וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בקואליציה על התכנית: "למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות?"

המענקים שעליהם בישרו נתניהו וכץ עוררו ביקורת בקרב שרים בממשלה, לצד חברי אופוזיציה כאחד. "למה לא לתת באופן דיפרנציאלי?", תהה יו"ר ועדת הכספים גפני. "עדיף לפזר את הכסף איפה שבאמת צריך", אמר שר הרווחה שמולי. בנט תקף: "ממשכנים את עתיד ילדינו בחובות"

בנימין נתניהו/צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

תכנית המענקים שהציגו הערב (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ עוררה ביקורת בקרב גורמים מקצועיים במשרד האוצר, אך גם בקרב חברי הקואליציה. במסגרת התכנית, שעלותה מוערכת בכשישה מיליארד שקל, כל אזרח בישראל מעל גיל 18 יקבל מענק מיידי מהממשלה לחשבונות הבנק, לפי המדרג הבא: רווק - 750 שקלים, 2,000 שקלים למשפחה עם ילד, 2,500 למשפחה עם שני ילדים, ו-3,000 למשפחה עם שלושה ילדים.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף את ההצעה ואמר כי "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי ולמה לא לתת לפי מספר הילדים? אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם יבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".

לתכנית נרשמה התנגדות גם מצד כחול לבן. המפלגה מסרה כי היא תומכת בסיוע לאזרחים, אך מתחה ביקורת על אופן חלוקת המענקים לכל אזרח באשר הוא. "כל חיזוק כלכלי לאזרחי ישראל מבורך, אך צריך לעגן זאת בתכנית אחראית וארוכת טווח שתבטיח שגם בשנה הבאה פרנסתם וחוסנם ישמר", מסרה כחול לבן. "באשר למענקים - כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית כלכלית נוכח הקורונה, 15 ביולי 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מענק לכל אזרח. נתניהו מציג את התכנית/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

שרים וח"כים נוספים בכחול לבן הביעו את התנגדותם לתכנית. שר התקשורת יועז הנדל אמר כי נדרשים "פיצויים למי שנפגע, לא פיצויים רוחביים". בפוסט שפרסם על הצעדים החיוניים להתמודדות עם המשבר, כתב כי "בעלי עסקים, עצמאיים, מובטלים ומשפחות מוחלשות צריכים לקבל כסף. משפחות עובדות לא".

בנוסף אליו, השרה לעניינים אסטרטגיים אורית פרקש מכחול לבן הביעה את התנגדותה לתכנית, ואמרה כי "אסור לשפוך ים של כסף ללא הבחנה בין עשירים לעניים. זו לא תכנית. זה פופוליזם". היא הוסיפה כי "רק להמחשה, בכסף הזה יכולנו לממן כמעט שנה של חינוך חינם לילדי הגיל הרך (מאפס עד שלוש) ולהקל על זוגות צעירים, לעודד תעסוקה או להשקיע במנועי צמיחה אחרים".

שר הרווחה איציק שמולי ממפלגת העבודה הצטרף לביקורת. "‏עדיף שהמסוקים עם המזומנים יפזרו את הכסף איפה שבאמת צריכים במקום מעל לעננים", אמר. "80 אלף בעלי עסקים נותרו בינתיים מחוץ למערך הפיצויים, חסרים תקציבי חירום למתווה הנכים, לילדים בסיכון ולקשישים בודדים, העו"סים שובתים כבר עשרה ימים. צריך להנחית את המסוקים על קרקע המציאות לפני שכל אלה מתרסקים".

עוד בוואלה!

באוצר מתנגדים נחרצות לתכנית של נתניהו וכץ: "לא יעילה, לא נכונה ותפגע בישראל"

לכתבה המלאה
יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני בדרכו לישיבת בלוק הימן בכנסת 3 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
"למה לא לתת באופן דיפרנציאלי?". גפני/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ ממפלגתו בירך את "המצטרפים החדשים למחנה הסוציאליסטי", ואמר כי "אכן הכלכלה נעה מלמטה, כמו שעליית שכר המינימום שנלחמנו עלייה הביאה לצמיחה המשמעותית ביותר. עכשיו לפני הכול צריך להרים את אלו שנמצאים למטה בשגרה, ואלו שהצטרפו אליהם בגלל המשבר".

גם באופוזיציה תקפו את התכנית. יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט, כתב כי "זו לא תכנית אלא פיזור כסף ללא היגיון. מדוע, למשל, 131 אלף המיליונרים שחיים בישראל צריכים לקבל 3,000 שקל בעוד מאות אלפי משפחות מידרדרות לחרפת רעב? מי שלא נפגע כלכלית, היה מעדיף לסייע למשפחות נואשות במקום למשכן את עתיד ילדינו בחובות".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) אמר בתגובה לנאומו של נתניהו כי "הצ'ק לכל אזרח של ביבי הוא מעשה של איבוד עשתונות. הגיע הזמן שאנחנו, האזרחים שחיים פה, נעשה מעשה. נתארגן יחד. מי שלא הפסיד הכנסה בשל המשבר יעביר את מענק השווא של ביבי לאלה שנפגעו באמת. ניצור קשר של ארגון מול ארגון, קהילה מול קהילה. במקום שהמנהיגות כשלה, בואו ננהיג את עצמנו בצדק, בסולידריות ובתבונה - כל מה שאין לממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully