וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד בנק ישראל נגד תכנית נתניהו: "יש דרכים טובות ויעילות יותר"

פרופ' אמיר ירון מתח ביקורת על תכנית המענקים שעליה הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר. הוא טען כי יש למקד הצעדים ולהפעיל כלים כלכליים כדי לצאת מהמשבר. עוד ציין, כי שמע לראשונה על התכנית מכלי התקשורת. "חשוב לסייע, אבל חשוב יותר לסייע למי שצריך", הדגיש

בנימין נתניהו/צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: נתניהו מציג את עיקרי תכנית המענקים)

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מתח ביקורת הבוקר (חמישי) על תכנית המענקים שהציגו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ. לדבריו, "חשוב לסייע, אבל חשוב יותר לסייע למי שצריך". בריאיון לגלי צה"ל אמר כי שמע לראשונה על התכנית הספציפית מכלי התקשורת והסביר כי לדעתו "יש דרכים טובות ויעילות יותר להגדיל את הביקושים במשק".

ירון הוסיף כי בנק ישראל שותף בקבלת ההחלטות ובחלקן הגדול הוא תומך, אך ביחס להחלטה על המענקים - הבנק כבר נקט שורת צעדים. "אפשר לסייע בהגדלת הביקושים באופן רטרואקטיבי או בהעלאת שיעור דמי האבטלה למי שזקוק לכך", הסביר.

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
"חשוב יותר לסייע למי שצריך", נגיד בנק ישראל אמיר ירון/רויטרס

עוד ציין הנגיד כי בנק ישראל הכריז במהלך השבוע האחרון על דחייה נוספת בתשלומי המשכנתה כחלק ממאמצי הסיוע. "יש רשת ביטחון וצריכים להגדיל את הביקושים, אבל יש דרכים יעילות יותר", הבהיר. "הפעלנו שמונה כלים מוניטריים. זה משבר של פעם במאה שנה. זה אירוע שהחל כאירוע בריאותי והשלכותיו כלכליות, ולכן עיקר הפעילות היא פיסקלית. צריך למקד את הסיוע באלו שיצרכו את זה ישר ומיד. הקונטקסט של התפעוליות חשוב, אך חשוב לבצע מיקוד טוב יותר".

פרופ' ירון טען כי שמע על הוצאת התכנית לפועל מאמצעי התקשורת בלבד. "היינו בדיונים מקדימים, אבל בהחלטות הסופיות של הסוגייה - לא היינו", אמר. עם זאת, הוא אינו סבור כי ישראל "מאבדת שליטה כלכלית".

750 שקלים לכל אזרח

במסגרת תכנית המענקים עליה הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר, יחולקו מענקים לכל אזרח ומשפחה בישראל. מלבד נגיד בנק ישראל, ההצעה עוררה התנגדות מתוך הממשלה וכן מצד הגורמים המקצועיים במשרד האוצר.

לפי התכנית, שעלותה מוערכת בהיקף של כשישה מיליארד שקלים, כל אזרח בישראל מעל גיל 18 יקבל מענק מיידי מהממשלה לחשבונות הבנק, לפי המדרג הבא: רווק - 750 שקלים, 2,000 שקלים למשפחה עם ילד, 2,500 למשפחה עם שני ילדים, ו-3,000 למשפחה עם שלושה ילדים. לפי ההצעה, הכספים יחולקו מדמי הביטוח הלאומי, ללא צורך בחקיקה ראשית.

נתניהו הצהיר במסיבת העיתונאים כי מדובר ב"צעד משלים" לסיוע שניתן עד כה. "הקו שמחנה אותנו הוא נקיטת צעדים בריאותיים וצעדים כלכליים שיקלו על המצוקה", אמר בפתח ההצהרה. הוא הסביר כי "אנחנו צריכים להניע את הכלכלה. אנשים יושבים בבית. הכסף יעודד את הצריכה והתעסוקה, יניע מהר יותר את גלגלי הכלכלה, וכך עובדת הכלכלה. זה גלגל שמניע גלגל".

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully