וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שהצביעה נגד עמדת נתניהו: הליכוד החל בהדחת יו"ר ועדת הקורונה

יו"ר הקואליציה הודיע על כוונתו להחליף את שאשא-ביטון, לאחר ההצבעה על פתיחת בריכות השחייה וחדרי הכושר. בכחול לבן אמרו תחילה כי לא יתמכו במהלך, אך בהמשך הודיעו כי לא ישתתפו בהצבעה. בכיר בליכוד: "יו"ר הוועדה נכנעה ללחץ לוביסטים ולכן תושעה מתפקידה לזמן מה"

בווידאו: ועדת הקורונה אישרה את פתיחת מכוני הכושר בניגוד לעמדת נתניהו/צילום: ערוץ הכנסת

(בווידיאו: ההצבעה בוועדת הקורונה על פתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה, היום)

הליכוד החל היום (שני) בתהליך הדחתה של יו"ר ועדת הקורונה, חברת הכנסת מהמפלגה יפעת שאשא-ביטון. זאת, לאחר הצבעת הוועדה בעד פתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה, בניגוד להחלטת הממשלה ועמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במכתב שנשלח ליו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גיזנבורג (כחול לבן), כתב יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר: "ברצוני להודיעך כי סיעת הליכוד מעוניינת להחליף באופן מיידי את יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון. המועמד/ת מטעם הליכוד יימסרו במועד הדיון הקרוב בוועדת הכנסת".

ח"כים בכחול לבן אמרו לוואלה! NEWS כי לא יתמכו בהדחתה של שאשא-ביטון, אך מאוחר יותר החליטה המפלגה באופן רשמי כי במידה והליכוד יקדם את המהלך, היא לא תיקח חלק בהצבעה. הוועדה צפויה להתכנס כדי להשלים את הדחתה מחר או לכל המאוחר בהמשך השבוע. גורמים בכחול לבן אומרים כי אין להם סמכות להתנגד להחלטת הליכוד את מי הם מציבים בראשות הוועדה.

לדברי גורם בכיר בליכוד, "לצערנו יפעת שאשא-ביטון נכנעה ללחץ מלוביסטים שייצגו את חדרי הכושר. לכן היא לא הסכימה אפילו לסגור ל-24 שעות. כל המומחים של משרד הבריאות הזהירו שחדרי הכושר הם סכנה ממשית להדבקה בגלל שהנגיף עובר גם בהזעה ולכן המסיכות לא נותנות מענה. במצב כזה לא ניתן לעבור לסדר היום ולכן תושעה מתפקידה לזמן מה".

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הליכוד החל בתהליך להדחתה. ח"כ שאשא-ביטון/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מוקדם יותר, רמז ח"כ זוהר על כוונתו להדיח את שאשא-ביטון, לאחר שצעק לעברה בתום ההצבעה בוועדה: "חיים נעימים ולהתראות". פתיחת חדרי הכושר ובריכות השחייה אושרה בין היתר בתמיכתה של ח"כ שאשא-ביטון, וכן חברות הכנסת של כחול לבן, שהצביעו יחד עם האופוזיציה על החרגתם מהצו של הממשלה.

עוד מאתמול, אחרי דחיית ההצבעה בוועדת הקורונה להיום, שוחחה ח"כ שאשא-ביטון עם נתניהו על מנת לקדם את ביטול המגבלות. עם זאת, נתניהו הסתייג מכוונתה לבטל את החלטת הממשלה, ובסביבתו ביקשו ממנה להימנע מכך. הבוקר, כוונתה לבטל את החלטת הממשלה נתקלה באיום מפורש להדחתה מצד בכיר בליכוד, שאמר כי "אם יו"ר ועדת הקורונה לא תיישר קו עם החלטות הממשלה - נחליף אותה".

בתום הדיון צייצה שאשא-ביטון בחשבון הטוויטר שלה כי "ועדת הקורונה ניהלה ישיבות ארוכות ומעמיקות, במהלכן הגיעו להשמיע את דעתם מומחים שונים ומגוונים. בתום הדיונים קיבלתי את ההחלטה המאוזנת עבור הציבור. החלטה שמחד שומרת על בריאות הציבור ומאידך מקיימת את החובה להבטיח פעילות כלכלית רציפה ככל שניתן. שני המשברים, מנוהלים במקביל. לכן חשוב ‏היה ללמוד, להקשיב ולשאול שאלות, במטרה להגיע להחלטה הנכונה ביותר שנותנת את המענה המיטבי בשני המישורים".

עוד הוסיפה כי "בפני הוועדה הוצגו נתונים ברורים על אי תחלואה בבריכות. גם בנוגע לחדרי הכושר אין עדות לכך שהם מוקדי התפרצות וישנו גם תו סגול מחמיר וברור שיימנע הידבקות. ‏נוסיף לכך ששחייה ואימון חיוניים לבריאותם הנפשית והפיזית של אנשים רבים. זאת והחשיבות הכלכלית של הפעלתם כפי שהוצגו בוועדה, חיזקו אותי בדעתי שסגירת חדרי הכושר והבריכות כמקשה אחת היא טעות. אני קוראת לציבור להישמע להנחיות באדיקות כדי למנוע את ההתפשטות של הנגיף ולדאוג לבריאות של כולנו".

עוד בוואלה!

ועדת הקורונה: חדרי הכושר ובריכות השחייה ייפתחו; נתניהו התנגד

לכתבה המלאה
מיקי זוהר במהלך כינוס הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן 13 בינואר 2019. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"צר לי שחברת כנסת מהקואליציה בחרה בדרך חסרת אחריות". ח"כ זוהר/אתר רשמי, דוברות הכנסת

מוקדם יותר, ובתגובה לאיומים, ח"כ שאשא-ביטון מסרה כי היא "מוכנה לשלם את המחיר" על עשיית הדבר הנכון. לדבריה, היא "נמצאת כאן כדי לשרת את הציבור ולעשות את מה שנכון עבור הציבור גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית. עלינו לשמור על האיזונים ואנחנו נקבל את ההחלטה הנכונה מקצועית".

כחלק מהלחצים שנמשכו עד לרגע האחרון, נפגשה שאשא-ביטון עם נתניהו לפני התכנסות הוועדה. זמן קצר לפני ההצבעה, פרסם ראש הממשלה הודעה, שלפיה הוא החליט יחד עם שר הבריאות יולי אדלשטיין כי חדרי הכושר יישארו סגורים. בנוגע לבריכות השחייה, נמסר בהודעה כי יגובש "תו סגול" מחמיר מיוחד לצמצום ההתקהלויות כדי לאפשר את פתיחתן.

הליכוד החל בהליך ההדחה של ח"כ יפעת שאשא ביטון מראשות ועדת הקורונה. ללא, צילום מסך
המכתב ששלח ח"כ זוהר ליו"ר ועדת הכנסת/צילום מסך, ללא

למרות זאת, הוועדה התכנסה והצביעה בניגוד לעמדת נתניהו, ועד מהרה החל הליכוד בהליך הדחתה של שאשא-ביטון. "צר לי שחברת כנסת מהקואליציה בחרה בדרך פופוליסטית וחסרת אחריות על גבם של הרשויות הנלחמות למניעת מגפת הקורונה והחליטה לפעול כנגד עמדת הקואליציה", מסר ח"כ זוהר. "במקום להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע לממשלה לנהל את המשבר הזה באופן אחראי, היא בחרה לתקוע מקלות בגלגלי הקואליציה. לא נוכל לסבול התנהגות כזו".

לעומת זאת, ח"כ גדעון סער (הליכוד) התייצב לצד חברת סיעתו. הוא צייץ בטוויטר כי "‏ללא קשר לתוכן ההחלטות שקיבלה היום ועדת הקורונה - הכנסת אינה חותמת גומי של הממשלה. נכון יותר לשכנע את ועדות הכנסת באמצעות מסד נתונים ולא באמצעות איומים ולחצים. הדחת יו"ר הועדה - אינה הדבר הנכון לעשות".

דיון ועדת הקורונה, 13 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הדיון הסוער בוועדת הקורונה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במהלך הדיון הסוער שהתקיים רגעים לפני ההצבעה, סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) הזהיר מהשלכות ביטול המגבלות ואמר: "אני לא בהפחדות. הצו שאתם דנים בו הוא עצירת פעילויות שהן סכנה לבריאות הציבור כדי להימנע מסגר". על הנתונים על מוקדי ההדבקה הוסיף קיש כי "יו"ר הוועדה ביקשה נתונים, והצגנו אותם. הנתונים חלקיים בלבד. למשרד הבריאות אין תמונת מצב על נקודות ההדבקה".

שאשא-ביטון אמרה כי "יש לנו שתי משימות משמעותיות - להבטיח את בריאות הציבור ולהבטיח את הכלכלה והמשק. אנחנו יודעים בוודאות לגבי הבריכות שאין הדבקה". בתגובה, אמר קיש: "זה לא נכון".

שאשא-ביטון המשיכה: "אנחנו יודעים שבחדרי הכושר, המציאות טיפה יותר מורכבת. אבל, אנחנו יכולים לפתור את זה בהנחיות ברורות שהן טיפה יותר מחמירות בשמירת רווח בין המתאמנים עם המון אחריות על המפעילים של חדרי הכושר".

גדעון סער במהלך במהלך כינוס ועדת חוץ וביטחון 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"הכנסת אינה חותמת גומי של הממשלה". ח"כ סער/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

קיש הדגיש כי "אתם לוקחים החלטה סופר-קריטית. זו טעות קשה. אתם לוקחים את האחריות ואם זה יתפרץ - זה יהיה על הראש שלכם". שאשא-ביטון אמרה בתגובה כי "אנחנו לוקחים אחריות כבדה מאוד על הכתפיים. בריאות הציבור לא פחות חשובה לי, אבל גם האיזונים".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם), שהביע אתמול התנגדות להצבעה על צו הממשלה, אמר כי "אני מצביע בעד כדי לא לסגור את מקורות הפרנסה ולפתוח את המשק". כשקיש אמר לו "זה יהיה על הראש שלך", השיב לוי: "אדוני סגן השר, הוועדה הזו יודעת את האחריות שלה".

(עדכון ראשון: 14:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully