וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: התקהלויות יוגבלו ל-50 איש, הבחינות באקדמיה יתקיימו בזום

קבינט הקורונה אישר שורת צעדים להתמודדות עם העלייה בהיקף התחלואה, בהם הגבלת חתונות באולמות למאה איש בחלל סגור, קיום מופעי תרבות עד 250 משתתפים ועריכת הבחינות באוניברסיטאות באופן מקוון. במגזר הציבורי יעברו לעבודה מהבית בהיקף של 30%

צילום: ערוץ כנסת

קבינט הקורונה אישר היום (שני) שורה של צעדים ומגבלות בעקבות העלייה בתחלואה בימים האחרונים. בין השאר, הוחלט כי ההתקהלויות בבתי תפילה ובמקומות אחרים יוגבלו ל-50 משתתפים. גם באירועי ברית מילה והלוויות תחול הגבלה דומה על מספר המשתתפים.

הנחיות נוספות נקבעו גם בנוגע לעבודה במגזר הציבורי. השרים קבעו כי 30% מהיקף העבודה יתבצע מהבית תוך מתן גמישות ניהולית. כמו כן, הוחלט כי לא יחול שינוי בהיקף המשתתפים באולמות תרבות - והם יישארו עד 250 בני אדם.

עד 9 ביולי, יתאפשרו גם חתונות עם עד 250 משתתפים, תוך שהציבור ובעלי האולמות נקראים לקיימן עד כמה שניתן במרחבים פתוחים. עם זאת, מתאריך זה ועד 31 ביולי ניתן יהיה לקיים חתונות עד 250 משתתפים רק במרחב פתוח, אך לא יותר ממאה משתתפים ו-50% מהתפוסה בחלל סגור.

משטרה אוכפת הגבלות באשדוד (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
דיון נוסף בהגבלות. אשדוד במהלך סוף השבוע/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

לגבי האקדמיה - הוחלט כי הבחינות יתקיימו מרחוק ובאופן מקוון. אף שברירת המחדל תהיה לקיים בחינה מקוונת, בקבינט הוחלט כי יתקיים "מנגנון החרגה" לבחינות פרונטליות. בימים הקרובים יחליטו במל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ובמשרד הבריאות על מנגנון שיקבע באילו שיעורים ומקצועות לא יוכלו להתקיים בחינות באופן מקוון.

במהלך הדיון, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר כי יש להסכים על ניהול יעיל יותר של האופרציה וקבלת ההחלטות. "הרגולציה מלמעלה עד למטה צריכה להיות במשרד הבריאות והביצוע במשרד הביטחון ופיקוד העורף שיש לו את כלי הביצוע הטובים ביותר - ממלוניות ועד קשר ישיר עם כל הרשויות", אמר.

לאחר הישיבה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הקבינט מצוי באופן תמידי "במתח בין שמירה על הבריאות והחיים ושמירה על הכלכלה". הוא ציין כי "החלטנו על הארכת הזכאות עד אמצע אוגוסט. קיבלנו החלטה פה אחד על הגבלות והתקהלויות אבל הקלנו מתוך מחשבה על העניין הכלכלי. נפצה את הגורמים שייפגעו מההחלטות האלה. אני מתכוון להכנס בכל הכוח לנושא הכלכלי, הכסף שיובטח - יגיע לאנשים וגם להביא תוכניות חדשניות להניע את הכלכלה שלנו".

עוד בוואלה!

משרד הבריאות בדיון על איכוני שב"כ: "מאבדים את השליטה על המחלה"

לכתבה המלאה

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין אמר כי ההחלטה על קיום הבחינות מרחוק התקבלה "בעקבות עלייה מדאיגה בתחלואה", וכן בהתאם להמלצת גורמי המקצוע. אלקין הוסיף כי "אני בטוח שבדומה למכללות שהודיעו לי כי הן ערוכות לאפשרות המאתגרת לקיום מבחנים מרחוק, גם האוניברסיטאות יפעלו בהתאם, ובדומה לניסיון שכבר קיים בעולם המערבי במשבר הקורונה, יידעו גם הן להיערך למצב הדינאמי שבו אנו מצויים. אנחנו מצדנו, נעשה ככל שביכולתנו לסייע כדי שהרמה האקדמית של הסטודנטים לא תיפגע".

בוועדת ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) תקפו את ההחלטה, שאותה הגדירו כ"נמהרת ולא הגיונית". לדבריהם, "חבל שהתקבלה ללא התייעצות עם האוניברסיטאות. לצערנו, היא עתידה לפגוע בראש ובראשונה בסטודנטים עצמם. כעת סיום הסמסטר תלוי על בלימה".

במהלך הדיון, הביעו בוועד ראשי האוניברסטיאות את עמדתם, ואמרו כי "ניתן לקיים את הבחינות, האוניברסיטאות ערוכות בצורה בטוחה תוך שמירה קפדנית על הבריאות של כולם. יגרם נזק אדיר לסטודנטים אם יבטלו את הבחינות בקמפוסים, נזק שעלול להגיע לביטול הסמסטר".

מחאת תעשיית התרבות בירושלים, 15.6.2020. ראובן קסטרו
"בשורה איומה". מחאת ענף התרבות/ראובן קסטרו

בעקבות ההחלטה על הגבלת האירועים, איגוד בעלי האולמות וגני האירועים דרש מהממשלה לפצות את הענף. "לצערנו אנו מגלים שוב שקולם 200 אלף מובטלים לא נשמע. הגיע הזמן להבין - אסור לחסל את הכלכלה. הקורונה כאן והיא עובדה ברורה והגיע הזמן וצריך ללמוד לחיות לצדה באחריות מבלי לחסל ענפים שלמים".

באיגוד אמרו כי ההחלטה לא אפשרית מבחינה כלכלית. "אנו קוראים לממשלת ישראל - תפצי אותנו באופן מיידי, לא תוכניות ארוכות טווח ולא פעימות עתידיות - כסף בכיסים עכשיו - אחרת אנחנו נאבד אנשים ולא ממגיפת הקורונה", הזהירו.

בשח"ם, ארגון השחקנים בישראל, הצטרפו לדברים ואמרו כי מדובר ב"בשורה איומה ולא מתחשבת". בארגון טענו כי "ההחלטה התקבלה עוד לפני שבאמת ניתן ניסיון לפתוח את אולמות התרבות, ועוד לפני שהיה ולו מקרה אחד של הדבקה באולמות התרבות. הדבר מהווה מכת מוות ואובדן פרנסה (שוב) של מאות אלפי עובדים".

ליצמן: "לאפשר תפילות בקפסולות, להגביל רחצה בים"

מלבד ועדת ראשי האוניברסיטאות, שר השיכון יעקב ליצמן העביר המלצות משלו לקראת הדיון, זאת לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין קרא לשרים "להציע אלטרנטיבות" ו"לא רק להגיד לא". במכתב ששיגר ליצמן לשרים טרם הישיבה, אמר כי לדעתו יש לסגור את בתי הספר משום ש"ילדים בגילאים נמוכים לא יכולים להקפיד על הכללים". כמו כן, קרא להגביל רחצה בים ולעל התכנסויות במקומות בילוי.

ליצמן אף מתח ביקורת על הצעה שהועלתה בדבר סגירת בתי כנסת ולהגביל תפילות עד 19 איש במרחב הפתוח. "אבקש להבין מדוע ניתן לאשר לימודים בקפסולות, ותפילה בבתי כנסת באותה המסגרת נדחית על הסף ולא מאפשרים תפילות בקפסולות כמו בתי הספר", כתב. הוא אף ביקש לבחון את מדד ההדבקה בבתי הכנסת, וטען כי "יש טעם לפגם בהחלטות על הגבלות תנועה בערים מסוימות, במקרה ריכוזים חרדיים, בעוד שערים אחרות בעלות הדבקה דומה, אינן מוטלות עליהן הגבלות". הוא הדגיש כי הגבלה חלקית תסייע לעצירת ההדבקה.

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
המבחנים יהיו מקוונים. סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, ב-2018/ראובן קסטרו

בדיון שהתקיים אתמול, חלק מהשרים מתחו ביקורת על המלצות שהביא משרד הבריאות. בין המתנגדים, שר האוצר ישראל כץ שהבהיר כי הפתרון לתחלואה המואצת הוא הגברת האכיפה על בעלי העסקים ועל אזרחים המפרים את ההנחיות.

שר התיירות אסף זמיר התנגד אף הוא להמלצות, ואמר כי במקום לסגור את אולמות האירועים, יש להעביר את סמכויות האכיפה לידי הרשויות המקומיות כדי שיסגרו נקודתית מקומות שהפרו הנחיות. לטענתו, יהיה קשה מאוד לאשר את ההמלצות החדשות בתקופה שבה הציבור סבור כי צריך הקלות ולא גזירות.

במקביל, נתניהו הנחה אתמול לקצר את הליך החקירה האפידמיולוגית מרגע איתור החולה ועד להכנסת כל האנשים ששהו בקרבתו לבידוד ל-48 שעות. כמו כן, נתניהו הנחה לקצר את הזמן מרגע הפנייה לקבלת הבדיקה ועד לביצועה, ולהעברת תוצאותיה בתוך 12 שעות.


(עדכון ראשון: 13:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully