידי כיור ור"ה".

הוא הביע תקווה כי "בכך אצית את אש המרד בקרב כל הסגל האקדמי בישראל, ציבור הסטודנטים, וכל אדם במדינת ישראל שעתיד הדמוקרטיה, המדע, המחקר, והחופש לחשוב יקרים לליבו". רובין אף הוסיף כי "חייבים להתעורר - טורקיה זה כאן".

זאב אלקין, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
כונה "קומיסר ההשכלה הגבוהה". אלקין/פלאש 90, יונתן זינדל

במכתבו, הסביר יו"ר ור"ה המתפטר כי בשבועות האחרונים מתבצעים "ניסיונות שיתוק של שומרי הסף האמונים על עתיד המדע במדינת ישראל. מדובר בשורה של צעדים, שעל האחרון שבהם התבשרנו אתמול בלילה". הוא טען כי נוימן הוזזה "ללא נימוק" מתפקידה במועצה להשכלה גבוהה, שאותה כינה "קודש הקודשים שתפקידו להוות את החיץ הקריטי שבין פוליטיקה למדע".

בפתח דבריו, התריע פרופ' רובין מהפגיעה בדמוקרטיה ואמר כי "אנו נמצאים בתקופה חסרת תקדים ואפלה מאוד. שומרי הסף הפכו למטרה, ומערכות שחרטו על דגלן את ערכי חופש הביטוי וחופש המחשבה מותקפות השכם והערב". הוא טען כי ניסיונות ההשתלטות על המדע בישראל מטרתם "להפחיד, להחליש, לצנזר, ולאפשר לאינטרסים פוליטיים להכתיב את סדר היום של המחקר", מה שלדבריו מסכן את מדינת ישראל ואת עתידה.

עוד הזהיר רובין כי "אסור לנו בשום פנים ואופן, לשקוע בבוץ הטובעני שיחזיר אותנו לתקופות בהן אנשים האמינו שכדור הארץ שטוח והשמש סובבת אותו. בטורקיה, כמו במקומות אחרים בהם היה ניסיון לחסל את הדמוקרטיה, בין הראשונים שאליהם הפנה השלטון המתבצר אצבע מאשימה, היו מוסדות ההשכלה הגבוהה. מדינת ישראל צועדת בעיניים עצומות לרווחה למחוזות חשוכים אלו בדיוק".

עוד בוואלה!

למרות המשבר, האוניברסיטאות דורשות מהסטודנטים לשלם כדי להיבחן: "הפקירו אותנו"

לכתבה המלאה
פרופסור רון רובין. דוברות אוניברסיטת חיפה, אתר רשמי
"אנו נמצאים בתקופה חסרת תקדים ואפלה מאוד". פרופ' רובין/אתר רשמי, דוברות אוניברסיטת חיפה

המחלוקות בין אלקין לראשי האוניברסיטאות החלה מוקדם יותר החודש, כשפרופ' מיכאל זיניגרד הסיר את מועמדותו מהוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, לאחר שוועד ראשי האוניברסיטאות הביעו התנגדותו למינויו. זיניגרד נחשב למועמד של אלקין, אך אינו עומד בתנאי הסף להתמנות לוועדה. לאחר האשמות על פוליטיזציה ומינוי מקרובים, נימק זיניגרד את החלטתו בכך ש"אין בכוונתי להכנס לעימותים פוליטיים לא עניינים".

מחלוקת נוספת נרשמה בין השר אלקין לבין ועד ראשי האוניברסיטאות בנוגע לקיום המבחנים המקוונים. זאת, לאחר שקבינט הקורונה החליט על ביטול המבחנים בקמפוסים, למעט מקצועות מסוימים שיוחלטו ב"מנגנון חריגים", מחשש להדבקה המונית בנגיף. בוועד זעמו על ההחלטה ואף הזהירו כי יש בה "סכנה ממשית לביטול הסמסטר".

מנגד, השר אלקין הגדיר את ההחלטה כ"בשורה לסטודנטים", והבהיר כי היא התקבלה בהתאם להמלצת גורמי המקצוע. לבסוף, הודיע הוועד ברגע האחרון כי הוא מיישר קו עם ההחלטה, תוך שהוא מותח ביקורת על השר להשכלה גבוהה: "המתווה שאנחנו הצענו טוב יותר - אבל אלקין מנע דיון בו". בהמשך אישר המל"ג מתווה המאפשר לקיים בחינות עד לשיעור של 10% מכלל המבחנים בנוכחות פיזית.

מיכל נוימן, מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה. המועצה להשכלה גבוהה, אתר רשמי
רובין טוען כי היא הוזזה מתפקידה "ללא נימוק". נוימן/אתר רשמי, המועצה להשכלה גבוהה

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת), חבר ועדת החינוך, חיזק את פרופ' רובין על "עמידתו האמיצה נגד תהליכי הפשיזציה המואצים", שלטענתו השר מוביל לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בשבועות הספורים מאז מינויו מתנהג שר המים בבריונות כלפי מוסדות ההשכלה הגבוהה, מטיל אימה ופקודות באופן שנועד להשמיד את ההפרדה החיונית בין השלטון לאקדמיה. כעת ברור כשמש כי מינויו של השר נועד כדי שימלא את רצונו של נתניהו - לבטל את החופש האקדמי במדינה", אמר כסיף.

ח"כ יאיר גולן (מרצ) פנה ליו"ר ועדת החינוך בבקשה לקיים דיון דחוף בעקבות מכתב התפטרותו של רובין. הוא חיזק את ידו של ראש הוועד המתפטר, וקרא לסטודנטים "להתקומם". הבוקר, כתב גולן בפייסבוק כי "בדיוק כפי שנתניהו שלח את מירי רגב לפגוע במוסדות התרבות שנואי נפשו ושיגר את אוחנה לרסק את מערכת המשפט, הוא שולח עכשיו את אלקין לחרב את מערכת ההשכלה הגבוהה. לוודא שלא יהיו בישראל חופש אקדמי וחינוך לחשיבה ביקורתית. לחבל באחד המרחבים החשובים ביותר לרוח, דעת וחופש".

(עדכון ראשון: 14:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully