וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת נתניהו: ועדת הקורונה אישרה פתיחת חדרי כושר ובריכות

ההצבעה התקיימה חרף הלחצים שהופעלו על היו"ר שאשא-ביטון מהליכוד, והאיומים מצד בכיר במפלגתה כי היא תוחלף "אם לא תיישר קו". ההחלטה נותרה על כנה גם לאחר רביזיה בוועדה. קודם לכן, רה"מ הודיע כי יגובשו כללים מחמירים לפתיחת הבריכות - אך חדרי הכושר יישארו סגורים

בווידאו: ועדת הקורונה אישרה את פתיחת מכוני הכושר בניגוד לעמדת נתניהו/צילום: ערוץ הכנסת

(הדיון בוועדת הקורונה בנוגע לפתיחת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות, היום)

ועדת הקורונה הצביעה היום (שני) בעד פתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה, חרף החלטת הממשלה לסגור אותם בשל התגברות מגיפת הקורונה. ההצבעה התקיימה זמן קצר אחרי הודעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, לפיה חדרי הכושר יישארו סגורים ו"יפוצו כלכלית בהתאם". נתניהו אף הציע מתווה פשרה להפעלת בריכות השחייה, במסגרת "תו סגול" מחמיר מיוחד לצמצום ההתקהלויות, אולם הוועדה דחתה אותו וקבעה כי מועדוני הכושר והבריכות ייפתחו.

הקואליציה אף הובילה מהלך של רביזיה בוועדה, כלומר: הצבעה מחודשת על ההחלטה, אך זו נשארה על כנה. עם זאת, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הבטיח בתום ההצבעה כי הממשלה תשאף לקדם הצבעה מחודשת על הנושא.

הוועדה הייתה אמורה להתכנס ב-13:00, אך התעכבה לאור הלחצים שהופעלו על היו"ר, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד), כדי למנוע ממנה לבטל את החלטת הממשלה. כחלק מהלחצים, שאשא-ביטון נפגשה מוקדם יותר עם נתניהו. בכיר בליכוד אף איים להדיח אותה, והצהיר כי "אם יו"ר ועדת הקורונה לא תיישר קו עם החלטות הממשלה - נחליף אותה". גם ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) סיפרה כי נציגי הליכוד "הגיעו עם איומים על היו"ר שאשא-ביטון ושאר הח"כים".

ח"כ שאשא-ביטון וכן חברות הכנסת של כחול לבן הצביעו עם האופוזיציה, ואישרו את הצו של הממשלה בהחרגת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות. בסוף הדיון, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) צעק לעבר שאשא-ביטון: "חיים נעימים ולהתראות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מציג את תכנית הסיוע למשק 9 ביולי 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
הפעיל לחץ על שאשא-ביטון למניעת פתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה. נתניהו/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

במהלך הדיון בוועדה, סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) הזהיר מהשלכות ביטול המגבלות ואמר: "אני לא בהפחדות. הצו שאתם דנים בו הוא עצירת פעילויות שהן סכנה לבריאות הציבור כדי להימנע מסגר". על הנתונים על מוקדי ההדבקה הוסיף קיש: "יו"ר הוועדה ביקשה נתונים, והצגנו אותם. הנתונים חלקיים בלבד. למשרד הבריאות אין תמונת מצב על נקודות ההדבקה".

שאשא-ביטון אמרה בדיון כי "יש לנו שתי משימות משמעותיות - להבטיח את בריאות הציבור ולהבטיח את הכלכלה והמשק. אנחנו יודעים בוודאות לגבי הבריכות שאין הדבקה". בתגובה, אמר קיש: "זה לא נכון". שאשא-ביטון המשיכה: "אנחנו יודעים שבחדרי הכושר, המציאות טיפה יותר מורכבת. אבל, אנחנו יכולים לפתור את זה בהנחיות ברורות שהן טיפה יותר מחמירות בשמירת רווח בין המתאמנים עם המון אחריות על המפעילים של חדרי הכושר".

קיש הדגיש כי "אתם לוקחים החלטה סופר-קריטית. זו טעות קשה. אתם לוקחים את האחריות ואם זה יתפרץ - זה יהיה על הראש שלכם". שאשא-ביטון אמרה בתגובה כי "אנחנו לוקחים אחריות כבדה מאוד על הכתפיים. בריאות הציבור לא פחות חשובה לי, אבל גם האיזונים".

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מוכנה לשלם את המחיר". ח"כ שאשא-ביטון, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם), שהביע אתמול התנגדות להצבעה על צו הממשלה, אמר כי "אני מצביע בעד כדי לא לסגור את מקורות הפרנסה ולפתוח את המשק". כשקיש אמר לו "זה יהיה על הראש שלך", השיב לוי: "אדוני סגן השר, הוועדה הזו יודעת את האחריות שלה".

עם חידוש הדיון בוועדה, נערכה הצבעה על רביזיה נגד ההחלטה - אך זו נשארה על כנה. ח"כ זוהר מתח ביקורת על עמדת הרוב בוועדה, והבהיר כי יפעל להחליף את היו"ר שאשא-ביטון בתפקיד. "ההחלטה שמתקבלת פה היא בניגוד לגורמי המקצוע, ובניגוד לעמדת ראש הממשלה ושר הבריאות. זה לא סביר בעליל. קיבלת החלטה יפעת לעשות את זה, אבל הקואליציה לא תסבול את זה ואני מדבר כיו"ר הקואליציה", אמר זוהר. "יכול להיות שתתקבל פה החלטה לפתוח את חדרי הכושר והבריכות הציבוריות. יכול להיות שאנחנו מדביקים את מדינת ישראל ולא מצילים אותה. יש פה אנשים באמוק שייתכן ויצטרכו לתת את הדין על ההחלטה הזו. ניאלץ בעצב גדול להחליף את יפעת שאשא ביטון מתפקיד יו"ר הוועדה. ההחלטה על סגירת חדרי כושר תובא על ידי הממשלה מחדש. אם חברי הכנסת לא יאפשרו לממשלה ללכת עם גורמי המקצוע - זה יהפוך למשבר בריאותי, כלכלי ופוליטי".

"הממשלה תגיש צו חדש, ותביא אותו להצבעה חוזרת בוועדה זו או אחרת", התחייב ח"כ זוהר, והוסיף לבקר את עמדת רוב חברי הוועדה. "התנהלות מהסוג הזה יכולה לייצר אנרכיה במדינת ישראל. זו התנהלות חסרת אחריות. עזבו את הפופוליזם, מישהו פה יודע מה הם הנתונים? אני אומר לך יפעת, ההחלטה שלך היא החלטה גרועה. מהר מאד תביני שהציבור לא מעריך אותה ואולי כמה בעלי חדרי כושר ימחאו לך כפיים".

יו"ר הוועדה ח"כ שאשא-ביטון השיבה לו: "אני יודעת את האחראיות הגדולה על כתפינו, אנחנו עושים את זה מתוך שיקול דעת, אנחנו לרגע לא מקלים ראש. נמשיך לבחון את הדברים בהתאם להתפתחויות של התחלואה. מפאת כבודו של ח"כ זוהר לא אומר מה הייתה דעתו בשיחות הסגורות. אנחנו לא עושים את מה שהציבור רוצה שנעשה, קיבלנו החלטות קשות, דיברנו על מנהיגות בעת ההיא, וחשובה גם מנהיגות בעת הזו".

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לוקחים אחריות כבדה". הדיון בוועדה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אחרי הדיון צייצה ח"כ שאשא-ביטון בטוויטר כי היא סבורה שהחלטת הוועדה מאוזנת. "‏ועדת הקורונה ניהלה ישיבות ארוכות ומעמיקות, במהלכן הגיעו להשמיע את דעתם מומחים שונים ומגוונים. בתום הדיונים קיבלתי את ההחלטה המאוזנת עבור הציבור", כתבה, "החלטה שמחד שומרת על בריאות הציבור ומאידך מקיימת את החובה להבטיח פעילות כלכלית רציפה ככל שניתן. שני המשברים מנוהלים במקביל. לכן חשוב ‏היה ללמוד, להקשיב ולשאול שאלות, במטרה להגיע להחלטה הנכונה ביותר שנותנת את המענה המיטבי בשני המישורים".

לדבריה, "בפני הוועדה הוצגו נתונים ברורים על אי-תחלואה בבריכות. גם בנוגע לחדרי הכושר אין עדות לכך שהם מוקדי התפרצות וישנו גם תו סגול מחמיר וברור שיימנע הידבקות. ‏נוסיף לכך ששחייה ואימון חיוניים לבריאותם הנפשית והפיזית של אנשים רבים. זאת והחשיבות הכלכלית של הפעלתם כפי שהוצגו בוועדה, חיזקו אותי בדעתי שסגירת חדרי הכושר והבריכות כמקשה אחת היא טעות. אני קוראת לציבור להישמע להנחיות באדיקות כדי למנוע את ההתפשטות של הנגיף ולדאוג לבריאות של כולנו".

מוקדם יותר, בכיר בליכוד איים כי אם שאשא ביטון תצביע בעד פתיחת חדרי הכושר, היא תודח מראשות הוועדה. היא מצדה טענה כי היא אינה מכירה את האיומים וכי השיח מתנהל בענייניות, אך היא "נמצאת כאן כדי לשרת את הציבור ולעשות את מה שנכון עבור הציבור גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית. עלינו לשמור על האיזונים ואנחנו נקבל את ההחלטה הנכונה מקצועית. אני מוכנה לשלם את המחיר בשביל לעשות את הדברים הנכונים. אנו מקבלים החלטות בהתאם לנתונים". היא הוסיפה כי "אם האופוזיציה לא הייתה מבקשת להצביע סעיף סעיף אתמול בהצבעה, כבר היינו אחרי זה והבריכות וחדרי הכושר היו פתוחים הבוקר".

ההצבעה על ביטול המגבלות הייתה אמורה להתקיים עוד אתמול, אך נדחתה להיום ב-13:00 לאור אי-הסכמות בתוך הוועדה. המחלוקת התעוררה עם ח"כ מיקי לוי, שסירב להצביע על כל סעיפי הצו שאישרה הממשלה יחד, וביקש לבודד את ההצבעה לסעיפים הנוגעים לחדרי הכושר ולבריכות הציבוריות. את עמדתו הסביר בכך ש"אני לא רוצה להצביע עם הממשלה בשום סעיף, גם לא שקשור במסעדות ובעסקים".

לאחר דחיית הדיון, יו"ר הוועדה שאשא-ביטון שוחחה עם נתניהו על מנת להקדים את ביטול ההגבלות עוד לפני ההצבעה. עם זאת, נתניהו הסתייג מכוונתה לבטל את החלטת הממשלה, ובסביבתו ביקשו ממנה להימנע מכך.

סטודיו פיטנס. אביב אברג'יל, אתר רשמי
אין נתונים מבוססים לצורך חד-משמעי בסגירת חדרי כושר. סטודיו פיטנס/אתר רשמי, אביב אברג'יל

ההצבעה מגיעה לאחר שהוועדה ביקשה ממשרד הבריאות נתונים המבססים את החשד שחדרי הכושר ובריכות השחייה עלולים להוביל להדבקה המונית. אתמול, קראה שאשא-ביטון למצוא את "האיזון העדין" בין השמירה על בריאות הציבור לבין החובה לשמור על פרנסתם של האנשים.

היא אמרה בפתח הדיון בוועדה כי "לא פעם נדרשנו לקחת החלטות קשות, אך יש עקרון אחד שאנחנו לא מוכנים לוותר עליו וזה להבין מה עומד בבסיס כל החלטה שמתקבלת - להבין מה ההיגיון מאחורי ההחלטות. הנושא של הריחוק החברתי והשמירה על ההנחיות והכללים הוא קריטי כדי למנוע את ההתפרצות אך גם כדי לאפשר למשק תפקוד רציף ככל האפשר".

משרד הבריאות עדכן היום, שעות ארוכות אחרי מועד העדכון השגרתי, כי 1,221 בני אדם אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה ביממה החולפת. בכך, עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-38,871. אתמול התקבלו תוצאות עבור 21,539 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 4.6%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכוני משרד הבריאות הבאים. מספר החולים הפעילים הוא 20,251. בבתי החולים מאושפזים 532 חולים, מתוכם 51 מונשמים ו-160 חולים קשה. נכון להיום מתו 364 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

בריכת שחייה, ורד יריחו, 1 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"צריכים לקבל החלטות קשות". בריכת שחייה בוורד יריחו/פלאש 90, יונתן זינדל

ההחלטה לסגור את המכונים והבריכות התקבלה בשבוע שעבר על ידי הממשלה, על סמך המלצת משרד הבריאות. על פי הנתונים שהעביר משרד הבריאות לוועדת הקורונה, מספר מקרי ההדבקה הידועים במקומות שהוגבלו על ידי הממשלה עומדים על 170 בחתונות, 35 בחדרי כושר, 21 במסעדות ושישה בברים.

במצגת שהעביר המשרד נכתב כי "אחוז גדול מההדבקות מתרחש במרחב הציבורי, בלי יכולת לזהות את מקור ההדבקה. לכן, בבואנו לקבוע את ההנחיות, עלינו להסתמך על עקרונות אפדימיולוגיים". על כן, למשרד הבריאות אין למעשה נתונים מבוססים המציגים את הצורך החד-משמעי בסגירת חדרי כושר ובריכות שחייה.

(עדכון ראשון: 10:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully