וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגר בצל קורונה: מ-17:00 עד חמישי תיאסר היציאה מיישובי המגורים

הממשלה אישרה בישיבה טלפונית החמרה נוספת בהגבלות התנועה במהלך שביעי של פסח והמימונה, עקב התפשטות הנגיף. במסגרת המגבלות, חגיגות המימונה יבוטלו ומאפיות ייפתחו ביום חמישי לפנות בוקר. לקראת סוף השבוע תתגבש החלטה סופית על חזרה הדרגתית של המשק ומערכת החינוך

צילום: לע"מ

הממשלה אישרה הלילה (שלישי) בישיבה טלפונית הטלת סגר במהלך שביעי של פסח והמימונה - החל מהשעה 17:00 ועד יום חמישי בשעה 05:00 בבוקר. במסגרת הגבלות התנועה לא תתאפשר יציאה מיישובי המגורים, בדומה לסגר שהוטל במהלך ערב החג. בצאת החג יוכל הציבור להצטייד במזון ותרופות, והמאפיות ייפתחו ביום חמישי לפנות בוקר. לקראת סוף השבוע תתגבש תכנית לשחרור הדרגתי של המשק ומוסדות החינוך.

כחלק מאותן מגבלות שאושרו, היציאה ממקום מגורים למרחב הציבורי תתאפשר רק לזמן קצר ולמרחק של עד 100 מטרים. באשר למסעדות ולפתיחת חנויות לממכר מזון, החל מיום רביעי בשעה 19:00 ועד ליום חמישי בשעה 02:00, לא ניתן יהיה להפעיל מקומות אלה, למעט מרכולים. בכלל זה, המאפיות בתחומי הסופרים והמרכולים יהיו סגורות, אך משלוחי אוכל יפעלו כרגיל. ההגבלות לא חלות על יישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים.

בירושלים, על פי התקנות, ממשיכות מגבלות התנועה הקיימות ברובעים הספציפיים שנקבעו בעיר ושנכנסו לתוקפן ביום ראשון. בנוסף, פעילות התחבורה הציבורית שהופסקה אמש תחזור לפעול ביום חמישי בשעה 05:00 בבוקר. במקביל למגבלות התנועה, השרים אישרו הארכה של תקנות שעת חירום להגבלת מספר העובדים במקום עבודה, עד יום ראשון. תקנות אלה כוללות איסור שהייה בו-זמנית של יותר מעשרה עובדים או 15% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מהם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, מעון רה"מ, ירושלים 13 באפריל 2020. -, צילום מסך
"אין ביטחון שהקורונה לא תחזור". נתניהו, הערב/צילום מסך, -

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הגבלות התנועה בהצהרה מיוחדת, והדגיש כי "כל עוד לא נמצא חיסון לקורונה - אנחנו במציאות אחרת". בדומה לערב החג, ראש הממשלה שב והפציר באזרחים לחגוג שביעי של פסח ומימונה בחוג משפחתי מצומצם. נתניהו ציין את מגמת השיפור במאבק בקורונה, אך הזהיר כי "אם ניסוג לפני הזמן מצעדים חיוניים, אנו עלולים לשלם מחיר כבד מאוד בחיי אדם".

"בצד האתגר הבריאותי ישנו אתגר כלכלי כביר", הוסיף נתניהו. "אנחנו נצא לשגרה אחרת ממה שהכרנו לפני המשבר העולמי כי הרבה דברים השתנו. גם אם הקורונה תהיה בנסיגה, אין ביטחון שהיא לא תחזור, הנגיף שוב עלול לתקוף וכבר היו דברים מעולם". ראש הממשלה הדגיש כי "כל עוד לא נמצא חיסון לקורונה אנחנו במציאות אחרת, רק כשיימצא חיסון לקורונה נוכל לעבור לעולם של המחר שיהיה כמו העולם של האתמול, אבל זה לא המצב כרגע".

הכניסה לשכונת הר נוף בירושלים לאחר הסגר שהוטל על שכונות בעיר מחשש להתפרצות נגיף קורונה 12 באפריל 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
הממשלה אישרה את המגבלות במהלך החג השני והמימונה. ירושלים/TPS, יהונתן ולצר/TPS

בעקבות המחדל בבתי האבות, במסגרתו מתו עד כה יותר מ-40 דיירים ברחבי הארץ מהנגיף, אמר ראש הממשלה כי עד סוף השבוע תוצג תכנית מפורטת לטיפול בסוגיה. "למרות שאצלנו מספר הנפטרים בבתי האבות קטן בהרבה מאירופה וארצות הברית, אנחנו דואבים עמוקות על מותו של כל אדם ונאבקים על הורדת המספרים הללו ככל האפשר", ציין. "לכן מיניתי את פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר לאחראי על הטיפול בבתי האבות".

מחדל נוסף שעלה בימים האחרונים הוא חזרת ישראלים לנתב"ג, ללא בדיקות או העברה לבידוד במלוניות. לדברי נתניהו, "הישראלים רוצים לחזור ארצה והם יודעים למה. אנחנו מאפשרים להם ומסייעים להן כולל שליחת מטוסים מיוחדים, אבל רבים מהם מגיעים ממקומות נגועים קשות בקורונה לכן אישרתי בממשלה נוהל ברור שמבוצע עכשיו בקפדנות כל מי שמגיע ארצה בטיסה מועבר מיד לבידוד במלונית".

בדבריו התייחס נתניהו גם לביקורת שהופנתה כלפיו על הפרת הנחיות משרד הבריאות, כשתועד ב"קשת 12" חוגג את ליל הסדר עם בנו אבנר, שלא מתגורר עמו במעון. "בליל הסדר אבנר היה איתי בבית", טען. "הוא נמצא כאן כל יום שעות בדירה צמודה בתוך המתחם המאובטח ואף על פי כן אני יודע שהתעוררה ביקורת בציבור. ראוי היה להחמיר גם בעניין הזה, כפי שהחמרתי בעניין של הבידוד שקיבלתי על עצמי לפני שהרשויות אמרו לי".

דיונים על מתכונת העבודה והחינוך המיוחד

השאלה המרכזית שעומדת על הפרק בדיון הממשלה היא הגדרת מתכונת העבודה, כשמשרד הבריאות דורש שתתקיים בדומה לליל הסדר. מסתמן כי יום חמישי יהיה יום עבודה רגיל, שבו המאפיות יחזרו לעבוד כדי למכור חמץ.

ההכרעה על הטלת הסגר בחג צפויה להתקבל במקביל לדיונים המתקיימים באסטרטגיית היציאה מהסגר הנוכחי, ובתוכה גם החזרה לשגרת הלימודים במערכת החינוך. במסגרת זו, נבחנת חזרתם ללימודים של 50 אלף התלמידים הלומדים במוסדות החינוך המיוחד.

מימונה באור עקיבא 27 באפריל 2019. ראובן קסטרו
משרד הבריאות דורש את ביטול אירועי המימונה/ראובן קסטרו

לפי שעה מסתמן עיכוב בחזרתם ללימודים של תלמידי החינוך המיוחד מ-19 ל-21 באפריל. על פי גורמים במשרד החינוך, גם תאריך זה איננו סופי מכיוון שעדיין אין אישור ממשרד הבריאות לחזרתם הרשמית לבית הספר. עד כה, משרדי החינוך והבריאות הגיעו למתווה שבמסגרתו התלמידים יחזרו ללימודים באופן הדרגתי ובקבוצות קטנות. כלומר, כל כיתה תפוצל לשתי קבוצות, כך שכל קבוצה לא תעלה על ארבעה משתתפים, כשהלמידה תתקיים לסירוגין על פני שלושה ימים בשבוע.

במקביל, עוד 90 אלף תלמידי חינוך מיוחד המשולבים בבתי הספר הרגילים יקבלו מענים במוקדים הטיפוליים בבתי הספר. על פי משרד החינוך, אף שהמתווה אושר, עדיין לא הוענק אישור סופי להתחלת הלימודים.

מוקדם יותר היום, שר החינוך רפי פרץ פנה לאנשי הצוותים החינוכיים ושטח בפניהם את תרחישי החזרה לשגרה במערכת החינוך בעקבות נגיף הקורונה. התרחישים יכללו השלמה ללמידה, שילוב היברידי בין למידה בקבוצות קטנות ללמידה מרחוק. "כוחה של מערכת החינוך הישראלית ביכולתה להגיב במהירות וביעילות, ולצלוח מעברים חדים בין שגרה לחירום", כתב באגרת לצוותים, אף על פי שאף מתווה טרם אושר בממשלה.

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully