וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטודנטים למדו למבחנים - אך הם בוטלו ברגע האחרון: "תחושת כאוס"

5.7.2020 / 6:30

האוניברסיטאות הודיעו שלא יתקיימו בחינות בקמפוסים בהתאם להחלטת הממשלה, וסטודנטים תקפו את ההודעה המאוחרת בטענה כי למוסדות היו שבועות להיערך. "אף אחד לא ידע מה יקרה, זה טירוף", אמרו. חלקם נותרו ללא מענה למבחנים המקוונים: "לא יעמדו בהנחיות החדשות"

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: המשטרה עורכת מבצע אכיכה רחב היקף בירושלים ובתל אביב, חמישי האחרון)

הצו החדש של משרד הבריאות על ביטול המבחנים הפרונטליים ייכנס היום (ראשון) לתוקף, כך שהבחינות שתוכננו להתקיים בקמפוסים יבוצעו במתכונת מקוונת - או אף יבוטלו לגמרי. ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע אתמול רשמית כי בכוונתו ליישר קו עם ההנחיות, למרות הביקורת המתמשכת על השר להשכלה גבוהה זאב אלקין. כעת, חלק מהסטודנטים טוענים כי הם נותרו ללא מענה לקיום מבחנים מקוונים, בעוד שאחרים מתלוננים על ההתראה הקצרה לביטול המבחנים, שאליהם למדו במשך שבועות ארוכים.

עומרי, סטודנט לתואר ראשון במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS על "תחושת כאוס", כלשונו. "היה בלאגן. הרגשנו את זה בקבוצה של החבר'ה שלומדים ביחד. היה אמור להיות מבחן היום ב-12:00. רק בכניסת השבת קיבלנו הודעה שהמבחן מבוטל וייקבע מועד חדש", סיפר.

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"למדתי כל השבוע למבחן שלא קורה". סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון/ראובן קסטרו

כמי ששוהה בבידוד, עמרי הינו אחד מבין סטודנטים רבים שאינם יודעים מה יעלה בגורלם. לדבריו, "לא ממש ידעו להגיד לי מה אעשה ומה לא. פשוט אמרו שיהיה מועד חדש. אנחנו לא יודעים איך יראה מתווה הבחינות. יש עוד בחינות שאנחנו לא יודעים מה יהיה איתן. פרסמו מסמך שאומר שהצעדים ייבחנו ויעדכנו אותנו בהקדם מה אפשר ולעשות עם כל בחינה. זה לא מספיק". הוא הוסיף: "יש לנו תכניות. אני אמור להפיק סרט - אם פתאום יכניסו לנו מבחנים?"

הוא אינו מאשים את האוניברסיטה ומדגיש כי הוא מבין את המצב, אך לטענתו היה לה זמן רב להיערך לאפשרות של החמרה במגיפה. "למדתי כל השבוע האחרון למבחן שלא קורה. איך עושים דבר כזה? למדתי 120 עמודים ופתאום מודיעים לנו שהמבחן מבוטל", אמר. "יכלו לעשות מאמץ שהמבחן יהיה באינטרנט. אני מבין את הקושי של האוניברסיטאות, אבל היו להם שלושה שבועות להתכונן למצב חירום. בשביל מה עברנו את כל הסמסטר אם בסוף הם לא יודעים איך לבחון אותנו?".

עוד בוואלה!

האוניברסיטאות מיישרות קו עם ההנחיות: ממחר - אין בחינות בקמפוסים

לכתבה המלאה

"הוא שבועיים וחצי שר - פתאום הוא מומחה?"

לא רק מצד הסטודנטים עצמם נשמעה ביקורת. על פי גורם בכיר באוניברסיטאות, השר אלקין הותיר רבים מהם בחוסר ודאות. המוסדות האקדמיים מאשימים אותו כי הוא מונע לקיים דיון במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) על מתווה המאפשר קיום חלק מהבחינות מרחוק על סמך בדיקה. לדבריהם, אלקין ביטל פגישה שבה היו אמורות להתקבל הסכמות על תכנית שתספק פתרונות עבור מי שאינם יכולים לקיים מבחן מקוון.

"השר החליט שאין מקום להתייעצות - על דעת עצמו", אמר הגורם בכיר. "אנחנו מחויבים למלא את הנחיות משרד הבריאות, אך השר השאיר אותנו עם ציבור גדול של סטודנטים שאין להם מענה למבחנים מקוונים. יש סטודנטים שלא יכולים לשבת בבית כי יש להם ילדים או שיש להם בעיות תקשורת". הגורם האשים את אלקין בסירובו לדון במתווה המוצע על ידי האוניברסיטאות. "כך נותרנו ללא פתרון לסטודנטים רבים שמבחן מקוון הוא לא אפשרות סבירה עבורם".

עם פרסום ההחלטה החדשה, שאושרה על ידי קבינט הקורונה, טען אלקין כי הוא ידאג להקים ועדת חריגים באחריות המל"ג ומשרד הבריאות, שיחליטו במשותף אילו מבחנים יהיו פרונטליים ואילו יהיו מקוונים. לטענת גורם זה, אלקין העביר מסרים סותרים שלפיהם הוא ומנכ"ל משרד הבריאות יחליטו בעצמם אילו מבחנים יעברו את ועדת החריגים.

טקס חילופי שרים במשרד להגנת הסביבה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"יוצר סכסוכים מיותרים שפוגעים בסטודנטים". השר אלקין/ראובן קסטרו

"זה לא התפקיד שלו", תקף הגורם. "הוא לא יכול לקבוע איזה מבחן כן ואיזה מבחן לא. אין לו את הידע הזה. הוא שבועיים וחצי שר - פתאום הוא מומחה?". לדבריו, "יש מועצה ויש רגולטור. הרגולטור, יחד עם משרד הבריאות, יחליט אילו מבחנים יוחרגו. אנחנו נשארים עם ציבור לא קטן של אנשים שאין עבורם פתרונות".

עוד הוסיף הגורם הבכיר כי "חבל מאוד שהשר שאמור להיות המנהיג של כולנו לא מקיים דיאלוג ומלכד את השורות, אלא יוצר סכסוכים מיותרים שפוגעים בסופו של דבר בסטודנטים. להגיד שזאת הייתה דרישה של כל הסטודנטים לבחינות מקוונות זאת אשליה. יש בעיות שונות להרבה סטודנטים. אני מאמין שהרבה מהם לא יעמדו בהנחיות החדשות".

"האוניברסיטאות צריכות לשנות דיסקט"

מנגד, יש גם את אלו שמגבים את השר אלקין על החלטתו לקיים בחינות מקוונות לאור העלייה בתחלואה. אביעד ניסים, סטודנט באוניברסיטת אריאל ופעיל חברתי, סיפר כיצד ניסה לעורר את הדיון בנושא באוניברסיטה, אך קיבל מצדה כתף קרה.

"סוגיית הבחינות המקוונות היא צפירת התעוררות למוסדות האקדמיים. הם צריכים לשנות דיסקט ולהתאים את עצמם למאה ה-21. הטכנולוגיה קיימת, אך עם השנים - האקדמיה הופכת ללא רלוונטית", אמר. "בהתאם למצב התחלואה הם היו צריכים לעשות שינוי ממזמן. יכול להיות שלא היינו יוצאים מהסגר לפני הגל השני, אז איך הם לא נערכו בהתאם? הם ציפו פשוט לבטל את המבחנים? חיי הסטודנטים הם לא הפקר".

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
"הם פשוט ירדו מהפסים". סטודנטים באוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

חברו של ניסים ללימודים, שמצבו הבריאותי של אביו אינו טוב, לא קיבל מענה ממוסד הלימודים. "הוא בכה לי בטלפון, התשובה שהוא קיבל מהאוניברסיטה הייתה אטומה", סיפר. "ניסיתי להציף את הדברים על פני השטח, חששנו שיהיו הדבקות, שסטודנטים ייכנסו לבידוד ולא יוכלו להיבחן. ראיתי שאין מענה מאף גורם, היינו במצב של חוסר וודאות".

הוא הוסיף כי "הטריגר הכי גדול היה במכללת רמת גן, ואז ראינו עוד ועוד הידבקויות גם באוניברסיטת תל אביב והעברית בירושלים. פתחנו קבוצת ווטסאפ עם נציגים מהמוסדות, והצפנו את הנושא".

לדבריו, בעקבות מאבקו להעלאת מודעות להידבקויות באקדמיה, הוא קיבל זימון לוועדת משמעת. "פנתה אלי סטודנטית באוניברסיטת אריאל שאמרה לי שיש חולת קורונה בהנהלה. העליתי פוסט בפייסבוק ובו כתבתי שיש מידע לא מאומת לגבי מקרה הידבקות בהנהלה", סיפר. "שעות בודדות אחרי זה קיבלתי טלפון ממישהי מההנהלה, שדייקה אותי ואמרה לי שיש שתי עובדות שנכנסו לבידוד ומחכות לתשובות - אז הסרתי את הפוסט. לפני שלושה ימים קיבלתי זימון לוועדת משמעת בגלל זה".

היום הראשון ללימודים אוניברסיטת  בן גוריות באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
"חיי סטודנטים אינם הפקר". סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון/ראובן קסטרו

ניסים הדגיש כי זו לא הפעם הראשונה שהאוניברסיטה פועלת באופן זה. "זה קרה עם עוד פעילים של האגודה, זה משהו סיסטמתי שנעשה על מנת להשתיק סטודנטים שרוצים לשים את הזרקורים על דברים שאינם תקינים", אמר. "הם פשוט ירדו מהפסים, הלכו רחוק. במקום לשתף פעולה, הם משתיקים אותנו".

לדבריו, קיימת בעיה נוספת באוניברסיטת אריאל עם מחלקת ההנדסאים שאינם כפופים למל"ג. "הם כפופים למשרד העבודה, ולכן הוראות הצו של משרד הבריאות לא חלות עליהם. בינתיים, הסטודנטים שם צריכים להגיע לבחינות, והם מאוד חוששים. הם לא מבינים איך שמים אותם מחוץ למשוואה", סיפר. "הם שואלים 'חיי הסטודנטים שווים יותר מחיי ההנדסאים?', ובצדק. הם מרגישים שבגדו בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully