וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות סירב למסור מטושים להדסה; רוטשטיין: לא נפעיל את ביה"ח כשהם יאזלו

13.4.2020 / 20:16

בהוראת המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, המרכז הרפואי בירושלים לא קיבל אמצעים לבדיקות קורונה. מנכ"ל הדסה טען כי הצעד נעשה כנקמה וברקע הביקורת שהשמיע נגד מדיניות הבדיקות והסגר: "ללא אפשרות לבדוק, ישותק אחד מבתי החולים המרכזיים של המדינה"

עריכה: אביחי ברוך

משרד הבריאות סירב לשלוח מטושים לבדיקות קורונה עבור המרכז הרפואי הדסה - בהוראת המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו - כך נודע לוואלה! NEWS היום (שני). לדברי מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, הצעד נעשה כ"נקמה" בו. זאת, ייתכן, מאחר שהרבה להתבטא נגד המדיניות הבדיקות והסגר בה נוקט משרד הבריאות בשבועות האחרונים. "אני בהלם", אמר פרופ' רוטשטיין בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני לא מאמין שמשרד הבריאות באופן רשמי מחרים אספקה של ציוד חיוני להדסה בגלל חילוקי דעות איתי".

המיון במרכז הרפואי הדסה על שתי שלוחותיו - בעין כרם ובהר הצופים - צורך כ-200 בדיקות מטוש ליום. לצד זאת, המוסד רוכש בעצמו מאות יחידות נוספות לבדיקת הצוות הרפואי ובתי אבות בירושלים - בניגוד לעמדת משרד הבריאות. פרופ' רוטשטיין הבהיר: "במידה ולא יהיה לנו אפשרות לבדוק לקורונה - לא נוכל בשום צורה שהיא לקבל חולים לחדרי המיון, לקבל יולדות, ובקיצור - ישותק אחד מבתי החולים המרכזיים של המדינה. מישהו צריך לתת על זה את הדעת. לי כמנהל הדסה אין דרישה ממשרד הבריאות. אני אפעל בכל כוחי שבית החולים יעבוד וייתן שירות לכל עד המטוש האחרון. מהרגע שלא נוכל להפעיל יותר את בית החולים - תעבור האחריות למי שנמצא מעליי". מבדיקה שנערכה עם כמה בתי חולים נוספים, נמצא כי אספקת המטושים אליהם נמשכת כסדרה באופן יומיומי, בעוד המטושים היו אמורים להגיע להדסה הבוקר.

בעקבות הפרסום, משרד הבריאות ימסור מחר מאות מטושים להדסה.

פרופ' זאב רוטשטיין במסיבת העיתונאים בהדסה 13 ביוני 2017. מגד גוזני
"לא מאמין שמשרד הבריאות מחרים אספקה של ציוד חיוני בגלל חילוקי דעות". רוטשטיין/מגד גוזני

המהלך של משרד הבריאות הגיע על רקע הביקורת שהשמיע פרופ' גרוטו נגד הבדיקות שמתבצעות בהדסה לכלל הצוותים הרפואיים - גם כאלו שאינם חולים או באו במגע עם חולים - בניגוד לעמדתו המקצועית. "משרד הבריאות קיבל מהדסה הסבר מלא ברמה של מטוש בודד", המשיך המנכ"ל. "הוכח למשרד הבריאות שהדסה התכוננה למשבר מיד כשהוא פרץ בסין, ארגנה מגביות, אספה הרבה תרומות ומידית החלה להצטייד בציודי מגן שמחולקים גם היום לבתי חולים ממשלתיים שחסר להם, וגם בנתה מעבדה יש מאין, לרבות קניית מכשירים, רכישת קיטים, גם להפקה וגם למדידה, ולרבות רכישת מטושים. ולכן, אחרי שכל המידע הזה ברמת המטוש וברמת השקל נמסר למשרד הבריאות, כתגובה לטענת בכירי המשרד שהדסה עושה שימוש שלא אושר על ידי משרד הבריאות בציוד, המעשה היום של מניעת ציוד מהדסה בעיניי הוא פשוט בלתי אפשרי".

הצורך במטושים ביחידות המיון הינו קריטי על מנת להפריד בין אוכלוסיית חולי הקורונה לאוכלוסייה הכללית, ומקרה המתאר זאת התרחש היום בבית החולים. בשעות הבוקר הגיעה למחלקת היולדות בהדסה הר הצופים יולדת מאחת השכונות בירושלים עליהן הוטל סגר. על פי הוראת מנכ"ל הדסה, כל יולדת מהשכונות הללו צריכה להידגם לקורונה. ואכן, עם קבלת התשובה נמצא כי היא חיובית לנגיף והועברה למתחם הקורונה בהדסה עין כרם, ובכך נמנע זיהום של מחלקת היולדות בהר הצופים.

עוד בוואלה!

הגבלות הקורונה: הממשלה תכריע אם להטיל עוצר בחג שני ובמימונה

לכתבה המלאה
פרופ' איתמר גרוטו. משרד הבריאות, אתר רשמי
מתח ביקורת על ביצוע הבדיקות הרפואיות לכלל הצוותים בהדסה. גרוטו/אתר רשמי, משרד הבריאות

שיאו של העימות בין הבכירים התרחש לפני כשבועיים בוועדת הקורונה בכנסת, שם אמר פרופ' רוטשטיין כי פרופ' גרוטו טועה בגישתו לטיפול במשבר. "בזבזנו זמן על הריכוזיות ולא פתחנו את הבדיקות כדי למנוע הפצה. הנקודה החשובה היא למנוע הפצה. איתמר אומר שאין מה לבדוק את האיש שמטפל והוא טועה טעות חמורה כי עם כל המיגון הוא בסוף יעביר את המחלה ולכן יש לבודד אותו ולמנוע הפצה. האמירה של איתמר שאין חשיבות כי ייתכן ויחלה אחריה היא הטעיה". פרופ' גרוטו השיב לו: "אל תבלבל את המוח. יש לי נתונים פי מאה יותר מדויקים משלך, תנוח".

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה.

(עדכון ראשון: 19:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully