וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר לח"כ שערך ביקורת על איזוק עצורים בבתי משפט: "תתקדם מפה"

12.7.2020 / 21:16

הח"כים ארבל ואזולאי מש"ס ערכו ביקורת פתע כדי לבחון אם עצורים מובאים לדיון כשהם אזוקים בפומבי, ובניגוד לפסיקת בג"ץ. כשפנו הח"כים לשוטרים בשטח, כמה מהם ענו כי לא ידעו שהדבר אסור ושוטר אחר אף ניסה לסלקם מהמקום. השניים פנו לשר אוחנה בבקשה לסיוע בעצירת התופעה

בווידאו: עצור מובל אזוק בבית המשפט/-

(בווידאו: שב"ס והמשטרה ממשיכים לאזוק עצורים בבתי המשפט בניגוד לפסיקת בג"ץ)

חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי (ש"ס) הגיעו הבוקר (ראשון) לביקורת פתע בבתי משפט שלום ברחבי הארץ, במטרה לבחון מקרוב את סוגיית איזוק העצורים באולמות בתי המשפט, המנוגדת לפסיקת בג"ץ. במהלך הביקורת, גילו כי גורמי שב"ס פעלו בנושא לפי החוק, בעוד שוטרי משטרת ישראל הפרו את הנהלים, והובילו אסירים אזוקים לדיונים בעניינם בבית המשפט.

את הבוקר התחילו חברי הכנסת באולמות בית משפט השלום בראשון לציון, שם הם שמחו לגלות שיחידת נחשון בשירות בתי הסוהר הפנימה את הביקורת, ולא נמצאו שם עצורים שנאזקו בניגוד לחוק.

משם המשיכו הח"כים לבית משפט השלום בירושלים, שם הפרת זכויות החשודים נמשכת, ותמונת המצב שאליה נחשפו שונה לחלוטין מהמצב בראשון לציון. בבית המשפט הם פגשו בשוטר אביתר לוי ממחוז ש"י, שליווה עצור שהיה אזוק ברגליו בעת שהם התהלכו במסדרון בית המשפט לעיני העוברים והשבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצורים אזוקים בבתי המשפט בניגוד לנהלים ולפסיקת בג"ץ, במהלך ביקורת הח"כים היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אזולאי ניגש ללוי, הציג את עצמו כחבר כנסת מש"ס ואמר לו שההליכה הזו במסדרון בית המשפט באופן פומבי פוגעת בכבודו של החשוד, ומנוגדת לפסיקת בג"ץ. חבר הכנסת ביקש מהשוטר באדיבות כי אם לא ניתן להסיר את האיזוק, שייכנס עם החשוד למקום צדדי. לוי ענה לח"כ בתגובה: "תתקדם לי מפה, תתקדם".

אחר כך נכנסו חברי הכנסת ארבל ואזולאי לאולם של שופט השלום איתן כהן, שם הבחינו בעציר אזוק ברגליו, שממתין לתחילת הדיון בעניינו בתוך האולם. עם תחילת הדיון, הסב ח"כ אזולאי את תשומת ליבו של השופט לכך שבאולם בית המשפט נעברת עבירה, ושאיזוק האסירים בפומבי נוגד את פסיקת בג"ץ. השופט, שהבין שמדובר בחברי כנסת, ביקש מהם לצאת מהאולם בשל הנחיות הקורונה, והבטיח שיטפל בנושא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמונה מזעזעת בחסות ואחריות המשטרה". המשטרה ממשיכה לאזוק עצורים בבתי המשפט, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"היום ערכתי ביקורי פתע בבתי משפט השלום בראשון לציון ובירושלים", כתב ארבל לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. "בשני בתי המשפט ניכר היה כי גורמי שב"ס במקום הפנימו את מצוות המחוקק, בעוד שוטרי משטרת ישראל הפרו ברגל גסה את החוק, והותירו את העצירים כבולים ללא נימוק קביל", הסביר.

הוא ציין כי שניים מהשוטרים בבית המשפט השלום בירושלים אמרו להם כי הם כלל לא מודעים לאיסור שקיים בדין על כבילת עצירים ללא סיבה מספקת. הם אף ציינו כי "כשפנינו לשוטר השלישי, אביתר לוי, הוא הגיב: 'תתקדם לי מהעיניים'".

עוד כתב ח"כ ארבל לשר אוחנה כי "אבקש שהוראות הדין בנושא זה, המטילות מגבלות חשובות על כבילתם באזיקים של עצירים לא מסוכנים באולמות בית המשפט, יוטמעו כהלכה גם על ידי משטרת ישראל בהקדם". הוא אף התריע בפני השר כי "בכוונתי לערוך ביקורים נוספים באולמות בתי משפט, כחלק מתפקידי וכחבר בוועדת הפנים האחראית על נושא זה ובקרתו".

חברי הכנסת אזולאי וארבל אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אחרי ביקור הפתע שערכנו הבוקר בבית המשפט בראשון לציון, שבו ראינו כי הוטמעה רוח הפסיקה על ידי יחידת נחשון של שב"ס ונמנעה כבילת עצירים, המשכנו לבית משפט השלום בירושלים ושם התגלתה תמונה מזעזעת בחסות ואחריות משטרת ישראל". הם ציינו כי מדובר "בהשפלת כבודם של עצירים בניגוד ובזלזול מופגן כלפי החוק ופסיקת בג"ץ". לדבריהם, "בכוונתו לדרוש תשובות מהשר לביטחון הפנים ומשטרת ישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השפלת כבודם של עצירים". עצור מובל כשהוא אזוק לדיון בעניינו בביהמ"ש השלום בירושלים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש שעבר, קיים ח"כ ארבל סיור פתע בבית משפט השלום בפתח תקווה, במטרה לבחון מקרוב את סוגיית איזוק העצירים, שנידונה בוועדת הפנים של הכנסת. אולם לאחר שהעיר לשופט שעציר אזוק בניגוד לחוק, אחד מקציני יחידת נחשון מבית משפט השלום בפתח תקווה שלח בקבוצות הווטסאפ של היחידה את תמונתו של חבר הכנסת, ושיגר אזהרה מפניו לקציני נחשון בבתי המשפט האחרים.

בהודעה, שהגיעה לידי וואלה! NEWS, נכתב: "שימו לב, ח"כ משה ארבל מש"ס מסתובב באולמות בבתי המשפט לגבי הכבילה, היה בפ"ת. לידיעתכם". מהמשטרה לא נמסרה עד עכשיו תגובה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "המשטרה מקפידה על כבודם וזכויותיהם של עצורים וחשודים בפלילים בכל ההליך המשפטי בעניינם וחריגים מטופלים בהתאם". עוד נמסר כי "החשוד נאזק נוכח החשדות בעניינו הכוללות אלימות ובשל חשש לבריחתו ממשמורת חוקית. בנוגע להתבטאות השוטר, הרי שזו אינה הולמת ועל כן הוער לשוטר בנושא על ידי מפקדו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully