וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטאות נגד השרים: "ההחלטה על מבחנים מרחוק לא הגיונית"

29.6.2020 / 20:51

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע כי המעבר לבחינות מקוונות אושר ללא התייעצות ו"יפגע בסטודנטים עצמם". המל"ג ומשרד הבריאות יחליטו אילו מקצועות יוחרגו. אוניברסיטת ת"א הודיעה כי המבחנים יימשכו כרגיל, אך העברית דחתה אותם. אלקין: "השבוע ניתן לקיים בחינות פרונטליות"

צילום: ערוץ כנסת

האוניברסיטאות תקפו היום (שני) את החלטת קבינט הקורונה לקיים בחינות מקוונות מרחוק. ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הגדיר את ההחלטה כ"נמהרת ולא הגיונית", ומסר כי "חבל שהתקבלה ללא התייעצות עם האוניברסיטאות. לצערנו, היא עתידה לפגוע בראש ובראשונה בסטודנטים עצמם. כעת סיום הסמסטר תלוי על בלימה".

החלטת הקבינט התקבלה בעקבות העלייה בתחלואה שנרשמה בימים האחרונים, לצד הגבלות נוספות על התקהלויות ועבודה במגזר הציבורי. ברירת המחדל תהיה לקיים בחינות מקוונות, אך בקבינט החליטו כי במקביל יתקיים גם מנגנון החרגה לבחינות פרונטליות.

בימים הקרובים, המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ומשרד הבריאות יכריעו לגבי המנגנון כדי לקבוע אילו שיעורים ומקצועות לא יוכלו להתקיים באופן מקוון, ויתקיימו באופן פרונטלי.

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
"החלטה נמהרת ולא הגיונית". סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, ב-2016/ראובן קסטרו

ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע עוד קודם לכן על התנגדותו לקיום בחינות מרחוק. בוועד טענו כי "ניתן לקיים את הבחינות, האוניברסיטאות ערוכות בצורה בטוחה תוך שמירה קפדנית על הבריאות של כולם". עוד נמסר מטעם הוועד כי "ייגרם נזק אדיר לסטודנטים אם יבטלו את הבחינות בקמפוסים, נזק שעלול להגיע לביטול הסמסטר".

עם זאת, כלל לא בטוח שההחלטה תתממש בכלל המוסדות. אוניברסיטת תל אביב מיהרה לפרסם הודעת הבהרה לסטודנטים, שלפיה המבחנים יתקיימו כרגיל. בהודעה נכתב כי "האוניברסיטה תמשיך לפעול על פי מתווה הבחינה הקיים שהופץ לכם. אנו פועלים לאשרר מתווה זה למול מל"ג ונודיעכם במידת הצורך על כל שינוי".

כמו כן, אוניברסיטת חיפה מסרה כי היא בוחנת את הנושא וכי היא תעדכן את הסטודנטים בכל שינוי שיהיה. במקביל, באוניברסיטה העברית הודיעו כי הבחינות שנועדו להתקיים בקמפוס - יידחו למועד לא ידוע.

עוד בוואלה!

השרים אישרו: התקהלויות יוגבלו ל-50 איש, הבחינות באקדמיה יתקיימו בזום

לכתבה המלאה
היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, ב-2018/ראובן קסטרו
הודעת אוניברסיטת תל אביב לסטודנטים בעקבות ההחלטה על קיום בחינות מקוונות ב-29 ביוני 2020. ללא, צילום מסך
הודעת אוניברסיטת תל אביב לסטודנטים, מיד לאחר ההחלטה/צילום מסך, ללא

מנגד, השר להשכלה גבוהה זאב אלקין הגדיר את ההחלטה כ"בשורה לסטודנטים", והבהיר כי היא התקבלה בעקבות עלייה מדאיגה בתחלואה ובהתאם להמלצת גורמי המקצוע. "אני בטוח שבדומה למכללות שהודיעו לי כי הן ערוכות לאפשרות המאתגרת לקיום מבחנים מרחוק, גם האוניברסיטאות יפעלו בהתאם", אמר.

"בדומה לניסיון שכבר קיים בעולם המערבי במשבר הקורונה, יידעו גם האוניברסיטאות להיערך למצב הדינאמי שבו אנו מצויים", הוסיף אלקין לאחר הדיון בקבינט. "אנחנו מצדנו, נעשה ככל שביכולתנו לסייע כדי שהרמה האקדמית של הסטודנטים לא תיפגע".

בעקבות הבלבול באוניברסיטאות, הבהיר אלקין כי "המוסדות יוכלו לקיים בחינות פרונטליות השבוע כפי שתכננו במידה שירצו בכך". הבהרה זו הגיעה, לדבריו, לאור בקשתם של ראשי האוניברסיטאות לקבל זמן כדי להתארגן, ולא לפגוע בקיום הבחינות שכבר נקבעו לימים הקרובים.

אלקין הוסיף לגבי מנגנון ההחרגה כי "יסוכם בימים הקרובים בשיח בין המשרד להשכלה גבוהה לבין משרד הבריאות ובהתייעצות עם ראשי המוסדות. לאור הפרסומים השונים אני מדגיש שלא נאשר למוסד כלשהו את תכנית המבחנים הפרונטלית הקיימת היום, ויהיו רק מספר מצומצם של מבחנים שיוחרגו. לגבי עדכון פרטני על קיום מבחן כזה או אחר כמובן שעל הסטודנטים לפנות למוסד בן הם לומדים". הוא הדגיש: "המוסדות ידרשו לפעול בהתאם לצו משרד הבריאות ולא יוכלו להפר אותו".

אלקין, וכן שר הבריאות יולי אדלשטיין, החליטו להביא לדיון את ההצעה לאחר שקיבלו פניות מצד מאות סטודנטים, שהתלוננו על כך שהם מחויבים להגיע פיזית לקמפוס כדי לקיים מבחנים פרונטליים באוניברסיטאות, למרות משבר הקורונה.

כך לדוגמה, אגודת הסטודנטים בבר אילן אמרה כי "בשעה שבה מספר החולים הולך ועולה, אין היגיון להביא לקמפוס אלפי סטודנטים שיידרשו לנסוע בתחבורה ציבורית, לשבת שעות בכיתות סגורות ואולי להחמיץ מבחנים בגלל חובת בידוד".

גורמים במערכת ההשכלה הגבוהה מתחו אתמול ביקורת על הכוונה לקיים בחינות מקוונות, ואף הזהירו כי יש בה "סכנה ממשית לביטול הסמסטר". הגורמים ביקרו את קבלת ההחלטה "מהרגע להרגע", לאחר שבחלק מהאוניברסיטאות תקופת המבחנים כבר החלה ובחלקן היא מתחילה לכל המאוחר מחר.

הגורמים במערכת טענו כי "אי אפשר להעביר באופן מוחלט את כל הבחינות שתוכננו להתקיים באופן רגיל לבחינות מקוונות כי הדבר צפוי לגרום לכמות אדירה של העתקות. יש לכך השלכות אדירות".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "אנו מדגישים כי בחינות ממלכתיות לתעודת טכנאי מוסמך והנדסאי של המכון הממשלתי להשכרה טכנולוגיות מתקיימות כסדרן ובמכללות הטכנולוגיות עצמן, תחת שמירה והקפדה על הנחיות משרד הבריאות".

(עדכון ראשון: 17:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully