וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין הבינ"ל בהאג יצא לפגרה מבלי להחליט אם לפתוח בחקירה נגד ישראל

17.7.2020 / 21:34

בישראל ציפו כי הרכב השופטים יכריע בבקשה שהגישה התובעת פאטו בנסודה לפתוח בהליכים בחודש דצמבר עוד לפני הפגרה, אולם הדבר לא התממש. גורמים מדיניים מעריכים כי בהאג שומרים את החקירה כאפשרות להרתעת ישראל מפני הוצאה לפועל של תכנית הסיפוח

צילום: לע"מ

(בווידאו: נתניהו גינה את הודעת בית הדין בהאג על חשד לפשעי מלחמה שביצעה ישראל)

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יצא היום (שישי) לפגרת קיץ, מבלי שקיבל החלטה הנושא הבקשה לפתוח בחקירה נגד ישראל בחשד לפשעי מלחמה. בירושלים מעריכים כי ההחלטה תתקבל רק אחרי הפגרה, באמצע אוגוסט. בישראל אמנם ציפו שהרכב השופטים יכריע בבקשה, שהגישה התובעת פאטו בנסודה, לפיה יש לפתוח בהליכים נגד ישראל עד היציאה לפגרה, אך בית הדין יצא לפגרה מבלי שהתקבלה החלטה בנושא הסמכות לחקור את ישראל.

גורמים מדיניים מעריכים כי העובדה שהממשלה דחתה את תכניות הסיפוח והחלת הריבונות, עמדה ברקע החלטת השופטים לדחות את ההחלטה עד לאחר הפגרה. לדבריהם, בבית הדין ירצו להשתמש באפשרות של חקירה כאיום או שוט עתידי על ישראל כדי להרתיע מתכניות סיפוח.

הערכה נוספת במשרד החוץ, שמוביל את המערכה מול בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, היא שבית הדין ינסה לדחות את ההכרעה עד לאחר הבחירות בארצות הברית בחודש נובמבר הקרוב.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 20 בדצמבר 2019. AP
בירושלים מעריכים כי ההחלטה תתקבל רק אחרי הפגרה. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג/AP

בחודש דצמבר, הודיעה התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה.

עם זאת, היא הבהירה כי היא ביקשה חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין, לעניין סמכות השיפוט בטרם הפתיחה בחקירה. בעקבות ההחלטה, שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש מכתב למנהיגים בעולם ובו כתב כי "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד. ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".

עוד בוואלה!

התביעה בהאג: יש בסיס לחקירת פשעי מלחמה של ישראל בעזה ובגדה

לכתבה המלאה

הודעתה של התובעת הגיעה זמן קצר לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם חוות דעת רשמית בנוגע לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לקבל החלטות הנוגעות למחלוקות הטריטוריאליות שבין ישראל ולרשות הפלסטינית. לפי הודעת היועץ, לבית הדין בהאג אין סמכות שיפוט בנוגע לישראל, שאינה חברה בבית הדין, וכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי.

פאטו בנסודה התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. AP
"כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה". התובעת הראשית בבית הדין, פאטו בנסודה/AP

לאחר ההודעה של התובעת, תקף היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את ההחלטה, והבהיר כי "העובדה שתובעת בית הדין בחרה לקדם הליכים בעניינה של מדינת ישראל, בעקבות פנייה של הרשות הפלסטינית - בלתי מתקבלת על הדעת". במכתב מטעמו נמסר כי "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, המחויבת ופועלת לכיבוד החוק הבינלאומי והערכים ההומניטריים. מחויבות זו עמדה ועומדת איתנה במשך עשורים, דרך כל האתגרים והזמנים הקשים שמדינת ישראל ניצבה מולם".

היועמ"ש הוסיף כי "אין כל מקום להתערבות שיפוטית בינלאומית במצב זה, מצדו של בית הדין שאמור היה לטפל בזוועות החמורות ביותר במקומות בהם שלטון החוק קרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully