וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציון נכשל: תקופת המבחנים כבר החלה, אך השרים עוד שוקלים בחינות מרחוק

28.6.2020 / 16:10

בממשלה עדיין לא הוחלט לגבי האפשרות שהמבחנים יועברו באופן מקוון, והסטודנטים נותרו ללא תשובות. גורמים במערכת ההשכלה הגבוהה התריעו מפגיעה בטוהר הבחינות - וגם ברמה האקדמית של הסטודנטים. אחד מהם הזהיר כי בחלק מהמקצועות "התעשייה לא תכיר בסטודנטים"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

על סדר יומה של הממשלה עומדת האפשרות לקיים מבחנים מקוונים באוניברסיטאות, בהתאם להחלטת השר להשכלה גבוהה זאב אלקין ושר הבריאות יולי אדלשטיין. הדיונים בנושא נדחו לאחר שישיבת קבינט הקורונה הסתיימה היום (ראשון) ללא החלטה, אך בינתיים גורמים במערכת ההשכלה הגבוהה כבר מתריעים כי מדובר בהנחיה בעייתית, שעלולה להביא להעתקות רבות בין הסטודנטים.

הדיון, שהתכנס בעקבות העלייה ברמת התחלואה, עסק בין היתר בפניות שהתקבלו מצד מאות סטודנטים המתלוננים על כך שהם מחויבים להגיע פיזית לקמפוס כדי לקיים מבחנים פרונטליים באוניברסיטאות, למרות משבר הקורונה. השר אלקין מתכוון לאשר את האפשרות לקיים בחינות מרחוק, שכבר החלו בחלק מהאוניברסיטאות.

יו"ר אגודת הסטודנטים לינוי נגר שאול בירכה על הודעתו. לדבריה, ביום חמישי יו"ר האגודה בטכניון נפגש עם השר להשכלה גבוהה והעלתה בפניו את החששות האלה. "אנחנו מקבלים פניות רבות מסטודנטים מודאגים לגבי תקופת המבחנים. אנחנו שמחים שטענות אלה נלקחו ברצינות", אמרה נגר שאול. "כולנו תקווה כי ההחלטה שהועברה תאושר על ידי הקבינט".

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
המרצים יידרשו "לגלות יצירתיות". באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, ב-2018/ראובן קסטרו

מנגד, בוועד ראשי האוניברסיטאות תקפו את החלטת השר להשכלה גבוהה. "הדיון שהתקיים בקבינט הקורונה נעשה ללא התייעצות ותיאום עם האוניברסיטאות. בהחלטה המסתמנת יש סכנה ממשית לביטול הסמסטר", אמרו שם בתגובה.

"ההחלטה המסתמנת של ביטול בחינות בקמפוסים תפגע בעשרות אלפי סטודנטים שלא יוכלו להיבחן בבחינות פסיכומטריות, בחינות גמר, בחינות רישוי, ובחינות שלא ניתן לקיימן מחוץ לקמפוס", הסבירו.

עוד נמסר כי "האוניברסיטאות מעמידות במקום הראשון את בריאותם של הסטודנטים ופועלות לפי כל הכללים המחמירים ביותר של משרד הבריאות. פתרונות ייחודיים ניתנים לסטודנטים בקבוצות סיכון שונות. באוניברסיטאות בהן מתקיימות בחינות, הסטודנטים מתייצבים ומביעים שביעות רצון מההערכות ומהיכולת לדאוג לבריאותם".

כמו כן, הוועד טוען כי ההחלטה מסכנת את קיום שנת הלימודים האקדמית הבאה. הוא התריע כי "ביטול הבחינות בקמפוסים עלול להעמיד בסכנה את סיום הסמסטר, ולפגוע בפתיחת שנת הלימודים תשפ"א. נשיאי האוניברסיטאות והרקטורים קוראים לקבינט הקורונה להשהות את החלטתו בעניין עד סיום היוועצות מעמיקה עם המוסדות".

עוד בוואלה!

נתניהו הנחה לקצר את בדיקות הקורונה; השרים התנגדו להגבלות נוספות

לכתבה המלאה

במל"ג מסרו כי "ההצעה הועלתה ללא התייעצות עם הגורמים המקצועיים וללא ידיעתם". גורמים נוספים במערכת ההשכלה הגבוהה טענו כי מדובר בהחלטה נמהרת "מהרגע להרגע", שעלולה לגרום להשלכות רבות - כשכלל לא בטוח אם המערכת ערוכה לכך לגמרי. "באוניברסיטאות ממילא ניסו לקיים מעבר לבחינות מקוונות או לעבודות בית. שליש מהמבחנים ממילא נקבע לבחינות מקוונות", הם אמרו.

גורמים אלה סברו כי "אי אפשר להעביר באופן מוחלט את כל הבחינות שתוכננו להתקיים באופן רגיל לבחינות מקוונות כי הדבר צפוי לגרום לכמות אדירה של העתקות. יש לכך השלכות אדירות". לדבריהם, בסופו של יום, מי שמסיים לימודי פסיכולוגיה קלינית הולך להיות פסיכולוג, ואנשים שלומדים רפואה הולכים להיות רופאים. יש הרבה סכנות בעניין הזה".

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
ביטול הבחינות עלול לסכן את סיום הסמסטר. הפגנת הסטודנטים בכיכר הבימה, במאי/ראובן קסטרו

"התעשייה לא תכיר בסטודנטים הללו"

לטענתם, ההתנגדות לא מגיעה רק מצדם אלא גם מהסטודנטים. "זה פשוט לא יכול לקרות. יש לנו יומיים להיערך וזה לא הרבה זמן", הדגישו. "עם זאת, אנחנו נמצאים עם היד על הדופק וכבר בשבוע שעבר כל האוניברסיטאות החלו להיערך לאפשרות של קיום בחינות מקוונות, הכול תוך כדי תנועה. בחנו שורה של טכנולוגיות לכך. הערכנו שלשם זה הולך להתקדם, רק לא ברור איך".

גורם במערכת ההשכלה הגבוהה התריע כי בתחומי מקצועות ההנדסה, האדריכלות ותחומים נוספים, לא ניתן לקיים בחינות מקוונות תוך הבטחת השמירה על הרמה האקדמית שלהם. "ההחלטה של השרים על קיום כל הבחינות המקוונות עשויה לפגוע פגיעה קשה בסטודנטים מכיוון שיש לא מעט מקצועות שטכנית לא ניתן לקיים בהם את הבחינות דרך הזום", אמר הגורם.

הוא הזהיר כי "הדבר יגרום לכך שהרמה האקדמית של הבחינות תרד, והמרצים לא ירצו לתת לסטודנטים ציונים. בהמשך, התעשייה לא תכיר בסטודנטים במקצועות הללו".

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"הרמה האקדמית של הבחינות תרד". סטודנטים בבן-גוריון, ב-2018/ראובן קסטרו

גם במוסדות האקדמיים עצמם התייחסו לכוונה לעבור למתכונת של בחינות מקוונות. דיקן הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן, פרופ' אריה רייך, הודה כי ביישום ההחלטה עלולים להתגלות קשיים הן מבחינת טכנולוגיה והן מבחינת טוהר הבחינה. "לגבי העניין הטכנולוגי, נערכו ניסויי כלים עם תרגילים מול מספר גדול של סטודנטים כדי שיוכלו להיערך, והם עברו בהצלחה", אמר רייך. בנוגע לטוהר הבחינות, הוא אמר כי הדבר "מצריך יצירתיות מצד המרצים שמנסחים את הבחינה".

הדיקן הדגים: "למשל בבחינה בדיני נזיקין של הפקולטה למשפטים - הסטודנטים נדרשו לחבר בעצמם אירוע נזיקי השקול לשלוש עוולות נזיקיות שונות ולחשב את הפיצויים בהתאם לגיל האנשים בסיפור. ההערכה היא שבבחינה מסוג זה אחוז ההעתקות אחד מהשני היה נמוך מאוד".

אגודת הסטודנטים בבר אילן בירכה על ההחלטה המסתמנת. "בשעה שבה מספר החולים הולך ועולה, אין היגיון להביא לקמפוס אלפי סטודנטים שיידרשו לנסוע בתחבורה ציבורית, לשבת שעות בכיתות סגורות ואולי להחמיץ מבחנים בגלל חובת בידוד", אמרו באגודה, ואף הוסיפו כי "השכל הישר ניצח".

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
תקופת המבחנים של סמסטר ב' כבר התחילה. סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, ב-2016/ראובן קסטרו

כמו כן, אוניברסיטת אריאל הודיעה כי היא עושה כל שביכולתה כדי לדאוג לקיום הבחינות, בהתאם ללו"ז האקדמי, במטרה לאפשר לסטודנטים לסיים את הסמסטר ככל הניתן תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה. "האוניברסיטה עוקבת אחר הנחיות משרד הבריאות והמל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) וערוכה להרחבת המעבר למבחנים מקוונים וההערכות החילופיות בהתאם להנחיות שיינתנו", נמסר. "במידה שקבינט הקורונה יחליט על כך אנחנו ערוכים לבחינות מקוונות".

(עדכון ראשון: 15:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully