וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כינה מחבלים "שהידים": בכיר התנועה האסלאמית לשעבר הורשע בהסתה

24.11.2019 / 12:41

ראאד סלאח, לשעבר ראש עיריית אום אל-פחם, הורשע בתמיכה בהתאחדות בלתי חוקית ובהסתה לטרור לאחר שקרא למעשי אלימות והביע תמיכה במחבלים. סנגוריו טענו שדבריו פורשו שלא כהלכה ועוותו בתרגום לעברית באופן מכוון. עשרות מתומכיו צעקו בהיכל המשפט: "אללה אכבר"

צילום: חביב סמעאן

בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (ראשון) את השיח ראאד סלאח, לשעבר מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, בהסתה לטרור ובעבירות נוספות, בהן תמיכה בהתאחדות בלתי חוקית. נגד סלאח עומד מאסר על תנאי בגין עבירות דומות, כך שהמשמעות היא שייגזר עליו עונש מאסר בפועל.

הקראת הכרעת הדין, הנפרשת על יותר ממאה עמודים נמשכה, למעלה משעה וחצי. השופט שלמה בנג'ו, הזכיר כי "הנאשם טען שמשפט הוא נגד האסלאם כולו וכי הוא נרדף פוליטית", ופירט על מעמדו בחברה הערבית ועל טענתו שלפיה כתב האישום בלתי מוצדק.

הוא דחה אחת לאחת את טענות ההגנה לתרגום הביטויים הפוגעניים והנותנים משמעות אלימה לדבריו של השיח. "פירוש הדברים אותו גורס הנאשם הוא מיתמם", ציין בנג'ו. הוא דן בחופש הביטוי והבהיר כי אין הזכות לחופש הביטוי משמע שכל אחד יכול לומר כל על דעתו. זו זכות יחסית. לדבריו, יש להתחשב בטחון המדינה.

הכרעת דין ראאד סלאח- מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, הסתה לטרור, בימ"ש השלום חיפה, 24 בנובמבר 2019. חביב סמעאן, מערכת וואלה!
צפוי לקבל עונש מאסר. סלאח/מערכת וואלה!, חביב סמעאן

השופט שלמה בנג'ו ציטט מפסק דין של השופט ש. אגרנט בבג"צ קול העם, שהפכו מאז לאבן פינה וליסוד מוכר בכל הנוגע לחופש הביטוי במדינה: "אם התעכבנו באריכות יתירה על הערכים שהם נשוא הזכות לחופש הביטוי, הרי לא עשינו כן אלא כדי להדגיש את חשיבותה המכרעת של זכות עילאית זו, אשר ביחד עם בת זוגתה - הזכות לחופש המצפון - מהווה את התנאי המוקדם למימושן של כמעט כל החירויות האחרות".

השופט ציין כי דבריו של השיח' ראיד סלאח באירועים השונים שנפרסו בכתב האישום שנדון בהחלטה זו, חצו לעמדתו את המותר והאפשר לפי החוק, ועל כן הם אינם חוסים תחת חופש הביטוי. "הם הרחיקו לכת למחוזות רחוקים, שבינם לבין מימוש עקרון חופש הביטוי אין דבר וחצי דבר".

הכרעת דין ראאד סלאח- מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, הסתה לטרור, בימ"ש השלום חיפה, 24 בנובמבר 2019. חביב סמעאן, מערכת וואלה!
הואשם בהסתה לטרור ובעבירות נוספות. סלאח, היום/מערכת וואלה!, חביב סמעאן

סלאח בן ה-61, תושב אום אל-פחם, נעצר באוגוסט בשנה שעברה, נגדו הגישה פרקליטות מחוז חיפה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום בגין תמיכה בהתאחדות בלתי מותרת והסתה לטרור. סלאח שוחרר לאחר מכן למעצר בית.

בפתח הדיון, הוא סירב לעלות לאולם בלי יתר הפמלייה שלו, שהוגבלה כניסתם עד ל-25 מלווים בלבד. בעקבות הכרעת הדין, עשרות מתומכיו של סלאח צעקו בתוך היכל המשפט "אללה אכבר" ו"ברוח ודם נפדה את אל-אקצא".

באישום הראשון, נטען כי פרסם בחשבון הפייסבוק שלו פוסטים ובהם קריאה למעשי אלימות או טרור, ותמיכה בהתאחדות בלתי מותרת כמו ה"מראביטון" ו"המרביטאת" במסגד אל-אקצא והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית.

הכרעת דין ראאד סלאח- מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, הסתה לטרור, בימ"ש השלום חיפה, 24 בנובמבר 2019. חביב סמעאן, מערכת וואלה!
בית משפט השלום בחיפה, היום/מערכת וואלה!, חביב סמעאן

אחד מהפרסומים הללו היה סרטון המתעד נאום שנשא בבאקה אל-גרביה, בו הציג את תכנו של הספר "תורת המלך", ספר הלכתי שנוי במחלוקת שנכתב על ידי הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור מיצהר, ככזה המתיר את דמם של ילדים פלסטינים. הספר זכה לביקורות גם בקרב הציבור הדתי היהודי, שבעקבות פרסומו ב-2009 פתחה משטרת ישראל בחקירה כנגד מחבריו בחשד להסתה.

על פי כתב האישום, בפרסום אחר של ראאד סלאח בפייסבוק הוא קרא להגיע לאולם בית המשפט לדיון בסכסוך הקרקעות בין חברת "קרור אחזקות" לבין הוואקף האסלאמי, בעניין הבעלות על בית הקברות המוסלמי בעיר נשר, בו טמון עז א-דין אל-קסאם, שעל שמו נקראת הזרוע הצבאית של חמאס. פוסט נוסף של השיח תחת הכותרת "נתניהו והפרנויה", פורסם באתר האינטרנט של "המרכז הפלסטיני לתקשורת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בהלווית המחבלים נורו זיקוקים ונשמעו קריאות "נמשיך את המאבק". השוטרים שנהרגו בפיגוע בהר הבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

באישומים השני, השלישי, והרביעי, הואשם סלאח בהסתה לטרור לאחר פיגוע הר הבית ב-14 ליולי 2017, בו נהרגו השוטרים רס"ם האיל סתאוי, תושב מע'אר, ורס"ם כמיל שנאן, תושב חורפיש, שניהם בני העדה הדרוזית. סלאח נשא בהזדמנויות שונות נאומים בפני קהל רב, כולל בתפילת יום השישי בשבוע לאחר הפיגוע, בלוויות המחבלים המעורבים, אותם כינה "שהידים", וכן בתפילת יום שישי באצטדיון אום אל-פחם. בהלוויית המחבלים השתתפו אלפי אנשים, ביניהם רעולי פנים, נורו זיקוקים ונשמעו קריאות "יא שהיד הירגע, אנחנו נמשיך את המאבק", "ברוח בדם נפדה אותך יא אקצא" ו"ברוח בדם נפדה אותך יא שהיד".

הנאומים נישאו על רקע עימותים מתמשכים שבאו בעקבות הפיגוע והצבתם אחריו של מגנומטרים לבידוק הבאים למסגד אל-אקצא, בין האוכלוסייה המוסלמית לבין כוחות הביטחון, באווירה טעונה ונפיצה ביותר. בעקבות ההתבטאויות האלה הוא נעצר בביתו שבאום אל-פחם. השופט בנג'ו קבע בהחלטתו שבנאומים לאחר פיגוע הר הבית הוא יצר למעשיהם הרצחניים הנפשעים של המחבלים זיקה ישירה למעשה דתי ונרטיב חיובי דתי, כמי שקיימו מצווה דתית נעלה.

הכרעת דין ראאד סלאח- מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, הסתה לטרור, בימ"ש השלום חיפה, 24 בנובמבר 2019. יואב איתיאל
בית משפט השלום בחיפה, היום/יואב איתיאל

"התבטאויותיו מלמדות על מסוכנותו"

התביעה טענה כי "על רקע האמור, ישנה חומרה מיוחדת להתבטאויות המסיתות, אשר התייחסו באופן ישיר לאירועים אלה, נאמרו בפני המון רב, ומלמדות על מסוכנותו ועל האפשרות הממשית שיובילו להתלקחות והסלמה נוספות ולביצוע מעשי טרור". עוד ציינה התביעה את עברו, הכולל הרשעה בעבירות ביטוי דומות, בגינן ריצה עונש מאסר בפועל ממנו שוחרר בתחילת אותה שנה. כמו כן, תלוי כנגדו מאסר על תנאי לתקופה של שמונה חודשים, וזאת בגין הרשעתו בבית משפט השלום בירושלים בעבירות דומות.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, בירך בזמנו על הגשת כתב האישום, ואמר כי "מקומו של הטרוריסט המסית סלאח מאחורי סורג ובריח, ואני מקווה שהפעם זה יהיה לשנים רבות". את הדברים כתב ארדן בחשבון הטוויטר שלו, והוסיף כי "השקרים וההסתה שהוא מפיץ כמו גרמו לאלימות ולמעשי רצח, והוא חייב לשלם על מעשיו".

עו"ד אביגדור פלדמן, המייצג אותו עם עורכי הדין רמזי קטילאת, וחאלד אזברגה, אמר לאחר הגשת כתב האישום כי "יהודים שהסיתו באופן הרבה יותר פרוע נידונו לעונשים כמו עבודות שירות או שירות למען הציבור ולא ישבו יום אחד במעצר".

ראאד סלאח, ששמו המלא ראאד בן סלאח מחאג'נה, הינו אחת הדמויות המוכרות ובעלות ההשפעה הרבה ביותר בקרב האוכלוסייה המוסלמית בישראל וגם ברשות הפלסטינית ובעזה. הוא עמד בראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית משנת 1996 ועד להוצאתה מחוץ לחוק ב-2015. קודם לכן, במשך 12 שנה, עד 2001, הוא עמד בראש עיריית אום אל-פחם ולפני כן היה בעל טור ועורך של בטאון התנועה האסלאמית.

כ-20 אלף בני אדם הפגינו באום אל-פחם בעד התנועה האיסלאמית. פאנט
עצרת תמיכה בתנועה האסלאמית באום אל-פחם, ב-2015/פאנט

סנגוריו טענו לעיוות משמעות נאומיו של השיח בתרגום מערבית לעברית, בעריכה רשלנית המורידה חלק מדבריו, תוך הטיה ברורה כנגדו. לדבריהם, התביעה נסמכת בין היתר על המתורגמנית מאי עוויס, קצין המשטרה רפ"ק רפי נוריאל ועובדת שירות הביטחון הכללי המכונה "שירלי", החסרים מומחיות ובקיאות בשפה הערבית ובעיקר בזו הגבוהה הנסמכת על ביטויים מהקוראן כשפתו של סלאח.

עוד הם טענו כי אותה "שירלי", נעזרה במלאכת התרגום של מתרגמים חשאיים, אף הם עובדי שב"כ, שחיברו במחתרת מילון בטחוני לביטויים בשפה הערבית, שאין איש יודע מי מחברו או מחבריו. לטענתם, אותו מילון מבקש לחפור בשפה הערבית ולתת משמעות חתרנית לביטויים שאין להם כל זיקה או רמז למעשי טרור. השופט בנג'ו דחה את הטענות האלה. גזר הדין יינתן לאחר שיישמעו הטיעונים לעונש.

(עדכון ראשון: 9:17)

שייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי ירושלים, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
אחת הדמויות בעלות ההשפעה ביותר באוכלוסייה המוסלמית בישראל. ראאד סלאח/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully