וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט דחה את ערעורו של השיח ראאד סלאח שהורשע בהסתה לטרור

16.7.2020 / 13:13

שופטי ביהמ"ש המחוזי הורו על תחילת ריצוי מאסרו של סלאח, שנידון ל-28 חודשי מאסר, ל-16 לאוגוסט. כמה עשרות מתומכיו עמדו מחוץ לאולם וקראו קריאות לשחרור אל-אקצא ונגד נתניהו. סלאח: "אנחנו המנצחים במערכה הזו. נכנס לכלא משוחררים, ונצא מהכלא משוחררים"

הכרעה בערעור של השייח ראאד סלאח שהורשע בהסתה לטרור/צילום: שלומי גבאי

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (חמישי) את ערעורו של השיח ראאד סלאח נגד פסק הדין של בית משפט השלום בעיר, שגזר עליו בפברואר האחרון 28 חודשי מאסר בגין בהסתה לטרור. הרכב השופטים, שכלל את נשיא בית המשפט המחוזי, השופט ד"ר רון שפירא, השופטת בטינה טאובר והשופטת תמר נאות פרי, הורו על תחילת ריצוי עונש המאסר שלו ב-16 לאוגוסט. "העונש שנגזר על המערער הולם את מכלול הנסיבות ואין עילה להתערב בו", כתבו בנימוק החלטתם.

"אין מדובר במקרה זה בכל הגבלה של חופש ביטוי אלא במניעת ואיסור הסתה ותמיכה בארגון טרור", המשיכו השופטים. "זכותו של הנאשם, כמו כל אחד אחר, לבקר את הממשלה ואת העומד בראשה. ואולם אין לו כאדם, ובמיוחד כמנהיג בקהילתו, את הזכות להסית ולתמוך בפעולות טרור המנוגדות לחוק".

עוד הוסיפו כי "המנהיג מודע לכך שהציבור הנושא אליו עיניו לומד מאמירותיו, כמו גם משתיקתו, על תמיכתו במעשה נפשע. ומכאן אחריותו, בין אם אמר במפורש דברי תמיכה ובין אם שתק, העלים עין ותמך במעשה מעצם ההימנעות מגינויו".

פסק דין ערעור השייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי חיפה, 16 ביולי 2020. שלומי גבאי
"תקיפה של עקרונות האיסלאם", סלאח מגיע לפסיקה על ערעורו, היום/שלומי גבאי

השופטים ציינו כי אין מקום לקבוע במסגרת הליך זה, אם סיווגו של ארגון התנועה האיסלמית כארגון טרור נעשה כדין, וכי עניין זה מסור לסמכותו של בג"ץ. עם זאת הם העירו כי סלאח עצמו מגדיר את תפקידו כמנהיג העומד בראשות התנועה. "אמירותיו אלו בצד הטענה כי למעשה הארגון כלל אינו קיים כמסגרת, מהוות סתירה פנימית שאינה יכולה לעמוד", קבעו השופטים, והעירו כי "קיומם של מאפייני ארגון חוקי, כגון משרדים וכדומה, אינם הרכיב המהותי בבחינת ההתנהגות העבריינית ככזו המאפיינת ארגון טרור, על המסוכנות הנובעת מכך".

לדברי השופטים, המדינה הוכיחה את יסודות העבירה המיוחסת לסלאח. הם ציינו כי סלאח קרא לביצוע מעשי אלימות. "הקריאה הידועה 'ברוח, בדם, נפדה אותך אל אקצה' הייתה, בהקשר הנוכחי, קריאה לעידוד למעשה אלים", אמרו. עוד קבעו כי דבריו סלאח, עיתויים, היקף הקהל שנחשף אליהם והאווירה ששררה אותה עת, טומנים "היתכנות הסתברותית גבוהה וסיכון ממשי לביצוע מעשי אלימות או טרור".

פסק דין ערעור השייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי חיפה, 16 ביולי 2020. שלומי גבאי
"תמך במעשה נפשע". ראאד סלאח בבית המשפט בחיפה/שלומי גבאי

"אני רוצה לברך את עצמי ואתכם על הניצחון הגדול במערכה הזו", אמר סלאח בסוף הדיון. "אנחנו המנצחים במערכה הזו, ירושלים היא המנצחת במערכה הזו, מסגד אל-אקצא הוא המנצח במערכה הזו. ההחלטה המסורתית הצפויה של להכניס אותי לכלא לכמה חודשים - נכנס לכלא משוחררים, ונצא מהכלא משוחררים".

עוד הוסיף, "אלפי ברכות 'מברוק' לכם ולי. ניהלתם את המערכה הזו מירושלים ועד חיפה, מאל-אקצא ועד המסגדים בירושלים ועד מסגדי חיפה וכנסיות חיפה. כולנו בעמדה ברורה מדגישים שלכיבוש אין זכות במסגד אל-אקצא".

"אני אומר לכם את אותו משפט שאמר הנשיא ארדואן כשאמר מילים ברורות", המשיף סלאח. "השבת בריבונות על מסגד איה (הגיה) סופיה החט תקדים להשבת הריבונות על מסגד אל-אקצא".

יו"ר בלד, מטאנס שחאדה, התייחס לדחיית ערעורו של סלאח וטען כי מדובר במשפט פוליטי. מחוץ לאולם בית המשפט התקהלו תומכיו של סלאח תוך שהם קוראים קריאות "אל-אקצא" וכן קריאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פסק דין ערעור השייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי חיפה, 16 ביולי 2020. שלומי גבאי
סלאח פונה אל תומכיו לאחר דחיית הערעור שלו בבית משפט המחוזי בחיפה, אתמול/שלומי גבאי

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), שנכח בדיון בבית המשפט, אמר לאחריו כי "כל מי שמאמין בחופש הביטוי, צריך להתנגד לרדיפה של השייח' ראאד סלאח. זוהי רדיפה פוליטית, שאין לה דבר או חצי דבר עם שיקולי 'ביטחון'. להיפך, זוהי הקצנת מדיניות ה'ביטחוניזציה' ביחס לאזרחים הערבים".

לדבריו, "שרי הממשלה, וראש הממשלה בייחוד, מסיתים מבוקר עד ערב נגד הציבור הערבי. בעוד שהם אינם נדרשים לתת דין וחשבון על אמירותיהם הקשות, ישנה רדיפה מסוכנת של הציבור הערבי ושל הנהגתו הפוליטית והדתית".

סניגורו של סלאח, עו"ד אביגדור פלדמן, אמר בתום הדיון כי "פסק הדין הזה פוגע בזכויות יסוד של הדמוקרטיה. פסק הדין קובע שמנהיג חייב לגנות מעשים כאלה ואחרים. את הדברים הללו אני מקווה נעביר אותם את ביקורת בית המשפט העליון".

פסק דין ערעור השייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי חיפה, 16 ביולי 2020. שלומי גבאי
סלאח בדיון פסק הדין על ערעורו בבית משפט המחוזי בחיפה, היום/שלומי גבאי

לפני כחודש נערך דיון בערעורו של סלאח שבסיומו טען בפני שלושת השופטים כי "מי שקורא את גזר הדין של השופט בנג'ו (שלמה בנג'ו שהרשיע אותו במעשים - י"א) מבין שהוא תוקף את עקרונות האסלאם". הוא הוסיף כי "זו דת, זו לא פוליטיקה. זה קשור לקוראן. לומר זאת זה כמו לקחת ים ולשים אותו בבקבוק. זה שיגעון. השופט טעה. אם הייתי במקום שלו לא הייתי מהסס להתנצל".

במהלך הדיון בערעור בחודש שעבר, תהה השופט שפירא האם דברי הסתה שהיו נאמרים מאזרח מהשורה, או אפילו הוא עצמו, היו נחשבים לעבירה. לטענתו, רק אם יש חשש ממשי כי האדם שאמר את הדברים באמת יבצע אותם, אזי נחשב הדבר לעבירה.

השייח' ראאד סלאח, מי שמ-1996 עמד בראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית, שהוצא אל מחוץ לחוק, הורשע בחודש פברואר בשש עבירות הנוגעות לארגון טרור, על בסיס תקנות ההגנה לשעת חירום משנת 1945. הוא התקומם כנגד הכרעת הדין כבר מהקדמתה, בה תיאר השופט בנג'ו את נסיבות האירוע שהיווה את הרקע להתבטאויות שלו. "ביום 14 ביולי 2017 התבצע פיגוע במתחם הר הבית על ידי שלושה מחבלים תושבי אום אל-פאחם".

פסק דין ערעור השייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי חיפה, 16 ביולי 2020. שלומי גבאי
סלאח מגיע לפסק הדין בערעורו בביהמ"ש המחוזי בחיפה, היום/שלומי גבאי

בפיגוע נהרגו שוטרי הסיור מיחידת הר הבית של משטרת ישראל, רס"ם האיל סתאוי, תושב מע'אר, ורס"ם כמיל שנאן, תושב חורפיש, שניהם בני העדה הדרוזית. סלאח מכחיש שידע כי האירוע היה פיגוע חבלני ומכחיש גם בכתב הערעור כי האירוע היה פיגוע חבלני.

עו"ד פלדמן, עו"ד רמזי קטילאת, עו"ד חאלד אזברגה, עו"ד עומר חמאיסיה ועו"ד מוסטפא סוהיל, התנגדו להכרזה על אי חוקיותה של התנועה האיסלאמית וטענו כי הוצאתה מחוץ לחוק בשל עקרונותיה, השקפותיה והאידיאולוגיה שלה היא "תפיסה שגויה שלא לומר טוטליטרית".

לדבריהם, "משמעות הוצאתה מחוץ לחוק היא הוצאת האיסלאם מחוץ לחוק והוצאת העיקרון כי אל-אקצא הינו מקום מקודש למוסלמים". עוד אמרו כי "תנאי ראשוני להרשעה בעבירה בארגון טרור הוא הוכחה כי אכן קיים ארגון טרור כזה, אחרת עוסקים אנו בוודו".

"שר הביטחון, עם כל הכבוד למעמדו וסמכויותיו", המשיכו, "לא יחליט על רעיון תורה או עקרון עוין לביטחון המדינה. דבר מן הסוג הזה יכול להיעשות אולי על ידי שר הביטחון של סוריה, של עיראק, של תימן ושל מדינות שרצו להשליט דת אחת, אמונה אחת, רעיון אחד על כל העולם".

פסק דין ערעור השייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי חיפה, 16 ביולי 2020. שלומי גבאי
פסק דין ערעור השייח' ראאד סלאח בביהמ"ש המחוזי חיפ, היום/שלומי גבאי

הסניגורים סברו כי העונש שהוטל על סלאח הינו חמור וכבד וטוענים כי הוא בא על רקע לחצים שהפעילו כוחות הביטחון וממשלת ישראל, "שאחדים מחבריה, בעיקר השר לביטחון הפנים ארדן והשר ליברמן, ליוו את המשפט בקריאות הלל לשופט שהורה לעצור אותו וקריאות גנאי לשופט שהורה על שחרורו". הם גם טענו כי תרגום דבריו של השייח' על ידי מתורגמן של השב"כ ואחר כך על ידי מתורגמנית ערביה-נוצרייה, עשה עוול למקור, וכי דבריו עוותו באופן מכוון.

מנגד, בדיון בערעור שנמשך כשעתיים, חזרה התובעת עו"ד שונית קדם נימצן על טיעוניה העיקריים של פרקליטות מחוז חיפה שהובילו להרשעתו של סלאח ולעונש המאסר שהוטל עליו.

לבקשת וואלה! NEWS בדיון קודם, הורה הרכב השופטים כי התיק ייפתח לעיון לציבור.

(עדכון ראשון: 11:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully