וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את התקציב לתכנית המענקים: "לא צריך לפעול טלאי על טלאי"

19.7.2020 / 17:34

אושרה הקצאת 6 מיליארד שקל לסיוע כלכלי לאזרחים בשל משבר הקורונה. לאור הדרישה שהמענקים יופנו לאוכלוסיות מוחלשות, אופן חלוקת הכספים ייקבע עד מחר ע"י נתניהו, גנץ ושרי הכלכלה והאוצר. השרה פרקש הכהן הייתה היחידה שנמנעה בהצבעה: "תכנית רעה, לא נחלק מענק עיוור"

בווידאו: נתניהו מתייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

(בווידאו: הממשלה אישרה את המסגרת התקציבית לתכנית המענקים)

הממשלה אישרה היום (ראשון) את המסגרת התקציבית של תכנית המענקים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהיקף של כשישה מיליארד שקלים. במסגרת ההסכמות שהושגו בין הליכוד לכחול לבן, הממשלה הסמיכה את קבינט העל הכלכלי - שכולל את ראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ - להחליט לגבי אופן ההקצאה. הארבעה יתכנסו על מנת לקבל החלטה לגבי חלוקת כספי התכנית - עד מחר לכל המאוחר.

על פי משרד ראש הממשלה, שר האוצר יפיץ עד ליום שלישי תזכיר חוק ליישום התכנית. זאת, אחרי שיושגו הסכמות על הקצאת התקציב של תכנית המענקים. בגמר שלב הערות הציבור יובא המודל לאישור הממשלה ולחקיקה בכנסת, במטרה להעביר את המענק לאזרחים במהירות האפשרית. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי פגישת קבינט העל הכלכלי תתקיים רק לאחר שיסתיימו התייעצויות גורמי המקצוע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית כלכלית נוכח הקורונה, 15 ביולי 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מענק לכל אזרח ללא תלות במצבו הכלכלי. נתניהו מציג את התכנית/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לפי התכנית המקורית של נתניהו, שהוצגה בשבוע שעבר, כל אזרח אמור לקבל מענק ללא קשר למצבו הכלכלי. עם זאת, בכחול לבן דורשים לעשות שינויים בתכנית כך שתכלול הקצאה דיפרנציאלית, ותקצה יותר כסף למובטלים, עצמאים ואוכלוסיות מוחלשות.

נתניהו התייחס לתכנית המענקים בפתח ישיבת הממשלה היום ואמר כי היא נועדה להמריץ את הכלכלה. הוא הדגיש גם את החשיבות באישור מהיר של התכנית. "הדגש החשוב ביותר הוא על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות", אמר בפתח הישיבה. "לכן, הדיון הזה שאנחנו רוצים לקיים צריך להתבצע באמת ביממה הקרובה, אם לא היום עד מחר, ולא יאוחר מזה, כדי שנוכל להביא למימוש הדבר במהירות האפשרית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ בישיבת ממשלה ב-7 ביוני 2020. רויטרס
שר הביטחון דורש שינויים בחלוקת הכסף. גנץ ונתניהו/רויטרס

שרי הגוש של כחול לבן, בהם פרץ ואיציק שמולי, מתחו ביקורת על תכנית המענקים ועל ההקצאה האוניברסלית של מענקים, שלא מבחינה בין אוכלוסיות חזקות וחלשות. הם דורשים לשנות את התכנית, כך שבמקום מענק לכל אזרח - יינתן יותר כסף לעצמאים, מובטלים ואוכלוסיות מוחלשות.

השר פרץ אמר במהלך הישיבה כי יש להכין תכנית כלכלית משולבת. "בימים כתיקונם, הייתי מקבל את התכנית שהיא מבוססת על תפיסה אוניברסלית בה אני מאמין", הסביר בישיבת הממשלה. "אך בימים אלה, כשמדובר על יצירת מנוע צמיחה, כשברור שהאוכלוסיות המוחלשות הן מנוע הצמיחה, עלינו להכין תכנית משולבת בה חלק מהמענקים מחולקים אוניברסלית וחלק אחר פרוגרסיבית, כך שייסעו לאוכלוסיות מוחלשות ולאלו שנקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה". הוא הציע גם להקים צוות שיציג תכנית חלופית אל מול כל תכנית מוצעת.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל תקפה את פרץ על הצעתו להקים צוות מומחים שייעץ לצד המל"ל. "בגל הראשון הדברים עבדו מצוין ללא האחדות וללא הפריטטיות. זו ישיבת ממשלה, ולא ישיבה של הוועד בקיבוץ", אמרה. "צריך לאפשר לראש הממשלה לנהל את המשבר הזה ולא לתקוע מקלות בגלגלים". גמליאל הוסיפה כי "אנחנו מתמודדים עם אירוע שמתפתח ומשתנה בזמן אמת, ולכן ההחלטות מתקבלות בהתאם לאירוע".

שר הרווחה איציק שמולי טען כי יש צורך במנגנון חלוקה צודק. "השאלה איננה אם צריך לתת כסף לציבור, צריך לתת גם יותר, השאלה היא למי?", אמר בישיבת הממשלה. "מנגנון חלוקה שנותן לכולם אותו הדבר מעניק למי שצריך פחות מדי, ולמי שלא צריך - יותר מדי. יש כאן 2-1.5 מיליארד שקל שחייבים לחלק אחרת, בצורה צודקת יותר מבחינה חברתית והגיונית יותר מבחינה כלכלית".

עוד אמר שמולי כי "החזקים ביותר לא מחכים לצ'ק של 3,000 שקל מאיתנו כדי להגדיל את הצריכה. לעומת זאת, ככל שנתעל את הכסף למעמד הביניים שנפגע ובוודאי לשכבות החלשות, הכול ילך לצריכה. ככה זה עובד עם מי שאין לו או שנמצא באוברדרפט. לכן צריך להעביר את הכסף לשם".

עמיר פרץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
"האוכלוסיות המוחלשות הן מנוע הצמיחה". השר פרץ/פול צלמים, מארק ישראל סלם

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן אמר דברים ברוח דומה. לדבריו, "‏מענק כספי שיגיע ישירות לציבור הוא צעד נכון להנעת גלגלי המשק, אבל לא נחלק מענק עיוור. נתמוך בתוכנית סיוע דיפרנציאלית עם רגישות חברתית. כזו שקודם כל שמה דגש על מי שפרנסתו נפגעה ומתעדפת סיוע למשפחות שנמצאות במצוקה כלכלית".

השרה לעניינים אסטרטגיים, אורית פרקש הכהן מכחול לבן, הייתה היחידה שנמנעה בהצבעה. במהלך הישיבה גם היא מתחה ביקורת על תכנית המענקים. "זו תכנית רעה. לא צריך לפעול טלאי על טלאי", אמרה בישיבה. "הכסף הוא מוגבל ואמון הציבור הוא מוגבל. צריך לנתב את הכסף למי שצריך, בעזרת תכנית סדורה שתפיק מנועי צמיחה למשק".

ח"כ אורית פרקש הכהן וישראל אייכלר במליאת הכנסת , 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
"לא צריך לפעול טלאי על טלאי". השרה פרקש הכהן/ראובן קסטרו

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין הסתייג מהתכנית והציע כמה תיקונים והערות. "ברגע שהמענק אוניברסלי לכולם הוא יפספס את המטרה והיא שהכסף ילך לצריכה", אמר. הוא הציע לקחת את הסכום, או חלק ניכר ממנו, ולתת למי שמקבל הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה, נכים וקשישים: "אלה האנשים שחיים ברף הכי נמוך במדינה. לכן, אם אתה נותן תוספת חד-פעמית של 3,000 או 2,000 שקלים, הכסף הזה הולך כולו לצריכה. אתה יכול לקחת סכומים מאוד ניכרים".

זאב אלקין, 18 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"המענק האוניברסלי יפספס את המטרה". השר אלקין/פלאש 90, יונתן זינדל

אלקין הציע גם להקים מנגנון שיגביל את הוצאת המענקים רק לקניות בישראל. לדבריו, "בתקופה שבה הולכים לסגר, יש שאלה אם הכסף יגיע לצריכה בישראל, או שהכסף יילך לצריכה בחול למשל באינטרנט". השר להשכלה גבוהה גם התייחס לציבור הסטודנטים, והציע להעביר כסף לסטודנטים בצורה מקוונת, לפי מצב סוציו-אקונומי, דרך קרן סיוע מיוחדת.

התכנית והביקורת

התכנית לחלוקת מענק לכל אזרח ואזרחית בישראל הוצגה ביום רביעי האחרון על ידי ראש הממשלה ושר האוצר בעקבות המשבר הכלכלי. לפי התכנית, כל אזרח מעל גיל 18 יקבל מענק מיידי מהממשלה לחשבון הבנק, לפי המדרג הבא: רווק - 750 שקלים, 2,000 שקלים למשפחה עם ילד, 2,500 למשפחה עם שני ילדים, ו-3,000 למשפחה עם שלושה ילדים. לפי ההצעה, הכספים יחולקו מדמי הביטוח הלאומי, ללא צורך בחקיקה ראשית.

הסיכום, בו נקבע כי אופן חלוקת המשאבים יוחלט רק בהמשך, מגיע בעקבות הודעת כחול לבן כי היא תומכת בסיוע לאזרחים אך מתנגדת לחלוקת המענקים לכל אזרח באשר הוא. המפלגה מסרה עוד באותו הערב כי "כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך".

הפגנת העצמאיים, פארק צ'ארלס קלור, תל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"חלוקת כספים שרירותית". מחאת העצמאים בת"א, אתמול/ראובן קסטרו

התכנית שהוצגה עוררה ביקורת רבה בקרב חברים נוספים בקואליציה, כמו גם גורמים מקצועיים במשרד האוצר. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף את ההצעה ואמר כי "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות?".

התנגדות לתכנית במתכונתה הנוכחית הגיעה גם מתוך הליכוד. ח"כ מיכל שיר צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "‏יש הבדל עצום בין סיוע לנזקקים לבין 'תכנית המענקים' שכל כולה נכון להיום חלוקת כסף שרירותית ללא קשר לצורך ומהווה לכל היותר פלסטר. אין לנו כסף מיותר לבזבז בגלל חוסר ארגון וחוסר ניהול. במתכונתה הנוכחית עליה לעבור שינויים מהותיים בכדי שאוכל להצביע בעדה בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת".

קבינט הקורונה יצומצם

בתוך כך, יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע אתמול כי קבינט הקורונה שהוקם עם השבעת הממשלה, אך הפסיק לפעול בשבועות האחרונים יצומצם, בהסכמת ראש הממשלה נתניהו. בשבועות האחרונים נתניהו הפסיק לזמן את קבינט הקורונה, שמונה כ-15 שרים, בטענה שהפורום מסרבל את הליך קבלת ההחלטות. זאת, על רקע קביעה של היועץ המשפטי לממשלה כי חלק מהחלטות קבינט הקורונה צריכות להיות מאושרות במליאת הממשלה על פי חוק.

במקום קבינט הקורונה נתניהו כינס בשבוע שעבר פורום התייעצות עם שרים ומומחים, אליו גנץ הוזמן, אך ללא הרכב מחייב או קבוע. כעת גנץ הודיע כי הוא וראש הממשלה הסכימו על צמצום הקבינט וההרכב הסופי שלו יסוכם בהמשך השבוע.

(עדכון ראשון: 02:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully