וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריצה לטוויטר נראית כמו הונאה מתוחכמת, אך לכל מי שנפגע יש מכנה משותף אחד

17.7.2020 / 15:50

מתקפת הסייבר שפגעה בפוליטיקאים, אנשי עסקים וסלבריטאים, עוררה הדים רבים. פרטים חדשים מגלים כי להאקרים הייתה גישה לכל חשבון ברשת החברתית, אך דווקא זה של הצייצן מספר אחת בעולם - טראמפ - לא נפרץ. מתברר כי לכל הנפגעים יש חשבון פתוח עם הנשיא האמריקני

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: טראמפ מתייחס לכך שטוויטר סימנו את ציוציו, במאי)

חשבונות הטוויטר של דמויות ציבוריות בכירות, סלבריטאים וחברות ענק נפרצו שלשום (חמישי), כחלק ממה שנראה לכאורה כמו הונאת ביטקוין רחבת היקף. בין החשבונות שנפרצו, גם המשתמש של המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית וסגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן. כמו כן, נפרצו גם החשבונות של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, אנשי העסקים ביל גייטס ואילון מאסק, המוזיקאי קניה ווסט, הכוכבת קים קרדשיאן ואף חברות הענק "אפל" ו"אובר".

בציוצים בשמם, הוצע לעוקבים לשלוח כספים במטבע ביטקוין, כשבתמורה הם יקבלו שווי כפול. כך למשל, בחשבונו של ביידן נכתב: "אני מחזיר לקהילה. על כל ביטקוין שיישלח לכתובת הרשומה, אעביר בחזרה סכום כפול. אם תשלחו אלף דולר, אשלח בחזרה 2,000 דולר. אני עושה את זה רק למשך 30 דקות". בחשבונות נוספים הופיעו כיתובים דומים.

הכותרות זעקו על הונאות ביטקוין ועל עשרות אלפי דולרים שנגנבו, אך מה אם הכסף לא היה המטרה העיקרית של התוקפים? ייתכן כי המטרה העיקרית כאן הייתה שונה לחלוטין.

פריצה לחשבון הטוויטר של המועמד לנשיאות ג'ו ביידן. 16 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
הכותרות זעקו הונאת ביטקוין. הציוץ שהעלו הפורצים לחשבונו של ביידן/צילום מסך, ללא

המתקפה הייתה מתוכננת וקפדנית. הגורמים שמאחורי האירוע בחרו בקפידה אנשים בעלי פרופיל גבוה, שפריצה לחשבונות שלהם תעורר סערה. על אחת כמה וכמה פריצה מתוזמנת לכולם - מהלך שברור היה כי יוביל לכותרת ראשית בכל כלי התקשורת בעולם.

הפרט המסקרן ברשימת השמות הזו, הוא שכמעט ולכל אחד מהאנשים ברשימה חשבון פתוח עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אילון מאסק הפסיק לייעץ לו, ולאחרונה גם התבטא נגדו כשהחליט להשהות את אישור ויזות העבודה לארצות הברית. ביל גייטס התבטא כמה פעמים נגד תפקודו של טראמפ בזמן מגיפת הקורונה, וג'ף בזוס, שבין היתר הינו הבעלים של העיתון "וושינגטון פוסט", נוקט עמדה חריפה וברורה נגד הנשיא. פרט מעניין נוסף הוא שהמתקפה התרחשה חודש בדיוק אחרי שטוויטר החלה לסמן ציוצים של טראמפ כתוכן מטעה, וכן יצאה במלחמת חורמה נגד "פייק ניוז" שהתפרסם ברשת החברתית.

עוד בוואלה!

הונאה בטוויטר: נפרצו חשבונותיהם של ביידן, אובמה וקים קרדשיאן

לכתבה המלאה
ביל גייטס, 19 בנובמבר 2019. AP
התבטא נגד תפקודו של טראמפ בכמה הזדמנויות. ביל גייטס/AP

כמה שעות אחרי המתקפה המתוחכמת, הפרטים החלו להתגלות, ואתרי הטכנולוגיה ברחבי העולם סיפרו כי לתוקפים הייתה גישה למערכת הניהול של טוויטר, ולמעשה הם בחרו באילו חשבונות לפגוע. הדבר מעלה שאלה מאוד מעניינת: אם הם אכן יכלו לקבל גישה לכל החשבונות הקיימים, מדוע הם בחרו לא לגעת בחשבונו של הצייצן מספר אחת בעולם - דונלד טראמפ? או שמא, מדובר בצירוף מקרים בלבד.

אתר motherboard חשף כי ההאקרים ככל הנראה שילמו לאחד מהעובדים, על מנת שזה ישנה את כתובות המייל המקושרות לחשבונות הללו, וכך קיבלו שליטה מלאה על החשבונות. שוב, נראה כי הפורצים בחרו בקפידה באילו חשבונות לפגוע.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך מסע"ת בבית הלבן 14 ביולי 2020. רויטרס
בחרו לא לגעת בחשבונו של הצייצן מספר אחת בעולם. טראמפ בבית הלבן/רויטרס

קיים סיכוי, ואולי אף גבוה, כי המהלך נועד לערער את אמינות הפלטפורמה. אחד הדברים המעניינים ביותר שפורסמו מהפריצה לרשת החברתית, הוא שני צילומי מסך של המערכת הפנימית של טוויטר. מאותן תמונות מסך עולה כי לטוויטר יש שליטה מלאה על השיח הציבורי בדמות רשימת "הנושאים החמים".

הרשת החברתית אף נוקטת בפעולות, על מנת לסמן את מי שאינו יכול להתברג לרשימה. כלומר, מי שאינו יכול להשפיע על השיח הציבורי. נראה כי שתי התמונות שנחשפו שופכות אור על היכולות והפעולות שטוויטר מבצעת מאחורי הקלעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully