וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וכץ הציגו תכנית מענקים: כל אזרח בישראל יקבל עד 3,000 שקלים

15.7.2020 / 21:46

ראש הממשלה ושר האוצר חשפו הצעה לחלוקת מענקים לכל אזרח כדי "להניע את הכלכלה", מ-750 שקלים לרווקים ועד אלפי שקלים למשפחות. נתניהו: בתוך יומיים יוצגו צעדים לשיטוח העקומה. לתכנית נרשמה התנגדות מכחול לבן: "יש להזרים כסף שפרנסתו נפגעה". שרים בממשלה: "פופוליזם"

בנימין נתניהו/צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו הערב (רביעי) תכנית חדשה, שבמסגרתה יחולקו מענקים לכל משפחה ואזרח בישראל. ההצעה, המגיעה על רקע המשבר הכלכלי שנגרם במסגרת המאבק במגיפת הקורונה, מעוררת התנגדות מתוך הממשלה וכן מצד הגורמים המקצועיים במשרד האוצר.

לפי התכנית, שעלותה מוערכת בהיקף של כשישה מיליארד שקלים, כל אזרח בישראל מעל גיל 18 יקבל מענק מיידי מהממשלה לחשבונות הבנק, לפי המדרג הבא: רווק - 750 שקלים, 2,000 שקלים למשפחה עם ילד, 2,500 למשפחה עם שני ילדים, ו-3,000 למשפחה עם שלושה ילדים. לפי ההצעה, הכספים יחולקו מדמי הביטוח הלאומי, ללא צורך בחקיקה ראשית.

נתניהו הצהיר במסיבת העיתונאים כי מדובר ב"צעד משלים" לסיוע שניתן עד כה. "הקו שמחנה אותנו הוא נקיטת צעדים בריאותיים וצעדים כלכליים שיקלו על המצוקה", אמר בפתח ההצהרה. הוא הסביר כי "אנחנו צריכים להניע את הכלכלה. אנשים יושבים בבית. הכסף יעודד את הצריכה והתעסוקה, יניע מהר יותר את גלגלי הכלכלה, וכך עובדת הכלכלה. זה גלגל שמניע גלגל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית כלכלית נוכח הקורונה, 15 ביולי 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"מצפה מכל סיעות הבית לתמוך". נתניהו במסיבת העיתונאים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הוא קרא גם לקנות תוצרת כחול לבן כדי "להניע את הגלגלים", וציין כי "בני גנץ מסכים". לדבריו, האזרחים יקבלו את הכסף בתוך ימים באמצעות הביטוח הלאומי, אם תתקבל ההחלטה. על רקע ההתנגדות מתוך הממשלה, הוא אמר כי "אני בטוח שאקבל את התמיכה של בני ושרים אחרים בממשלה, אבל לא ברור שאי אפשר בלי חקיקה".

הוא הוסיף כי הוא "מקווה שנוכל להסתפק בהחלטת ממשלה, אבל אם נצטרך לחוקק את זה בחקיקה, אני מצפה מכל סיעות הבית לתמוך כדי שזה יוכל לעבור במהירות". לדבריו, עמדתו מגובה במאמר שפורסם על ידי קרן המטבע הבינלאומי, וכלכלנים נוספים בעולם. "זו לא המצאה, לא גחמה. צריך להניע את זה עכשיו - ואת זה אומר חסיד הכלכלה החופשית כמוני", ציין.

עם זאת, הוא הבהיר כי "מה שאנחנו עושים כאן זה לא סוף פסוק. נביא עוד תכניות של עזרה כספית ישירה ותמריצים לשיפור הכלכלה. נספק ודאות כלכלית ככל שיידרש בתקופת הקורונה". כמו כן, הוסיף נתניהו כי הוא הנחה להביא בתוך 48 שעות צעדים נוספים, שיעזרו לשטח את העקומה.

עוד בוואלה!

אדלשטיין: "אם ארגז הכלים המלא לא יעמוד לרשותנו - נגיע לסגר"

לכתבה המלאה
שר האוצר מציג תוכנית כלכלית נוכח הקורונה, 15 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
"המטרה - להניע את הצמיחה". שר האוצר כץ בהצהרה היום/צילום מסך, ללא

בנוסף לכך, נתניהו ציין כי הוא עובד עם שרי הממשלה ומומחים כלכליים ובריאותיים על מנת להכין תכנית ארוכת-טווח להתמודדות עם הקורונה למשך שנה ואף יותר מכך. "אנחנו צריכים להמשיך לנקוט צעדים נחושים כדי לחזור לשם ולהצליח אף יותר", אמר. "אנחנו עושים הכול כדי להימנע מסגר מלא, אבל צריך את שיתוף הפעולה המלא שלכם במילוי ההנחיות".

נתניהו מתח ביקורת גם על ההפגנה שהתקיימה מול מעונו ברחוב בלפור בירושלים, ואמר כי "אנשים נדבקים כי הם לא שומרים על הכללים בהפגנות האלה, ואז מדביקים אחרים, זה פשוט אסון". הוא גינה את דבריו של ח"כ עידן רול (יש עתיד-תל"ם), שאמר כי "הציבור לא צריך לציית לסגר", והבהיר: "אין מקום לנבחרי ציבור להגיד להפר את הנחיות הבריאות. אין לאף אחד זכות לעשות את זה. אסור לנו ללכת לשנאת חינם ושנאת אחים".

שר האוצר כץ אמר כי לא מדובר ב"צעד כלכלי קלאסי", אלא בצעד משלים שמאפשר להזרים כסף בלי קריטריונים, בנוסף לרשת ביטחון לשכירים ולבעלי העסקים. מטרתו, לדבריו, היא "להניע את הצמיחה והביקוש ולגעת באנשים במדינת ישראל". הוא התחייב כי "עד יום שני נסיים את כל החקיקה ונוציא את התכנית לדרך".

"יש כאלה שאומרים - זה מופרז, יש כאלה שאומרים שזה מוגזם לתת דמי אבטלה לכולם כי לא ירצו לעבוד. אני לא יודע מי היה מובטל לאחרונה, אבל אנשים לא רוצים להיות מובטלים ולחזור לעבודה", הוסיף שר האוצר. "אנחנו צריכים ששתי הזרועות ייפגשו בעוד שנה - סיום המחלקה והמשק הישראלי שיהיה בנקודה הרבה יותר גבוהה ממה שהתחלנו לפני הקורונה, עם התאמה להיות מדינה מובילה בעולם ולתת תקווה לכל אזרח שננצח גם בבריאות וגם בכלכלה", הבהיר.

בנוגע לאפשרות של הטלת סגר כללי, אמר כץ כי "אני אישית חושב שאסור לסגור את המשק בשום פנים ואופן, וגם ראש הממשלה חושב כך. יש לנו דיאלוג עם משרד הבריאות. לא נוותר בבלימת המחלה ובקידום הכלכלה".

גנץ סירב להשתתף בהצהרה, שרים בכחול לבן: "פופוליזם"

לתכנית נרשמה התנגדות מצד כחול לבן. המפלגה מסרה כי היא תומכת בסיוע לאזרחים, אך מתחה ביקורת על אופן חלוקת המענקים לכל אזרח באשר הוא. "כל חיזוק כלכלי לאזרחי ישראל מבורך, אך צריך לעגן זאת בתכנית אחראית וארוכת טווח שתבטיח שגם בשנה הבאה פרנסתם וחוסנם ישמר", מסרה כחול לבן.

"באשר למענקים - כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך. נדון בכך בהמשך בממשלה", הוסיפו במפלגה.

קודם לכן, נתניהו עדכן את יו"ר כחול לבן בני גנץ על תכנית המענקים, אך גנץ הציג בפניו הסתייגויות ולא הסכים להשתתף בהצהרה המשותפת, אף שלשכת ראש הממשלה הציעה לו להשתתף. מתיחות זו מצטרפת לעימות שפרץ אתמול בין נתניהו לגנץ סביב הגבלות הקורונה, וכן לסירובו של נתניהו להעביר למשרד הביטחון ופיקוד העורף את הסמכויות על הטיפול בקורונה, ולמחלוקת הלא פתורה סביב תקציב המדינה.

בני גנץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
הציג הסתייגויות בפני נתניהו. גנץ/פול צלמים, מארק ישראל סלם

שרים וח"כים נוספים בכחול לבן הביעו את התנגדותם לתכנית. שר התקשורת יועז הנדל אמר כי נדרשים "פיצויים למי שנפגע, לא פיצויים רוחביים". בפוסט שפרסם על הצעדים החיוניים להתמודדות עם המשבר, כתב כי "בעלי עסקים, עצמאיים, מובטלים ומשפחות מוחלשות צריכים לקבל כסף. משפחות עובדות לא".

בנוסף אליו, השרה לעניינים אסטרטגיים אורית פרקש מכחול לבן הביעה את התנגדותה לתכנית, ואמרה כי "אסור לשפוך ים של כסף ללא הבחנה בין עשירים לעניים. זו לא תכנית. זה פופוליזם". היא הוסיפה כי "רק להמחשה, בכסף הזה יכולנו לממן כמעט שנה של חינוך חינם לילדי הגיל הרך (מאפס עד שלוש) ולהקל על זוגות צעירים, לעודד תעסוקה או להשקיע במנועי צמיחה אחרים".

שר הרווחה איציק שמולי ממפלגת העבודה הצטרף לביקורת. "‏עדיף שהמסוקים עם המזומנים יפזרו את הכסף איפה שבאמת צריכים במקום מעל לעננים", אמר. "80 אלף בעלי עסקים נותרו בינתיים מחוץ למערך הפיצויים, חסרים תקציבי חירום למתווה הנכים, לילדים בסיכון ולקשישים בודדים, העו"סים שובתים כבר עשרה ימים. צריך להנחית את המסוקים על קרקע המציאות לפני שכל אלה מתרסקים".

תכנית הסיוע לשכירים ולעצמאים

התכנית מצטרפת ל"רשת הביטחון" שהציגו נתניהו וכץ בשבוע שעבר, הכוללת מענקים לשכירים, לעצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו כתוצאה מהמשבר. על פי התכנית, שכירים הנמצאים בחל"ת יקבלו דמי אבטלה משופרים עד לחודש יוני 2021, מענק מיידי לעסקים לפי מחזור ההכנסה השנתית שלהם ופיצוי לעסקים של עד 7,500 שקלים במענקים דו-חודשיים. עלותה של תכנית זו מסתכמת ב-80 מיליארד שקלים - מתוכם 50 מיליארד בצעדים תקציביים ועוד 30 מיליארד בהגדלת ההלוואות בערבות המדינה לעסקים.

עימותים וחסימת כבישים לאחר מחאת העצמאים, רחוב הארבעה,  תל אביב, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
המחאה הכלכלית בכיכר רבין בת"א, בשבת/ראובן קסטרו

החוקים שנועדו ליישם את התכנית הכלכלית לסיוע למשבר אושרו אתמול בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הם כוללים גם את המשך קבלת מענקי הסתגלות לבני 67 ומעלה עד לתום שנת 2020, הארכת האפשרות לחיילים משוחררים להשתמש בכספי הפיקדון האישי שלהם לכל מטרה ומתן אפשרות למי שצברו כספים בקרנות השתלמות למשוך אותם גם לפני שחלפה התקופה הנדרשת מיום הפקדתם לראשונה, בלי שיחול עליהם מיסוי עודף.

התכנית הוצגה על רקע המחאה הכלכלית, שהחלה בעקבות הטלת המגבלות האחרונות לבלימת מגיפת הקורונה. במוצאי שבת, הגיעו כעשרת אלפים איש לכיכר רבין בתל אביב, ובה השתתפו בין היתר עצמאים, בעלי עסקים, שכירים, מובטלים ונפגעים אחרים מהמשבר. כמו כן, אתמול הפגינו אלפי בני אדם מול מעונו של נתניהו וקראו להתפטרותו, במחאה על השחיתות השלטונית, כלשונם.

(עדכון ראשון: 19:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully