וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את תכנית הסיוע הכלכלית לנפגעי משבר הקורונה

13.7.2020 / 16:49

במהלך ישיבת הממשלה אישרו השרים את חלקה השני של התכנית שהציע נתניהו יחד עם השר כץ, זאת לאחר שאתמול אושר בממשלה מתן המענקים לעצמאים. לבקשת כחול לבן, אושרה תוספת של 3.5 מיליארד שקלים עבור סיוע לחיילים משוחררים וקשישים. רה"מ: יודע שיש חורים בתכנית

-

(בווידאו: דיון בוועדת הקורונה על פתיחת חדרי הכושר)

הממשלה אישרה היום (שני) את חלקה השני של תכנית הסיוע הכלכלית "רשת ביטחון 2021-2020" המיועדת לעצמאים ולבעלי עסקים שנפגעו במהלך משבר הקורונה. זאת לאחר שאתמול אושר השלב הראשון של התכנית. הסיוע שאושר כוללת תוספת של 3.5 מיליארד שקלים, לבקשת כחול לבן, שיוקצו עבור הכשרות מקצועיות וסיוע לחיילים משוחררים וקשישים.

טיוטת החוק שאושרה כוללת כמה נושאים המחייבים שינוי חקיקה, בהם הרחבת הזכאות לדמי אבטלה, מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה, סיוע לעצמאים ולעסקים, הרחבת היתר משיכה מפיקדון חיילים משוחררים ופטור ממס על משיכת הכספים מקרן השתלמות. בנוסף, אישרה הממשלה טיוטת חוק להרחבת המסגרת התקציבית לשנים 2021-2020 ב-24 מיליארד שקלים לצורך הרחבה ומימוש התכנית. טיוטות החוק יובאו לאישור הכנסת באופן מיידי.

נתניהו וגנץ בישיבת הקבינט, 28 ביוני 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
לפעול למתן רשת ביטחון. נתניהו במהלך ישיבת ממשלה/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

במסגרת התכנית יינתנו הטבות בדמי האבטלה, בהן קיצור תקופת האכשרה לשישה במקום 12 חודשים, תשלום כפל קצבאות עד סוף יוני 2021 והוספת זכאי אבטלה גם מינואר ופברואר. בנוסף, יותאם מנגנון החל"ת באמצעות קיצור הזמן המינימלי המזכה באבטלה ל-14 יום בלבד. לבני 67 ומעלה שאיבדו את עבודתם במהלך המשבר יועבר תשלום מענקי הסתגלות בסך של עד 4,000 שקלים לחודש.

כחלק מרשת הביטחון יינתן מענק סיוע מיידי לעצמאים ובעלי עסקים עבור חודשים מאי-יוני, ששולם ליותר מ-300 אלף זכאים על ידי רשות המסים וצפוי להיכנס לחשבונות הבנק בימים הקרובים. כמו כן, עצמאים ובעלי עסקים בעלי הכנסה שנתית חייבת של עד 640 אלף שקלים בשנה שחוו ירידה במחזור של לפחות 40%, יקבלו אחת לחודשיים עד לחודש יוני 2021 מענק בגובה 70% מההכנסה החייבת ועד ל-15 אלף שקלים.

עסקים ועצמאים עם מחזור שנתי של עד מאה מיליון שקלים, ושמחזור מכירותיהם ירד בלפחות 40% לעומת התקופה המקבילה, יקבלו מענקים על פי המחזור. בנוסף, יועברו מענקי סיוע לעסקים חדשים, מענקי ארנונה, הגדלת הלוואות מסובסדות בערבות מדינה ובתנאים משופרים והארכת תוקף רישיון העסק עד ליוני 2021.

עבור חיילים משוחררים תתאפשר משיכת עד מחצית מיתרת הפיקדון הצבאי לכל מטרה, למשוחררים בחמש השנים האחרונות. סיוע לאוכלוסיות מיוחדות יכלול מענה בריאותי ואכיפתי למען אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלות. כלל הסעיפים דורשים את אישור הכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הפגנת עובדי הקבלן מול משרד החינוך, הבוקר/מערכת וואלה, צילום מסך

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי התכנית שהציג יחד עם שר האוצר ישראל כץ "אינה שלמה", וכי הוא מודע לכך ש"יש בה גם חורים". לדבריו, "זו התכנית הכלכלית המקיפה לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים בשנה הקרובה", אמר. "התכנית הזאת מיועדת להעניק רשת ביטחון לכל מי שנפגע מההתפרצות של הנגיף".

באשר לאותם חורים שציין, אמר ראש הממשלה כי שוחח בעניינם עם שר האוצר, וכי בכוונתו לדון בהם גם עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ. "יש הרבה דברים שצריך לטפל בהם, כולל עזרה למשפחות, לסקטורים, ולדברים אחרים", אמר. "אנחנו נדון ונראה מה המנגנון הכי טוב לעשות זאת".

"כרגע יש פה תכנית מקיפה שלא הייתה כדוגמתה, אני רוצה לשבח את הממשלה על כך", הוסיף נתניהו. "כבר העברנו אתמול בהצלחה, פה אחד, את המענק המיידי לעצמאים, ועכשיו יש שורה של דברים שאנחנו צריכים לעשות, קודם כל כדי לתת את אותה רשת ביטחון ובהמשך כמובן לפעול ביתר שאת גם לייצר ולתגמל חזרה למעגל העבודה".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"התכנית מיועדת להעניק רשת ביטחון לכל מי שנפגע מההתפרצות של הנגיף". מחאת העצמאים, שבת/ראובן קסטרו

במסגרת הישיבה אתמול, אושרה בשלב הראשון הצעת מחליטים לגבי המענק המיידי, בסך 7,500 שקלים. הממשלה קבעה כי בימים הקרובים ייכנס התשלום לחשבונות הבנק, בעוד מי שבקשתו לקבלת מענק הפעימה השנייה טרם אושרה (או טרם הוגשה) יינתן המענק יחד עם תשלום מענק הפעימה השנייה.

התכנית שהגישו נתניהו וכץ מסתכמת ב-80 מיליארד שקלים - מתוכם 50 מיליארד בצעדים תקציביים ועוד 30 מיליארד בהגדלת ההלוואות בערבות המדינה לעסקים. אתמול אמר בישיבה נגיד בנק ישראל אמיר ירון כי יש ביטחון תקציבי בתכנית וכי ניתן לממנה חרף הגדלת הגירעון והחוב הציבורי ל-2020 ב-15 מיליארד שקלים ו-27 מיליארד שקלים ב-2021 לא כולל הרחבת האשראי בחוב הממשלה. לדבריו, הגירעון יעלה ל-13% ביחס חוב תוצר בשנה הנוכחית ובעוד וב-7% נוספים בשנה הבאה - כלומר סך יחס חוב תוצר 78 מיליארד בסוף 2021. "אנו משתמשים בקרדיט שיש לנו ונצלח את המשבר", אמר הנגיד. "כשהוא יסתיים נצטרך להפחית בהדרגתיות את החוב שנצבר".

(עדכון ראשון: 14:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully