וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין: אוניברסיטה שלא תעשה בחינות מקוונות - תחזיר כסף לסטודנטים ולמדינה

29.6.2020 / 19:36

השר להשכלה גבוהה הגן בריאיון לוואלה! NEWS על ההחלטה לקיים בחינות מקוונות, חרף החששות שהעלו ראשי המוסדות מפגיעה בטוהר הבחינות. הוא אמר כי הם "מאיימים על המדינה" ודחה את הטענות שהם אינם יודעים לקיים בחינות במתכונת זו. "לא אסכן את חיי הסטודנטים ומשפחותיהם"

צילום: ערוץ כנסת

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין הגן היום (שני) על הכוונה לקיים בחינות מקוונות, והדף את טענות ראשי האוניברסיטאות, המתנגדים להחלטה המחכה בימים הקרובים לאישור מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. בריאיון לוואלה! NEWS הוא יצא נגדם במתקפה, ואמר כי הם "מנסים לאיים על המדינה כדי שיהיו להם חיים נוחים יותר. אם הם מאיימים לבטל את הסמסטר - שיתכבדו להחזיר את הכסף גם לסטודנטים וגם למדינה".

במקביל לתחילת הבחינות של סמסטר ב' במוסדות הלימוד ברחבי הארץ, אישר קבינט הקורונה את ההחלטה לקיים בחינות מרחוק, לאור העלייה בתחלואה שנרשמה בימים האחרונים והחשש להידבקות המונית. לצד ההחלטה, יוקם "מנגנון חריגים", שבמסגרתו אוניברסיטאות שיטענו שאינן יכולות לקיים בחינות באופן מקוון, יוכלו לבקש החרגה למקצועות מסוימים שייקבעו על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ומשרד הבריאות.

ההחלטה התקבלה בזעם מצד ראשי האוניברסיטאות, המצדדים בקיום בחינות פרונטליות ואף מזהירים כי המהלך עלול להביא לביטול הסמסטר. בין היתר, טענו המוסדות כי קיים חשש לטוהר הבחינות ולרמה נמוכה בהישגי הסטודנטים. בתגובה לטענות אלה, אמר אלקין כי הם נוהגים בחוסר אחריות, בכך שהם "מתעקשים שהיה צריך לנפנף את ההמלצות של משרד הבריאות".

זאב אלקין, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא אסכן את חיי הסטודנטים ומשפחותיהם". אלקין/פלאש 90, יונתן זינדל
"כל האוניברסיטאות המובילות בארצות הברית ובבריטניה עושות בחינות מקוונות. אז הם יכולים ואנחנו לא?"

הוא המשיך וטען כי את עמדתו הוא מבסס על המלצות המשרד. "בסופו של דבר מי שצריך לקבוע זה אנשי המקצוע של משרד הבריאות", אמר השר. "לא אני ולא ראשי האוניברסיטאות לא לוקחים אחריות על הבריאות של אזרחי מדינת ישראל. כל עוד משרד הבריאות קבע שאפשר לקיים בחינות פרונטליות - אני הראשון שהתעמת עם הסטודנטים, תמך בעמדה הזאת והגן על זכות האוניברסיטאות לקיים בחינות פרונטליות".

על התגובות מצדם סיפר אלקין: "הופעלו עליי לחצים קשים מצד ראשי האוניברסיטאות. קיימנו אתמול שיחת זום במשך שעה וחצי, והאשימו אותי שאני הורס את ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל. אני לא נבהל מהאיומים האלה. מה שאני רואה לנגד עיניי הוא טובת המערכת וטובת הסטודנטים".

אלקין ציין כי המרצים המשיכו לקבל משכורת גם בשיא התפרצות המגיפה, אז שררה אי-ודאות בנוגע לקיום הבחינות. "כשאנשי מערכת ההשכלה הגבוהה באו למדינה בתחילת המשבר וביקשו להמשיך לתקצב את המשכורות של המרצים, למרות שהם מלמדים באופן מקוון - הם התחייבו למדינה שיסיימו את הסמסטר", הזכיר. "מישהו ידע להתחייב לבחינות פרונטליות? הן היו אסורות. התירו אותן בערב שבועות. כשהם לקחו מהמדינה כסף כדי ללמד ולא לבחון, היו צריכים לקחת בחשבון שיהיו בחינות מקוונות אם המצב לא ישתפר או יחזור אחורה".

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"בעולם יכולים ואנחנו לא?". סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, ב-2018/ראובן קסטרו

לדבריו, מתכונת בחינות דומה מתבצעת ברחבי העולם. "כל האוניברסיטאות המובילות בארצות הברית ובבריטניה עושות בחינות מקוונות בגלל מצב התחלואה. אז הם יכולים ואנחנו לא?", תהה אלקין.

ההחלטה החדשה צפויה להיכנס לתוקף ביום או ביומיים הקרובים, לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי יפרסם הנחיות מסודרות. אלקין נשאל על הלוח הזמנים הצפוף עמו מתמודדים הסטודנטים, שבפתח תקופת המבחנים אינם יודעים האם מחר הם צפויים להיבחן באופן פרונטלי או מקוון. הוא השיב כי "זה נכון לכל דבר שנקבע בקבינט הקורונה. לוקח זמן עד שההחלטות מתורגמות להנחיות. זה יכול לקחת יום-יומיים, תמיד יש תקופות מעבר".

אנחנו נמצאים במעין כאוס. אנחנו חיים מהיום למחר.

"זה לא כאוס. ככה חיים בתקופת קורונה. דברים שהיו אסורים אתמול מותרים היום, ודברים שהיו מותרים היום יהיו אסורים מחר. אין דרך אחרת לנהל את זה. לכן, בסופו של דבר נכון שתהיה תקופת התארגנות והמוסדות יצטרכו זמן להתארגן לבחינות מקוונות".

איך המוסדות יכולות להתארגן אם ביום ראשון יש בחינה?

"המוסדות יודעים שיש בחינות מקוונות. הם מבינים שההחלטה התקבלה. הם יכולים להתארגן כי מנכ"ל משרד הבריאות עדיין לא קבע, וכל עוד הצו לא נחתם, יתקיימו בחינות פרונטליות".

לדברי אלקין, "השאלה היא המסה הקריטית של הבחינות. כאן, אני לא מקבל את הטענה שהמוסדות לא יידעו לעמוד בזה. זה לא הגיוני. כשסיירתי במוסדות ושאלתי מה יקרה אם המצב יוחמר - הגנתי על הבחינות פרונטליות, אבל באותן פגישות טענו ראשי האגודות כי אם יהיו הדבקות המוניות או בידודים של סטודנטים, לא תהיה בעיה וניתן לעשות בחינות מקוונות. אז הנה זה קרה".

הוא קרא לראשי המוסדות ש"לא יאיימו בביטול סמסטר. מי שירצה לבטל סמסטר - יצטרך להחזיר את הכסף לסטודנטים וכסף למדינה ששילמה משכורת למרצים".

"אי אפשר להתייעץ עם כל גורם במשק"

"מי שירצה לבטל סמסטר - יצטרך להחזיר את הכסף לסטודנטים ולמדינה"

חשש נוסף שהעלו מתנגדי ההחלטה היא מפגיעה בטוהר הבחינות. גם לגבי טענות אלה אמר אלקין: "איפה כל הטענות האלה היו כשהמרצים ביקשו שכר על הלימודים המקוונים כשגם הבחינות היו יכולות להיות מקוונות? מי שבא למדינה בתחילת המשבר ואמר 'אנחנו יודעים לעשות הכול מקוון ולכן תמשיכו לשלם לנו משכורת' - צריך לעמוד במה שהוא הבטיח".

ראשי האוניברסיטאות אומרים שלא התייעצת איתם.

"הם אומרים שעל ההחלטה המקורית של משרד הבריאות ביום ראשון בבוקר לא התייעצו איתם. זה נכון, גם לא התייעצו בהתחלה איתי, כמו שלא התייעצו עם בעלי האולמות וכמו שלא התייעצו עם האוניברסיטאות כשסגרו אותן בסבב הראשון של הקורונה. משרד הבריאות לא יכול להתייעץ עם כל גורם במשק. זה נעשה במסגרת הדיון עם הממשלה".

היום הראשון ללימודים אוניברסיטת  בן גוריות באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
תקופת המבחנים כבר בפתחה. סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, ב-2018/ראובן קסטרו

עוד טען אלקין כי לפני ההחלטה אתמול על הבאת ההצעה לדיון, הוא התייעץ עם ראשי המכללות והאוניברסיטאות בזום. "לא כל העמדות שלהם התקבלו", הודה. "אני לא יודע להגן על עמדה שלפיה צריך לסכן את החיים של 300 אלף סטודנטים ובני משפחותיהם, חלקם גרים עם אוכלוסייה בסיכון, כשהמשרד הבריאות אומר שזה לא נכון. פנו אליי סטודנטים מכל הארץ - אבל זה לא המדד בעיניי. כל עוד משרד הבריאות אמר שזה לא מסוכן, עמדתי מאחוריו ואמרתי שזוהי עמדת משרד הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully