וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחדים כוחות: גרוטו ורוטשטיין מקימים צוות אסטרטגי למאבק בקורונה

16.7.2020 / 7:16

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות נפגש עם מנכ"ל הדסה לשיחת עבודה לראשונה. בצוות, שנועד להתוות מדיניות "התקפית" נגד הווירוס, יהיו חברים אנשי המשרד ויועצים חיצוניים: "הסגרים נמאסו על הציבור". רוטשטיין, שהוגדר על ידי גרוטו כבוגד: לא צריך התנצלות, הוא איש מקצוע

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: עמית שמחה

(בווידיאו: העימות בוועדת הקורונה בין גרוטו לרוטשטיין, לפני כשלושה חודשים)

לאחר העימותים הפומביים, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, ומנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, נפגשו אתמול (רביעי) לראשונה והחליטו על הקמת צוות משותף למלחמה בקורונה - כך נודע לוואלה! NEWS.

בשיחה עם וואלה! NEWS חשף רוטשטיין את פרטי השיחה בין השניים, והדגיש כי זו לא הייתה שיחת פיוס אלא פגישת עבודה מקצועית, וכי אין על לבו דבר על פרופ' גרוטו. במהלך השיחה אמר גרוטו כי טעה כשאמר שחולים ללא סימפטומים אינם מדבקים - אמירה שלא נחשפה עד היום.

"שתינו קפה, היינו במרחק של שני מטרים עם מסיכות, ואמרתי לו מה האסטרטגיה שאני חושב שצריכה להתבצע - התקפית ולא מגננתית. לא באיסור כזה או אחר", אמר רוטשטיין. "אמרתי לו שמכיוון שבאיסורים האלה הוא לא מחסל את הווירוס, הוא רק ממאיס את משרד הבריאות על הציבור בכל המקומות שמתבצעת 'אסטרטגיית ברסי' (של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב, ב"א) - סגר מלא, סגר חלקי, סגר בלילה, סגר בסוף השבוע - כל הסגרים האלה. הוא אמר לי שזה נכון, שזה מחיר גדול שמשרד הבריאות משלם בעד הניסיון לעצור את ההתפרצות".

פרופ' זאב רוטשטיין במסיבת העיתונאים בהדסה 13 ביוני 2017. מגד גוזני
"גרוטו הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה". רוטשטיין/מגד גוזני

בפגישה, תקף מנכ"ל הדסה את החלטת המשרד להפסיק לערוך בדיקות קורונה לאנשים שלא סובלים מסימפטומים. "אמרתי לו שהוא לא עוצר את ההתפרצות, שכן היא מגיעה מאנשים בלי תסמינים", הסביר. "בא שר חדש ומיד פתח את הבדיקות גם לאנשים ללא תסמינים - וסגרתם לו את זה. הוא הסכים איתי, ותכננו ביחד להקים צוות רב-תחומי, שלפחות בצוות הזה נחשוב על אסטרטגיית התקפה על הווירוס - איך תוקפים אותו ולא מתגוננים".

בצוות יהיו חברים אנשי משרד הבריאות, יועצים חיצוניים, ואנשי אסטרטגיה אותם מגדיר רוטשטיין "אנשים שיודעים לאתר את הזאב שמתחבא ביער". לדבריו, "אני מחפש ליצור אסטרטגיה שתהיה מקובלת על המשרד, ואם הוא יאמץ אותה - נבדוק אם היא עבדה. בוודאי שיהיה שיפור אם נרד ב-2% בהדבקות. אם זה מה שיקרה, עשינו את שלנו. עוד לא הקמנו את הצוות, אבל לפחות היה דיון מקצועי ואמיתי שבחנו בו את כל האופציות שבאות בחשבון. אני יכול להעיד שגרוטו הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה. זה נורא חשוב שהוא יהיה חלק מהתכנון של המתקפה על הווירוס".

עוד בוואלה!

עימות חריף בין מנכ"ל הדסה למשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "טעויות בקונספציה"

לכתבה המלאה
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
סירב לשלוח מטושים לבדיקות קורונה עבור הדסה. גרוטו/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

השיחה התקיימה בלשכתו של מנכ"ל הדסה, ביוזמתו של גרוטו. "אמרתי לו - זו לא שיחת פיוס, אני לא רוצה שתתנצל על דברים שאמרת או שלא אמרת, מבחינתי החיים ממשיכים כרגיל", שיתף רוטשטיין. "אין בלבי שום דבר עליך. השיחה הייתה טובה. הוא איש חיובי, יש לו ידע. מה שחסר זו מנהיגות שתאמץ את השיטות המקובלות כיום במלחמה בקורונה כמו בכמה מדינות שאימצו אותה כמו יפן".

למעשה, זו הייתה הפעם הראשונה מעולם שהשניים נפגשו פנים אל פנים. למרות שהמפגש התקיים בהדסה, ולמרות מצבו הכלכלי הגרוע של בית החולים עליו מרבה רוטשטיין לדבר, הוא לא ניצל את ההזדמנות לעסוק בנושא. "לא דיברתי איתו על הסוגיה הזו. ניצלתי את הידע והמקצועיות הרבה שלו בבריאות הציבור, דיברנו על מודלים וחשבנו איזה מהם יהיה טוב למלחמה. זה היה מפגש של אנשים בתחום הבריאות שבו הועלו רעיונות חדשים למלחמה בקורונה, שבעיקרם הם לא רעיונות הגנתיים אלא מתקפתיים".

הנקמה של גרוטו

שיאו של העימות בין הבכירים התרחש לפני כשלושה חודשים בוועדת הקורונה בכנסת, שם אמר פרופ' רוטשטיין כי פרופ' גרוטו טועה בגישתו לטיפול במשבר. "בזבזנו זמן על הריכוזיות ולא פתחנו את הבדיקות כדי למנוע הפצה. הנקודה החשובה היא למנוע הפצה. איתמר אומר שאין מה לבדוק את האיש שמטפל, והוא טועה טעות חמורה כי עם כל המיגון הוא בסוף יעביר את המחלה ולכן יש לבודד אותו ולמנוע הפצה. האמירה של איתמר שאין חשיבות כי ייתכן שיחלה אחריה היא הטעיה". פרופ' גרוטו השיב לו: "אל תבלבל את המוח. יש לי נתונים פי מאה יותר מדויקים משלך, תנוח".

לאחר אותו מקרה נודע לוואלה! NEWS כי משרד הבריאות סירב לשלוח מטושים לבדיקות קורונה עבור הדסה - בהוראת גרוטו. לדברי מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, הצעד נעשה כ"נקמה" בו. "אני בהלם", אמר אז פרופ' רוטשטיין. "אני לא מאמין שמשרד הבריאות באופן רשמי מחרים אספקה של ציוד חיוני להדסה בגלל חילוקי דעות איתי".

בדיקות קורונה במעבדות קופת חולים לאומית באור יהודה 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הבדיקות עוררו עימות בין השניים. דגימות במעבדה של קופת חולים לאומית/ראובן קסטרו

במקרה אחר, מתח גרוטו ביקורת חריפה על בדיקות הקורונה העצמאיות שביצע רוטשטיין. "אם להדסה יש קיבולת לעוד בדיקות, אז תנו אותה לחולים לפי רמת סיכון ולא לפי גודל הכיס", צוטט בחדשות 12. "לדעתי מדובר בפעילות הגובלת בבגידה במולדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully