וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחזה נדיר, נתניהו למד על בשרו את מגבלות הכוח של הממשלה

13.7.2020 / 22:00

גם ותיקי הכנסת התקשו להיזכר מתי בפעם האחרונה ראש הממשלה הושפל פומבית, כשחברת מפלגתו הצביעה בניגוד לעמדתו. שאשא-ביטון בסך הכול עשתה את עבודתה הפרלמנטרית, והתעקשותה מוכיחה את מה שנתניהו כבר שכח - הכנסת אינה חותמת הגומי של הממשלה

בווידאו: ועדת הקורונה אישרה את פתיחת מכוני הכושר בניגוד לעמדת נתניהו/צילום: ערוץ הכנסת

(בווידאו: ועדת הקורונה אישרה בפעם השנייה את פתיחת חדרי הכושר והבריכות, היום)

איש לא היה יכול לצפות מראש את הדרמה שהתחוללה היום (שני) בוועדת הקורונה בכנסת. המתח התחיל עוד לפני שהוועדה התכנסה.

ההצבעה על פתיחת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות תוכננה לשעה 13:00. קודם לכן, חברי הכנסת קיבלו הודעה כי "הדיון נדחה". בתוך זמן קצר התברר כי יו"ר הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון (הליכוד), נמצאת בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"זהו, הלך על כל העבודה שלנו", סיננה אחת הח"כיות שהמתינה מחוץ לחדר הוועדה. "אין סיכוי שהיא תעמוד בלחץ הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יולי 2020. רויטרס
עבר מחזה פומבי משפיל. נתניהו/רויטרס

כעבור פחות משעה, שאשא-ביטון התייצבה בכנסת. בעוד לשכת נתניהו פרסמה הודעה על מתווה חדש, שלפיו הבריכות ייפתחו אבל חדרי הכושר יישארו סגורים, יו"ר ועדת הקורונה הייתה נחושה בדעתה כי יש לאשר באופן מיידי פתיחה של שניהם - חדרי הכושר והבריכות הציבוריות.

ובכן, גם ותיקי הכנסת התקשו להיזכר מתי בפעם האחרונה ראש הממשלה נתניהו עבר מחזה פומבי כה משפיל. חברת כנסת ממפלגתו מקדמת הצבעה בניגוד לעמדתו ועמדת הממשלה בראשותו. ובדיוק בשל כך, לנתניהו היה חשוב להעביר את המסר: ח"כ שיפעל בניגוד לממשלה ישלם מחיר, גם אם זה כרוך בהדחה מתפקידו.

עוד בוואלה!

הזיגזג של ח"כ זוהר: נלחם בפתיחת חדרי הכושר - אחרי שתמך בפומבי

לכתבה המלאה

הכנסת היא בסך הכול גורם מפריע

שאשא-ביטון בסך הכול עשתה את עבודתה הפרלמנטרית. הוועדה בראשותה קיימה בימים האחרונים שלושה דיונים בהם חברי הכנסת דרשו שוב ושוב ממשרדי הממשלה להציג את הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההחלטה לסגור את חדרי הכושר והבריכות. כשאלה התקבלו באופן חלקי (משרד הבריאות הודה שאין לו ידיעה ודאית כי מקור התחלואה שם) - המסקנה של הח"כים הייתה שונה מזו שהתקבלה בממשלה.

רק בשבוע שעבר, קידמה הממשלה בלהט את החוק שמאפשר לה ליישם את החלטותיה במאבק בקורונה מבלי לקבל אישור מראש מהכנסת, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. לפי החוק, לוועדת הקורונה יש אפשרות לבטל או לאשר בדיעבד את ההחלטות. חברי הכנסת בליכוד ובכחול לבן טענו כי זו ההוכחה לכך שהכוונה היא להילחם בקורונה במהירות ובנחישות, ולא, חלילה, לנגוס בסמכויות הרשות המחוקקת.

יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון. דוברות הכנסת, אתר רשמי
בסך הכול עשתה את עבודתה הפרלמנטרית. שאשא-ביטון/אתר רשמי, דוברות הכנסת

אלא, שפעולותיו של נתניהו היום נגד ח"כ שאשא-ביטון דווקא הראו מציאות אחרת, לפיה הכנסת היא בסך הכול גורם מפריע. מבחינתו, היה אפשר להסתדר גם בלעדיה. "זה פשוט לא יאומן, אנחנו חייבים להעביר כל דבר לחקיקה", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר. "אלה כללים בירוקרטיים", כינה ראש הממשלה את החקיקה. "אני מתכוון להעביר חוק קורונה שיאפשר לי להתגבר על כל הכללים הבירוקרטיים האלה".

באירוע שהתרחש היום בכנסת, שאשא-ביטון לא שיחקה את המשחק הפרלמנטרי לבד. חברי כנסת נוספים בקואליציה הצביעו נגד עמדת הממשלה יחד איתה, בהם שתי נציגות של כחול-לבן - עינב קאבלה והילה שי וזאן. שתיהן היו שותפות לחיזוק העמדה שהכנסת לא צריכה לומר אמן על כל החלטת ממשלה. ועדיין, ביד אחת הן היו שותפות, וביד אחרת - תכננו לאפשר את הדחתה.

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
חברי כנסת נוספים בקואליציה הצביעו נגד עמדת הממשלה. ועדת הקורונה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

התמרור שהציבה שאשא-ביטון עשוי לגבות ממנה מחיר, אך לא גדול מדי. היא הגיעה לליכוד במסגרת האיחוד עם מפלגת כולנו. אם תחשוב שמקומה לא שם, יש לה אפשרות לפרוש ולהפוך לסיעת יחיד עם מימון מפלגות משל עצמה. במצב כזה, היא גם יכולה להצטרף לאופוזיציה ולקבל הבטחה לשריון עתידי. נתניהו ואנשיו יודעים זאת. לכן ההדחה בצהריים הפכה בערב לצעדים משמעתיים.

כך או אחרת, להחלטה של שאשא-ביטון יש אחריות ציבורית גדולה. ייתכן, כאמור, שהיא תשלם מחיר פוליטי אישי. ואולם, ההתעקשות שלה מוכיחה את מה שמוטב היה להוכיח - הכנסת אינה חותמת גומי של הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully