וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקים החדשים נותרו מחוץ לתכנית הכלכלית: "השקענו הכול ולא קיבלנו אגורה"

19.7.2020 / 18:24

לעסקים שנפתחו בשנה האחרונה אין אפשרות לקבל מענק גבוה יותר במסגרת תכנית הסיוע של הממשלה במשבר הקורונה, משום שאינם יכולים להוכיח ירידה בהכנסות. "זה אפילו לא מספיק לארנונה, אנחנו לא ישנים בלילות", סיפרו בעלי עסקים. "זו אטימות, פשוט לא לקחו אותנו בחשבון"

צילום: אם איקס 1, שי מכלוף, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: אלפי מפגינים בת"א ומול מעון רה"מ בירושלים, אתמול)

עם אישור התכנית הכלכלית לסיוע לעצמאים של שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשבוע וחצי, בעלי עסקים רבים שפתחו בתי עסק בשנה האחרונה הבינו כי הם נותרו מחוץ למעגל הזכאים לסיוע הממשלתי. במסגרת התכנית, מי שפתחו עסק במהלך השנה החולפת, יקבלו מענק של בין 3,000 ל-4,000 שקלים. עם זאת, הם אינם יכולים לקבל מענק גבוה יותר - משום שאינם יכולים להוכיח כי חלה ירידה בהכנסותיהם.

לתכנית הסיוע לעסקים הצטרפה בשבוע שעבר תכנית נוספת שהציגו נתניהו וכץ, לחלוקת מענקים לכל אזרח בישראל, מ-750 שקלים לאדם ועד ל-3,000 שקלים למשפחה עם שלושה ילדים או יותר. המסגרת התקציבית לתכנית של שישה מיליארד שקלים אף אושרה היום על ידי הממשלה, אך חלוקת הכספים תיקבע לאחר התייעצות עד מחר. גם עליה נמתחה ביקורת ציבורית ופוליטית, בטענה כי מדובר בסיוע שמחולק לכל אדם, ולא לאזרחים הזקוקים לו באמת.

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
"לא ישנים בלילה". מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות משבר הקורונה, בחודש מרץ/ראובן קסטרו

אמנם התכנית הכלכלית לסיוע לעצמאים עשויה להקל במעט את מצבם, אך אין בה בשורה של ממש עבור אותם בעלי עסקים. גם המענקים שקיבלו כחלק מהתכנית הקודמת, אינם מספיקים לכיסוי הוצאותיהם הבסיסיות.

אחד מהם הוא דני שפירא, בן 37 מתל אביב, והבעלים של מרכז בריאות "LIVE WELL" בעיר, שכולל מחלקות רפואה, רפואה משלימה, אסתטיקה, ספורט, סטודיו ופיזיותרפיה. הוא פתח את העסק שלו כמה חודשים לפני סיומה של שנת 2019, ולמעשה מלבד המענק הזעום, הוא לא יקבל סיוע. "אנחנו לא כלולים בתכנית הכלכלית של כץ, שכוללת השתתפות בהוצאות קבועות. הם פשוט שכחו את כל מי שפתח עסק בשנת 2020", סיפר.

שפירא הוסיף כי הוא השקיע מיליוני שקלים בשיפוץ המקום. "יש לנו התחייבויות של יותר מעשרה מיליון שקלים לעשור הקרוב, ובגלל שאנחנו מקבלים אפס תמיכה נאלצנו לשלוח הרבה מאוד עובדים הביתה", סיפר. "אני שכיר בעל שליטה, קיבלתי עד עכשיו משכורת ופשוט נאלצתי להוריד אותה. אני עובד די בחינם, אבל זה העסק שלי וזאת הבעיה שלי, אז אני צריך להתמודד איתה".

כיום, הוא ושותפיו מרגישים שהם נמצאים בסיוט. "אנחנו לא ישנים בלילה, חושבים איך נצלח את שנת 2020", אמר. "זה הדבר האחרון שאנחנו רוצים וצריכים". הוא סיפר כי ב-12 השנים האחרונות הוא עצמאי, וכי היו לו 14 עסקים בתל אביב עד כה, כולל שני ברים שבבעלותו. "מעולם לא הייתי במצב כזה", הוסיף.

"נציגי העצמאים דיברו עם ראש הממשלה ושר האוצר על הסוגיה של העסקים הצעירים, אך לא קיבלנו שום מענה", המשיך שפירא. "הנושא של העסקים החדשים עדיין לא טופל, ויש לא מעט עסקים שנפתחו בשנה האחרונה, הם חוו את החוויה הכי קשה". לדבריו, "שלושה חודשים אחרי שפתחנו את העסק היה את הסגר הראשון, ואז שוב פתחנו, והייתי צריך להתחיל את כל המסע מחדש, עם קמפיינים, שיווק ולהחזיר את העובדים והמערכת לפעילות. אלו לא דברים שקורים מעכשיו לעכשיו, לוקח לזה להבשיל".

דני שפירא , הבעלים של מרכז וולנס "LIVE WEL". באדיבות המצולמים
"פשוט שכחו את כל מי שפתח עסק בשנת 2020". דני שפירא/באדיבות המצולמים

עוד הוסיף שפירא כי "התחלנו לעבוד בצורה יפה, ראינו מגמה של שיפור ואז בעצם החידוש של איכון הטלפונים, שעשו אותו בצורה מאוד לא אחראית, פגע בנו מחדש". הוא סיפר איך קיבל בעצמו שתי הודעות לא הגיוניות ממשרד הבריאות, שחייבו אותו להיכנס לבידוד. "חצי מהלקוחות שהיו צריכים להגיע, סגרו תורים וכבר שילמתי לרשתות החברתיות להביא אותם. אך הם לא יכלו להגיע בגלל הבידוד, ועוד 25% מהלקוחות לא רצו לצאת בגלל כל ההפחדה של הממשלה", הבהיר.

"אנחנו עסק שמספק פרנסה לכ-50-40 עובדים, אפילו מענק על החזרת העובדים לא קיבלנו", טען שפירא. "הלוואי והייתי יכול לקבל תמיכה בהוצאות קבועות כמו ששאר העסקים אמורים לקבל".

"אחרי ארבעה שבועות, הקורונה פשוט סגרה אותנו"

גם איציק רוסו, שהקים לפני כשנה את מסעדת פופה ברחוב אלנבי בתל אביב, מצא את עצמו מחוץ לתכנית ולמענק המלא. "באמצע שנת 2019 התחלתי לשפץ ביהודה הלוי פינת אלנבי מבנה גדול של 500 מטר, כדי להפוך אותו למסעדת שף", סיפר. "הגענו לעלויות של יותר משישה מיליון שקלים, מעל שבעה חודשים עבדנו על המסעדה. פתחנו את המקום ב-13 בפברואר, והספקנו לעבוד שלושה שבועות ועוד שבוע בחודש מרץ. הקורונה פשוט סגרה אותנו".

"היינו סגורים כמה חודשים וב-1 ביוני חזרנו לעבוד. עכשיו התחילו עם מגבלות חדשות על מסעדות", סיפר. "יש לנו כמה מפלסים אז אנחנו יכולים להכניס יותר אנשים, אבל למסעדה של 500 מטר, שהשקענו בה למעלה משישה מיליון שקלים - זה פשוט צו סגירה". הוא הוסיף כי "עסקים שנפתחו ב-2020 לא מקבלים אגורה. למה? מי חשב שמשבר הקורונה יופיע? אף אחד לא חזה את זה".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 7 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"ירידה גדולה בכמות הלקוחות". שוטרים אוכפים הנחיות בת"א, השבוע/ראובן קסטרו

רוסו הסביר כי הבעיה הכי גדולה היא שמבחינת הממשלה, עסקים שנפתחו ב-2020 הם שקופים. "מה אנשים אמורים לעשות? לפשוט את הרגל?", זעם. "השקעתי את כל הכסף שלי ולא קיבלתי אגורה, המתווה של שר האוצר מדבר בעיקר לעסקים ותיקים יותר, שיש להם דוחות כספיים. אפשר למצוא לזה פתרון יצירתי ומאוד פשוט, אפשר לקחת את ההשקעה שלי, לחלק אותה לארבע שנים, ולתת את המענק. ביוני 2021 אני אכין דוחות לרשות המיסים ואז אפשר לאזן, לבדוק ולהתחשבן".

רוסו טען כי "כל מי שהשקיע כסף - בין אם זה למסעדה, חנות נעליים, אולם אירועים או כל עסק אחר של תרבות, פנאי או בילויים, שעבד בשנת 2020 - כבר הגיע לקצה של השקל האחרון שלו. כמובן שיש לנו עוד תשלומים וצ'קים דחויים".

איציק רוסו. באדיבות המצולמים
"מבחינת הממשלה עסקים שנפתחו ב-2020 - שקופים". איציק רוסו במסעדת פופה/באדיבות המצולמים

לדבריו, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמשרד האוצר נמצאים אנשים שהם לא בעלי ניסיון עסקי ולא מכירים את השטח. "יושבים שם אנשים מאוד חכמים מתמטית, חכמים במספרים, אבל רק על הצד של המחשב. לא יושב שם אדם שחי את החיים, איש שהוא איש עסקים, שיודע איך מקימים עסק בישראל", הסביר.

"הם יודעים רק לקחת נתונים ולעשות סטטיסטיקות, איך משאירים אוכלוסייה שלמה מחוץ לתכנית שאמורה לשלם לכולם. הכמה גרושים שביבי נתן במתווה החדש, שזה איזה 3,000 שקל, אפילו לא מכסה את הארנונה, אז על מה יש לדבר?", תהה רוסו. "שר האוצר וראש המשלה צריכים להתבייש כשבעל עסק שפותח עסק כדי לפרנס אנשים, ולא יכול לפתוח. אם הורית לי לסגור את העסק שרק עכשיו פתחתי, לפחות תשלם לי את השכירות, החשמל והארנונה, אל תיתן לי 3,000 שקל".

"מבחינת המדינה אין שום עזרה, תמיכה או רצון להקשיב"

גם בראל אדם, בעל חברת הפקות, מצא את עצמו ללא עבודה בתקופת הקורונה והחליט לפתוח ביוזמה חדשה שתתאים לרוח התקופה. הוא הקים יחד עם שותפיו מתחם הופעות מותאם לתקופת הקורונה ולהנחיות משרד הבריאות, אלא שההנחיות החדשות שניתנו פשוט הביאו לסגירה של המתחם. "לפני כחודשיים הקמנו את מתחם ההופעות 'פשא'. אנחנו מגיעים מעולם התרבות וההפקות, והמתחם הזה שהקמנו בשארית כספנו הוא יוזמה כדי לתת מענה לענף הזה, ולפתוח מקום שעומד בכל ההנחיות תחת כיפת השמיים עם קפסולות ומרווחים", סיפר.

לדבריו, היוזמה נועדה כדי למצוא פתרון לחיים לצד הנגיף, ולפני שבועיים הוראות משרד הבריאות הביאו לכך שהם קיבלו הוראה לסגור את המקום. "מבחינת המדינה אין שום עזרה, תמיכה או רצון להקשיב", סיפר אדם. "השקענו חצי מיליון שקלים במתחם הזה, גם כדי להחיות את הענף וגם כדי להתפרנס בעצמו. ראינו שאין מהמענקים של המדינה יותר מדי עתיד, אז לקחנו יוזמה". הוא הסביר כי "במקום שהמדינה תעודד אותנו, שזה מה שחשבנו שיקרה - פשוט סגרו אותנו".

בראל אדם, בעל חברות הפקות. באדיבות המצולמים
"פשוט לא לקחו אותנו בחשבון". בראל אדם במתחם "פשא"/באדיבות המצולמים

"עכשיו אנחנו תקועים בלי עבודה ועם הוצאות מטורפות שיורדות כל חודש, כי האמנו בלב שלם שזה יעבוד עם אפס תמיכה", הוסיף אדם. "זה נראה לי הזוי שהתכנית הנוכחית לא מדברת על עסקים שנפתחו בשנת 2020, אנשים היו רגילים עד לתקופת הקורונה להתפרנס מעסק מסוים, ואנחנו הבנו שצריך לעשות מהלך ולפתוח עסק חדש. זה מה שאנחנו יודעים".

הפגנת העצמאיים, פארק צ'ארלס קלור, תל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"לא משאירים לנו ברירה". המחאה הכלכלית בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

"פשוט לא לקחו אותנו בחשבון", הבהיר. "מההתחלה לא הבינו את המצוקה של העצמאים והעסקים. זו פשוט אטימות. הם לא יורדים לשטח כדי להבין מה קורה איתנו, הענף שלנו חווה את הפגיעה הכי קשה שיש, אין לנו יכולת להתפרנס ואנחנו גם לא רוצים להחליף מקצוע". לדבריו, "אני רואה מה קורה בעולם, נותנים לאנשים מספיק כסף כדי לעבור את התקופה - פה לא משאירים ברירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully