וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל זועמים על החלטת האג: "יום שחור לצדק"; הפלסטינים בירכו

טל שלו, גיא אלסטר ויפעת רוזנברג

20.12.2019 / 17:46

במערכת הפוליטית גינו את הודעת בית הדין הבינ"ל כי קיימת עילה לפתיחת חקירה נגד ישראל בחשד לפשעי מלחמה בעזה ובגדה. נתניהו פנה למנהיגי העולם: "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו". הפלסטינים הביעו תמיכה: "מסר של תקווה"

צילום: לע"מ

בישראל הביעו היום (שישי) זעם בעקבות הודעת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג כי קיימת עילה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה של ישראל בעזה ובגדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו יום שחור לאמת ולצדק" וטען כי "ההחלטה הופכת את בית הדין הבינלאומי לעוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל". מנגד, הפלסטינים בירכו על ההחלטה והסבירו כי "לעם הפלסטיני עומדת הזכות לדרוש את כל הסיוע והצדק המגיע לו".

לדברי נתניהו, "לבית הדין הבינלאומי אין שום סמכות לדון בנושא. יש לו סמכות לדון רק כשמדובר בתביעות שמוגשות על ידי מדינות ריבוניות, אבל מעולם לא הייתה מדינה פלסטינית. לא נשקוט ולא נרכין ראש בפני העוול הזה. נמשיך להילחם בו בכל הכלים העומדים לרשותנו".

בעקבות ההחלטה ראש הממשלה שיגר מכתב למנהיגים בעולם ובו כתב כי "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד. ניאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת הממשלה במשרד רה"מ, ירושלים 1 בדצמבר 2019. רויטרס
"עוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל". נתניהו/רויטרס

שר החוץ ישראל כץ גינה אף הוא את ההחלטה וטען כי היא "חמורה, מקוממת ונוגדת את החוק הבינלאומי". לדברי כץ, "אנחנו דוחים את ההחלטה וקוראים למדינות נוספות לעשות זאת, ולעצור את בית המשפט מלהפוך לכלי פוליטי בידי הפלסטינים במאבקם נגד הקיום של ישראל וזכותה להגנה עצמית".

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "הודעת התובעת בהאג היא כניעה לתעמולת השקר והשטנה של הטרור הפלסטיני. כמי שהיה חבר קבינט וכחבר ועדת חוץ וביטחון אני יכול להעיד שבכל תולדות המלחמות לא היה צבא שעשה יותר מצה"ל כדי להמנע מפגיעה בחפים מפשע".

חברו למפלגה, צבי האוזר, תקף את נתניהו והסביר כי "‏זה הסיפור מאחורי הכשלון היום בהאג: באפריל 2015 בחר נתניהו להבליג ולא להפעיל לחץ אמיתי על אבו מאזן והרשות להמנע מלהצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג. הבטיחו ש'יהיה בסדר' ומדיניות ה'הכלה' אומצה אז בשאננות. היום אנו מתחילים לאכול את פרי הבאושים של המחדל ההסטורי של 2015. ביבי קח אחריות".

יו"ר הימין החדש ח"כ איילת שקד, טענה כי "החלטת התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל היא החלטה פוליטית, צבועה וצפויה לצערי. אין לה סמכות לעשות זאת ועל ישראל להיאבק בה בכל הכלים העומדים לרשותה".

עוד בוואלה!

התביעה בהאג: יש בסיס לחקירת פשעי מלחמה של ישראל בעזה ובגדה

לכתבה המלאה
בית הדין הפלילי הבינאלומי בהאג. AP
"כניעה לתעמולת השקר והשטנה של הטרור הפלסטיני". בית הדין בהאג/AP

הפלסטינים הביעו את תמיכתם בהודעת תובעת בית הדין בהאג. ממשרד החוץ הפלסטיני נמסר כי "צעד זה מבטא את כוונת התובע לפתוח בחקירה פלילית של המצב בפלסטין, מיד לאחר שהמעגל המקדים מסיים את דיוניו". עוד הוסיפו כי "לעם הפלסטיני יש את הזכות לדרוש את כל הסיוע והצדק שמספקים המשפט הבינלאומי, נוכח הצורך הדחוף והגודל של המצב בפלסטין".

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת אמר כי ההחלטה היא צעד חיוב ומעודד המקרב את פלסטין לפתיחת החקירה הפלילית בגין פשעי מלחמה. בהודעה שפרסם טען כי "הצעד יביא לסיום חסינותם של מבצעי הפשעים ויסייע למניעתם בדרך להשגת לצדק". לדבריו, "זהו מסר של תקווה עבור העם הפלסטיני לפיו הצדק הוא אפשרי".

יו"ר הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת בביקור בעמאן בירת ירדן, 29 בינואר 2018. AP
"הצעד יביא לסיום חסינותם של מבצעי הפשעים". עריקאת/AP

התובעת פאטו בנסודה הסבירה כי "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא". עם זאת, התובעת הוסיפה כי היא ביקשה חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין לעניין סמכות השיפוט בטרם הפתיחה בחקירה.

התובעת בבית הדין הפלילי בהאג ניהלה בדיקה מקדמית בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני מאז 2014, לאחר שהפלסטינים הצטרפו לבית הדין. בדיקה מקדמית היא שלב ראשון שבו התובעת שוקלת אם יש מקום לפתוח בחקירה, בוחנת שאלות הנוגעות לסמכות החקירה.

לקראת פרסום החלטתה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם חוות דעת רשמית בנוגע לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לקבל החלטות הנוגעות למחלוקות הטריטוריאליות שבין ישראל ולרשות הפלסטינית. לפי הודעת היועץ, לבית הדין בהאג אין סמכות שיפוט בנוגע לישראל, שאינה חברה בבית הדין, וכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי. "לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה, ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים", כתב היועץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully