וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם יוצאים למסיבות קורונה, הם חושבים שהנגיף לא קיים. הכול בניצוחו של טראמפ

18.7.2020 / 21:29

הנגיף שגבה את חייהם של יותר מ-130 אלף אמריקנים הפך למוקד למסיבות, עם פרס כספי לראשון ש"זוכה" להידבק בו. חלק מהחוגגים כבר שילמו בחייהם. תומכי הנשיא מפיצים את תיאוריית הקונספירציה על "שטיפת המוח" שמאחורי המגיפה, אך גם במפלגה הרפובליקנית מתחילים לשנות כיוון

צילום: רויטרס

(בווידאו: התפרצות הקורונה בארה"ב: קצב הגידול בנדבקים מוסיף לעלות, בחודש שעבר)

כשגבר בן 30 מטקסס הלך ל"מסיבת קורונה", הוא חשב שהמגיפה היא מתיחה. ימים לאחר מכן, הוא אושפז בבית חולים בסן אנטוניו ומת מהנגיף.

"אני חושב שעשיתי טעות. חשבתי שזו מתיחה, אבל זה לא", אמר לצוות הרפואי לפני מותו.

אותן "מסיבות קורונה", שנערכות על ידי חולים בכמה מקומות בארצות הברית, מפקפקות בחומרת הווירוס והופכות את ההידבקות בו למטרה. הראשון שיידבק, יזכה בפרס כספי.

הטרגדיה של הצעיר ממחישה מצד אחד שהווירוס עשוי להיות קטלני גם עבור צעירים, ומצד שני את העובדה שרבים בארצות הברית עדיין לא מתייחסים ברצינות לנגיף, על אף שהמדינה סובלת ממספר המאוחבנים והמתים הגבוה ביותר בעולם.

אזרחי וושינגטון חוגגים במסיבה ברחוב, ברקע המשך התפרצות נגיף הקורונה בארצות הברית. 19 ביוני 2020. AP
"הנגיף הוא רק אמצעי להדיח את הנשיא". תושבי וושינגטון חוגגים ברחובות בצל הקורונה/AP

ארצות הברית הייתה מאז ומעולם כר פורה לתיאוריות קונספירציה. ניל ארמסטרונג כלל לא נחת על הירח; ג'ון קנדי נרצח על ידי ה-FBI; הילרי קלינטון מנהלת רשת פדופיליה מפיצריה בוושינגטון. בעידן הרשתות החברתיות של היום, זה קל הרבה יותר ומתפשט מהר יותר ברחבי העולם. עוד מימיה הראשונים של המגיפה, היו שהחליטו לקשור אותה לאנטנות G5 וכמה מהן הוצתו על ידי מי שהתפתה להאמין, ללא שום כל ביסוס, שהיא המקור לנגיף ששיתק ושינה את העולם בתוך חודשים ספורים.

ובזמן שמספר המאובחנים ממשיך לזנק ברחבי ארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ ויועציו ממשיכים לפקפק בגורמי המקצוע ובתגובה של הממשל למגיפה. התוצאה - חלק מתומכי טראמפ כבר מטילים ספק בעצם קיומו של הנגיף.

שורשי תיאורית הקונספירציה טופחו על ידי טראמפ, כשבימים הראשונים להתפרצותה הוא זלזל בחומרתה של המגיפה ואף שיבח את מאמצי סין, שנגדה הוא מנהל עתה מאבק בחזיתות רבות, גם מתוך שיקולים פוליטיים. בסגנון יורם לס, הוא השווה את הנגיף לשפעת והבטיח שהוא פשוט ייעלם מעצמו. עד לפני שבוע, הוא סירב להיראות בפומבי עם מסיכה חרף ההמלצות המרובות ותיאר אותה ככלי פוליטי נגדו.

"לדעתי, ואני מדבר רק בשם עצמי, הנגיף הוא רק אמצעי להדיח את הנשיא", אמר לרשת ABC ויני סקרניסי, תומך נלהב של הנשיא, מפיטסבורג, ניו המפשיר. "זו שטיפת מוח. אין שום סיבה לפחד. לחלוטין לא. זו בדיחה".

"הבדיחה", שגבתה את חייהם של יותר מ-130 אלף אמריקנים, הפסיקה להצחיק גם כמה מושלים רפובליקנים שבתחילת המשבר התנגדו לאמצעי סגר ולמסיכות.

עוד בוואלה!

בזמן שהקורונה משתוללת, ממשל טראמפ יוצא למתקפה על מומחה המגיפות

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. 17 ביולי 2020.. רויטרס
ממשיך לפקפק בגורמי המקצוע ובתגובה של הממשל למגיפה. הנשיא טראמפ/רויטרס

מושל אוקלהומה קווין סטיט, שהיה אורחו של טראמפ בעצרת בטולסה, שהפכה למוקד הדבקה גדול וגרמה למבוכה בקמפיין בשל מיעוט המשתתפים, נדבק בווירוס. הוא לא הרבה לחבוש מסיכה, ואף הגיע למסעדה צפופה עם ילדיו בניגוד להנחיות.

ביום שני האחרון, המשיך טראמפ להטיל ספק בתגובת ממשלו לנגיף. יותר מ-80 מיליון מעוקביו ראו אותו משתף ציוץ של מגיש השעשועון צ'אק וולריי, שטען ש"כולם משקרים" על הקורונה, כולל המרכז לבקרה ולמניעת מחלות (CDC), התקשורת, הדמוקרטים ואפילו הרופאים. הכול - רק כדי לפגוע בסיכוייו של הנשיא להיבחר פעם נוספת.

לרוע מזלו, "השקר" התגלה כאמת. ימים לאחר מכן, גילה וולריי כי בנו אובחן כחיובי לווירוס והחליט לסגור את חשבון הטוויטר שלו. "זה אמיתי וזה נמצא כאן", כתב המגיש. אך הנזק כבר נעשה, כשעשרות מיליונים ראו את הנשיא שלהם מצייץ שהכול שקרים. חלקים מהם יאמינו לו, ויסכנו את עצמם ואחרים.

ההסבר של הבית הלבן - מדע הוא נושא פוליטי. "הרעיון של הציוץ היה להצביע על העובדה שכשאנחנו משתמשים במדע, עלינו להשתמש בו בצורה לא פוליטית", ניסתה להסביר, ללא הצלחה מרובה, דוברת הבית הלבן קיילי מקאני.

מושל אוקלהומה קווין סטיט במסיבת עיתונאים בעיר אוקלהומה, ארצות הברית. 9 ביולי 2020. AP
היה אורחו של טראמפ בעצרת בטולסה ונדבק בקורונה. מושל אוקלהומה קווין סטיט/AP

סוגיית המסיכות היא ככל הנראה הסממן הבולט ביותר למתקפה על המדע המתחוללת בארצות הברית. לפי הסקרים, התמיכה בהן מתחלקת על פי קווים פוליטיים באופן מובהק. לפי סקר של גאלופ מיום שני, 94% מהדמוקרטים שנשאלו השיבו שהם בעד עטיית מסיכות, לעומת 36% בלבד מקרב הרפובליקנים.
תומכי הנשיא, שמצבו בסקרים מול יריבו ג'ו ביידן נראה עגום בעיקר בשל חומרת המגיפה בארצות הברית, מהדהדים את המסרים שלו בבואם להסביר מדוע הם נגד מסיכות.

דייוויד אנגל, שהשתתף בעצרת של טראמפ בטולסה, אמר כי הנגיף הוא "וירוס קסם" וכי הוא חובש מסיכה רק כדי "לעצבן אנשים". לדבריו, "אני מודאג יותר לנסוע ברכב או מהתקף לב מאשר מנגיף הקורונה".

מי שהופך בעיני תומכי טראמפ, בניצוחם של אנשי הנשיא, לאויב הציבור הוא ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה המוביל למאבק במגיפות בארצות הברית. הוא כבר לא מופיע בטלוויזיה, לא מתדרך את טראמפ וגורמים בממשל תוקפים אותו בפומבי, ואף פרסמו "מזכר טעויות" שעשה מאז התפרצות הווירוס. אותן טעויות לכאורה היו בעיקרן הערכות שהתבססו על המצב והנתונים בשטח, ועברו אדפטציה מתבקשת עם החמרת המצב. פאוצ'י סבור שהפוליטיזציה של המגיפה פוגעת במאמצים להתגבר על הנגיף ותיאר את המתקפות של הבית הלבן "ביזאריות".

אזרחי וושינגטון חוגגים במסיבה ברחוב, ברקע המשך התפרצות נגיף הקורונה בארצות הברית. 19 ביוני 2020. AP
הנגיף הוא "וירוס קסם". אזרחי וושינגטון חוגגים ברחוב ללא מסיכות בצל הקורונה/AP

"כשאין לך גישה אחידה לדבר מסוים, אתה לא יעיל כל כך בטיפול בו", אמר מי שמייעץ לנשיאי ארצות הברית מאז שנות ה-80. הוא ו-CDC הפצירו השבוע ברשויות להבטיח שהאזרחים יעטו מסיכות כאמצעי יעיל לבלימת הנגיף. "הן חשובות מאוד וצריך להשתמש בהן בכל מקום", אמר פאוצ'י בסוף השבוע, אך טראמפ בשלו, והוא ממשיך לדבוק בסירובו להורות על חובת מסיכות ברחבי המדינה.

"לאנשים צריכה להיות חירות מסוימת", אמר טראמפ הלילה בריאיון לרשת פוקס. הנשיא מהמר, גם בחיי אדם, שהגישה שלו מול הנגיף ומאמציו לחדש את הפעילות הכלכלית עוד קודם למציאת חיסון תעזור לו בנובמבר. הסקרים, אף שהם רק סקרים ויש לקחת אותם בעירבון מוגבל, מראים אחרת - רוב הציבור האמריקני סבור שהנשיא כושל מול המגיפה. הזמן שלו לתקן זאת הולך ואוזל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully