וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטאות טוענות: לא נצליח לחזור לשגרה בהתראה כל כך קצרה

השרים אישרו להרחיב את היקף הלמידה כבר בשבוע הבא, אך גורמים במוסדות להשכלה גבוהה טענו כי ההודעה בערב החג לא מאפשרת להיערך בהתאם עדל יום ראשון. גם המגבלות בכיתות והשבתת הרכבות מעכבת את החזרה לשגרה. המל"ג: לימודים פרונטליים - לפי שיקול דעת האוניברסיטאות

צילום: רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

לאחר האישור להרחיב את היקף הלמידה במוסדות להשכלה גבוהה, באוניברסיטאות טוענים היום (חמישי) כי אינם ערוכים לשוב לשגרה ביום ראשון בהתראה כל כך קצרה. גורמים באוניברסיטאות אמרו כי אי אפשר לתת הנחיה כזאת בערב חג, ולצפות שתיושם כבר בפתח השבוע.

לדבריהם, ההנחיות החדשות לא רלוונטיות לתואר ראשון מאחר שברוב הקורסים לומדים יותר מ-80 סטודנטים, בעוד שבהודעת השרים נמסר כי הלימודים יתאפשרו בפורום של עד 50 סטודנטים. כמו כן, תנועת הרכבות טרם חזרה לסדרה, ולכן סטונדטים רבים יתקשו להגיע למוסדות הלימוד. במקביל, ביום ראשון מתוכננת להיערך בחינה פסיכומטרית בעקבותיה תיווצר מגבלה של כיתות לימוד ברחבי הקמפוס.

בלשכת השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, התחייבו כי "נקיים שולחן עגול עם כל הנציגים הרלוונטיים, כולל הסטודנטים, כדי לנסות לפתור גם את הבעיות שההגבלות מייצרות על הסטודנטים והמוסדות האקדמיים". במועצה להשכלה גבוהה הודיעו כי הלימודים הפרונטליים יתקיימו בשבוע הבא לפי שיקול דעתם של המוסדות ויכולת היערכותם, וזאת "תוך התחשבות בצורכי הסטודנטים, ומבלי לחייבם בנוכחות פיזית בכיתות ככל שמתאפשר, ותוך הקפדה על ידוע מפורש של המוסדות את הסטודנטים בנדון".

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
התראה קצרה. אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע/ראובן קסטרו

האוניברסיטה העברית בירושלים הודיעו לסטודנטים מרבית השיעורים ימשיכו בשלב זה באופן מקוון. "בכמה שיעורים שייערכו בקמפוס נמסרה הודעה לסטודנטים, אך ניתן יהיה להמשיך ללמוד גם מרחוק", נמסר. האוניברסיטה נימקה את החלטתה מכמה טעמים, ומסרה כי "קורסים רבים בפקולטה מתקיימים בקבוצות מעל 50 איש, ויהיה קושי לקיים חלק מהקורסים בהוראה רגילה וחלק בהוראה מרחוק. כמו כן, בשבוע הקרוב יתקיימו בחינות פסיכומטריות בכיתות שבפקולטה, ובשבוע שלאחר מכן יתקיים בפקולטה שבוע ההשמה". האוניברסיטה העברית ציינה כי אם בהמשך תהיה הקלה נוספת במגבלות הריחוק החברתי תישקל מחדש האפשרות להחזיר את ההוראה לקמפוס עוד לפני סוף הסמסטר.

לעומת זאת, באוניברסיטת תל אביב תשולב למידה מקוונת ופרונטלית, בהתאם למגבלה של עד 50 משתתפים בכיתה ובכפוף לגודל האולם. באוניברסיטה הדגישו כי סטודנטים שהקורסים שלהם יחזרו להילמד בקמפוס יקבלו על כך הודעה מראש מהמרצים.

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
תשלב למידה מקוונת ופרונטלית. אוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

גם באוניברסיטת בר אילן הודיעו שביום ראשון הפעילות הלימודית לא תחזור לפעילות מלאה מאחר שלא יספיקו ליישם את ההנחיות. גם באוניברסיטת בן גוריון בנגב מסרו כי הקורסים ימשיכו להתקיים באופן מקוון, למעט מעבדות, הכשרות מעשיות וסיורים. באוניברסיטה הסבירו כי בחרו שלא להרחיב את הפעילות הלימודים מתוך התחשבות בסטודנטים. "לא מעט סטודנטים עזבו את באר שבע או את המעונות וחזרו התגורר אצל הוריהם", אמרו. "נכון לשעה זו אין תחבורה ציבורית מסודרת ואין פעילות רכבות, כך שגם לא ניתן להגיע לאוניברסיטה ללא רכב פרטי".

באוניברסיטה הפתוחה יימשכו הלימודים המקוונים עד סוף הסמסטר הנוכחי. "לאור ההנחיות החדשות של משרד הבריאות שמאפשרות למידה של עד חמישים סטודנטים בכיתה, האוניברסיטה מודיעה כי היא ממשיכה את שגרת הלימודים באופן מקוון", הודיעו. ביחס לסמסטר הקיץ, אמרו באוניברסיטה כי "החלטה תתקבל בקרוב".

אוניברסיטת חיפה הודיעה כי הלימודים יימשכו בשלב זה באופן מקוון. "במידה ויהיו שינויים בעקבות ההקלות החדשות, נעדכן את הסטודנטים", נמסר. גם במכללת ספיר הבהירו כי הלימודים יימשכו במתכונת מקוונת מרחוק עד להודעה חדשה.

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית, ירושלים. ShutterStock
מרבית השיעורים יתקיימו באופן מקוון. קמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית/ShutterStock

גם בטכניון יימשכו לעת עתה הלימודים המקוונים. "בקמפוס יתקיימו בחנים, מבחנים, מעבדות, וסדנאות וכן פעילות בספריות ובמרכזי הלמידה", נמסר, אך במידת האפשר "ניתן יהיה לקיים את השיעורים בכיתות הלימוד ובמקביל לשדר אותם באופן מקוון לטובת סטודנטים שיתקשו להשתתף בשיעור באופן פיזי; בכל אופן, לא תהיה חובת נוכחות פיזית", נאמר.

מוקדם יותר היום מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב חתם על צו שיאפשר חזרה לשגרה במוסדות להשכלה גבוהה, באולפנים, בתנועות הנוער במסגרות החינוך הבלתי פורמלי כבר מסוף השבוע הקרוב. זאת, בעקבות פגישה שנערכה אתמול בין השר להשכלה גבוהה ומשלימה אלקין, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט.

החזרה לפעילות בהיקף נרחב יותר, הכולל לימודים ומבחנים פרונטליים, תלויה בהחלטת מוסדות החינוך. הרחבת הפעילות במוסדות ההשכלה הגבוהה תתאפשר בהשתתפות עד 50 תלמידים, תוך שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ועטיית מסיכות.

(עדכון ראשון: 16:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully