וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגין הסתה לטרור: השיח ראאד סלאח נשלח ל-28 חודשי מאסר

10.2.2020 / 14:06

בית משפט השלום בחיפה הטיל 28 חודשי מאסר על מנהיג הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית לשעבר, שבעבר כבר נידון למאסר בגין הסתה ותמיכה בטרור. השופט שלמה בנג'ו קבע כי דבריו של סלאח, שפרסם פוסטים מסיתים בחשבון הפייסבוק שלו, אינם חוסים תחת חופש הביטוי והוא לא הביע חרטה

צילום: חביב סמעאן

בית משפט השלום בחיפה גזר היום (שני) 28 חודשי מאסר על השיח ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית לשעבר. זאת, כשלושה חודשים לאחר שהרשיע אותו בהסתה לטרור ובעבירות נוספות, בהן תמיכה בהתאחדות בלתי חוקית.

נגד סלאח בן ה-61, ששימש בעבר כראש העיר אום אל-פחם, עמד מאסר על תנאי בגין עבירות דומות, כך שלבית המשפט הוא הגיע היום כשידע שייגזר עליו עונש מאסר בפועל, ולא בפעם הראשונה - בעבר כבר נידון מספר פעמים למאסר על עבירות של התפרעות, הסתה ותמיכה בטרור. הסניגורים שלו ביקשו עיכוב בביצוע ההחלטה כדי שיוכלו לערער, אך התובעת שונית קדם-נימצן ביקשה מאסר מיידי.

בהקראת גזר הדין אמר השופט שלמה בנג'ו כי סלאח פרסם דברים בשם ארגון הטרור, וכי דבריו אינם חוסים תחת חופש הביטוי. עוד אמר כי סלאח הנו בעל עבר פלילי ובטחוני לא מבוטל, וכי מעולם לא נטל אחריות למעשיו והוא אינו לא מכיר בחומרה שלהם.

גזר דין לשייח' ראאד סלאח, בית משפט השלום בחיפה, 10 בפברואר 2020. שלומי גבאי
"לא נטל אחריות ולא הביע חרטה". ראאד סלאח בכניסה לבית המשפט, היום/שלומי גבאי

בית המשפט ציין בגזר הדין כי "כיום, מדובר בעליית מדרגה. בנדוננו, הנאשם שיבח תמך והסית לטרור, ולא רק לגזענות ואלימות, כמו במקרה הקודם בו הורשע. דפוס התנהגותו, אז והיום, זהה. הרטוריקה והטקטיקה המשלהבות לא השתנו. כמו אז, גם כיום, ישנו שימוש במוטיב הסכנה למסגד אל-אקצא כדי להצית את המון המאמינים, בטענה כי המקום הקדוש נתון כביכול בסכנה".

עוד נאמר כי "הדברים נאמרו, באופן מסית, תוך אהדה ושבח למעשה טרור שאירע (הפיגוע בהר הבית, י"א), תוך שימוש ברטוריקה מלבה, מחרחרת ריב, שנאה, ומדון, שבכוחה לעודד שפיכות דמים. דברים שבינם לבין מחאה חריפה, המצויה בגדריו של חופש הביטוי, אין דבר וחצי דבר. אשר לעיתוי הדברים שנאמר על ידו, כאמור, הדברים נאמרו בצוק העיתים ובלהט הרוחות, באווירה נפיצה במיוחד, על רקע המהומות והפיגוע בהר הבית. במקרה בו מדובר באיש ציבור בעל שיעור קומה, כמו זה של הנאשם, אומר דברים מסיתים חמורים, ודבריו זוכים לחשיפה ציבורית כה רחבה, טמון בכך פוטנציאל גבוה לטרור ולאלימות".

גזר דין לשייח' ראאד סלאח, בית משפט השלום בחיפה, 10 בפברואר 2020. שלומי גבאי
טוען לרדיפה פוליטית. סלאח עם ח"כ יוסף ג'בארין מחוץ לבית המשפט, הבוקר/שלומי גבאי

בחברה הערבית עורר המשפט עניין לא מבוטל. השיח ראאד סלאח טען שמשפטו הוא "נגד האסלאם כולו" וכי הוא נרדף פוליטית. לדיונים ליוו אותו מנהיגים דתיים ופוליטיקאים, בהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת שהגיעו היום לבית המשפט. עם זאת, בהכרעת דין, השופט בנג'ו דחה אחת לאחת את טענותיו וטענות צוות ההגנה לתרגום הביטויים הפוגעניים והנותנים משמעות אלימה לדבריו. "פירוש הדברים אותו גורס הנאשם הוא מיתמם", ציין בנג'ו. הוא דן בחופש הביטוי והבהיר כי אין הזכות לחופש הביטוי משמע שכל אחד יכול לומר כל על דעתו. זו זכות יחסית. לדבריו, יש להתחשב בביטחון המדינה.

עוד ציטט השופט בנג'ו מפסק דין של השופט אגרנט בבג"צ "קול העם", אבן פינה ויסוד מוכר בכל הנוגע לחופש הביטוי במדינה: "אם התעכבנו באריכות יתירה על הערכים שהם נשוא הזכות לחופש הביטוי, הרי לא עשינו כן אלא כדי להדגיש את חשיבותה המכרעת של זכות עילאית זו, אשר ביחד עם בת זוגתה - הזכות לחופש המצפון - מהווה את התנאי המוקדם למימושן של כמעט כל החירויות האחרות".

הוא קבע כי דבריו של השיח חצו את המותר והאפשר לפי החוק, ועל כן הם אינם חוסים תחת חופש הביטוי. לדבריו, "הם הרחיקו לכת למחוזות רחוקים, שבינם לבין מימוש עקרון חופש הביטוי אין דבר וחצי דבר".

הפוסטים המסיתים

על פי האישום הראשון, השיח ראאד סלאח פרסם פוסטים בחשבון הפייסבוק שלו שבהם קריאה למעשי אלימות או טרור, ותמיכה בהתאחדות בלתי מותרת כמו ה"מראביטון" ו"המרביטאת" במסגד אל-אקצא והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית.

אחד מהפרסומים הללו היה סרטון המתעד נאום שנשא בבאקה אל-גרביה, בו הציג את תכנו של הספר "תורת המלך", ספר הלכתי שנוי במחלוקת שנכתב על ידי הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור מיצהר, ככזה המתיר את דמם של ילדים פלסטינים. הספר זכה לביקורות גם בקרב הציבור הדתי היהודי, שבעקבות פרסומו ב-2009 פתחה משטרת ישראל בחקירה כנגד מחבריו בחשד להסתה.

כמאל ח'טיב, לאחר מתן גזר דין לשייח' ראאד סלאח, בית משפט השלום בחיפה, 10 בפברואר 2020. שלומי גבאי
סלאח עם תומכיו מחוץ לבית מ שפט השלום בחיפה לאחר מתן גזר דינו, היום/שלומי גבאי

על פי כתב האישום, בפרסום אחר של ראאד סלאח בפייסבוק הוא קרא להגיע לאולם בית המשפט לדיון בסכסוך הקרקעות בין חברת "קרור אחזקות" לבין הוואקף האסלאמי, בעניין הבעלות על בית הקברות המוסלמי בעיר נשר, בו טמון עז א-דין אל-קסאם, שעל שמו נקראת הזרוע הצבאית של חמאס. פוסט נוסף של השיח תחת הכותרת "נתניהו והפרנויה", פורסם באתר האינטרנט של "המרכז הפלסטיני לתקשורת".

בפרשה הזו נעצר השיח סלאח באוגוסט 2018. אחרי דיונים מספר שבאו אחרי שפרקליטות מחוז חיפה הגישה נגדו את כתב האישום, הוא שוחרר למעצר בית.

(עדכון ראשון: 08:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully