וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: החקירה בהאג נגד ישראל אינה צודקת ולא הוגנת

שר החוץ האמריקני גינה את הודעת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, וצייץ בטוויטר כי אין בסמכותה לחקור פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה ובגדה המערבית. "הדרך לשלום יציב עוברת דרך משא ומתן"

צילום: לע"מ

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו גינה הלילה (שבת) את הודעת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג כי קיימת עילה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה של ישראל בעזה ובגדה המערבית. "אנחנו מתנגדים בנחרצות לחקירה הלא מוצדקת הזאת, שמכוונת באופן לא הוגן נגד ישראל", צייץ בטוויטר פומפאו, שהטיל בספק את סמכותו של בית הדין לחקור את ישראל. הוא הוסיף גם כי "הדרך לשלום יציב עוברת דרך משא ומתן ישיר".

אתמול, התובעת בבית הדין הפלילי בהאג פאטו בנסודה הסבירה כי "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא". עם זאת, התובעת הוסיפה כי היא ביקשה חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין לעניין סמכות השיפוט בטרם הפתיחה בחקירה.

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפיאו, במסיבת עיתונאים, 21 בדצמבר 2019. רויטרס
מגנה את החלטת התובעת בהאג. פומפאו/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "זהו יום שחור לאמת ולצדק" וטען כי "ההחלטה הופכת את בית הדין הבינלאומי לעוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל". מנגד, הפלסטינים בירכו על ההחלטה והסבירו כי "לעם הפלסטיני עומדת הזכות לדרוש את כל הסיוע והצדק המגיע לו".

לדברי נתניהו, "לבית הדין הבינלאומי אין שום סמכות לדון בנושא. יש לו סמכות לדון רק כשמדובר בתביעות שמוגשות על ידי מדינות ריבוניות, אבל מעולם לא הייתה מדינה פלסטינית. לא נשקוט ולא נרכין ראש בפני העוול הזה. נמשיך להילחם בו בכל הכלים העומדים לרשותנו".

בעקבות ההחלטה ראש הממשלה שיגר מכתב למנהיגים בעולם ובו כתב כי "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד. ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".

בית הדין הפלילי הבינאלומי בהאג. AP
נדרשת חוות דעת נוספת לפני הפתיחה בחקירה. בית הדין הבינלאומי בהאג/AP

שר החוץ ישראל כץ גינה אף הוא את ההחלטה וטען כי היא "חמורה, מקוממת ונוגדת את החוק הבינלאומי". לדברי כץ, "אנחנו דוחים את ההחלטה וקוראים למדינות נוספות לעשות זאת, ולעצור את בית המשפט מלהפוך לכלי פוליטי בידי הפלסטינים במאבקם נגד הקיום של ישראל וזכותה להגנה עצמית".

מנגד, הפלסטינים הביעו את תמיכתם בהודעת תובעת בית הדין בהאג. ממשרד החוץ הפלסטיני נמסר כי "צעד זה מבטא את כוונת התובע לפתוח בחקירה פלילית של המצב בפלסטין, מיד לאחר שהמעגל המקדים מסיים את דיוניו". עוד הוסיפו כי "לעם הפלסטיני יש את הזכות לדרוש את כל הסיוע והצדק שמספקים המשפט הבינלאומי, נוכח הצורך הדחוף והגודל של המצב בפלסטין".

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת אמר כי ההחלטה היא צעד חיוב ומעודד המקרב את פלסטין לפתיחת החקירה הפלילית בגין פשעי מלחמה. בהודעה שפרסם טען כי "הצעד יביא לסיום חסינותם של מבצעי הפשעים ויסייע למניעתם בדרך להשגת לצדק". לדבריו, "זהו מסר של תקווה עבור העם הפלסטיני לפיו הצדק הוא אפשרי".

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 20 בדצמבר 2019. AP
"הנתונים עומדים בקריטריונים". התובעת, בנסודה/AP

בנסודה ניהלה בדיקה מקדמית בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני מאז 2014, לאחר שהפלסטינים הצטרפו לבית הדין. בדיקה מקדמית היא שלב ראשון שבו התובעת שוקלת אם יש מקום לפתוח בחקירה, בוחנת שאלות הנוגעות לסמכות החקירה. לקראת פרסום החלטתה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם חוות דעת רשמית, שלפיה לבית הדין בהאג אין סמכות שיפוט בנוגע לישראל, שאינה חברה בבית הדין, וכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי. "לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים", כתב היועץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully