וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המשבר, האוניברסיטאות דורשות מהסטודנטים לשלם כדי להיבחן: "הפקירו אותנו"

5.7.2020 / 20:35

המוסדות האקדמיים הודיעו לצעירים, שרבים מהם נותרו ללא מקור הכנסה בעקבות משבר הקורונה, כי עליהם לשלם את שכר הלימוד באופן מיידי, או שימנעו מהם לקחת חלק בתקופת המבחנים. הם מספרים על התחושות הקשות: "נמצאים בחרדות, רק כסף מעניין אותם"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: הפגנת סטודנטים על הרעה בתנאיהם בעקבות משבר הקורונה בחודש מאי)

התפרצות נגיף הקורונה תפסה את ציבור הסטודנטים לא מוכנים, בעיצומה של תקופת מבחנים בה הם נאלצים להקדיש את כל זמנם ללמידה. למרות המצב, האוניברסיטאות דורשות מהצעירים, שמצאו את עצמם במהלך הסמסטר ללא עבודה ופרנסה בעקבות העסקים הנסגרים אחד אחרי השני, לשלם את שכר הלימוד באופן מיידי - אחרת ימנעו מהם להיבחן. הסטודנטים נאבקים להצליח לשלם את שכר הלימוד על אף המצב הקשה, אך קורסים תחת החובות המצטברים.

גיא דאובה, נשוי בן 30 מפתח תקווה הלומד לתואר ראשון במדעי המדינה, ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, עבד החל משנה שעברה כיועץ מחשוב באוניברסיטה. עם משבר הקורונה הוא הוצא לחל"ת ועדיין לא חזר לשוק העבודה. זאת, בזמן שהוא ואשתו מתקיימים על משכורת אחת, וביטוח לאומי כבר הפסיק לשלם לו את דמי האבטלה כי הזכאות שלו נגמרה. תחילה, האוניברסיטה הודיעה לו כי היא מבינה את המצב הקשה שנגרם כתוצאה ממשבר הקורונה ותסכים לדחות את תשלומי שכר הלימוד, אלא שחודש לפני תקופת המבחנים הודיעה האוניברסיטה כי תמנע ממי שלא ישלם לגשת למבחנים.

"זה אפס גילוי הבנה למצב: בהתחלה הם אמרו שהם מבינים ושלא נהיה חייבים לשלם אם יש לנו קושי כלכלי, ופתאום, חודש לפני, הם שולחים מייל שמי שלא ישלם את שכר הלימוד לא יוכל לגשת למבחנים ולסיים את התואר. זה לחלוטין מנוגד למייל שהם שלחו שבועיים קודם לכן", סיפר.

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
"את ההנהלה מעניין רק הכסף". הפגנת סטודנטים בחודש מאי/ראובן קסטרו

"אני עובד באוניברסיטה מהקיץ הקודם כיועץ מחשוב. הוציאו אותי לחל"ת בתחילת המשבר, ומאז לא החזירו אותי לעבודה, למרות שהבוס שלי ממש מנסה. האוניברסיטה רק מוציאה הודעות על הארכת החל"ת, כאשר שכר הסטודנט שאני מקבל הוא שקל ורבע, וכל מה שנותר לי לעשות זה לשבת בבית. ההורים שלי בקבוצת סיכון, גיסתי בהיריון, אני רוצה להמשיך להיפגש עם המשפחה שלי ולכן אני בקושי יוצא מהבית, אני רואה מה קורה בחוץ. ואז באה האוניברסיטה, ואומרת לי: אתה רוצה להמשיך ללמוד ולסיים את הלימודים? תשלם שכר לימוד רגיל - למרות שהשיעורים לחלוטין לא נותנים את היקף הלמידה שאני צריך", הוא מוסיף.

"אם הייתי רוצה ללמוד באוניברסיטה הפתוחה הייתי נרשם לשם מראש, שכר הלימוד נשאר בדיוק אותו דבר", אומר דאובה, המנסה למצוא כעת עבודות זמניות כדי להתפרנס, ובעיקר תלוי במשכורת של אשתו. "היא גם עובדת באוניברסיטה כעוזרת מחקר, והם החליטו כן להעסיק אותה מהבית. אבל להחזיק משק בית ממשכורת אחת זה בלתי אפשרי".

עוד בוואלה!

הסטודנטים למדו למבחנים - אך הם בוטלו ברגע האחרון: "תחושת כאוס"

לכתבה המלאה
קורונה. -, אתר רשמי
"הרבה סטודנטים נמצאים בחרדות, מאיפה אני אשלם עכשיו?". גיא דאובה/אתר רשמי, -

לדבריו, הוא לא היה מסוגל לשלם את שכר הלימוד אבל האיום של האוניברסיטה כי לא יוכל לסיים את הסמסטר הכריע אותו להמשיך ולקחת עוד הלוואות. "אני על סכומים גבוהים של הלוואות. נאלצתי לשלם את שכר הלימוד באשראי, אחרי זה נראה איך מתמודדים עם הבנק. סף החרדה מאוד גבוה, אני בקושי יוצא מהבית. גם כשהייתה רגיעה ושחררו את המשק, שחררו בבת אחת, אבל הנה הכול חוזר בבום. על פי האוניברסיטה אני לא הולך לחזור לעבודה בקרוב. כמובן שאין מענה מביטוח לאומי. הם הודיעו לי שהגעתי לסוף הקצבה של החל"ת שלי במאי, עכשיו נראה איך מתמודדים עם זה. כץ וביבי אומרים שתהיה הארכה, אבל בשורה תחתונה בבנק אני רואה אחרת".

דאובה בשנה האחרונה ללימודיו ומופתע מההתנהלות של האוניברסיטה. "ההתנהלות מתחת לכל ביקורת, לא רק המבחנים הפרונטליים, גם האיומים להכריח את הסטודנטים לשלם את יתרת שכר הלימוד. הם לא מבינים את המצב שלנו, את הסיטואציה הכלכלית והמנטלית?", הוא שואל. "הם מכריחים אותנו לשלם. הרבה סטודנטים נמצאים בחרדות: מאיפה אני אשלם עכשיו ואין לי כסף. הם אומרים שהם מבינים שהם באים לקראתנו, אבל בפועל לא מרגישים את זה".

הפגנת סטודנטים כנגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, מול מבנה המועצה להשכלה גבוהה, ירושלים 7 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אין עם מי לדבר". הפגנת סטודנטים בחודש מאי/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

אדיר אמיר, בן 21 מרמת גן, הוא סטודנט לכלכלה שנה ג' באוניברסיטת בר אילן. הוא הוצא לחל"ת ולא קיבל דמי אבטלה מביטוח לאומי לאורך כל התקופה. כיום הוא נעזר בהוריו לתשלום שכר הדירה, ונאלץ לקחת הלוואות כדי לשלם את שכר הלימוד בגלל איומי האוניברסיטה. "בתקופת הקורונה איבדתי את ההכנסה שלי. עבדתי במסעדה, ובגלל הקורונה הוצאתי לחל"ת לשלושה וחצי חודשים שבהם לא הייתה לי שום הכנסה בגלל שלא הייתה לי זכאות לדמי אבטלה. בתקופה הזאת הייתי צריך לשלם שכר דירה וגם את הלימודים. לא יכולתי לשלם את שניהם", הוא אומר, והתרעם גם הוא על המסרים הסותרים מהאוניברסיטה, והדרישה לשלם על שכר הלימוד כתנאי לאפשרות להיבחן. "מדובר באחוז לא גדול משכר הלימוד. אם שכר הלימוד שלי הוא 19 אלף שקלים בשנה נותר לי לשלם 6,000, זה יחסית אחוז קטן ואת הרוב שילמתי, והאוניברסיטה התעקשה על זה".

לדבריו, הוא לא הסטודנט היחיד שנאלץ לקחת הלוואה כדי להתמודד עם איומי האוניברסיטה. "זה לא מצב אידיאלי, אני נעזר בהורים שלי, הייתי צריך לקחת הלוואה של 6,000 שקלים, זה סכום עצום בהתחשב בעובדה שאין לי עבודה. בשביל סטודנטים כל שקל חשוב וכל זה בשביל לגשת למבחנים. אתמול היה המבחן הראשון שלי, הייתי חייב לשלם את זה, אני בסמסטר האחרון של התואר וכל התואר שלי היה יכול להידחות בשנה. זאת הייתה תקופה קשה מאוד, שוב הרגשנו שאין לנו עם מי לדבר. גם אגודת הסטודנטים ניסתה לעזור בהתחלה, אבל בשלב מסוים היא הרימה ידיים והאוניברסיטה ניצחה אותה. זה היה פשוט לדבר לקיר, אנחנו נאבקים על כל שקל ולאוניברסיטה לא אכפת. היא גם לא נתנה את האפשרות לפרוס את התשלומים ליותר משניים. אם רציתי לפרוס אותם ליותר זמן זה היה גורר ריבית".

אדיר מסביר כי מצבם של סטודנטים ללא עבודה ופרנסה קשה מאוד. "יש פה הרבה ביקורת על המדינה. המון סטודנטים לא זכאים לדמי אבטלה כי הם עובדים בעבודות זמניות. עבדתי במקום העבודה שלי פחות מחצי שנה וזה פחות ממה שצריך כדי להיות זכאי. מרבית הסטודנטים עובדים בעבודות מזדמנות - מסעדנות, ברמנים - שבדרך כלל עובדים בהן כמה חודשים ומחליפים עבודה. האוניברסיטה גרמה לי לקחת הלוואה בתקופה שאני לא מתפרנס. מקום העבודה שלי עדיין סגור: לבעלים לא משתלם לפתוח כלכלית, לא הכול חזר לשגרה כמו בהתחלה, אני שומע ממנו שהוא נכנס לחובות די גדולים וכרגע משהה את הפתיחה. בעצם מחודש פברואר אני בלי הכנסה בכלל".

היום הוא מתמודד עם קשיים כלכליים, חששות וחרדות. "אנחנו לפני תקופת מבחנים, אני אמור להיות מרוכז כשלמעשה כל מה שמטריד אותי זה איך לשלם את שכרי הדירה והלימוד. אין ספק שזה פוגע בלימודים. איך האוניברסיטה מודיעה בהתחלה שתתחשב ואז פתאום משנה את ההחלטה? היא גם לא מסבירה למה, פשוט הפקירו את הסטודנטים", הוא אומר. "כדי להרגיע אותנו, הודיעו בחודש מאי שלא נהיה חייבים לשלם את שכר הלימוד כדי להיבחן ביולי, ופתאום משום מקום מוציאים הודעה שונה. זאת הייתה חתיכת מכה. במשך חודש נתנו לנו להיות רגועים ולהבין שהתואר לא ייפגע ופתאום אומרים לך שאתה בסכנה, ותוך חודש אתה צריך להתמודד ולגייס כסף. זה לא פשוט. אתה רוצה לבקש הלוואה והבנק רואה שארבעה חודשים לא הכנסת כסף - אז מי ייתן לך הלוואה?".

קורונה. -, אתר רשמי
"הרגשנו שאין לנו עם מי לדבר". אדיר אמיר/אתר רשמי, -

גם אבי, תושב לוד בן 28 שלומד מדעי המחשב באוניברסיטת אריאל, מצא את עצמו ללא עבודה בתקופת הקורונה. הוא חלה במחלת מעיים ונכנס לקבוצת סיכון, אך לא קיבל סיוע מהאוניברסיטה בתשלום שכר הלימוד. "בדרך כלל אני עובד כמתרגל ועושה שיעורים פרטיים במקצועות של התואר שלי. בתקופת הקורונה חליתי והייתי בקבוצת סיכון ואני עדיין נמצא בהליכים רפואיים. אמרתי להם שזה המצב שלי והם אמרו לי שהם יתנו לי הארכה בתשלומים עד 20 ביולי. ביקשתי עזרה כלכלית ואפילו לא התייחסו לזה. אמרו אנחנו נותנים לך הארכה - וזהו".

"אני מנסה לעבור את מועדי א' במצב שאנחנו נמצאים בו, לעשות מה שאני יכול. להורים אין יותר מדי איך לעזור לי, אין להם יותר מדי פתרונות", הוא מוסיף. לדבריו, לא רק שלא הגיעו להבנות איתו לגבי הארכת התשלום, אלא גם חסמו לו את הגישה למודל, האתר ללמידה מקוונת, לתקופה של שבועיים-שלושה. "אנחנו הרי לומדים באופן מקוון. כל ההרצאות, חומרי הלימוד, השיח עם המרצה, השאלות והתשובות הם דרך המודל. אם אני רוצה ללמוד, לראות הרצאה או להשלים אותה ולהתכונן למבחן - אין לי איך, אני צריך לחפש בגוגל".

הוא מספר כי בעל הדירה שלו הסכים לסייע לו לאור המשבר בתשלומי שכר הדירה. "אני גר בדירת סטודנטים. התקשרתי לבעל הדירה, אמרתי לו מה המצב שלי והוא התחשב בי קצת, ויתר לי על 700 שקלים. ההורים שלי עושים מה שהם יכולים, הם הגיעו לפה והביאו לי אוכל. זה מצב לא פשוט, במיוחד כשאני חולה".

"כל מה שמעניין את האוניברסיטה זה רק כסף", הוא מאשים, "הם מתנהלים כאילו אין פה משבר כלכלי גדול. גם במצב שבו אני נמצא הם מחייבים אותי להגיע לבחינות למרות שאני נורא חלש פיזית, בבחינה האחרונה פשוט יצאתי מהמבחן ונפלתי. זה או שאני אשלם להם עכשיו, או שאני אמשוך עוד שנת לימודים ואמשיך לשלם להם כסף. וזה נוח להם - מה אכפת להם שאני אמשוך עוד שנה. זה בכל האוניברסיטאות, הם אומרים תשלמו את הכסף ולא מעניין אותנו כלום. יש מרצים שהם בסדר, אבל את ההנהלה עצמה פשוט לא מעניין המצב של הסטודנטים בתקופה הזאת, רק הכסף".

האוניברסיטאות: "לא נשאיר אף אחד מאחור"

מנכ"ל אוניברסיטת בר -אילן, זהר ינון, מסר בתגובה: "לא נשאיר אף אחד מאחור. סטודנטים הסובלים ממצוקה כלכלית כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה ומעוניינים להסדיר את חובם בגין שכ"ל ימצאו אוזן קשבת ומתחשבת ככל הניתן. עוד יודגש כי עד כה לא נמנעה מסטודנטים שלהם חוב בגין שכ"ל האפשרות לגשת לבחינות מועד א'".

ינון הוסיף כי "ההיערכות המיוחדת המאפשרת רציפות אקדמית ושל כל יתר שירותי האוניברסיטה תוך עמידה בהוראות התקש"ח (התקנות לשעת חירום) וכללי 'התו הסגול' כרוכה בהקצאת משאבים כספיים במיליוני שקלים, וזאת מעבר לנזקים הכספיים הכבדים נוכח משבר הקורונה".

אוניברסיטת בר אילן מסרה כי "מדובר במועד מיוחד, מועד ג, שנעשה לפנים משורת הדין כדי לסייע לסטודנטים לפני המבחנים של מועצת רואי החשבון. הרוב המוחלט של הסטודנטים כבר נבחן באופן פרונטלי כשהדבר התאפשר".

האוניברסיטה מקפידה ליצור זהות מוחלטת בין תנאי המבחן במועצה לבין תנאי המבחן באוניברסיטה, על מנת להכין את הסטודנטים היטב למבחני המועצה. לכן הוחלט על דחיה, ולא בביטול, עד שהמועצה תחליט על אופי המבחנים שלה. במידה והמועצה תקיים בחינה מקוונת - כך גם אנחנו נפעל.

אוניברסיטת אריאל מסרה בתגובה כי היא "פועלת על מנת לסייע לכל הסטודנטים לסיים את הסמסטר בזמן תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה". לדבריה, "לטובת סטודנטים הנזקקים לסיוע הועמדה קרן מלגות והלוואות בסך של למעלה מ2.5 מליון ומרבית הסיוע כבר ניתן למגישי הבקשות. סטודנטים הנמצאים בסיכון קיבלו סיוע אקדמי ונמצאו עבורם הערכות חלופיות ומועדים מיוחדים למבחנים". עוד נמסר כי "המקרה המוצג בכתבה אינו מוכר לאוניברסיטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully