וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מחלוקת בוועדת הקורונה, ההצבעה על פתיחת חדרי כושר ובריכות נדחתה

ח"כ מיקי לוי סירב להצביע על כל סעיפי הצו שאישרה הממשלה, והתעקש להפריד את חדרי הכושר והבריכות. בעקבות זאת, יו"ר הוועדה שאשא-ביטון דחתה את ההצבעה למחר. ועדת הקורונה דנה בביטול סגירת מתחמים אלו לאחר שמשרד הבריאות לא הציג נתונים מבוססים לגבי הדבקה בשטחיהם

-

(בווידאו: ועדת הקורונה דנה בביטול סגירת הבריכות וחדרי הכושר)

ועדת הקורונה של הכנסת דנה הערב (ראשון) בהגבלות על חדרי הכושר ובריכות השחייה, אך ההצבעה בנושא ביטולן נדחתה למחר בשעה 13:00. זאת לאחר שח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) סירב להצביע על כל סעיפי הצו שאישרה הממשלה יחד, ודרש לבודד את ההצבעה על הסעיפים הנוגעים לחדרי הכושר והבריכות הציבוריות. "אני לא רוצה להצביע עם הממשלה בשום סעיף, גם לא שקשור במסעדות ובעסקים", הסביר.

כתוצאה מהתעקשותו, חדרי הכושר והבריכות הציבוריות יישארו סגורים לפחות יממה נוספת. אולם במקביל, יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון משוחחת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת להקדים את ביטול ההגבלות עוד לפני ההצבעה.

ההחלטה לסגור את המכונים והבריכות התקבלה בשבוע שעבר על ידי הממשלה, על סמך המלצת משרד הבריאות, אולם המשרד לא העביר עד כה נתונים התומכים בהחלטה. על פי נתונים שהעביר משרד הבריאות לוועדת הקורונה, מספר מקרי ההדבקה הידועים במקומות שהוגבלו על ידי הממשלה עומדים על 170 בחתונות, 35 בחדרי כושר, 21 במסעדות ושישה בברים.

במצגת שהעביר המשרד נכתב כי "אחוז גדול מההדבקות מתרחש במרחב הציבורי, בלי יכולת לזהות את מקור ההדבקה. לכן, בבואנו לקבוע את ההנחיות, עלינו להסתמך על עקרונות אפדימיולוגיים". על כן, למשרד הבריאות אין למעשה נתונים מבוססים המציגים את הצורך החד משמעי בסגירת חדרי כושר ובריכות שחייה.

מועדון הולמס פלייס ראשון לציון.. צילום: שי גרינברג, אתר רשמי
לא התקבלו נתונים התומכים בהחלטה לסגור אותם. חדר כושר/אתר רשמי, צילום: שי גרינברג

ח"כ יוליה מילנובסקי (ישראל ביתנו) האשימה את לוי ואמרה כי הוא "פוצץ את הדיון כדי להיות טוב עם כולם, לא אפשר לנו להעביר את הצו להחריג בריכות וחדרי כושר ולסיים את הסאגה עוד היום. אני בספק אם זה יעבור כעת כי יו"ר הוועדה מקבלת לחצים מראש הממשלה ואנשיו ופספסנו הזדמנות. ביש עתיד בחרו להיות 'צדיקים' וטובים עם כולם ולא לעבוד עם השכל".

ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) מסרה כי "לצערי חלק מחברי האופוזיציה בחרו להפיל את ההצבעה בניגוד להסכם המוקדם עמם ולמנוע את פתיחת הבריכות וחברי הכושר כבר מחר בשל החלטות פוליטיות". לדבריה, "אנחנו נמשיך וניאבק על החרגת הבריכות וחדרי הכושר מצו ההגבלות עד שהם יפתחו".

מיקי לוי,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
סירב להצביע יחד עם הממשלה - וההצבעה נדחתה. ח"כ מיקי לוי/ראובן קסטרו

מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, הציגה את הנסיבות שמעלות את הסיכוי להדבקה בחדרי כושר ברחבי העולם על סמך מאמר שסיכם חקירת התפרצות בקוריאה הדרומית. לדבריה, לא הכניסו בריכות כי אין נתונים למשרד הבריאות - סגרו ללא נתונים.

בתגובה לדבריה של אניס אמרה יו"ר הוועדה כי "יכול להיות שאנחנו נחיה במציאות הזו שנה שלמה ולכן צריך להרגיל את הציבור להתנהגות שתאפשר לנו לחיות בצל הקורונה תוך כדי שאנחנו נשמרים ומסוגלים לקיים שגרה של המשק ככל שאפשר. 35 אנשים שנדבקו בחדרי הכושר מכל האלפים שנדבקו כאן בחודשים האחרונים זה מעלה סימן שאלה. אנחנו צריכים למצוא את הדרך לעשות את הדברים באיזונים הנדרשים".

בפתח הדיון אמרה שאשא-ביטון כי "אנו נמצאים בימים לא פשוטים מכל הבחינות: מבחינת נתוני התחלואה שהולכים ועולים, מספר המונשמים ומספר הנפטרים. אנחנו יודעים שאנו נמצאים בשעה לא קלה מבחינה כלכלית ולא פעם אמרנו פה בדיונים שיש לנו חובה למצוא את האיזון העדין בין השמירה על בריאות הציבור לבין החובה לשמור על פרנסתם של האנשים".

יו"ר הוועדה הבהירה כי "לא פעם נדרשנו לקחת החלטות קשות אך יש עקרון אחד שאנחנו לא מוכנים לוותר עליו וזה להבין מה עומד בבסיס כל החלטה שמתקבלת - להבין מה ההיגיון מאחורי ההחלטות. הנושא של הריחוק החברתי והשמירה על ההנחיות והכללים הוא קריטי כדי למנוע את ההתפרצות אך גם כדי לאפשר למשק תפקוד רציף ככל האפשר".

יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון. דוברות הכנסת, אתר רשמי
שאשא-ביטון בוועדת הקורונה/אתר רשמי, דוברות הכנסת

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) הצטרפה לביקורת על המגבלות והנימוקים להטלתן. "כל חבר או חברת כנסת שכאן דואגים לבריאות הציבור והיו רוצות להפסיק את ההדבקה ואת העליה הקבועה במספר היומי של נדבקות ונדבקים במחלה, אבל המחיר חייב להיות מידתי ומעבר לכך - הגיוני", אמרה. "הפעולות צריכות להתאים למטרה, והפעולות שיש בצו הזה לא משרתות את המטרה. לכן נזעקנו לכאן, כי יש פה הרבה אנשים שמייצגים ומייצגות אחרים שנפגעים מההגבלות שכלל לא תורמות להורדת עקומת ההידבקות. לכן, בסוף הדיון הזה, אנחנו חייבות להוציא את ההגבלות האלה ולא לאשר אותן".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר כי יש למצוא איזון בין הסיכון הבריאותי לכלכלי. "עלינו לפעול ולהחליט על בסיס נתונים ושקיפות. אני מציע לחשוב על הסיכון הקונקרטי - האם המקום הוא סכנה ויכול לייצר התפרצות רחבת היקף. בבריכות שחייה אין סיכון ספציפי, אין עדות בהעברה במים, יש סיכון בהתקהלות ואסור להקל בכך ראש אך רופאי בריאות הציבור אומרים שצריך לקבוע מהם הכללים, להתוות את הקו ולפקח".

"לא קיבלנו את נתוני הדבקה שדרשנו מכל הגורמים הרלוונטים ועד עכשיו לא קיבלנו תשובות", אמרה ח"כ מלינובסקי החברה בוועדה טרם הדיון. "הכנסת לא תהיה חותמת גומי של הממשלה, הנתונים צריכים להתקבל על בסיס נתונים עובדתיים ולא על פי תחושות בטן. לא נאשר היום לממשלה לסגור את חדרי הכושר והבריכות".

לפי נתוני משרד הבריאות, ביממה החולפת אובחנו בקורונה 1,148 בני אדם. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-38,213. מספר החולים הפעילים הוא 18,940. בבתי החולים מאושפזים 510 חולים, מתוכם 48 מונשמים ו-41 חולים במצב קשה. נכון להיום מתו 358 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל.

החלטת הממשלה התקבלה ביום שני לאור העלייה בתחלואה שנרשמה בשבועות האחרונים. לצד הבריכות ומכוני הכושר, גם המועדונים והברים נסגרו באופן מיידי, ובמסעדות נכנסו לתוקף מגבלות על מספר הסועדים.

בעקבות הסגירה החלקית של המשק, נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו תכנית כלכלית שנועדה לסייע לעצמאים ולבעלי עסקים. אך עם זאת, אתמול כעשרת אלפי בני אדם מחו נגד המצב הכלכלי בכיכר רבין שבתל אביב.

בין העצמאים שתקפו את החלטת הממשלה היו בעלי מכוני הכושר. יובל ליבלינג, ממובילי ארגון בעלי העסקים בענפי הספורט והכושר בישראל ומנכ"ל רשת הכושר "פרופיט", אמר בשבוע שעבר כי "מתסכל שבוחרים לסגור ענף שלאורך המשבר היה עם מספר חולים מאומתים נמוך ביותר, פחות ממסעדות, פחות מבתי כנסת, בתי ספר, ישיבות, תחבורה ציבורית, חנויות רחוב, מלונות, אירועים ועוד".

שעות פעילות האוטובוסים יורחבו

בתוך כך, משרד התחבורה הודיע על הארכת שעות הפעילות באוטובוסים גם מעבר ל-22:00. ההחלטה לבטל את ההגבלה, שנקבעה בעקבות העלייה בתחלואה, באה בעקבות מחאה מצד נוסעים רבים שטענו כי חלה פגיעה קשה בציבור שנדרש להן - בין השאר כדי להגיע ולשוב למקום עבודתם. עם זאת, שאר ההגבלות הנוגעות לתפוסה באוטובוסים יישארו בתוקף.

"בשבוע האחרון 90% מהפניות של הנוסעים אלינו היו בנושא הפעלת התחבורה הציבורית גם לאחר השעה 22:00", אמרה שמרית נוטמן מנכ"לית ארגון התחבורה "15 דקות". "עובדים רבים גילו לפתע כי בשל ההנחיות החדשות, יש סיכוי גדול שהם לא יוכלו לחזור הביתה בתום יום העבודה. הצפנו את בקשות הנוסעים בפני משרד התחבורה, ולשמחתנו במשרד השרה הייתה לנוסעים אוזן קשבת".

נוסעים העושים שימוש בתחבורה הציבורית התרעמו על עצירת הפעילות בשעה 22:00. מאיה קולוצקי הנוסעת בקו 274 מתל אביב לקריית עקרון סיפרה כי "האוטובוס מלא בשעה שאני לוקחת אותו ואני מדברת על 22:50". נוסע נוסף, דניאל הוסיף כי "ההגבלה פגעה בפרנסה שלי, עד כה נסמכתי על האוטובוסים כדי לחזור לעבודה. מה הייתי אמור לעשות עם ההגבלה הזו?", תהה.

(עדכון ראשון: 13:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully